جنبش مهاجرت به وردپرس 7

ب- آيا وردپرس فقط برای افراد مسئله‌دار خوب است؟ آيا وردپرس فقط برای عاشقان تكنولوژی جذاب است؟ آيا برای يك وبلاگ‌نويس معمولی تفاوتی نمي‌كند؟

شخصا با ديدگاه مطرح شده در بالا موافق نيستم.اساسا اينقدر از تحولات روز اينترنت دور بوده‌ايم كه احساس مي‌كنيم يك وبلاگ‌نويس عادی نيازی به ارتقا ندارد.صادقانه بگويم: اعتقادی به وبلاگ‌نويس عادی ندارم.اين لفظ چه چيزی را مشخص مي‌كند؟

هر وبلاگ‌نويسي لياقت اين را دارد كه از اخرين امكانات وبلاگ‌نويسي باخبر بشود و استفاده كند.امروز با استفاده از سرويسهای رايگان به اسانی مي‌توان از اخرين امكانات به راحتی استفاده كرد.يك وبلاگ‌نويس به‌قول شما عادی چرا نبايد بداند كه مي‌تواند خلاقيت خودش را نه در قالب وبلاگ بلكه با هزاران هزار روش مثل عكس-ويديو- صدا -فايلها و… بارور كند. چرا نبايد اين برای ما جا بيافتد كه امروزه وبلاگها تنها مكانی برای نوشتن نيستند.وبلاگها تبديل به يك ابزار كاملا مولتی‌مديا شده‌اند.استفاده از عكس- ويديو – صوت و…ديگر تنها يك حركت حرفه‌ای در دنيای امروز اينترنت نيست.

هنگامی كه عكاسي اختراع شد همگان تصور كردند كه قاتل نقاشی است.همانگونه كه با آمدن تلويزيون فكر كردند ديگر سينمايي نخواهد ماند.برعكس انهم فكر مي‌شد كه حالا كه ما نقاشي داريم چه احتياج به عكاسي؟ يا وقتی هنر والای سينما هست ديگر چه لزومی به تلويزيون است؟ اينها قرار نيست رفتار حذفی داشته باشند بلكه مكمل يكديگر خواهند بود.استفاده از  تواناييهای تازه‌ وبلاگها برای همه ما از سياسي‌نويس تا  احساسی‌نويس تا وبلاگ فلسفی مي‌تواند موثر باشد.

ج- آقای شيرازی مي‌فرمايند: « آایا بهتر نیست به جای جنبش مهاجرت از سرویسهای ایرانی به خارجی به فکر جنبش تقویت سرویسهای وبلاگ وطنی باشیم؟ »

بله بهتر هست.اما تحت هر شرايطی؟ از طرفی ايشان نفرمودند كه چگونه مي‌توان اينكار را كرد.آيا مثلا بلاگفا يا ساير سرويسها از يك پلتفرم باز استفاده مي‌كنند؟ اساسا چگونه مي‌توان در يك پلتفرم بسته مشاركت كرد؟

د- چرا بعضی دوستان فكر مي‌كنند سرويسهای وبلاگ داخلی متروكه خواهد شد؟ آيا تصور مي‌كنيد يك شبه تمام وبلاگها مهاجرت كنند؟ من اينطور تصور نمي‌كنم.به نظر من تعدادی از وبلاگ‌نويسان ممكن است به وردپرس روی بياورند كه البته باز درصدی از انها دوباره به سرويس قبلی خود برخواهند گشت ( بخصوص انها كه تغيير قالب وبلاگ برايشان بسيار مهم باشد ).همانگونه كه نمونه‌هایی تاكنون اتفاق افتاده است.اما يكي از فوايد اين جنبش مي‌تواند اين باشد كه سرويسهای داخلی ما تواناييهای خودشان را ارتقا بدهند.

آخرين باری كه شما در اينترنت خبری در مورد ارتقا در امكانات يك سرويس وبلاگی وطنی خوانديد را به ياد داريد؟ در صورتی كه وردپرس منظم ارتقا انجام مي دهد.مي‌توانيد اين را در وبلاگش ببينيد. 

