تجاوز وحشيانه به يك دختر امريكايی

يك ويديو در يوتيوب منتشر مي‌شود: در اين ويديو 4 ايراني ساكن امريكا به يك دختر امريكايي-يهودي تجاوز مي‌كنند. ويديو مربوطه مثل يك بمب خبری تمام رسانه‌های امريكايي را منفجر مي‌كند. رسانه‌ها حجم بالايی از مطالب خود را به اين موضوع اختصاص مي‌دهند. بنظر شما چند درصد اين مطالب در راستاي عقلانيت است؟ و چند درصد ان واكنشهايي احساسي، آميخته به نفرت و …؟ ما به عنوان ايراني‌هایی كه در اين گوشه از دنياي نشسته‌ايم و از شنيدن اين خبر و ديدن اين ويديو شوكه شده‌ايم، از مردمان امريكا، از رسانه‌های آنها، از دولت آنها چه توقعي داريم؟ آيا حركت بسيار زشت آن 4 ايراني را تاييد مي‌كنيم؟ خير. موافقيم كه آن 4 ايراني را براساس قوانين كشور امريكا مجازات كنند، ولی در هنگام مجازات از مسير عدالت خارج نشوند.اما در مقابل توقع داريم امريكايي‌ها از خود، خويشتنداری نشان دهند و اين موضوع را به تمام ايراني‌ها تسری ندهند. از طرفي چنين موضوعي را به مسايل هسته‌ای ايران، محور شرارت و … ارتباط ندهند. شما بگوييد: ديگر چه انتظارات برحقي از امريكاييان خواهيم داشت؟؟

حالا در نوشته بالا بجای امريكا بگذاريد ايران و به جای ايران بگذاريد افغانستان. آيا درخواستهاي مردم و ملت افغان را -چه در داخل كشور ما و چه در خارج از كشورمان- در اين ماجرا لحاظ مي‌كنيم؟ در اين كه اتفاقي كه افتاده بسيار دلخراش است هيچ شكي نيست.

هر انساني – كه هنوز حساسيتهای انساني خود را از دست نداده باشد- با شنيدن و ديدن چنين فاجعه‌ای بشدت متاثر مي‌شود.حس اوليه مي‌تواند در قالبهای مختلفي باشد: خشم، ترس ، نفرت ، كينه ، عصبانيت و … .

مي‌توان در لحظه اين حس را تخليه كرد و خود را راحت كنيم. اما عقل مي‌گويد بايد اندكي درايت بخرج داد.عصبانيت همانطور كه سريع برانگيخته مي‌شود سريع نيز مي‌خوابد.مي‌توان در طولانی مدت چنين اتفاقات ناگوار را تحليل كرد و ريشه‌يابي نمود. اما مشكل اينجاست كه ديگر ان زمان اين موضوع جذابيت ژورناليستي ندارد!! آن زمان اتفاق ديگری است كه خون جماعتي را به جوش مي‌آورد.

نكته: كاربران وب در ايران – همانند تمام نقاط دنيا- از قشر جوان تشكيل شده است. اكثر آنها در سنين بين 20 تا 30 سالگي هستند- لااقل آنهایی كه در فرايندهای جمعي شركت مي‌كنند. جوان بودن كاربران وب فوايد بينهايت زيادی دارد. اما اندكي اشكالات هم دارد. غليان احساسات در اين سنين بسيار بالاست. با كوچكترين تلنگری مي‌توان خشم خروشاني ايجاد كرد- كاری كه بارها شخصا از نزديك شاهد آن بودم؛ حداقل در يكسال گذشته. نمي‌توان انتظار داشت تمام اين خشم و خروش را از آنها بگيريم- كه مطلوب هم نيست.

اما از كساني كه سني بيشتر دارند و صبر و تحملي بيشتر، انتظار مي‌رود در اين لايه‌های جوان اندكي خويشتنداری و صبوری و تعقل تزريق كنند نه اين كه آتش آنها را شعله‌ورتر كنند.

پ.ن: كامنت‌هایی كه حاوی كلمات زننده يا توهين صريح به افراد حقيقی باشند، حذف نمي‌شوند؛ بلكه به عنوان اسپم به akismet  معرفي مي‌شوند. آگاهان مي‌دانند كه اكيسمت يعني چه!!

70 دیدگاه »

  1. علی said

    دکتر عنوان رو خیلی هوشمندانه انتخاب کردی. متن هم خیلی قشنگ و شسته رفته درآوردی. دکتری دیگه!!

  2. gajamoo said

    سلام جناب مزیدی
    قبل از جنابعالی،به این موضوع در زمان خودش اشاره کردم،البته نه به زیبایی شما
    متاُسفانه تو ایران رسم بر اینه که دارا (جنابعالی) به سراغ ندار (حقیر ) نمیره،چه در آنصورت حضرتعالی متوجه می شدید که قبلاً چنین پستی گذاشته شده بود.
    جسارت و بی ادبی من رو به حساب اعتراض به شخص محترمی چون جنابعالی ندانسته و ندانید چون خودم و وبلاگم رو در مقابل شما و وبلاگتون،صفری بی ارزش شمردم.
    جهت اطلاع لینک رو فقط جهت اطلاع شما گذاشته و در صورت تمایل،می توانید،حذف کنید و دیگر اینکه یک نکته تایپی مطلب من داره (نمی خوام تغییرش دهم) که 4 نفر را 3 نفر عنوان کردم
    موفق تر از همیشه باشید

    http://gajamoo.wordpress.com/2007/10/26/%d8%aa%d8%a7-%da%a9%db%8c-%d9%85%d9%86%d8%aa%d8%b8%d8%b1-%d9%81%d8%aa%d9%88%d8%a7%db%8c-%d8%ad%d9%84%d8%a7%d9%84-%d8%a8%d9%88%d8%af%d9%86-%d8%b1%db%8c%d8%ae%d8%aa%d9%86-%d8%ae%d9%88%d9%86-%d9%85%d8%b1/

  3. لذت بردم.

