جنبش مهاجرت به وردپرس 6

علت اينكه من سلسله بحثهای جنبش را ادامه مي‌دهم صرفا به خاطر وردپرس نيست.در حاشيه مطالب بسيار خوبی به بحث گذاشته مي‌شود.با اينحال هرگاه احساس كرديد كه اين مبحث از حوصله وبلاگستان خارج شده است من حاضرم ان را متوقف كنم.

الف-خوشحالم آقای شيرازی وارد بحث شده‌اند.ايشان به عنوان مدير سرويس بلاگفا طبعا شاخص‌ترين مخالف اين جنبش خواهند بود.اميدوارم امكانی فراهم شود تا سوالهای بسياری كه در اين زمينه وجود دارد -در كمال احترام – به بحث گذاشته شود.ايشان مطالبی فرمودند كه در كامنتهای اينجا مي‌توانيد ببينيد.اما بعد:

1-احتمالا زبان الكن من به اندازه كافی شفاف نيست.من هيچگاه از واژه حكومت استفاده نكردم.بحث من در مورد وبلاگهای سياسي-هنجار شكن- ضد ارزشي و…نيست.لطفا دقت كنيد! سوال من اين است كه اگر فقط و فقط يك فرد بر اساس سليقه خودش – تاكيد مي‌كنم كه بحث نظر دولت و حكومت در ميان نيست – تصميم به حذف وبلاگی بگيرد- مثلا تشخيص دهد كه وبلاگ من بدليل تبليغ برای وردپرس در راستای براندازي است – و از قضای روزگار ايشان اين قدرت را داشته باشند كه اين موضوع را ديكته كنند آيا سرويس‌دهنده‌های ايرانی ما چارچوب قانونی و توانايي مقاومت در برابر اين خواسته را دارند؟؟

مقايسه‌ای مي‌كنم: سرمايه‌دار ايرانی مي‌خواهد پول و سرمايه‌اش را در جایی بگذارد كه امنيت سرمايه وجود داشته باشد.اگر چنين چيزی ممكن باشد در بانكهای ايران سرمايه‌گذاری مي‌كند و گرنه اين ثروت را به بانكهای معتبر – مثلا سوييس – منتقل مي‌كند.هرچند ان بانكها هم قوانين خاص خود را دارند و مثلا اگر متوجه شوند كه پول مربوطه » پول كثيف » است ان را بلوكه مي‌كنند.

مطلب مهم ديگر از نظر من اين است كه اگر وبلاگ من ِ نوعی روزی تشخيص داده شود كه لايق قيلطر شدن است خب مي‌توانند ان را قيلطر كنند اما نمي‌توانند ان را به كلی محو- نيست ونابود كنند.اهميت اين موضوع در چيست؟؟ من علاوه بر كيفيت مطالب به كميت مطالب هم اهميت مي‌دهم .هرچه محتوی توليد شده به زبان فارسي بيشتر باشد- حالا حتی اگر مطالب كاملا زرد و آبكی باشد «به استثنا اسپم» – اين مي‌تواند حجم زبان فارسي در اينترنت را بالا ببرد.ببينيد سايت ويكيپديا ممكن است روزی قيلطر شود اما ويكيپديا فارسي تا ابد خواهد بود و محتويات توليد شده ان نسل به نسل افزايش خواهد يافت.بهتر است در اينترنت تفكر كيفي را  باتفكر كمي  همراه كنيم.

يك نكته: چرا بعضی از دوستان سعی دارند اينطور جابياندازند كه اين مهاجرت فقط برای افراد مسئله‌دار يا سياسي يا ضد ارزشي و … مهم است؟؟ يا چرا فكر مي‌كنند كه اين موضوع فقط برای حرفه‌ای‌ها جذابيت دارد؟ در جايي ديگر اين موضوع را توضيح خواهم داد.

