جنبش وردپرس 2

خوشحالم كه پيشنهادم با فيدبك همراه بود.در كامنتها نكاتی آمده كه بهتر ديدم نظراتم را در يك پست جداگانه مطرح كنم.بازهم باب انتقاد و نظر كاملا باز است:

1-يكي از دوستان در مورد قالبها گفته بود.اينكه ايرانيها عاشق قالب عوض كردن هستند.البته قبول دارم.وردپرس بدلايل امنيتي اجازه دستكاری در قالبها را نمي‌دهد.اما در قسمت داشبورد بخش themes را اگر نگاه كنيد تعداد بسيار زيادی قالب پيش‌فرض وجود دارد(تصور كنم حداقل 50 تا بايد باشد.)البته همه انها با فارسي سازگار نيستند.اما يك لحظه شما فرض كنيد تعداد بسيار زيادی از بلاگرهای ايرانی به وردپرس بيايند.آن وقت مسئولين وردپرس اين مشكل را حل نخواهند كرد؟؟(صحبت از هزاران هزار بلاگر است!!).مطمئن باشيد اين اتفاق حتما خواهد افتاد.ايران پتانسيل بزرگی دارد.از طرفی شايعاتی هست كه درآينده نزديك اين مشكلات به‌كلی حل خواهد شد!!

2-در مورد ساير سرويسها مثل بلاگسام و بلاگ‌اسپات نوشته بوديد.بلاگسام خوب است.اما بايد پذيرفت كه غير از تغيير قالب برتری ديگری ندارد.علاوه بر ان وردپرس.كام هر روز امكانات جديد به ان اضافه مي‌كند.در مورد بلاگ‌اسپات هم نظر شخصيم را نمي‌گويم.شايد ايجاد سو‌ء‌تفاهم كند! اما دوست‌داران بلاگ‌اسپات و بلاگسام و..هم مي‌توانند برای گسترش سرويس خود فعاليت كنند.همانگونه كه گفتم هدف نابودی ساير سرويسها نيست بلكه ارتقا تواناييهای وبلاگ‌نويسان ايراني است.

3-فعلا برای انتقال از بلاگفا به وردپرس اينجا را مي‌توانيد ببينيد.انتقال از پرشين بلاگ كمی كار مي‌برد.اما مطمئنم اگر اين موج شروع شود ترفندهای بسياری مي‌توان پيدا كرد!! به ذكاوت ايرانی شك نكنيد.

4-در مورد «سياره وردپرس فارسي » و » گروه وردپرس فارسی در گوگل گروپ» و سايت » وردپرس فارسی » :اينها همگی تلاشهای بسيار ارزشمندی هستند كه امروز وردپرس فارسی هرچه دارد از انهاست.جنبش مهاجرت به وردپرس در حقيقت مي‌خواهد امتداد راه انها باشد و به نوعی popular كردن آنها !!

5-دوست عزيزی هم گفته بودند كه وردپرس برای وبلاگ‌نويسانی مثل من كه به وب2 و سايتهای تازه و امكانات جديد اهميت مي‌دهند مناسب است ولی برای سايرين مطالب انها مهمتر است.با اين جمله موافق نيستم! وردپرس برای همه وبلاگ‌نويسان گزينه مناسبي است.ببينيد تنها مسئله استفاده از آخرين سايتها و سرويسها نيست بلكه ايجاد يك base و پايه درست برای وبلاگ‌نويسي است.حتی كسانی كه وبلاگهای سياسي يا احساسی مي‌نويسند نيز با مشكلاتی چون كامنتهای spam فراوان برخورد مي‌كنند.اگر شما با وردپرس كار كرده باشيد مي‌دانيد كه  akismet چه نعمت بزرگی است! در مورد ساير امتيازات وردپرس بازهم خواهم نوشت….

12 دیدگاه »

  1. Amir said

    جناب مزیدی
    اولا که ما راجع به سیستم های خدمات «رایگان بحث می کنیم نه چیز دیگه!»
    دوما در پاسخ:
    1-خود شما میگویید شایعه…!!! پس باور نکنید… اگر وردپرس بخواد برای فارسی زبانان(نه به قول شما ایرانیان!) کاری بکند باید تمام سیستمش رو از پایه عوض کنه…. که محال است! بلاگر با اون همه ابهت و وابستگی به گوگل و… نیامد برای فارسی زبانان کاری بکند آنوقت وردپرس؟؟؟؟؟..

    2-بلاگسام بلاگ زیس و .. چند سرویس دیگه که محدود هستند وردپرس ناقص و نسخه ی قدیمی 1.5 ارائه می کنند و در اونها هم امکان پلاگین گذاری و .. نیست! برای بلاگر هم واقعا متاسفم که چنین نظری شما در موردش ارائه می کنید.. بلاگر هیچ هیچ سرویس مطمئنیست که سالهای سال داره خدمات رایگان ارائه میده… اما سرویس های خودش رو جوری بنا کرده که open هستند و هیچ مانع کاربری روی کاربرانش نمی ذاره… حتی در وایجت ها هم می تونید مستقیما دخل و تصرف کنید..!!