  4. hamid said

    mamnun doctor jan
    chizie ke in ruzha hey migim be hame ama ….

  5. دکتر مگه نبینمت! اینو ببین: http://balatarin.com/permlink/2007/11/9/1169577

  6. عالی بود. در عین ساده بودن بسیار قابل تامل بود و همین سبب می شود تا تامل بر روی این مسایل افزایش یابد.

  7. رضا said

    من یک افغانی مقیم نروژ هستم.سالهای زیادی از عمرم رو در ایرن گذروندم.حق با شماست.شما سالهای زیادی است که مهاجرین رو تحمل می کنید.اما مطلبی هست که مخوام بگم و خواهش می کنم واقعبینانه بهش فکر کنید.
    ایا تمام مشکلات شما وجود این مردم هست؟ یا این که می خواهید دق دلی تان را سر اینها خالی کنید.
    اسلام امروز مرز دارد چون دیگر به اینها نیازی ندارید.همان طور که امروز حقوق بشر برای اروپا یی ها بی معنی هست. چون نفت ایران مهمتره.من اینجا روزانه برای دها ایرانی و افغانی ترجمه می کنم. الان به تمام ماها تروریست میگن.و انجا افغانی.من تابعیت اینجا رو دارم و این رو بعد 7 سال دادن.ولی در ایران بعد 20 سال زندگی با خفت من رو انداختن بیرون.خدا کنه که شما جنگ زده نشید چون نه مردم و نه دولتتان برای دیگران جای احترام نگذاشتید.

  8. reza said

    يه سري آدم بي ناموس مثل تو كه همه چي رو به اسم روشنفكري از مردم ايران گرفتيد ميخواهيد غيرت اونا رو هم بگيريد يه افغاني كثيف حق نداره به يه دختر ايراني حتي نگاه هم بكنه چه برسه به تجاوز تو آدم كثافت هم ميتوني خواهر خودتو ببري بدي به افغانيا بهش تجلوز كنن اونجوري بهت ميگن روشنفكر و واقعيت گرا

    • moredj said

      چرا ناراحت میشید
      حقیقت تلخه

  9. amir said

    درود بر شرفت!

  10. یک ایرانی said

    بی ادبی نکنید

  11. سیاوش said

    مردک بیشعور از افغانی ها حمایت نکن ، حمله اونها به ایران و تجاوز و تاراج ایران بدست اونها رو توی تاریخ نخوندی ؟

  12. نرود میخ آهنین درسنگ آقای دکتر! (این آقای دکتر و اگه فهمیدی معلومه کارت درسته!) حسین جان مزیدی، ما جماعت عادت کردیم تمام حقارتمونو خالی کنیم رو سر یه ملت بدبخت دیگه که وضعشون از ما صد برابر بدتره، مهمان نوازی که سرمونو بخوره، انسانیت پیش کش… و با شمام ملت بددهن، این همه عصبانیت و فحش و بددهنی؟! چرا؟ اون داستان افغانی ها ترسناکن نمی خواد تموم شه؟!

  13. mohsen said

    در هر جامعه اي جنايت وجود دارد چه بومي چه مهاجر
    اما نكته اي كه در زمان قضاوت افكار عمومي در برابر اين جنايات بايد به آن توجه كرد سابقه اين قبيل جنايات است مخصوصا در مورد مهاجرين
    همين امروز تيتري در بالاترين ديدم با اين عنوان كه يك پنجم قتلهاي تهران توسط افغاني ها انجام مي شود
    به نظر شما چند درصد قتلهاي آمريكا توسط ايراني ها انجام مي شود؟؟
    آيا سابقه مهاجرين ايراني ساكن آمريكا كه عموما تحصل كرده يا ثروتمند هستند با سابقه مهاجرين افغاني ساكن ايران قابل مقايسه است؟؟

  14. […] این پست مزیدی رو از دست ندین که غفلت مایه پشیمانی […]

  15. صابر said

    آقا.. با عرض معذرت.. داری برای یک مشت بی‌شعور می‌نویسی… اینها دویست سال لازم دارن تا انسان باشن… فکر نمی‌کردم که مسائل به این سادگی توی قشر – به اصطلاح- تحصیل کرده و آشنا با اینترنت حل نشده باشه.. واقعاْ خجالت می‌کشم از ایرانی بودنم.

