Grazr چيست؟

حدود 9 ماه قبل از طريق وبلاگ library clips با بسياری از تازه‌های وب و بخصوص اطلاعات ارزنده‌ای در مورد  RSS -OPML  آشنا شدم.يكي از اين موارد Grazr بوده است.گرزر ( البته به همراه e ) به معنی  » چرنده » است.در لوگوی ان هم علامت علفزار قرار دارد.    اعتقاد دارم گرزر از زمانه خودش بسيار جلوتر است.به همين دليل با وجود تمام قابليتهای گرزرصحبت از گرزر و امكانات ان نه تنها برای وب فارسی بلكه در مواردی برای كل وبلاگها هم زود است! اگرچه برخلاف تصور رايج امكانات گرزر برای ما ايرانيها مهمتر و مفيدتر هم هست!!!

با اينحال با اينكه معتقدم معرفی گرزر هيچ فايده‌ای ندارد و اصلا توجهی به ان نخواهد شد اما بدليل درخواست دوست عزيزم » امين » سعی مي كنم به احترام او اين مطلب را بنويسم.

برای فهميدن گرزر ابتدا بايد با مفاهيم  RSS – OPML آشنا باشيد.همانطور كه مي‌دانيد مجموعه‌ای از فيدها باهم تشكيل يك opml  را مي‌دهند.روشهای به اشتراك گذاشتن opml متفاوت است.روش سنتی اين بود كه شما از مجموعه فيدهای خود يك فايل opml تهيه مي‌كرديد و ان را در جایی آپلود مي‌كرديد(مثلا در google pages ). سپس ديگران ان فايل را دانلود مي‌كردند و ليست فيد وبلاگهای مورد استفاده شما را ( كه در اين فايل بود) مي‌ديدند و هركدام را كه مي‌خواستند به فيدريدر خود اضافه مي‌كردند.

گرزر اين كار را پيشرفته‌تر كرده است.شما به اسانی در گرزر ثبت‌نام مي كنيد.ليست فيدهای مورد استفاده خود ( كه همان فايل  opml  است) را در اكانت خود آپلود مي‌كنيد.گرزر فايل opml شما را به صورت يك پنچره در مي‌اورد.در اين پنچره شما به ادرس تمام ان وبلاگها به راحتی دسترسی خواهيد داشت.حتی شما مي‌توانيد انها را در قالب دسته‌بنديهای كلی با زيرمجموعه‌های فراوان نمايش دهيد.

فايده اش چيست؟؟ ديگر خواننده‌های شما لازم نيست فايل مربوطه را دانلود كنند . در اكانت گرزر شما به تمام انها دسترسي دارند و از بين انها نتخاب مي‌كنند.

فقط همين؟؟ نه شما مي‌توانيد اين پنجره را مستقيما به صفحه شخصی خود در گوگل شخصی يا  netvibes – pageflakes اضافه كنيد.همچنين مي‌توانيد از اين پنجره يك ويجت بسازيد و ان را متناسب با وبلاگتان در درون وبلاگ خود جاسازی كنيد.حالا خوانندگان وبلاگ يه ليست مربوطه در داخل وبلاگتان دسترسی دارند.

كجاش مربوط به ما ايرانيها مي‌شود؟؟ از يك طرف بلاگرولينگ هر روز مسخره بازی در مي‌اورد.از طرف ديگر بعضی از سايتهای مفيد مثل دليشس را مسدود مي‌كنند و…. حالا اگر شما ليست وبلاگهای مورد استفاده خود را با گرزر نمايش دهيد اين مشكل را نخواهيد داشت.حتی مي‌توانيد دليشس خود را با گرزر نمايش دهيد.از طرفی لازم هم نيست حتما خودتان زحمت بكشيد.اگر گرزر خوبی پيدا كرديد مي‌توانيد ويجت ان را در وبلاگ خود قرار دهيد.(يعنی قرار دادن گرزر مفيد ديگران در وبلاگ شما).اگر مي‌خواهيد يك نمونه عملی از ان ببينيد به اين گرزر كه توسط امين ايجاد شده و ليست دليشس او را نمايش مي‌دهد نگاهی بياندازيد.

اين پست راهم تقديم مي‌كنم به امين عزيز بعنوان اولين عاشق ايرانی گرزر !

۱ دیدگاه »

  1. مزدکم said

    من همیشه دنبال یک همچین چیزی می‌گشتم مخصوصا این‌که بشه دسته بندیش کرد لینک‌ها رو! و توی صفحه‌ی خودم نمایشش بدهم، البته اگر برای اینک‌ها تگ هم می‌گرفت خیلی توپ می‌شد، و اگر هم می‌شد کسانی که عضو نیستند هم فید‌های من رو ببینند بهتر تر می‌شد. خلاصه من دارم درستش می‌کنم که ازش استفاده کنم

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

بیان دیدگاه