7 دیدگاه »

  1. navid said

    این نکته خیلی مهمه : امکانات .
    تا چند وقت پیش اگر از من می پرسیدند بهترین سیستم ها وبلاگ نویسی چیه می گفتم بلاگفا و مهین بلاگ . اما امروز گزینه های من بلاگر و وردپرس.کام هست . ولی من اون روزی که می گفتم بلاگفا و مهین بلاگ بهترند خودم به سمت بلاگر رفتم و مشکلاتش رو به جون خریدم تنها به یک دلیل : سرویس های ایرانی فایرفاکس رو پشتیبانی نمی کنند . وقتی طرز این مشکلات پایه و اساسی در یه سیستم باشه اصلا باید دور همه چیش رو خط کشید .
    در کل به نظر من اگر سرویس های ایرانی قدرتی مشابه سرویس های خارجی داشته باشند مسلما هیچ کس حرف از جنبش نمی زنه .
    البته من واقعا خوشحالم آقای شیرازی در این بحث شرکت می کنه و حتی خودش یه وبلاگ داره که بروز می شه .
    آقای شیرازی من چند نمونه از کارهای وردپرس رو نام می برم شاید شما اینجارو خوندید :
    – من یک راه بسیار راحت برای مکاتبه با بلاگفا ندارم . راهی که پیشنهادم رو بدم مشکلاتم رو بگم و … .
    این در حالی هست که ما شاهد این هستیم وردپرس قسمتی اختصاصی برای پیشنهاد دادن داره و این سیستم مجهز به امتیاز دهی هست یعنی یک یوزر نظرش رو می گه بقیه امتیاز می دن . بنابراین بیشترین نیاز ها مشخص می شه .
    وردپرس یک انجمن پشتیبانی داره. واقعا کمبود این قسمت برای بلاگفا احساس می شه .
    در وردپرس به یک نکاتی دقت شده که در بلاگفا و سایر سرویس های ایرانی به اونها دقت نشده . این نکته های زیر خیلی مهمند و متاسفانه در سرویس های ایرانی بهشون اهمیت داده نمی شه .
    بلاگفا قسمتی برای بک آپ گرفتن نداره
    بلاگفا قسمت نوشتن مطالبش فقط با اینترنت اکپلورر کار می کنه . این در حالی هست که اسکریپت های آماده و بسیار خوب زیادی در اینترنت بصورت رایگان در دسترس کاربران هست . چرا از اونا استفاده نمی شه ؟
    همونطور که می دونید کیفیت وبلاگ نویسی در ایران فوق العاده پایینه این در حالیه که سرویس دهنده ها می تونند نقش بسیار مهمی رو در بالابردن این کیفیت بر عهده بگیرند ولی خط هیچ حرکتی دیده نمی شه و اگرم باشه بسیار ضعیف و ابتدایی هست .
    و …
    من می تونم چند صفحه در مورد مشکلات سرویس دهنده های ایرانی بنویسم ولی کجا باید بنوسم و کو گوش شنوا…

  2. manawenuz said

    نوید جان سخت میگیری ها !!! اینجا ایرانه , کجای کار هستی شما با این روندی که داره پیش میره (الآن حدود ۲۵٪ کل وب فایرفاکسی هستن) تا موقعی که به بالای ۶۰٪ نرسه به این فکر نیمکنن که فایرفاکس رو پشتیبانی درست کنن(تمام سرویس دهنده های ایرانی) ۱ مثال کوچولو میزنم
    سایت دانشگاه ما هم : http://amoozesh.iust.ir (سایت آموزشمون) هم سایت خود دانشگامون که دیگه شاهکاره فقط با اینترنت اکسبلورر ۶ با مدیا پلیر ۱۰ حتی ۱ دامین هم نخریدن برای سایت !!!
    http://62.220.103.71/ (البته برای گشتن تو سایت ) یا اینکه چرا راه دور میریم تاحالا تو وبسایت E-care ایرانسل رفتی؟؟؟
    ما تو دانشگامون ۲ ساله داریم داد میزنیم LMS(Learning Management System) رو عوض کنین , کلی از بچه ها گفتن ما خودمون مینویسم , ولی کی قبول کرد؟؟
    نمیدونم چرا ولی واقعا گوش شنوائی وجود نداره تو وبسایتامون 😦

  3. manawenuz said

    ۱ جنبش برای فارسی کردن کامل وردپرس باید راه بیفته اول !!!! همه بشتابند زودتر ترجمه شه لااقل

  4. Amir said

    دقیقا… بجنبیم که هوا پسه….