  16. آریو برزن said

    دکتر مزیدی اول سلام و عرض ارادت . دوم هم اینکه به اینجا یه نگاه بنداز ….. نقد کوتاهی است به مقاله ی شما . شاد باشید و سلامت . با تشکر از آرش که این فضای بحث رو فراهم کرد

  17. آریو برزن said

    دکتر مزیدی اول سلام و عرض ارادت . دوم هم اینکه به اینجا یه نگاه بنداز ….. نقد کوتاهی است به مقاله ی شما . شاد باشید و سلامت . با تشکر از آرش که این فضای بحث رو فراهم کرد —-> https://balatarin.com/permlink/2007/11/10/1170149

  18. aria said

    سلام
    متاسفانه من باید به این اعتراف کنم که همیشه این افراط و تفریط ما ایرانی هاست که کار دستمون میده ، از هر دو سمت ولی این نکته هم هست که آیا ما خود ایرانی ها رفتاری معقول داریم؟ آیا در مقابل قتل خانم دکتر زهرا بنی … بدست ماموران انتظامی خودمون هم برخورد لازم را می کنیم؟ آیا خواستار پاسخگویی از مسئولین هستیم؟ یا زورمون فقط از راه دور و برای آدم های نامشخص دیگه است؟ یک مسئله دیگر هم اینه که کی به افغان ها کار داد و حقوق کمتر و …. و چرا حالا بر نمی گردند تا مملکت خودشون را آباد کنند؟

  19. mohammad said

    من یه افغانستانی مقیم ایران هستم
    30 سال هست که در ایران زندگی میکنم و هنوز مهاجرم . از نزدیک با همه این مسائل آشنام و احساسشون کردم .
    بسیاری از صمیمی ترین دوستانم ایرانی هستند و بسیار براشون احترام قائلم.
    بحث فکر کنم سر یک فیلم توی موبایل بوده که دست به دست گشته و عنوانش هم تجاوز دسته جمعی افغانی ها به یک دختر ایرانی است .
    نقس تجاوز به عنف منفور هست حالا برای هر ملیتی
    این یک نظر رو تو همین لیست خوندم حتما شما هم خوندید فکر کنم آقائی به اسم رضا نوشته بود
    این نظرش بود

    {يه سري آدم بي ناموس مثل تو كه همه چي رو به اسم روشنفكري از مردم ايران گرفتيد ميخواهيد غيرت اونا رو هم بگيريد يه افغاني كثيف حق نداره به يه دختر ايراني حتي نگاه هم بكنه چه برسه به تجاوز تو آدم كثافت هم ميتوني خواهر خودتو ببري بدي به افغانيا بهش تجلوز كنن اونجوري بهت ميگن روشنفكر و واقعيت گرا}

    من خواهش میکنم یه لحظه فارغ از هر ملیت و مذهبی به این نظر توجه کنید.
    تنها عبارتی که به ذهن میاد اوج ناسیونالیست بودن و بی منطق بودن این شخص رو میرسونه اما به دید من همه ایرانی ها نه مثل این آقا ناسیونالیست هستند و نه بی منطق

    هر ملیتی هم همه نوع ادمی داره , افغانی هائی هستند که متجاوز بودند و صد البته دخترهای افغانی مظلومی هم که فقط به جرم افغانی بودن مورد تجاوز قرار گرفتند و آدمهائی از جنس این آقا وقتی فیلم های اونها رو دیدین فقط خندیدین و شاید اخرش گفتین چه جالب بود. بعدش هم برای دوستان دیگر بلوتوث کردند.
    میدونید بخاطر این موضوع تجاوز ( که بعدا صحتش هم رد شد ) چند تا مهاجر وبیچاره و کارگر افغانی در ورامین واقعا مورد تجاوز و ضرب و شتم قرار گرفتند ؟
    کاش در هر قضاوتی وجدان انسانها قاضی بود نه ملیت انسانها

  20. yegane_afg said

    salam
    omidvaram vazi ro ke ma afghana alan darim ye ruziam shoma irania dashte bashid ta befahmin ke che dardi dare vaghti inghadr morede touhin va tahghir gharar migirim unam be jorme gonahe nakarde…
    tu iran hich afghani haghe nafas keshidan nadare che berese be tajavoz be ye dokhtare irani
    dar iran ma afghana ro hatta adam hesab nemikonan va be beghole chand nafari ke ghablan nazareshuno dadan afghanie kasifo az injur chiza vali jalebe baratun ke bedunid dar inja yani dar euroopa hamin alghabo be shoma iraniha midan
    agar afghanha be keshvare shoma umadan be khatere khoshgozarini nist balke bekhatere jange khanemansuzi ast ke keshvare shoma va un pakestan sababesh hastan
    omidvaram har chi zudtar Afghanistane ma abad beshe va hich afghani dar irane shoma nabashe ta shoma be rahati zendegi konid va be khatere in chandin sal nehman navazitun yek donya tashakor

  21. رضا said

    من قبلا ً مطلبی همینجا نوشتم.رضا هستم از نروژ.کارمند اداره مهاجرت نروژ( UDI).
    نفس تجاوز زشت هست حالا توسط هر کس انجام بشه.با هر ملیتی.واگر این کار توسط افغانها (بردگان در تاریخ امروز ) که واویلا.من اگر احساس ناسیوناستی ام رو اینجا استفاده کنم میتونم تمام 238 ایرانی که پرونده شون دست من هست اخراج بشن.اما من این انسانهای بیگناه رو دوست دارم چون اینها از دست حیوان هایی مثل احمدی نژاد که برای پوشاندن بی لیا قتی خود هر چند وقط التحابی در جامعه می اندازند تا افکار پوچ به اون طرف هدایت بشن.اما انسان هایی که ذرهای فکر داشته باشند از خود میپرسد که چه کسی این فیلم را بر روی تلفنها فرستاد؟
    اون دختر بیچاره؟هرگز از ترس ابرو!
    اون متجاوزین؟ گمان نمیکنم چون کاری نکردن که باعث فخر باشه غیر از سر افکنده گی.
    پس یا رژیم و یا کسانی که می تونند ا ز التحاب جریحه دار شدن احساسات جامعه سود ببرند.
    دوستان عزیز اهل هر کجا هستی برای خود و احساسات پاک خود ارزش قاعل شو.

