تاملات ديرهنگام

مي‌دانيد چرا اينقدر اصرار دارم كه روبو را » استاد » خطاب كنم؟ (هرچند كه خودش با شنيدن اين كلمه كهير مي‌زند!!).بلاگرهایی مثل من  تنها data ايجاد مي‌كنند امابلاگرهای چون او ايجاد knowlge مي‌كند.انها به ما بينش مي‌دهند و اين چيزی نيست كه هيچ وقت كهنه شود.

از روبو اموختم كه با حفظ دوستيها در مورد عقايد سخت‌گير باشم.بحث بي‌احترامی نيست.به قول روبو » به فلان اعتقاد دارم و تا وقتی خلافش ثابت نشود از نظرم برنمي‌گردم.» پس گشودن بحث در مواردی كه مورد اختلاف ما هست به معنی بي‌احترامی نيست.آزادانه نظرات موافق و مخالف خود را بگوييم . كسی كه از شنيدن نظرات مخالفش مكدر مي‌شود اداب گفتمان را خوب در نيافته است.

همه شما از نظرات من در مورد بلاگرولينگ باخبريد.سرويسی كه متاسفانه مدتهاست از قافله تكنولوژی روز عقب مانده است.اما فضای وبلاگهای ايرانی سرسختانه به ان چسبيده است.بلاگرولينگ هيچ مزيتی برای امروز (در فضای وب 2.0) ندارد.تنها كاری كه مي‌تواند در اين فضا مفيد باشد نمايش وبلاگهای up to date در ليست است.

اما نمي‌دانم چرا وبلاگستان فارسی نمي‌خواهد بپذيرد اين روش هرچند هم پراستفاده باشد غلط است غلط است غلط است!! پيگيری پستهای تازه از طريق ليست وبلاگهای اپديت شده در سايدبار روشی است كه من در هيچ جای وب در ان نخوانده‌ام.(لااقل در 2 سال گذشته).اين نكته را يك وبلاگ‌نويس كهنه كار ( سيد عزيز ) در كامنتها به من گوشزد كرد كه كاربران ايرانی بسياری هنوز وبلاگها را از طريق لينكدونی ساير وبلاگها پيگيری مي‌كنند.من ازاين موضوع بی‌خبر بودم.

كم‌كم داشتم احساس مي‌كردم كه بايد برخلاف ميلم تن به استفاده از بلاگرولينگ بدهم(صرفا جهت خوشحال كردن ساير بلاگرها).اما موضوعی من را دوباره در اين مورد سرسخت كرد.وقتی به ليست 500 وبلاگ برتر بلاگرولينگ ( وبلاگهايي كه بيشترين لينك را از سايرين دريافت كردند) نگاهی انداختم نكات جالبی ديدم.اين ليست پر است از وبلاگهای فارسی!!

برطبق اخرين امار تكنوراتی (اگر اشتباه نكنم!!) حدود 70 ميليون وبلاگ وجود دارد.چطور ممكن است كه وبلاگهای فارسی كه از لحاظ تعداد وبلاگ در مقابل وبلاگهای انگليسی زبان و چينی زبان بسيار كم هستند مثل نقل و نبات در ليست 500 تای برتر بلاگرولينگ پراكنده باشند؟؟

نكته جالب اينكه مثلا وبلاگ «نوشی» كه در شماره 124 قرار دارد حدود 2 سال است كه به روز نشده است.يا هنوز ادرس بلاگ‌اسپات» عصيان» در رديف 493 قرار دارد.اين نشان مي‌دهد كه تعداد زيادی از بلاگرهای ايرانی فقط لينكها را به بلاگرولينگ داده‌اند و ديگر هرگز نگاهی هم به انها نيانداخته‌اند.اين يعنی اين كه سيستم blogroll (يا همان لينكدونی =لينك دوستان=لينكها)در بين وبلاگهای فارسی بسيار پرگردو خاك است.

شرمنده‌ام! هرچند من عددی نيستم اما حاضر نيستم به ادامه حيات اين موجود پوسيده كمكی كنم.راستی شما يادتان هست اخرين بار در كدام وبلاگ ايرانی يا غربی مطلبی در مورد راهنمای استفاده از بلاگرولينك مطلب خوانده‌ايد؟من كه چيزی پيدا نكردم!