    3-بلاگفا انتقالش 10 تا 10 تا صورت میگیره… اگر شما بلاگ 300 پستی داشته باشید باید بنشینید از بوق سحر تا 4 روز بعد همش ایمپورت اکسپورت کنید…. و.لی بلاگفا هم حفره های جدی ای مخصوصا در بخش کامنتش دارهخ که با نظر شما در مورد akismet وردپرس موافقم.. چیز خوبیه..

    4-شما به سیاره وردپرس فارسی سر بزنید و ببینید آخرین آپدیتش مال چه زمانیه… مخصوصا اینکه سرور خودش نا مطمئنه چه برسه به اینکه… به هر حال پاپیولار کردن وردپرس هم خوبه.. من موافقم…

    5-موافقم

    بهر حال بنظر من وردپرس جا برای پیشرفت داره.. مخصوصا اگر به حدی پر بشه که مخابرات هم نتونه فیلترینک های تابلو (مثل روبو پویا و …) انجام بده.. موفق باشید

  2. این بخششو در جواب جناب امیر می گم:
    1- نیازی به عوض کردن سیستم از پایه نیست. چرا که سورس wordpress.com همان wordpress MU است که هیچ مشکلی (تکرار می کنم ) هیچ مشکلی با فارسی نداره. حتی به سادگی میشه تاریخ جلالی بهش اضافه کرد.
    مهمتر از اون روابط شرکت اتومتیک با بچه های گروهه که خوشبختانه عالیه و قول های زیادی هم دادند.
    2- بلاگسام که اصولا داره از سورس از ردخ خارج استفاده می کنه.
    3- طبق معمول مشکل از سرویس دهنده های ایرانیه.
    4- (این یکی به شخص من تا حد زیادی مربوط میشه ) اینکه سرور سیاره از نظر شما مطمین نیست چه ربطی داره به اینکه شما روی وردپرس ایراد بذاری؟ عزیز من توان ما تا حال التحریر در همین حد بوده. بیشتر از این در توانمون نبوده که نکردیم. این هم که آپدیت نمیشه باز هم مثل قبل چه ربطی به ضعف داره؟

  3. پژمان said

    دکتر جان
    جوابت من رو متعجب کرد! ما داریم بحث موشکافانه می کنیم و این ربطی به نظر شخصی و غیرو نداره بلکه با حقیقت کار داره! من در وردپرس کاربر تازه هستم ولی در بلاگر هرچند وبلاگ ندارم اما زیر ساختارش رو مثل کف دست بلدم. میشه لطفا شما و دوستان توضیح بدن که وردپرس دات کام چه مزیتی هایی نسبت به بلاگر نسخه دو داره. اگر امکان داره یک پست به این مساله اختصاص بدید تا دوستان اهل فن راجع به وردپرس نظر بدن و من و سایر کسانی که از سیستم بلاگر گوگل استفاده می کنیم نظر بدیم. به نوعی همدیگه رو به چالش بکشیم تا بعدش حداقل یه دید باز داشته باشیم اون وقت هر کسی هر نتیجه ای می خواد بگیره.

  4. UnderLine said

    خواستم جواب برادر امیر را بدهم که دیدم کامبیز اینکارو کرده ، امیر جان تنها پیشنهادی که براتون دارم این هست که کمی بیشتر در مورد پروژه های اپن سورس و کلا» وردپرس تحقیق کنید

    دکتر جان این قضیه جنبش جالبه و تبلیغ خوبی برای وردپرس میشه (منظورم بیشتر وردپرس فارسی هست ) و پیشنهادی که در این مورد دارم این هست دوستان هر کدام تجربه شخصی شان را در مورد وردپرس بنویسند ، دوستانی که در خود وردپرس فعالیت دارند پستی بزنند به عنوان تجربه کاری من با وردپرس و آن را تحت تگ معرفی وردپرس یا تگ دیگری ولی مشترک منتشر کنند اینطوری مطالب هم در یک جا جمع میشه و میشه بر روشون کارهای زیادی انجام داد ، نظرتون چیست ؟

  5. علي جباري said

    بهتره اين فارسي سازي در انجمن هاي خود وردپريس مطرح شه.

  6. پژمان said

    @کامبیز:
    ناراحت نشو. مساله شخص شما نیست.هدف اینه که ببینیم واقعیت امر چیه. واقعیت امر اینه که سیاره وردپرس به روز نیست. من خودم چند وقت پیش به خاطر همین جناب دکتر که از وردپرس کلی حمایت می کرد شروع کردم به کمی یادگیری راجع به سرویسش چه بر روی هاست خودم که قابلیت کامل دستکاری داره و چه در وردپرس دات کام. متاسفانه در جستجوهای گوگل و غیرو متوجه شدم که وردپرس مشکلاتی با زبان فارسی و فارسی سازی داره که حتی این مشکلات در یک سایتی هم مدون نشدن که لااقل بدونیم چه بکنیم و به کجا بگیم تا شاید حل بشه قضیه.