  22. سروش سامعی said

    آقا این عادت مسخره ی «ما ایرانیها» یا » ایرانی جماعت» چیچیه که من درکش نمی کنم؟ هر کشور و جامعه ای مسائل خودش رو داره و جمع بستن بیش از 70 میلیون آدم به اسم ایرانی جماعت جدا از اون کارهای احمقانه هست. من قبول دارم که چیزی به اسم » انسان ایرانی » داریم و ایرانی ها گاها مسائل خاص خودشون رو دارند، ولی جان مادرتون از ربط دادن هر چیز و ناچیزی به ملیت مون دست بردارید. من الان سالهاست در شمال نروژ زندگی می کنم و به خدا قسم مسائل و مشکلات عدیده ی فرهنگی اینجا دیدم که همچین دست کمی از مال ما نداره، به اضافه ی فقر فرهنگی شدید که به صورتهای مختلفی خودشو نشون داده.
    اون دوست افغانی هم که از نروژ نوشته، ایشون بهتره افغانستان رو با نروژ مقایسه کنه و به این فکر باشه که حکم پناهنده های متعدد افغانی تو اینجا حکم گانگسترهای پاکستانی اسلو نشه،
    ایشون اگه تو جریان اخبار اینجا هست می دونه دارم چی میگم. ایران برای هیچ برادر افغانی دعوت نامه نفرستاده؛ اگر امن نیست، اگر کشور آشغالیه خب نرید ایران، خب عوضش مثلا بیاید نروژ که اینجا هم بعد از سالها و شاید دهه ها آخرسر آداپته نشید و مدام قر بزنید و نق بزنید. افغانستان الان یه کشور جنگ زده هست و مردمش مسائل و مشکلات بسیار متعددی دارند _ از جمله مشکلات فرهنگی _ که طبیعتا هر جا می رن اون مشکلات رو هم با خود می برن. بهتر نیست فکر کنن که وقتش رسیده به جای توقع دائمی از این و اون کمی هم به خودشون نگاه کنن و ببینن الان کجا ایستادند و کجای کار هستند. من اینجا تا به حال شاید دو تا افغانی دیدم که وقتی باهاش حرف می زدم تا اندازه ای بلد بود ند که اصلا چطور باید با یک شخص دیگه » دیالوگ » کرد، بدون این که به اون شخص توهین کرد و هر اتفاقی رو به » راسیسم» ( نژادپرستی) ربطش نداد. وجدانا خود افغانی ها کم نژاد پرست هستند؟ در اینجا دو خانواده ی افغانی با چوب و چماق با هم درگیر شدند(ظاهرا یکی به اون یکی گفته بوده خواهرت جنده س) و تا اونجا که یادمه پدر یکی از خانواده ها تو بیمارستان فوت کرد و یکی دو تا هم زخمی ناجور داشتند، این ماجرا رو البته من از تلویزیون نروژ دیدم ، پارسال به طور اتفاقی. مقصر این هم حتما ایرانیهای بی فرهنگ نژاد پرستن؟ حقیقت تلخه، نه ؟
    مخلص کلام این که، همگی سعی کنیم کمی تطبیق پذیری ، همینطور واقع بینی رو تمرین کنیم و یادمون نره کی هستیم و کجای دنیا وایستادیم!

  23. […] (تجاوز وحشیانه به یک دختر آمریکایی) بر خلاف جریان آبی که مشغول روان ساختن حجم عظیم بغض و […]

  24. amin said

    افغانستان هم روزی جزو ایران بود،نه؟
    پس بهتره به جای این مزخرفات نژاد پرستانه که بار هم میکنیم،به فکر بدبختی هامون باشیم نه جنگ و برادرکشی!
    حرفش که می افته دم از تمدن ایران بزرگ میزنید ولی از دهنتون فقط حرفهای ناسیونالیستی نژاد پرستانه در میاد:(
    سروش سامعی هم بد نگفته !
    چه ایرانی چه افغانی چه هر ملیتی ،‌بهتره کمی به ضعف های خودمون هم فکر کنیم. و از یاد نبریم همه ی ما انسانیم و انسان در ذاتش میتونه هیولا باشه یا فرشته ! اینهم خیلی به شرایط بستگی داره….

  25. دختر ورسی said

    کلی از دست همه تون خندیدم به خدا!