  5. merikhi said

    دوستان عزيز اگه سرويس های خارجی می توانند تيم پشتيبانی با روند کاری منظم داشته باشند علت در جايي نهفته شده به اسم کپی رايت! بله چرخه بايد کامل باشه تا کد باز هم بتونه تيم پشتيبانی خودش رو با استفاده از منابع مالی شرکتهای ديگه تغذيه کنه.
    ولی يک مسئله مهم که در خدمات کامپيوتری کشور ما هنوز نيست سازمانها و شرکتهايي هستند که پايدار باشند و بتونيد به اونها اعتماد کنيد که حداقل 10 سال به شما سرويس می دهند. ما فقط يکی دو شرکت اسم و رسم دار نرم افزار نويس داريم و يکی دو شرکت با اهميت فراهم کننده خدمات شبکه و….. اين مسئله در سرويس های وبلاگی هم هست. پرشين بلاگ تا به حال چند بار دست به دست شده و اگه هنوز اسم پرشين بلاگ روشه فقط به دليل کاربرانشه و گرنه …… بلاگفا و ساير سرويس دهنده ها هم نمی تونن تظمينی بدن که سرويس پايداری به ما می دهند.
    اگه مديران سرويس دهنده های ايرانی گمان می کنند که می تونند با اين شرايط رقابت کنند خب قبلا هم گفتم هم ابزار برنامه نويسی هست و هم پهنای باند بفرماييد اما کاربران نهايتا خودشون انتخاب می کنن که کدوم سرويس براشون مناسب تره. دليلی نداره به صرف ايرانی بودن يک سرويس اون انتخاب اول باشه. همونطوريکه می بينيد خارجی ها هم می تونند امکانات زبان ما رو فراهم کنند.
    ويک نکته نهايي. به نظر منهم داشتن محتوا برای يک وبلاگ خيلی مهمتر از شکل و قيافه ای که هر روز عوض می شه.

  6. Saleh said

    من همیشه بلاگ شما رو می خونم ولی زیاد عادت به نوشتن نظرم ندارم، اما دوست داشتم نظر کلی ام رو راجع به این موضوع با گفتن یک خاطره بگم، چند سال پیش (حدود5 سال قبل فکر کنم) سیستمی بود به نام عکسبلاگ (axblog.com فکر کنم) برای عاش های عکاسی پایگاه محبوبی بود حامد بنایی فکر متن برنامه نویسیش رو کرده بود ک کامینیتی هیلی قوی و بزرگ داشت عکسها رو آپلود کی کردی و کاربرها نظر می دادن و پویت می دادن به عکس و عکاس و خلاصه مثل فلیکر ( که اون روزها نبود) اعتیادآور بود مخصوصا اینکه فارسی بود ایرانی البته ناگفته پیداست که باند بازی هایی هم توش بود مثلا بعضی ها همیشه به عکسهاس بعضی دیگه منفی می دادند و از این بچه بازی ها من هم اونجا آرشیو عکسی داشتم و اگر عکاسی کرده باشید می دونید که آدم احساس تعلق خاطر پیدا می کنه به بعضی از عکسهاش مخصوصا ما عکاس های آماتور خلاصه همه چیز به خوبی و خوشی پیش می رفت که یک روز که رفتم تا وارد سایت بشم دیدن انگار نه انگار که یک همچین چیزی هم وجود داشته! نه ایمیلی نه پیامی که مثلا آقا تا 1 ماه دیگه سایت جمع آوری میشه اگر می خواهید از عکسهاتون بک آپ بگیرید هیچی! یک روز بنگ! عکس بلاگ تموم شد! اون روز من به خودم قول دادم تا دیگه از سرویس های ایر انی استفاده نکنم تا این قوانین کپی رایت و احترام به مخاطب و مصرف کننده درست بشه، عکس هام رو بردم به یک سرویس خارجی http://www.fotolog.com و بعد از اون فلیکر و بعدا هم خودم یک فوتوبلاگ مستفل درست کردم بلاگ رو هم مدتی بطور موازی روی بلاگ اسپات و پرشین ادامه دادم و بعدها هم که روی یک دامین مستقل ادامه دادم ، خلاصه این ماجرای من و سرویسهای ایرانی بود، مهاجرت من یک دلیل ساده داشت اعتمادم به این سرویس ها ار بین رفته بود .

  7. […] 7- مطلب هفتم […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

بیان دیدگاه