    شما نمی تونی از یک کاربر ساده انتظار داشته باشی بیاد دنبال این چیزا بره. الان هر سایتی که کاربر پسندتر باشه و هر کاربری جدای اطلاعات تخصصیش بتونه ازش استفاده کنه، اون سایت موفق تره. من به شخصه برای جواب سوال خودم فقط یک روی سکه که بلاگ اسپات هست رو می تونم نظر بدم ولی روی دیگر سکه که وردپرس هست رو نمی تونم. خواهشم اینه که شما دوستان اطلاعاتتون رو در اختیار ما قرار بدید تا دید بازی نسبت به ضعف ها و مشکلات و کلا رویه کار داشته باشیم. به نظرم بسیار زیبا خواهد بود. در ضمن بسیار خوشحال میشم اگر ضعف های بلاگر رو بگید.

  7. پژمان said

    من پیشنهادم رو طور خلاصه اینجا هم می نویسم:
    1- ضعف ها و نقاط قوت وردپرس دات کام و بلاگر از دیدگاه کلی(بدون توجه به زبان فارسی) بیان بشه.
    2- ضعف ها و نقاط قوت وردپرس دات کام و بلاگر با توجه به فارسی سازی و استفاده اون در بین فارسی زبانان بیان بشه.

  8. علي جباري said

    دكتر قرار بود سايتو تعليق كني براي كوتاه مدت،حالا سه تاسه تا پست ميفرستي!!

  9. Amir said

    جناب کامبیز و سایر دوستان لطف دارند.. ولی من گفتم که هدفم فقط سیستم رایگان اونه.. در مورد فارسی سازی خود سیستم وردپرس مشکلی نداره… اما سرویس رایگانش رو گفتم.. لطفا کامنت ها رو انقدر سطحی نخونید.. من همون بالا تاکیید کردم منظورم چیه…

    موفق باشید

  10. یک پست مقایسه جامع وردپرس دات کام و بلاگر رو دارم که همه رو دعوت به خوندنش میکنم. با وردپرس مخالفتی ندارم و شاید اولین ایرانی باشم که اونجا وبلاگ داشته ام. به نظر من هم اصل نهضت مهاجرت به وردپرس به این شکل اشتباه و همراه با احساسه و هم ضعفهای اساسی وردپرس دات کام دیده نشده. گرچه بلاگر هم ضعف داره.

  11. manawenuz said

    من هم با نظر آقای مزیدی راجع به بلاگر موافقم , هرچند من عاشق گوگل هستم و به قول بلاگ گوگل آپریتینگ سیستم میگم گوگل خداست ولی این رو باید در نظر داشت که گوگل هر روز تحریمشو برای ایران و سرویسهاش برای ایرانیا بیشتر میکنه اول نمیشد گوگل پک دانلود کرد بعد گوگل وب اکسلریتور بعدش نمیشد گوگل براوزر سینک دانلود کرد حالا هم که گل سر سبد شده دیگه نمیشه گوگل تالک و پیکاسا رو هم مستقیم دانلود کرد دو روز دیگه هم آی پی های ایران نمیتونن برای جیمیل رجیستر کنن لابد 4 روز دیگه بلاگ های ایرانی بسته میشه 6 روز دیگه هم با گوگل دات کام نمیشه سرچ کرد !!! به عقیده من بهترین قضیه اینه که به 1 سطح فرهنگی از این قضیه برسیم و در قدم دوم 1 وب سایتی رو بر پایه ورد پرس برای فارسی زبانان راه بندازیم ولی با وجود این جماعت ایرانی که من میبینم آخر عاقبتش بلاگفا و …. هستش !!!!

  12. g0nah said

    سلام
    می بخشید شما در مورد میهن بلاگ صحبت نمی کنید با اینکه به نظر من ابتدا وبلاگ نویس های جدید از بلاگفا شروع می کنند ، وقتی کمی حرفه ای شدند به میهن بلاگ کوچ می کنند و اون وقته که یا تصمیم به استفاده از هاست خودشون می کنند و یا مثل همین جنبش وردپرسی به فکرشون میرسه به وردپرس کوچ کنند ، لطفاً واسه ایمپورت از میهن بلاگ هم توضیح بدید .

    سوال :
    من روی لوکال هاست وردپرس نصب کردم ، RSS 50 مطلب اخیر در میهن بلاگ رو زمانی که بهش میدم 10 تای آخرش رو قبول می کنه تازه بعدش هم در وبلاگم نمایش داده نمیشه ! نیاز به کمک فوری دارم ( البته در راستای جنبش وردپرسی) ، می تون پستها رو ویرایش کنم اما زمانی که پابلیش رو می زنم پست ویرایش شده در وبلاگ نمایش داده نمیشه !

    http://dark2dark.mihanblog.com

    با تشکر

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