  26. رضا said

    پیشنهاد می کنم این رو ببینید!

    http://rapidshare.com/files/68974840/tajavo0z1.zip.html

  27. خواستم کامنت بذارم دیدم طولانی میشه تو یه پست در حد بضاعتم توضیح دادم. در هر صورت اگه اون پست رو نخوندید میخوام بدونید که با کلیت حرفاتون موافقم.
    خسته نباشید

  28. سفیر said

    با سلام
    مایلم با شما تبادل لینک داشته باشم.
    ممنون

  29. […] فيدهاي تلمبار شده در گوگل ريدر را سريع مرور مي كردم! در اين نوشته دكتر مزيدي  ديدم پرسيده اين اكيسمت يعني چه!؟ همان اوايل آشنائي با […]

  30. puya said

    آقاي دكتر مزيدي يا هر كس ديگه اي كه هستيد!
    من پويا 25 ساله از تهران هستم. با احترام به شما و ساير دوستان مطالبي كه ابتداي تيتير گفته شده از جمله تجاوز 4 ايراني به يك دختر آمريكايي يا چند افغاني به يك ايراني آنقدر مطالب مهمي نيست كه وقت اذهان عمومي را بگيره. ما الان در قرن 21 ام زندگي مي كنم و طرح اين مسايل به جز مقاصد سياسي هيچ هدف ديگهاي نداره.اگر چند نفر ايراني آمريكا اين كار را كردن به خودشون مربوطه و دستگاه قضايي حاكم ميتونه اونا را مجازات بكنه. اشتباه و غفلت يك لحظه اي يك فرد نبايد دامن يك عده ديگه را بگيره. اين مجرمين اگر هم در ايران زندگي مي كردن مطمئن باشيد به واسطه جرم مشابه در همين ايران محاكمه مي شدن. پس از نظر اخلاقي با اونا بايد مثل يك شخص برخورد بشه نه نماد يك ملت. بايد به اين نكته هم توجه بكنيم كه آمريكائيها(مردم آمريكا) با اين جور مسائل مثل ما ايرانيها با حساسيت برخورد نمي كنند.ما به عنوان يك شهروند ايراني نميتونيم دست وپاي هموطنامونا اونجا ببنديم ما فقط ميتونيم اين عمل را محكوم كنيم و اگر هم كسي جرمي مرتكب ميشه ناشي از جو فاسد اطرافش هست.
    در مورد افغانها هم ايران كشورشون نيست و حق اظهار نظر در مورد سياست هاي داخلي يا جو فرهنگي ايران را ندارن همين طور كه به طرز مشابه ماچنين حقي نداريم و اگر تو ايران زندگي ميكنن حق اهانت به فرهنگ مارا ندارن.
    اگر دولت ايران بهشون اقامت نميده دلايل خودشا داره اگه قرار بود به هر افغاني اقامت و حق شهروندي بده هر كدوم ادعاي مالكيت اين سرزمين را داشتن. همسايگان افغاني بايد قبول كنن كه ايران كشورشون نيست و هيچ جاي دنيا هم به راحتي و بدون دليل به مهاجرانش حق اقامت نميده.

  31. Ashkan said

    تنها آرزوی بزرگ من فروپاشی ایران و تجزیه اون به صدها و هزارها تکه است به نحوی که دیگر نامی از آن برسر زبان ها نباشد…

  32. ناهيد said

    اول خيلي از اقاي دكتر معذرت مي خوام.ولي من ديوانه وار عاشق كشورم و شهرمم.پس منو ببخشيد كه نميتونم خودمو كنترل كنم.دوم خاك بر سراون بي غيرت بي لياقتي كه چون مامانش روش نميشد بي غيرت صداش كنه اسمشو گذاشت اشكان كه درباره وطنش فقط چشاشو ميبنده و دهنشو باز ميكنه!دوم خاك بر سر اون بي تربيتي كه به موسيو حسين ما و خواهرش بي احترامي ميكنه. هرچند جناب دكتر اصلا…!اقايون لطف كنين احترام وبلاگ نويس عزيز رو نگه دارين.درسته كه ممكنه چيزي از حرفاش نفهمين اما لا اقل با خوندنشون وقت-مثلا-با ارزشتونو ميگذرونين.در ضمن مگه نذر دارين كه هي نظر بدين؟خوبه اونايي كه فكر كردن بلد نيستن حرف نزنن!!!

  33. nirvana said

    توی این دنیا که با دختران نابالغ در بستری از خون همخوابه می شوند شنیدن و دیدن این چیزا عجیب نیست ِ چه فرقی می کنه چه کسی و از چه ملیتی توی این باتلاقه؟ یه درده تا مغز استخوان ِ بیایید فراموش کنیم مثل همیشه.بهتره به فکر غارای جدیدمون باشیم.

  34. من said

    آقای رضا افغانی از نروژ – شما میتونی در مورد ملا عمر اظهار نظرکنی یاهموطنان عزیزت که خبرنگارهای ایرانی رو تو کابل قتل عام کردند و رييس جمهور ایران ارتباطی به شما نداره.

  35. پیام said

    من تاحالا فکر می کردم فقط ما جنایتکار داریم اما الان فهمیدم روی افغانیها هم اثر گذاشته!

  36. درودبه ایران عزیزم .درودبه سرزمینی که خداآن را÷اک آفرید.درودبه سرزمینی که نوازشگراسطوره های چون کوروش کبیربوده است -آقای مزیدی من این سایت رااتفاقی بازدیدکرده ام .بسیارخوشحال ومسرورهستم .اصلانمی دانم مطلب شما درخصوص چیست .امیدوارم ÷یروزوسرافرازباشی

  37. رضا از نروژ said

    سلام دوباره
    و عرض معذرت خدمت همه شما .راست می گید من اشتباه کردم که در مورد اقای احمدی نژاد توهین کردم.
    احساست بر عقل نداشته غلبه کرد!و اما بعد…
    سیاست چیزه پیجیده ای است که سر دراوردن از ان کار ساده ای نیست.

