خاموشی وبلاگستان

دوست عزيزم در وبلاگ مولتی‌متر مطلبی نوشت كه بد نديدم من هم چند چيز به ان اضافه كنم.هرچند روی صحبت او با همه بلاگرهاست اما تقريبا در تمام ايتم‌ها مي‌شود گفت به‌نوعی من هم مخاطب هستم:

1-در مورد ايميل با او موافقم.اكنون شما ايميل من را در سمت راست و رد بالاترين قسمت مي‌يابيد.اما بازهم مي‌گويم شخصا از ايميل متنفرم.راه ارتباطی جذاب برای من كامنت است كه ايده‌ها و سوالها در ان مطرح مي‌شوندو حتی مي‌تواند يك فضای گفتگو ايجاد كند.راه جديد و جالب برای من توييتر است كه فعلا چندان همه‌گير نيست.ايميل برای من بيشتر حكم مطالب كاملا شخصی و خصوصی را دارد .هرچند 100% استفاده من از ايميل فقط برای ثبت‌نام در سايتهای وب 2.0 است.كاری كه هر روز انجام مي‌دهم.

2-در مورد استفاده سمعی-بصری: اگر يادتان باشد در دوره‌ای هر پست را با حداقل يك عكس هرچند كوچك همراه ‌می‌كردم.اما در كمتر از 2 هفته 30% از فضای وبلاگ را از دست دادم! تنها گزينه معقول استفاده از سايتهای آپلود عكس است .اين كار براي من سخت و عذاب‌اور است.اگر شما راهی سراع داشته باشيد كه بتوان در حالت افلاين و در داخل «ويندوز لايو رايتر» عكسها را به اين قبيل سايتها آپلود كرد حتما اين روش را بكار خواهم بست.

در مورد استفاده از ويديو و اسلايد نيز امروزه بينهايت گزينه وجود دارد.اما متاسفانه به دليل سرعت پايين اينترنت كشورمان كاربران چندان گرايشی به اين قبيل محتويات حجيم ندارند.گاه تنها به يك لينك در يوتيوب يا اسلايد دات كام بايد قناعت كرد.

3-مهمترين قسمت : اما مي‌رسيم به قضيه بلاگرولينگ و بحث خاموشی وبلاگستان.هرچند وقت يكبار مي‌ديدم كه بلاگرهای ايرانی از «خاموشی وبلاگستان-به گل نشستن وبلاگستان-پايين كشيده شدن فتيله و…» صحبت مي‌كنند.بعدها وقتی كه پستی در مورد بلاگرولينگ نوشتم ومخالفت خودم را با ان بيان كردم دوست خوبم منيری عزيز مطلب مهمی را در كامنتها نوشت:» بسياری از خواننده‌های وبلاگها تازه‌های وبلاگستان را از طريق لينكدونی دنبال مي‌كنند.واگر شما در بلاگرولينگ پينگ كنيد وبلاگ شما در صدر ليست مي‌نشيند و بيشترين خواننده را خواهد داشت.» خب من اين مطلب را نمی‌دانستم.اما حالا برايم مشخص شده بود كه چرا هرچند وقت يكبار وبلاگستان فارسي خاموش مي‌شد.هرگاه كه بلاگرولينگ خراب مي‌شد وبلاگستان هم خاموش مي‌شد!! اما درست در همان زمان وبلاگها مطلب مي‌نوشتند بدون اينكه خواننده‌ها متوجه شوند!

اما نكته جالب اين بود كه در همان زمان تعداد بازديدكننده‌های وبلاگ من كاهش نمي‌يافت!! علت ساده است: من كاربران وبلاگم را به استفاده از روشهای جديدتر تشويق مي‌كنم.انها اكثرا مطالب را از طريق فيدريدر مثل » گوگل ريدر » دنبال مي‌كنند.تا وقتی كه عادات خواننده‌هار وبلاگستان را به بلاگرولينگ پيوند زده باشيم خاموشيها و سكته‌های ناگهانی وبلاگستان را خواهيم داشت.علاوه بر فيدريدر جا انداختن استفاده از  دو در دو و  بالاترين و…مي‌تواند از اين اتفاقات جلوگيری كند.

4- در مورد لينك دادن هم در مطلب جداگانه خواهم نوشت….

