پيشنهاداتی برای ترجمه

درست است كه ايجاد يك وبلاگ در كمتر از چند دقيقه ممكن است( از نظر تكنيكي )، اما برخلاف ظاهر ساده آن، وبلاگ‌نويسي مدتهاست كه تبديل به يك موضوع با كلي نكات ريز و درشت شده است.اگر از آن دسته افراد هستيد كه تمايل داريد وبلاگ شما فقط و فقط دفترچه خاطرات شخصي شما باشد و تمايلي نداريد كيفيت وبلاگتان را با صرف انرژی، ارتقا دهيد؛ پس لزومي ندارد مطالعه اين مطلب را ادامه دهيد.انتخاب شما ارزشمند است و به فعاليت وبلاگي خود ادامه دهيد.

اما اگر مي‌خواهيد هر روز در عرصه وبلاگ‌نويسي چيزی به معلومات قبلي خود بيافزاييد بايد هميشه يك نكته را در ذهن داشته باشد: « هر روز شما مجبوريد همانند يك دانشجو نكات جديدي در مورد blogging فرابگيريد.شما تا پايان عمر وبلاگ‌نويسي خود يك دانشجوی blogging هستيد و هرگز يك  استاد نخواهيد شد. »

اگر اين ديد را داشته باشيد ديگر مهم نيست وبلاگتان در مورد آي‌تي باشد يا شعر يا فلسفه يا اقتصاد يا پزشكي يا هنری يا نوشته‌هاي شخصي. بلكه آموختن مفاهيم blogging براي همه اين وبلاگ‌نويسان يكسان است.

همانند بسياری ديگر از عرصه‌هاي علمي ما، اينجا نيز  با يك پديده وارداتي سروكار داريم. بهتر است دچار توهم خودبزرگ‌بيني نشويم و در كمال خضوع و احترام، روح ترجمه‌اي بودن اين علم را بپذيريم كه اساسا ترجمه- در ديدگاه مدرن- ديگر تنها تبديل نيست بلكه باز‌آفريني اثر نيز مي‌تواند باشد.

به همين دليل هرازچندگاهي، لينكهايي كه مرتبط با پديده وبلاگ‌نويسي  blogging هستند و بنظرم مي‌رسد مي‌توانند براي وبلاگستان فارسي مفيد باشند، در اينجا معرفي مي‌كنم. كساني كه به ترجمه اين متون علاقه دارند مي‌توانند آنها را ترجمه كنند و اگر وبلاگ دارند در وبلاگ خود بگذارند. از طرف ديگر مي‌توانند اين وبلاگ را از انِ خود بدانند و ترجمه مورد نظر را جهت انتشار در اينجا، به خوانندگان اين وبلاگ تقديم كنند.

تجربه نشان داده كه يكي از راههاي موفقيت سريع و شناخته‌تر شدن در امر وبلاگ‌نويسي استفاده از چنين موقعيتهايي است.يك وبلاگ‌نويس مستعد و تازه‌كار مي‌تواند از محيط يك وبلاگ پرمخاطب ديگر استفاده كند و استعداد خود را به تمام آن خوانندگان نشان دهد كه به آن وبلاگ‌نويس مهمان يا مدعو نيز گويند. پس من وتمام خوانندگان اين وبلاگ بي‌صبرانه منتظر كارهاي خوب شما هستيم. حالا چند لينك براي شروع كار:

1- چگونه يك ميني‌مال نويس خوب شويم؟

2- تكنيك‌هايي برای لينك‌دادن به ديگران- جهت افزايش لينكدهي به خودتان

3- 5 اشتباه مهم در اكثر وبلاگها

4- چگونه در كمتر از 3 ماه، 1000 مشترك براي وبلاگ خود داشته باشيد؟

5- پنج نكته پس از موفقيت و محبوبيت وبلاگتان

شما چه لينكهايي را جهت اضافه شدن به اين ليست پيشنهاد مي‌كنيد؟

16 دیدگاه »

  1. دیگر از عالی بود بالاتر چی می تونم بگم. تازه می فهمم دکتر چرا هر روز پیشرفت می کنه!

  2. صادق said

    خوب! بزار با «5 اشتباه اکثر وبلاگها» شروع کنم!

  3. […] زیر از وبلاگ Pro Blog Designبه پیشنهاد استاد گرامی، آقای مزیدی، انتخاب شده است، که برای استفاده وبلاگ نویسان گرانقدر […]

  4. وحید said

    یک راه موفقیت دیگر (البته در فضای وب‌لاگستان فارسی) هم این است که با اسم دخترانه بنویسیند. (شوخی)
    راستی دکتر جان فلیکستر را عضو نیستی؟

  5. mhmazidi said

    @وحيد : عضو هستم اما در آن فعال نيستم.