  38. سروش سامعی said

    دوست عزیز رضا نام از نروژ، کامنت اخیرت در اینجا رو دیدم. ممنون. همچنین ممنون از این که با این عذر خواهی به فکر اون بر و بچه های خوب، مستقل، و کوشا و پرکار افغانی در ایران هستی. من هم به عنوان یه ایرانی امیدوارم که ما هم بتونیم از حسن همجواری بیشتر از سوی همسایگان ایران از جمله افغانستان برخوردار بشیم، همونطور که نروژ از حسن همجواری با سوئد برخوردار هست. شخصا آرزوی کاهش آمال تمام افغانی ها رو دارم و حقیقتا دلم به درد میاد از این که ببینم یه افغانی شکوه میکنه که سی سال هست در ایران زندگی میکنه و هنوز به عنوان یه شهروند شناخته نمیشه، ولی باور کن که کاری از دست من نوعی ساخته نیست. از طرفی، گاها، پیش خود فکر می کنم که ای کاش دست کم، بعضی از برادرای افغانی حتی نیمی از کسی همچون » خالد حسینی » بودند، به لحاظ درک اجتماعی و تاریخی و غیره از کشورشون. بگذریم، دیروقت هست و بیش از این مجال نوشتن نیست. برای تو و همه ی افغانی های
    غربت زده لحظه های خوشی آرزو می کنم.
    سروش از نروژ

  39. شعیب said

    ببینید یک کلام چه کسانی اجا زه ورود افغانها را به ایران داده انها به ایران پناح برده اند ولی یادشان رفته وحر روزه ادم می کشند به دختران تجا وز می کنند باید اینها را از ایران بیرون کرد

  40. شعیب said

    هر روزه دختران بی گناه ایرانی بخاطر تجاوز یک افغانی دست به خود کوشی می زند باید دولت یک فکری کند

  41. شعیب said

    آقای رضا افغانی از نروژ: اگر ما به جای شما در افغا نستان اینجور جنایت می کردیم توچکار می کری ببین من مهندس کامپیوتر هستم در هر کشوری بخواهم برم مردم ان کشور برایم مورد احترامند نه اینکه چون توی کشور خودم نیستم به دختران ان کشور تجاوز کنم هرگز

  42. چقدر کار آسونیه اتلاف وقت!؟

  43. مسعود said

    دروغه

  44. حسام said

    ای والا ناهید خانم خوشم اومد . حیف اسم ایرونی ( اشکان ) که روی تو گذاشتن آخه بد بخت تو خودت مگه ایرونی نیستی ؟ مگه اون مادرت ایرونی نیست ؟ آدم اینقدر بی غیرت ؟؟؟؟؟؟؟ برای تو متاسفم که اینقدر بی غیرتی و برای خودم هم متاسفم که چنین هموطنی دارم .

  45. پژواک said

    اگر برکه‌ای پر کنند از گلاب – سگی در وی افتاد کند منجلاب

  46. سونيا said

    دوستان بي نهايت عزيز سلام
    من يك دختر افغاني هستم كه فعلآ هم در افغانستان هستم
    در ايران متولد شدم و فرهنگ و همه چيز ايران را به خوبي مي شناسم
    به نظر من توهين كردم به مقدسات كار بدي است
    توهين به كشورمان
    ما بايد با هم برادروار زندگي كنيم و هيچ وقت در صدد اين نباشيم كه به هم و به كشور هم و به مقدسات هم توهين كنيم چون يك مثال است ميگه :
    گهي زين به پشت و گهي پشت به زين
    همديگر را دوست داشته باشيد و به هم احترام بگذاريد

  47. سایه said

    ناهید من هم با تو هستم. خاک بر سرت مرتیکه بیشعور و بی غیرت الهی سرت بیاد تا بفهمی…

  48. متاسفانه اين رويه در ايران باب شده است كه اگر شخصي مرتكب جرمي شد يا قتلي شد و يا تجاوزي كرد و متهم شناخته نشد او را يك افغاني و يك خارجي غيرمجاز معرفي كنند .
    نمونه بارز آن قضيه خفاش شبهاي تهران بود كه سردار ابوالفتحي فرمانده وقت نيروي انتظامي تهران اعلام كرد كه او افغاني است و افغاني گفتن او همان و ضرب و شتم و قتل دهها افغاني همان . وقتي كه فرمانده گفت او اهل قوچان است آب از آب تكان نخورد
    اكنون نيز در باب تجاوز 6 جوان اهل شمال خراسان به يك دختر به راحتي انگ افغاني بودن را اعلام كردند و چه ها كه نكردند . در قرچك و ورامين و تهران و قم و كجا و كجا به هر افغاني ، زن و كودك ، پير و جوان ، ناتوان و توانا كه رسيدند زير مشت و لگد گرفتند و اموالش را به غارت بردند كه با اينكار خود روي طالبان را هم سفيد كردند
    حال با فرض اينكه اين شش جوان افغاني هم بودند آيا به خاطر اين جنايتكاران كه ايراني هم هستند همه افغاني هاي بي گناه را محاكمه كنيد البته در قانون جنگل كه حيوانات شامل آن باشند اين قانون ذكر شده است
    اكنون نيز با وجود اينكه پليس امنيت و خبر بيست و سي اعلام كرد كه آنها از همان ايراني هاي خودتان است باز هم آب از آب تكان نخورد
    تمامي گفته هاي من انكار جرايم بعضي از جنايتكاران مهاجر و محبت و دوستي بسيار از ايرانيان نيست

