آيندهء RIA

امروز يكي ار بهترين روزها برای اينترنت و بخصوص RIA بود.( rich internet application ) اشاره به محتوی غني وب كه شامل طراحي-تصاوير و بخصوص ويديو دارد.در ماه گذشته شركت ادوبی خبر از ارائه آپولو داد.امروز نيز مايكروسافت يكي از برگ های برنده خود را رو كرد. WPF/E  كه نام رمز ان بود به  silverlight تغيير نام يافت. سيلور لايت در حقيقت مي‌خواهد با » ادوبی فلش » رقابت سنگيني را شروع كند.در حال حاضر براساس امار ادوبی فلش بر روی 98% كامپيوترهای جهان قرار دارد.از اين مقدار 85% انها مربوط به نسخه 9 اين نرم‌افزار مي‌باشند.حالا «سيلور لايت» پابه عرصه گذاشته است.در همين ابتدا قراردادهای بزرگ زيادی براي ان بسته شده‌اند.منتقدان به اينده سيلورلايت خوشبين هستند.

از طرف ديگر ادوبی نيز  philo را معرفی كرد.فيلو در حقيقت اسم رمز «ادوبی مديا پلير» است كه مي خواهد با ويندوز مديا پلير رقابت كند.باتوجه به قدرت بي چون و چرا ادوبی در وب -بخاطر فلش پلير- نرم‌افزار فيلو نيز مي‌تواند طرفداران خاص خود را پيدا كند.

اتفاقات اخير در كنفرانس وب 2.0 اكسپو ( بخصوص از نظر طراحي در وب) بسيار هيجان انگيز است.از هم اكنون مشخص است كه ما با وبی سروكار خواهيم داشت كه بسيار متفاوت خواهد بود.مثلا من امروز يك نرم‌افزار كوچك دانلود كردم كه قابليت سه بعدی به  اينترنت مي‌دهد! هرچند مدتهاست بر روی ان كار شده و هنوز در مرحله تست است. اما اتفاقات چند ماه اخير و بخصوص كنفرانس اكسپو خبر از وبی جذابتر و زيباتر مي‌دهند.

برای مطالعه: اينجااينجااينجااينجا – اينجااينجا

3 دیدگاه »

  1. محمد said

    آقای دکتر تا آنجا که من می دانم RIA یک اصطلاح در زمینه برنامه نویسی است

  2. مرتضی said

    خسته نباشید، خیلی جالب بود لطفا باز هم در مورد wpf مطلب بنویسید

  3. borna said

    سلام. اطلاعاتتون واقعا جالب و کامله جناب دکتر. من واقعا ممنون هستم. مدت 3 ماهه شدیدا دنبال فلکس و آپلو هستم. تو سایت lab خود ادوبی و بقیه جاها… شما خیلی روون و کامل توضیح داده بودید… حتما میتونم ازتون خواهش کنم در خیلی موارد کمکم کنید و راهنمائی و مشورت ازتون بخوام. درسته؟
    حتی اگه به سایتم سر بزنید؛ میبینید که کلا از حالت قبلی در آوردم و یه صفحه ی comming soon گذاشتم و توش توضیح دادم که وقتی بر میگردم که سایتم رو تکنولوژی فلکس باشه.
    امیدوارم هر دو تو هر راهی که هستیم موفق باشیم. هم من. هم شما…
    باز هم ممنون….

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

بیان دیدگاه