توليد محتوی 2

در پست قبلی نظرم را در مورد اهميت تاريخی ديتاهای توليد شده بيان كردم.همانطور كه قبلا هم گفتم در اينترنت علاوه بر كيفيت, كمّيت نيز اهميت بسيار دارد.هرچه ديتای توليد شده توسط ايرانيها-فارسي زبانان بيشتر باشد در نتيجه تنوع ان بيشتر شده و آيندگان منابع بيشتری برای آگاهی از حال ما و همچنين لذت بردن از زبان ما-ديدگاههای ما و زمانه ما خواهند داشت.بازهم مي‌گويم كه ديتا اينجا تنها مختص دسته خاصی از نوشته‌ها نيست بلكه اشاره به تمام انواع ديتا شامل متن-صوت-تصوير- اسلايد -فايلها -ويديو و… دارد.

در اين پست مي‌خواهم در مورد مكان اين ديتاها باهم بحث كنيم.يك سوال اساسي اين است: امروز اگر من بخواهم ديتايي توليد كنم و ان را در اينترنت بگذارم در كدام مكان ان را قرار دهم كه احتمال بيشتری برای ماندن داشته باشد؟

يكي از عللی كه من پيشنهاد » جنبش مهاجرت به وردپرس » را دادم همين نكته بود.اساسا تصور مي‌كنيد 50 سال بعد احتمال اينكه يك سرويس مثل بلاگر يا وردپرس وجود داشته باشد بيشتر است يا يكي از سرويسهای وطنی؟ اينجا ديگر مساله مطالب شخصی و خصوصي نيست بلكه هرچيزی كه ما در اينترنت منتشر مي‌كنيم بنوعی ان را دردسترس همگان گذاشته‌ايم.حالا ان دارائی همگانی است.به مرور زمان و در طی سالهای سال ميلياردها كلمه به زبان فارسي در وب ايجاد شده است -ميليونها قطعه عكس وجود دارد و هزاران قطعه ويديويي. بخصوص با نسل جديد وب كه همه چيز به سمت اشتراك پيش مي‌رود اين گنجينه عملا متعلق به همه و در اختيار همه خواهد بود.در اينجا حتی وبلاگهايي كه برای مدت بسيار كوتاهی هم فعال بوده‌اند مي‌توانند موجب غنی شدن اين گنجينه شوند.

حالا با يك ديد تاريخی به اين سوال پاسخ دهيم: آيا نبايد اين حجم عظيم از ديتاها را بر روی بناهای مستحكمی قرار دهيم كه احتمال پايداری و ماندگاری بيشتری داشته باشد؟ اينجا فقط مسئله رفتار سليقه‌ای نيست.بلكه سوال از پايداری و عمر طولانی است.چيزی كه لااقل من احساس مي‌كنم – لازم است تاكيد كنم فقط احساس مي‌كنم اما دليل و مدرك قطعی ندارم – كه سرويسهای وطنی ما ( اعم از وبلاگ نويسي -سرويسهای عكس – سرويسهای ويديو – اسلايد – صوت و… ) اين پايداری لازمه را ندارند. به همين دليل است كه دوستی در كامنتها استفاده از سرويسهای وطنی وبلاگ‌ نويسي را به » پهن كردن سجاده بر آب » تشبيه مي‌كند. تشبيهی كه فارغ از درست يا غلط بودن آن بيانگر نگرانی از ناپايداری اين سرويسهاست.

8 دیدگاه »

  1. البته مزیدی جان، به‌نظر من کیفیت حرف اول رو می‌زنه، مثلن همین وبلاگ شما که نمونه‌ی بارز یک اسهال وبلاگی است (صد رحمت به نیک‌آهنگ) از نظر محتوی به‌نظر خودتون تو چه رتبه‌ای قرار می‌گیره؟!

    اینکه روزی 3000 تا پست بنویسه آدم دلیل بر فعال بودن نمی‌شه، پشت هر پست باید یه فکر، یه ایده، یه چیز نو خوابیده باشه، خداوکیلی خودت بیا پست‌های وبلاگتو بذار زیر گراف ببین معدل پست‌های به‌دردبخورت چقدره، من که می‌گم از هر 20 پست یه دونه!

    در ضمن از کجا تضمین می‌کنی که همین وردپرس.کام فردا تعطیل نشه؟ خیلی جدی می‌گم واقعن از کجا می‌تونی تضمین کنی؟

    به‌نظر من شما واقعن آدم با اعتماد به‌نفسی هستین که بدون داشتن اطلاعات فنی تو هر زمینه‌ای وارد می‌شین و اینقدر در موردش حرف می‌زنین که خود متخصصین امر هم توش می‌مونن!!!

    همینه که من فید وبلاگتو هفته‌ای یه بار چک می‌کنم! والا اینا رو دلم مونده بود باید می‌گفتم.