  49. reza said

    عملی را که چند انسان نما حالا یا افغانی یا ایرانی مرتکب شدند یک عمل
    شیطانی و کثیف هست
    ولی آیا بعضی از نظرات با فکر و اندیشه نوشته شده اند
    کمی به خودتان بیائید که شما فقط یک بنده ضعیف و محتاج هستید
    قاضی شما نیستید و جان انسانها هم در دست شما نیست
    این مطالب باید با رعایت همه جوانب نوشته شود نه با احساسات

  50. فواد said

    باید به من آدرس ایمیل دخترهای افغانی را بفرستی که با آنها قصه های عشقی کنم

  51. Slamfox said

    بدبخت اسم خودت رو گذاشتی ایرونی !
    واقعا خاک تو سر ایران کنم که یه هم چین ادم هایی رو پرورش می ده !
    یعنی مار تو استینش پرورش می ده!

  52. ارمین said

    هر کس که یک نظری داده با فهش بوده ماکه دیگه میریم فقط بگم استقلال سرور پرسپولیس

  53. ارمین said

    شما رو صندلیتون نشستید ونظر می دید ولی مطمئن چیزی عوض نمیشه تازه بد تر هم میشه

  54. ثریا said

    من دوست دارم یکی بهم تجاوز کنه اخه کسم میخواره

  55. خدا ستیز said

    با عرض سلام خدمت عزیزانم اشکان جان خودتو ناراحت نکن بقول شاعر کلا به تخمم این قوم برای من و تو آدم نمیشن اینا خیلی شوتا خلایق هر چه لایق همینه مثل خر دارن تو این کشور دست و پا میزنن

  56. 1 بنده خدا said

    سلام از کسی که این وبلاگ رو درست کرده نهایت سپاس رو دارم و از کسانی هم که امدن اراجیف گفتن بی نهایت متاسف هستم و از کسانی هم که نظر خودشون رو با فهم و شعور خودشان دادن که نشانگر فهم و درک و بار آمدن در 1 خوانواده با فرهنگ رو نشان میدهد نهایت سپاس رو دارم .

    روز خوش.

  57. پسرافغانی said

    دمت گرم ثریاروی همه راکم کردی

  58. من هم آرزویم تجزیه ایران است به امید آن روز

  59. این جریان وحشی گری یک ملت را نشون میده یعنی ما میخواهیم با اینکارمون نشون بدیم ملتی وحشی کینه ای واز خود راضی هستیم .اگر این ماجرا بر عکس اتفاق میافتاد یعنی چند پسر یهودی به یک دختر ایرانی تجاوز وحشیانه میکردن شما چه غکس العملی نشان میدادیدوبرا یک لحضه هم که خودتان را بگذارید جای خانواده اون دختر اگر برا خواهر یا دختر خودتان همچو اتفاقی میافتاد چکار می کردید؟؟إ؟

  60. FM said

    خوبه خود ایرانیها هم اقرار میکنن چه کارهایی کردن. من یه افغان هستم و در آمریکا زندگی میکنم. مردم ما هیچ وقت دست به این کارهای کثیف نمی زنند.

  61. STFU said

    سلام ،

    من برای هم افغانها و هم ایرانیها احترام قائل هستم . آدم های بی ارزش همه جا پیدا میشند اما آدم باید احساساتشو کنترل کنه و قاضی خداست نه ما انسانها… پاداش یا جزای اصلی رو اون میده نه ما !!!!!

  62. سید جاوید "سادات " said

    به جواب آقای بنام سروش «سامعی »
    من جاوید ازافغانستان به جواب ااین اقا زاده ایرانی که درظاهر خواسته نژاد پرستی را محکوم نماید ولی ازوجدان بیدار و مطالبی را که قازاده نگاشته اند باید هم چنین استنباط گردد که ایرانی ها نژاد پرست نیستند .
    ازنوشته های این جنابعالی چی چیزی مفهوم می گردد توجه کنید
    «اون دوست افغانی هم که از نروژ نوشته، ایشون بهتره افغانستان رو با نروژ مقایسه کنه و به این فکر باشه که حکم پناهنده های متعدد افغانی تو اینجا حکم گانگسترهای پاکستانی اسلو نشه،ایشون اگه تو جریان اخبار اینجا هست می دونه دارم چی میگم. ایران برای هیچ برادر افغانی دعوت نامه نفرستاده؛ اگر امن نیست، اگر کشور آشغالیه خب نرید ایران، حالا فکر کنید این اقازاده ی که درنژرو زندگی هم کرده وبه قول معروف روشنفکر ودور ازتبعیضات هم قد کشیده اما درگفتار زشت ایشان شما به وضاحت لحن کلام مملو ازتبعیض ازنژاد پرستی را مشاهده میکنید وجالب است همیشه درکلام ایرانی ها ما ایرانی ها ما ایرانی ها ما ایرانی ها خیلی مضحک است که هیتلر با انهمه نژاد پرستی اش امروز منفورترین چهره وبا کلمات نژاد پرست مسما گردیده آهای ایرانی ها !
    شما دیگر به چی چیزی افتخار میکنید ؟ اینکه یک افغانی داخل کشور شما کار خلافی انجام میده شما با کلمات رکیک توهین های دور ازکرامت انسانی ودورازحس بشردوستی برایش انقدر توهین ورفتار زشت انجام میدهید که فکر نکنم هتیلر با دیگر نژاد ها چنین میکرد اگر شما هم قوم هتیلر هستید بازهم به هم زبانان خود لااقل یک کمی رویه خوب داشته باشید وفکرنکنید که نژاد ایرانی که خود را ازهمه نژاد ها برتر دارد درهیچ جای جنایتی یا مرتکب خطا ویا مشکلی را ببار نمی آورد ما اگر به قول شما توی نژرو نیستم ویا نمیرویم ولی ازپناهنده گی که تمام دنیا ازافغانی ها قبول میشه افتخار ماست چون مثل ایرانی ها برای دیگر ملل دنیا منفور واقع نشدیم فقط برای ایرانی ها منفور گشته ایم