2- آقای شيرازی مي‌فرمايند چرا وردپرس؟ چرا مووبيل تايپ ( mt ) نه ؟ ايشان قبلا نيز در جايي بلاگر ( بلاگسپات ) را در تضاد با وردپرس.كام گذاشته و گفته‌اند اعتقاد دارند بلاگر بهتر از وردپرس است.من اعتقاد دارم كه وردپرس با مووبيل‌تايپ و همچنين وردپرس.كام با بلاگسپات دشمن خونی نيستند.اينها رقبای هم هستند.همانگونه كه مثلا فايرفاكس و اينترنت اكسپلورر رقيب هم هستند.اما علت انتخاب وردپرس دهن‌كجی به بلاگسپات يا مووبيل‌تايپ نيست.اينجا بحث انتخاب platform هست.ما (من و كسانی كه مثل من فكر مي‌كنند ) وردپرس را به دليل  open source بودنش انتخاب  مي‌كنند و آگاهی كامل دارند كه وردپرس هم نواقص خود را دارد.اما بدليل اپن‌سورس بودن امكان مشاركت گروهی در ارتقا و بهبود ان برای همگی ما وجود دارد.با اينحال اين به معنی بی‌احترامی به كاربران بلاگسپات و دوستداران مووبيل‌تايپ يا حتی بلاگفا و حتی حتی پرشين‌بلاگ نيست.بازهم ياداوری مي‌كنم اينجا تفاوت در انتخاب نوع پلتفرم است.

3- متوجه نشدم آقای شيرازی مشكلشان با كلمه جنبش در چيست؟ آيا اعتقاد دارند كه جنبشي وجود ندارد؟ بله كاملا درست است.در حال حاضر صرفا  طرح ايده است. يا اينكه اعتقاد دارند كه -بنا به دلايلی -نبايد اين حركت تبديل به يك جنبش شود؟ همانطور كه قبلا هم گفتم هدف راه انداختن يك موج احساسي نيست.شايد با اين جنبش بتوانيم آگاهيهای عمومی كاربران در مورد پلتفرمهای باز و بسته را افزايش داده و مزايا و معايب هركدام را مرور كنيم.

ب- شرمنده كه پست طولانی شد.ادامه در پست بعدی…

5 دیدگاه »

  1. Amir said

    قرار شد متوقف کنید… حوصله مون سر رفت..
    در ضمن «جنبش» کلمه ی خیلی ناکارآمدیه در این باب …!

  2. دوست عزیز

    متاسفانه به نظر میرسد که استفاده از عبارت «ايشان به عنوان مدير سرويس بلاگفا طبعا شاخص‌ترين مخالف اين جنبش خواهند بود» در جهت تخطئه نظرات من باشد. شما دقیقا ذکر میکنید که شیرازی معلومه دیگه بایدم مخالف باشه . پس خواننده ها نباید نظرات او را جدی بگیرند چون شیرازی از این جنبش ضرر میکنه .
    در عین حال من همچنان پاسخی کاملی برای نظرات و سوالات من دریافت نکردم.
    1. میگویی ورد پرس با ام تی دشمن خونی نیست . مگه من می گویم هست. میگویی ورد پرس اوپن سورس است که گفتم ام تی هم هست. و گفتم وقتی شما از یک سرویس میزبانی رایگان استفاده میکنی اوپن سورس بودن چقدر تاثیر برای نویسنده دارد. مدیر یک سرویس میزبانی میتواند از یک نسخه خاص ورد پرس استفاده کند و محدودیتهایی مانند آنچه که امروز در زمینه تغییر قالب هست در سرویس خود اعمال کند.

    در عین حال شما ورد پرس را گاهی به عنوان نرم افزار و گاهی به عنوان سرویس میزبانی مورد ستایش قرار میدهید .اگر قرار به نرم افزار ورد پرس است که من صحبتی در این زمینه ندارم اما آنچه که شما تاکید دارید احتما یک حرکت به سرویسهای میزبانی رایگانی است که از ورد پرس استفاده میکنند که نظرات من نیز بیشتر در این زمینه هست.