  2. حمید said

    کامنت نوشته قبلم را تکمیل می کنم. مثلا الان نظر جناب گناهکار اینه ، در حالی که من نظری کاملا مخالف ایشون دارم و وبلاگ شما را خیلی مفید میدونم.
    مسلما بی نهایت نظر مثل نظر من و ایشون وجود داره که در آینده بررسیشون میل به غیر ممکن می کنه

  3. hamid said

    آیا میه گفت که چون کتابها در خارج از کشور از نظارت کمتری برخوردارند و برای این ک برای آینده میراث بمونه همه کتابهامون را در خارج چاپ کنبم؟

  4. دكتر مزيدي عزيز، سلام. با تشكر از كامنت مفيدتان درباره داروهاي اسكيزوفرنيا، اقدام لازم به عمل آمد

  5. mhmazidi said

    گناهكار عزيز.خوشحالم كه بعد از مدتها كامنتی از تو دارم.از نظر محتوی به وبلاگ خودم از 20 نمره 3 مي‌دم.من مي‌گم از هر 30 پست يك دونه هم با ارزش نيست.ولی شما بايد ببخشيد گناهكار عزيز.چكار كنم ؟ بيكاری هست و هزار درد و مرض.البته از اينكه من را با وبلاگ‌نويس بزرگ و مشهوری چون نيك‌اهنگ مقايسه كردی خيلي لذت بردم(حتی اگر در زمينه اسهال باشد!) با اين حال من از شما و متخصصين امر واقعا عذرخواهی مي‌كنم.
    باور مي‌كنی انتظار نداشتم حتی هفته‌ای يكبار هم به من افتخار بدی؟؟ چون تصوير عجيبي از تو در ذهنم هست.آدمی بسيار مشكل پسند .شايد عجيب بنظر بياد .اما من فكر مي‌كنم خيلي شانس داشتم كه لااقل در همين حد توانستم كامنتی از تو داشته باشم.
    خوشحال مي‌شوم هرچند وقت يكبار حرفهايي كه روی دلت مانده است را بشنوم.كامنتهای وبلاگ من -همچنين ايميل من و اكانت توييتر من منتظر انتقادات صريح تو هست.موفق باشي.

  6. mhmazidi said

    حميد جان بازهم دقت نكردی.من از نظارت حرف نزدم.از پايداری و ماندگاری يك سرويس گفتم نه از نظارت.

  7. manawenuz said

    همه راشیستن‌!!!!

  8. reza said

    خوب بررسی کرده ای فقط چند مسئله رو در نظر نگرفتی اون هم بحث مالکیت و داشتن جنبه است. اونم اینکه غرب در مورد ما ایرانیان هیچ وقت چشم دیدن چیزی به نام تمدن و پیشرفت و تاریخ رو نداشته و از اونجایی که بسیار عقده ای و حسود تشریف دارن! خیلی ساده شما رو از سرویس دهنده شون اخراج میکنن مثل کاری که با ایسنا و بقیه کردن! یعنی اینجا قوانین مالکیت ایرانی و جهانی یعنی کشک! هیچ کدوم از قوانین جهانی هم تا به حال نتونسته جلوی حرف زور بایسته مسئله دوم بحث دزدی، تحریف و توقیف و ضبط کردنه آثار ایرانی در جهانه به خصوص توسط غرب که همواره چه توی حیطه علمی و چه فرهنگی و چه به خصوص! در حیطه تاریخی!! همیشه مورد تحریف و تحریم و توقیف قرار گرفته چه بسیار کتیبه ها و مطالب تاریخی ما که اگر تونستن بردن و اگر قادر به انتقالش نبودن نابودش کردن. مثل همین بحث کتیبه هایی که توسط دانشگاه شیکاگو امریکا دودره شد! و چه بسیار مقاله هایی که از چاپشون در مجلات علمی خودداری شده و چه سرویس هایی از قبیل گوگل و … که بخش هایی از سایتشون رو به روی ایرانیان بستند. بنابراین می رسیم به این مطلب که این خانه نا آباد دنیا چندان هم پایدار و وفادار به شما نیست و چندان نمیتونه قابل اعتماد باشه البته گاهی وقتا عوامل داخلی یه کاری میکنن که دشمن دانا بهتر از دوست نادان! میشه، بنابراین تلاشمون رو میکنیم اما چندان هم نمیشه خوش خیال نشست و مفت مفت از این سرویس های خارجی استفاده کرد و افتخارش رو هم به حساب خودمون بگذاریم و با خیال تخت بنشینیم پشت کامپیوتر و حکم برانیم به نام سیستم محتوای فارسی که اونور آب طراحی شده و ما زحمت فارسی کردنش رو به زور کشیدیم و اسم خودمونم گذاشتیم برنامه نویس. علی الحساب تا اینجای بحث رو داشته باشید تا ببینیم چی میشه!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