5 دیدگاه »

  1. moniri said

    سلام، البته من به این ناقصی که نوشتی ننوشته بودم‌ها 🙂
    اما چند وقتیه دارم به آپلود روی پیکاسا-وب فکر می‌کنم، باید راهی باشه برای استفاده از لایو رایتر که عکس‌ها رو بریزه روی پیکاسا-وب یا یک هم‌چین چیزی. البته دنبالش نگشتم راستش. در مورد بلاگرولینگ هم اگر می‌شد کدهایی داشت که وبلاگ‌ها رو از طریق فیدشون به‌روز می‌کرد -نه مثل حالا که با کدهای جاوا اسکریپت سر و کار داریم، دقیقا مثل وردپرس.دات.کام- می‌شد امیدوار بود که بلاگرولینگ فاتحه‌ش خونده‌س برای همیشه.

  2. ali said

    دکتر جان پس شرمنده ما میل زدیم ها نمی دونستیم…از آخر هم ما لینک که شما گفتید رو پیدا نکردم

  3. دکتر جان سلام. قبل از هر چیز باید عرض کنم که بنده ارادت خاصی به شما و الباقی دوستان بلاگر دارم و کوچیک همه بلاگرهای ایرونی نیز هستیم.
    چند نکته کوچک در رابطه با مطالب عنوان شده توسط شما بود، که اگر جسارت نباشه میخواستم اونا رو مطرح کنم.
    1. در مورد ایمیل و کامنت و موارد استفاده از اونا ، بنده معتقدم که هر کدام از اینها معقوله جداگانه ای دارند و هیچ کدام به تنهایی نمی تواند جای دیگری را پر کند و موارد استفاده آنها نیز کاملا با هم تفاوت دارد. بطور مثال مطلبی که در کامنتها درج میشود بصورت عمومی و همگانی به نمایش در می آیند و از این بابت برای انجام کارهای خصوصی اصلن مناسب نیستند. حال اگر مخاطبی قصد ارتباط خصوصی با شما داشته باشد، به ناچار باید از کامنت دونی استفاده کند که این کار به دلیل نمایش عمومی مطالب اصلا و به هیچ وجه معقول نیست. در ضمن احتمال اینکه شما مطلب فوق در کامنت ها را مشاهده نکنید بسیار است.
    البته حالتی دومی هم وجود دارد و آن اینست که شما حرف خصوصی با کسی نداشته باشی! که چنین چیزی هم غیر ممکن است. پس داشتن ایمیل برای ارتباط با مخاطبان لزوما چیز لازم و مهمی است.

    2. استفاده از پیکاسا و همچنین divshare.com توصیه میشود. که دیوشر امکانات مناسبی برای کاربران وردپرسی ارائه میکند. از جمله امکان قرار دادن لوگوی شخصی به جای لوگوی دیو! و …

    3. با این قسمت از سخنان شما کمی تا قسمتی موافقم ولی چند نکته در این میان هست. اول اینکه بلاگرولینگ و فید ریدر را به هیچ عنوان نمی توان با هم مقایسه نمود چون نوع عملکرد هرکدام از آنها پایه و اساس مختص به خودش را دارد. بلاگرولینگ به ما می گوید که فلان وبلاگ آپدیت شده و برید ببینیدش! ولی فید ریدرها عملکرد متفاوتی دارند. درست است که فید ریدرها مطالب جدید وبلاگها را بصورت متن ارائه میکنند ولی قادر نیستند که جزیات پستها و فایلهای الصاقی به آنها را نمایش دهند. شاید برای شما که از عکس و یا … استفاده نمی کنید چنین امکانای مناسب به نظر برسد ولی در موارد دیگر استفاده از فیدر ها اصلا کارآمد نیست و به نظر من هر کدام از اینها در جای خود کارایی دارند. اما در مورد این مسئله که شما کاربرانتان را به استفاده از فید ریدر سوق داده اید هم سوالی دارم! آیا در این کار موفق بوده اید. کافی است که یک کانتر مناسب در وبلاگتان قرار دهید و ورودی های وبلاگتان را بررسی کنید. مطمئن هستم که بیش از 50 درصد مخاطبان شمااز طریق لینکهای ورودی در وبلاگهای دیگر به اینجا هدایت شده اند. این یعنی همان لینکهایی که در بلاگرولینگ به شما داده اند!
    البته صحبت زیاد است ولی در پست آینده ام به اختصار من باب این مسئله بیشتر خواهم نوشت.

  4. راستی دکتر این پست رو دوبار ارسال کردین!

  5. سايت گوگلين

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

