وردپرس نویسی در 10 دقيقه

بعد از چندين پست كه به معرفی وبلاگهای فارسی وردپرس پرداختم در كامنتها سوالهایی مطرح شد.بنظرم امد ترفندهایی را برای وبلاگ نويسی با وردپرس بيان كنم.مطالبی كه در اين سلسله از پستها خواهد امد صرفا برگرفته از تجربه شخصی خودم هست و البته بر پايه اموخته‌هايم از وبلاگ نويسان ايرانی و غربی. به همين دليل اينها در حكم «وحی منزل » نيست بلكه روشهایی شخصی است كه ي‌تواند كمك كننده باشند:

1-برای شروع كار حتی قبل از ايجاد اكانت در وردپرس حتما حتما نرم افزار » ويندوز لايو رايتر » را دانلود كنيد. اين تنها موردی است كه 100% بر روی ان تاكييد دارم.علت ان را هم خودتان به مرور زمان كشف خواهيد كرد.( windows live writer )

2-داشتن مرورگر فايرفاكس الزامی است.كسی نمي‌خواهد شما را به زور از اينترنت اكسپلورر جدا كند.اگر دوست داريد از  IE در كنار فايرفاكس استفاده كنيد.همانگونه كه من هنوز هم در بسياری از زمينه‌ها از اپرا استفاده مي‌كنم و اعتقاد شخصيم اين است كه اپرا در بسياری از زمينه‌ها صدها سال نوری از ساير مرورگرها جلوست.

3- حالا در وردپرس اكانت ايجاد كنيد.اگر هم قبلا داشته‌ايد كه چه بهتر .حالا بايد ويندوز لايو رايتر خود را با ان  SYNC كنيد.بعد از انجام اينكار ديگر شما عملا يك وبلاگ‌نويس حرفه‌ای شده‌ايد!

–حالا بايد در كمال آرامش چند اعتراف اساسی كنم.من يك بلاگر بسيار مبتدی هستم.اولين بار در روز اول دسامبر 2006 شروع به وبلاگ نويسی كردم.يعنی دقيقا 5 ماه است كه وبلاگ مي‌نويسم.قبل از 1 دسامبر 2006 من هيچ وبلاگی نداشتم.هيچ پستی ننوشته بودم.حتی جالب اينجاست كه قبل از ان تاريخ من حتی يك خط فارسی هم در هيچ جایی تايپ نكرده بودم.من تمام وبلاگ نويسی را از درون ويندوز لايو رايتر و در عرض همين مدت ياد گرفتم.حتی تايپ فارسی را هم از همان روز شروع كردم.پس مي‌بينيد كه شما بسيار از من جلوتر هستيد!

اما علت رشد سريع من ( لااقل خودم فكر مي‌كنم كه رشدم سريع بود حتی اگر كاملا غيرمفيد و بی خاصيت بوده باشد!! ) اين بود كه اصول را درست همانگونه كه بلاگرهای خوب قديمی گفتند رعايت كردم. 3 اصل بالا را داشته باشيد.اصل چهارم:

4- اما وردپرس. در ابتدای كار وردپرس نيز همانقدر برايم نااشنا بود.اما با يك ترفند ساده وردپرس را در مشت خودم گرفتم.پيشنهاد مي‌كنم شما هم همين روش را مو به مو انجام دهيد:

ابتدا اكستنشن   scrapbook  را بر روی فايرفاكس نصب كردم.با اين اكستنشن شما مي‌توانيد هر صفحه اينترنتی كه در فايرفاكس مي‌بينيد را كامل  save كنيد.حالا وارد اكانت خودم در وردپرس شدم.به قسمت داشبورد رفتم و يكی يكی تمام صفحات موجود در داشبورد را باز كردم .اين صفحات شامل: داشبورد – نوشتن – مديريت – نظرات – بلاگرول – نمايش- كاربران – انتخابها و ارتقا ها هست. هر كدام از اين صفحات باز زير مجموعه‌ای از صفحات را دارند.مثلا صفحه داشبورد خودش از زيرصفحه‌هایی تشكيل شده : داشبورد- امار بلاگ – tag surfer- blog surfer- my comments و feed states .

شما مي‌توانيد اين پروسه را در چندين مرحله انجام دهيد.اما بايد تمام صفحات را (هرچند بلااستفاده بنظر مي‌رسند را) كامل باز كنيد.حالا همه انها را با اكستنشن اسكرپ بوك  save كنيد. من اسكرپ بوك را بصورت هميشگی در سايدبار چپ فايرفاكس دارم. در نتيجه در فولدر وردپرس در اين قسمت من هميشه به تمام صفحات موجود در داشبورد دسترسي دارم( بصورت افلاين)

اينكار برای كسانی كه مي‌خواهند تازه با وردپرس كار كنند بسيار عالی است.حالا هر وقت سوالی در مورد وردپرس برايتان پيش امد سريعا صفحه مربوطه را از اسكرپ بوك نگاه مي‌كنيد.اين روش كاملا پراتيك و عملی است و نياز به حفظ كردن هيچ چيزی هم ندارد!شما ممكن است بعد از مدتی كه با وردپرس كار كرديد احساس كنيد ديگر احتياجی به اين صفحات ذخيره شده نداريد و همه انها را در حافظه خود داريد.خب مي توانيد انها را  delete  كنيد!

اين كارهای اصولی را انجام دهيد تا بعد برسيم به خرده ريزه‌ها….!

 يادداشت: بعضی از دوستان در مورد بهم ريخته نشان دادن مطالب داشبورد در فايرفاكس پرسيده‌اند.عيب از ما نيست!! مشكل از فايرفاكس و البته تا حدودی وردپرس هست.به ان اهميتی ندهيد.با استفاده از » ويندوز لايو رايتر » شما هر 100 سال يكبار به داشبورد خود سر خواهيد زد!! هرچند خبرهای خوبی در راه است كه وردپرس فارسی در حال تحولی جدی است.بزودی….

Technorati tags:
7 دیدگاه »

  1. sasha said

    عالی !

    بهتر از 100 تا FAQ

  2. modir said

    ممنونم از اينكه جواب داديد .

  3. شهاب said

    نياز به لايو رايتر نيست…
    فايرفوكس scribefire رو داره…حجمش هم خيلي كمه…

  4. Alireza said

    خب آقاي دكتر چه توي با اين برنامه مايكروسافت واسه پست ها برچست مي زارين ؟؟

  5. Alireza said

    شرمنده دكتر جان
    خودم يافتم كه كجاس
    مي بخشي

  6. من هم سئوال علیرضا رو دارم: «خب آقاي دكتر چه توي با اين برنامه مايكروسافت واسه پست ها برچست مي زارين ؟؟»
    و متاسفانه خودم هم پیداش نکردم! اگه می شه لطفا راهنمایی کنین.

  7. دکتر جان من هم یافتم!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