    شما هنوز به من نگفتی که کاربر ایرانی که علاقه چندانی به جزئیات تکینیکی ندارد و به دلیل محتوای وبلاگش هم ترسی از مسدود شدن توسط حکومت ندارد چرا بایستی به ورد پرس بیایید.
    حقیقت این است که شما دو دلیل مهم را برای مهاجرت به ورد پرس اعلام کرده اید. بحث مسدود شدن توسط حاکمان است که این را من توضیح دادم و اصولا دلیلی برای این ترس نمی بینیم.
    البته همیشه میتوان مردم را از تصمیمهای احتمالی و آتی و غیر منصفانه حاکمات ترساند (مثل همان چیزیکه ذکر کردید که جکومت تبلیغ ورد پرس توسط شما را به براندازی تعبیر کند) اما قرار است در مورد واقعیت صحبت کنیم. باز اشاره می کنم اگر روزی حکومت با توجه به فرضیات شما اینقدر بد شود حتما ورد پرسی را باز نخواهد گذاشت که بتواند جنبشی برای مهاجرت آن باقی بماند . دلیل دیگرت هم اوپن سورس بودن است که جواب را در کامنت قبلی که گذاشته بودم داده ام.

    راستی حالا که یک سوال اگر روزی یک نفر در یک سرویس خارجی مثلا همین ورد پرس در مورد خانواده شما بد بنویسد و توهین کند و تهمتهای ناروا بزند شما چه مرجعی برای مسدود کردن آن دارید؟ البته شما انگلیسی خوب بلدید و شاید تلفن زدید آمریکا یا کشور میزبان سرویس خارجی و مسئول مربوطه را قانع کردید که در این وبلاگ تخلفی البته به زبان فارسی صورت گرفته .

    اما فکر نمیکنید در این زمینه سرویسهای میزبانی فارسی یک گزینه به مراتب بهتر و آسان تر هستند و من افتخار میکنم در بارها با وبلاگهایی که در جهت عقده گشایی به خواهران و دختران این مرز بوم بدترین تهمت زدند را مسدود کردم.شاید اگر روزی صدای هق هق دختری را در وبلاگی با درج عکس اورکاتش وی را فاحشه خوانده بشنوید خواهید فهمید که سرویس میزبانی ایرانی از این نظر به مراتب راهگشا و مفید هستند.آیا مسولین ورد پرس اوپن سورس خارجی هم گریه های آن دختر نوجوان فارسی زبان را درک خواهند کرد؟

    اما بحث جنبش اول اینکه شما خودتا این پیشنهاد را داده اید که اسمش جنبش باشد و فکر می کنم براساس آنچه نوشتید قرار است به همه بخصوص به قول یکی از طرفداران این به اصلاح جنبش وبلاگ نویسان با شعور را راغب به مهاجرت کنید که این با مفهوم انتخاب آزاد تفاوت زیادی دارد.. در ضمن شاید بتوانید برای هر پست وبلاگ خود عبارت جنبش را انتخاب کنید اما وقتی بحث جنبش جدی می شود که واقعا شاهد جنبشی در وبلاگهای فارسی برای مهاجرت به ورد پرس باشند.

    شما در مورد تغییرات ورد پرس صحبت کردید راستی این تاریخ فارسی این سرویس میزبان یا عدم امکان تغییر قالب و آن ترجمه های عجیب و غریب و …. را به خوانندگان معرفی کنید تا آنها براستی مقایسه ای بین این محصول روشنفکرانه با سرویسهای عقب افتاده ایرانی داشته باشند…

    علیرضا شیرازی

  3. takpesar said

    راستش من با وجود علاقم به وبلاگ قبلیم با خوندن حرفای شما دیگه اومدم اینجا و دارم می نویسم ولی می خوام مطالبم رو انتقال بدم اون بنرامه مورد نیاز رو دارم ولی نرم افزار وردپرس رو ندارم…می دونم از کجا باید دانلودش کنم ولی اگه تو یه کامنت برام بگید حجم این فایل چقدره…یعنی فایل وردپرس چقدره و دانلودش چقدر طول میکشه..بی صبرانه منتظر جوابم..مرسی…بای

  4. mhmazidi said

    تك پسر عزيز.
    ادرس دانلود فايل در وردپرس.اورگ است.حجم فايل كمتر از 1 مگابايت است و مدت دانلود ان بين 1 تا 2 دقيقه.موفق باشي

  5. takpesar said

    عالی شد..چه حجم مناسبی داره! بابت جوابی که بهم دادین واقعا ممنونم..حالا با خیال راحت می تونم مطالبم رو منتقل کنم…من با این وردپرس و جنبش ورد پرس صد در صد موافقم…حرف نداره!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