  6. gajamoo said

    هر کس جواب سوال چهارم دکتر رو می خواد،بدونه بیاد پیش من.
    فعلاً لینک جالب توجهی در اختیار ندارم.
    موفق تر باشی

  7. هومن said

    سلام دکتر جان. من هرچی گشتم نتونستم ایمیلتون رو پیدا کنم توی سایت. ناچار اینجا می گم سوالم رو! امیدوار وقت داشته باشید تا کمکی به من کنید. من به شدت با این قالب های ورد پرس به مشکل برخوردم! هر کاری میکنم انگار نه انگار! همین قالب almost spring رو گرفتم، تمام چیز ها رو به راهه ولی پنچره ی پست ها فارسی رو درست ساپورت نمیکنه. مثلا» نقطه های آخر جمله ها همون آخر نمی مونه و میاد سر جمله! هر کاری هم توی css بگید کردم! همه align ها رو right کردم ، ولی … ! میشه راه نمایی بکنید یا css سایت رو برام میل کنید تا با مقایسه بتونم چیزی سر در بارم؟! خیلی خیلی ممنون میشم. دستم به دامنتون! :)

  8. salam

    dastet dard nakone az linkhayat
    man vaseye list pishnahade linki nadaram vali vaseye tabadole link bashoma chera .. linke weblogetoon ro dar weblogam gozashtam

    bye!

  9. mhmazidi said

    هومن جان: من الان وبلاگتو ديدم.هيچ مشكلي در نمايش نداره.با اينحال اگر مشكلي داري مي‌توني در سايت وردپرس فارسي- در قسمت فرومش با بچه‌هاي تيم در ميان بگذاری:

    http://wp-persian.com/

  10. Reza. R said

    سلام.
    دکتر من به وبلاگ شما زیاد سر میزنم و از سر تبلیعات شما چند روزیه که هم وردپرسی شدم و هم فیس بوکی (البته قبلا بلاگفا و اورکاتی بودم). ضمنا وبلاگی رو که جدیدا تو وردپرس باز کردم به دو زبون مینویسم. یعنی هم فارسی هم انگلیسی.
    نمیگم انگلیسیم خوبه ولی ای بدک نیست. ضمنا میتونم لینک هایی رو که شما کمیزارید رو هم ترجمه کنم.
    خوشحال میشم به وبلاگم سر بزنید.
    راستی من شمارو لینک کردم.

  11. maryamss said

    دکتر جان سلام.ببخشید که دیر دارم کامنت میذارم.اول اینکه به نظر من خیلی از افراد دقیقا نمی دونن وبلاگ نویسی برای چی هست و به چه دردی می خوره بنابر این بعد مدتی ملت به یه پوچی میرسن که اصلا برای چی باید تعداد بازدید کننده ها و … زیاد باشه(این حالت برای خودمم پیش اومده).به خاطر همین فکر می کنم اگر از اول اهمیت بلاگینگ معلوم باشه تا مفاهیمش هم بهتر برای افراد جا میوفته….حالا ای ن نظر من بود.اما یه وبلاگی هست (احتمالا خودتون هم جزو خواننده هاش باشین) دیدم بد نیست لینک چند تا پستشو برای شما و خواننده ها تون اینجا بذارم:
    خود وب لاگ:http://www.bloggingtips.com/

    http://www.bloggingtips.com/2007/11/21/branding-and-advertising-using-your-blog-to-build-your-brand/

    http://www.bloggingtips.com/2007/11/21/how-to-connect-to-the-inactive-readers-at-your-blog/

    بقیه پستهاشم جالبن.

  12. maryamss said

    http://www.marcorichter.net/top-blogs-about-blogging

  13. وحید said

    آخر دیدیم تو این ویجیتی که این بغل گذاشتید فلیکستر نیست، این هست که تعجب کردم گفتم دکی مزیدی تو فلیکستر عضو نباشد؟ مزیدی؟ مزیدی تو فلیکستر نباشد؟ P:

  14. […] شده زیر blogging, وبلاگ چند روز قبل مطلبي نوشتم با عنوان پيشنهاداتي براي ترجمه . در اين مدت فيدبكهاي خوبي در رابطه با آن مطلب دريافت […]

  15. بهزاد said

    آقای دکتر، یک نکته‌ی کوچولو:به جای پیشنهادات بگوییم: پیشنهادها

  16. ... said

    لينك هاي جالبي بودند
    استفاده كرديم

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

دنبال‌کردن

هر نوشتهٔ تازه‌ای را در نامه‌دان خود دریافت نمایید.

به 53 مشترک دیگر بپیوندید