  63. ملحیه " فاروق " said

    ملحیه » فاروق » ازکشور که در ورای دود وآتش میسوزیم میخواهم فقط درمورد طعن ولحن تعداد انگشت شمار ی ازایرانی های که درتکرگ هایشان خون ملوث با تخم کینه وعدوات همراه است ومانند یاقی های بی سروپاه با یاوه سرایی های خود آتش درون شان را خاموش سازند میگم که بهتراست بجای یاوه سرایی وتوهین های که برای افغان ها روا میدارید مثل این اقا زاده ایرانی که با فرهنگ خیلی بالا که خواسته فرهنگ ایرانی ها را معرفی نمایید یک لحظه خودتان را بجای ما قرار دهید وعکس العمل تان را نیز مجسم کنید که کسی اگر پیدا شود وبه آسانی فرهنگ یک ملت را ، یک قوم ، یک نژاد را با کلمات خیلی رکیک وفحش به باد ناسزا بگیرد شما چه جوابی به آن ارائه می کردید طوریکه این آقا زاده ایرانی فحش وتوهین نموده متن کامل آنرا بخوانید ومتاسفم به آقای خاتمی که زمانی حرف ازتمدن ،مدنیت وآشتی تمدن ها زده بود این است فرهنگ ایران این است فرهنگ با صفا وصیقل زده ایرانی ها که خود را ازنژاد آریایی های اصیل میدانند ونام ازمدنیت وفرهنگ هزار ساله میزنند واگر میخواهید با آمریکا کنار بیاید اول فرهنگ تان را بازهم صیقل بزنید بازهم بالای آن کار کنید چون امریکایی ها با مللی سروکار دارند که فرهنگ شان غنی ویاوه سرایی درآن وجود ندارد نه با ایرانی های که بجز فحش وناسزا گفتن وتوهین کردن کاری ندارند وهنوز هم میخواهند آمریکا بیاید وبا این نژاد خاص دنیا آشتی کند وروابط دوستان برقرار کند وتاسفم ازاین است که انعده ایرانی های که این حقیقت را میدانند ولی سکوت کرده وراضی هستند تا با توهین یک ایرانی ازکنار گوشه دنیا انان نیز سرافگنده شوند بهترین راه این است که بروید با آن فرهنگ بالای تان با همچو افرادی مثل این اقازاده که متن کامل توهین هایش را کاپی نمودم وهمگی باید بخوانند تا بدانند که یک ایرانی چقدر با آسانی وساده گی یک ملت را دشنام میدهد یک فرهنگ را به باد مسخره می گیرد وانگاه دردنیا هم خود را ازهمه برتر میدانند این هم متن کامل این اقا زاده ایرانی
    reza گفت
    نوامبر 10, 2007 @ 12:41 ق.ظ
    يه سري آدم بي ناموس مثل تو كه همه چي رو به اسم روشنفكري از مردم ايران گرفتيد ميخواهيد غيرت اونا رو هم بگيريد يه افغاني كثيف حق نداره به يه دختر ايراني حتي نگاه هم بكنه چه برسه به تجاوز تو آدم كثافت هم ميتوني خواهر خودتو ببري بدي به افغانيا بهش تجلوز كنن اونجوري بهت ميگن روشنفكر و واقعيت گرا

    reza گفت
    نوامبر 10, 2007 @ 12:41 ق.ظ

  64. Ali said

    سلام .
    مثلا رهبر شما امام خمینی فرمود:اسلام مرز ندارد.
    یعنی چی

  65. ahmad said

    کیر کس ننه همه افغانیا

    • همایون said

      کس ننه چرا فش میدی برو واسه ننت فش بده بی نزاکت

  66. ایرج said

    مرگ بر همه پارس ات .دزدان هویت ایرانی

  67. همایون said

    سلام برای همه
    میخوام بگم که خاک تو سر همتون بشه هم ایرانیها و هم افغانیها بابا یه زره خجالت بکشید بخاطریکه اگه بگم همتون خرید بهتون بر میخوره بخاطریکه فقط واسه یک مرتبه کشورتون رو با سایر کشورهای جهان مقایسه کنید بعد اون موقع میفهمید که چقدر از خود رازی و احمق هستید
    یه پیام واسه همه افغانها
    برادره من کشور ایران واسه مردم خودش اهمیت نمیده یعنی اینکه مثل یه حیوان باهاشون برخورد میکنن حالا چی برسه به شماها

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

دنبال‌کردن

هر نوشتهٔ تازه‌ای را در نامه‌دان خود دریافت نمایید.

به 53 مشترک دیگر بپیوندید