اقا! اصلا من بعنوان يك تازه‌كار مي‌خواهم در بلاگرولينگ شما ثبت‌نام كنم و از ان استفاده كنم.شما چندتا لينك خوب در مورد معرفی سرويس بلاگرولينگ و چگونگی استفاده از ان به من معرفی كنيد! در اينترنت نيست؟؟!! خب دستهايتان را بالا بزنيد.هركس كه فكر مي‌كند بلاگرلينگ هنوز ارزش استفاده دارد يك راهنمای خوب برای من و امثال من بنويسد.لطفا ساده و از پايه بنويسيد.

نظر شخصی من اين است كه ادامه استفاده از بلاگرولينگ (لااقل به صورت حال حاضر) در حقيقت ادامه خو دادن خواننده‌ها به اين روش استفاده از وب هست.بازهم نظر شخصی من مي‌گويد كه اين خيانتی است در حق خواننده‌ها.اين وظيفه وبلاگ‌نويسان است كه خواننده‌های خود را به  سمت روشهای بهتر سوق دهند والبته اين وظيفه بردوش آ‌ی‌تی نويسان بسيار بيشتر سنگينی مي‌كند.

ادامه دارد….

5 دیدگاه »

  1. منیری said

    دکتر جون تو که ماها رو کشتی رسما که. اول اینکه می‌شه از سایت ایرانی بلاگرد به جای بلاگرولینگ استفاده کرد. و دوم اینکه اون لیست هات بلاگرولینگ تقریبا بعد از یکی دو ماه دیگه به‌روز نشه و همون‌جوری موند. وبلاگ‌هایی بودند که رشد کردند اما هیچ‌وقت وارد لیست نشدند. لینک زیر مطلبی‌ست در مورد خلاصی از دست هر چیزی که با نام بلاگرول می‌شناسیم، از طریق تگ‌گذاری در گوگل‌ریدر و share کردن اون تگ خاص و نمایش در جایی مثل ساید‌بار.
    http://thezeroboss.com/2007/01/04/how-to-kill-your-blogroll-with-google-readers-clips

  2. در مورد بلاگرول

    http://jomhour.blogfa.com/post-50.aspx
    http://weblog.azemat.com/archives/005367.php

    اینا هم قبلا بودن

    http://www.sargardoon.net/archives/2003/07/blogrollings_guide.php
    http://www.roborend.com/archives/2005/04/000506_blogrolling_setting.php

  3. Kourosh said

    دوست عزیز
    با نیمی از حرفهایت صد درصد موافقم. شکی نیست که استفاده از فید یعنی استفاده از آخرین تکنولوژی ولی بلاگرولینگ مزایائی دارد که هیچ فید ریدر آنلاین وآفلاینی تا آنجائی که میدانم این خلاء را پر نکرده است. به نظر من ایندو جایگزین نیستند بلکه مکمل هم هستند که استفاده کردن از یکی به مفهوم نفی دیگری باشد. امیدوارم که بتوانم بزودی استدلال خودم را در پستی عرضه کنم.
    موفق باشید

  4. مهیار said

    دکتر جان به نظر من هم بلاگ‌رولینگ واقعا از دور خارج شده ولی چیزی که واقعا برای من عجیبه اینه که چرا جایگزین مناسبی برای اون ارايه نشده؟ شاید من خبر ندارم اما تا به حال چیزی نشنیدم. بلاگ‌رولینگ زمانی که عرضه شد واقعا مفید بود اما با نتوانس با تکنولوژی روز جلو بره و کم کم از گردونه رقابت خارج شد.(هر چند که من رقیبی برایش ندیدم!). به نظر من باید دنبال جایگزین مناسب برای بلاگ‌رولینگ باشیم.

  5. robo said

    دكتر خان. شما بالاخره كار دست ما ميدي.
    لطفي كه شما به من دارين . ارادتي است كه من به سلمان و ديگر دوستان امثال سلمان دارم.

    قدم جاي پاي آنها ميگذاريم.

    واما بلاگرولينگ. دلايلتان كامل نيست ولي حق باشماست.
    با اين حال بسياري از وبلاگهاي پرشين بلاگيسم حتي بلاگرولينگ را هم درك نميكنند. چه رسد …

    موفق باشين

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

