دیدگاه پلتفرم – محور

چه تشابهی بين » توييتر – وردپرس و فيس‌ بوك » است؟ اين سه سايت چه نقطه مشتركی با مرورگر فايرفاكس دارند؟ چرا من در اين وبلاگ اينهمه در مورد اين سايتها مي‌نويسم تا آنجا كه موجب ملال و بي‌حوصلگی نزديكترين دوستان وبلاگی مي‌شود؟  تمام سوالات بالا يك پاسخ ساده دارند: ديدگاه پلتفرم – محور.

به شما قول مي‌دهم تا وقتی كه در اين وبلاگ صفحات را سياه مي‌كنم هميشه اين ديدگاه برقرار باشد.اگر ديروز صحبت از توييتر موجب آزردگی بود امروز وردپرس ممكن است اينگونه باشد و فردا حتما نوبت فيس بوك خواهد بود.دليل تاكيد بيش‌ از اندازه من بر اين قبيل سايتها نگرشي است كه پشت انها وجود دارد: ديدگاه پلتفرم – محور.

در اين ديدگاه شخص(يا اشخاصی) يك سايت-سرويس را ايجاد مي كنند و سپس در مدت كوتاهی ان را به صورت يك پلتفرم( يا API ) در اختيار همگان قرار مي‌دهند.از اينجا به بعد موفقيت اين قبيل سايتها به دو عامل  مهم بستگی دارد:

 1- تعداد كاربران ان سرويس: كه هرچه بيشتر باشد مطمئنا زمينه‌های بيشتری برای رشد و ترقی دارد.مثال ان يوتيوب است.

2-جامعه توسعه دهندگان : پلتفرم  در صورتی كه از طرف تعداد زيادی developers پشتيبانی شود امكان رشد فراوان دارد.مثال خوب ان فايرفاكس است.

به همين دليل است كه وقتی دو هفته قبل فيس بوك ( facebook.com ) پلتفرم خود را منتشر كرد در همين مدت كوتاه تقريبا اكثر سايتها و سرويسهای وب اپليكيشنهای خود را برای فيس بوك منتشر كردند.مثلا سايت ilike (يك سايت در زمينه موزيك 2.0 )  اپليكيشن فيس بوكش در حدود يك ميليون بار  توسط كاربران فيس بوك دانلود و در اكانت اين يك ميليون نفر نصب شده است! اين نشان مي‌دهد كه شما در وب بايد چگونه بيانديشيد و چگونه از ظرفيتهای سايتهای اينچنيني استفاده كنيد؟

علت تاكيد بيش از اندازه من در جريان » جنبش وردپرس » نيز دقيقا همين ديدگاه پلتفرم – محور است.در دنيای وب هر سايت و سرويس جديدی كه توليد مي‌شود مي‌بينيم كه سريعا ويجتی آماده مي‌كند تا بتواند در وبلاگهای وردپرس يا بلاگر يا مای‌اسپيس embeded شود.متاسفانه هيچكدام از سرويسهای وطنی -نه فقط ابزارهای وبلاگ نويسي رايگان انها – ديدگاه پلتفرم – محور ندارند.انها حتی به دنبال ايجاد اكوسيستم در اطراف خود نيستند.در صورتی كه مثلا وردپرس يك اكوسيستم بسيار فعال و قوی در اطراف خود ايجاد كرده است و هرچند وقت يكبار شاهديم كه فلان سرويس اينترنتی يك پلاگين وردپرسي ايجاد كرده است.

نكته ديگر انكه در طول » جنبش وردپرس » من سعی مي‌كنم عامدانه از وردپرس به گونه‌ای صحبت كنم كه شامل هر سه فرم ان « وبلاگ رايگان + هاستينگ وبلاگ + نرم‌افزار وبلاگ نويسي » باشد .علت اين كار نيز بيان اين ديدگاه است كه هرسه انها يك اتمسفر مشترك را ايجاد مي‌كنند كه در عين حال در اطراف انها يك اكوسيستم غنی و فعال در جريان است.

نكته پايانی اين كه من بعنوان يك IT نويس – هرچند بدون سواد لازم -وظيفه دارم علاوه بر نوشتن اخبار جديد از دنيای IT  اين ديدگاه اتمسفريك – اكوسيستميك و پلتفرم – محور  و در يك كلام ديدگاهی كه سعی مي‌كند اجزاء وب را در ارتباط ارگانيك با هم نشان ‌دهد را برای خودم و خوانندگانم مرتب تكرار كنم حتی تا انجا كه گاه موجب ازردگی خاطر شود.

اميدوارم خوانندگان فهيم اين وبلاگ من را بدليل ملال آوری قبلی – كنونی و صد البته تكرارهای خسته‌كننده آينده ببخشايند!!

6 دیدگاه »

  1. navid said

    بحث امروز دنیا نیز همینه . و همین دلایل باعث موفقیت یک سایت ، برنامه و … می شه . یک برنامه ساده ولی با پتانسیل بالا. نمونه شکست خورده بارز در برنامه ها رو می شه به اپرا به نظرم نسبت داد . درسته که مرورگر بسیار خوبیه ولی خب هرچی به دستش می رسه می زاره تو مرورگر !

  2. manawenuz said

    آقای مزیدی ارور گوگل گیرز رو بنویسید شاید تونستم راه حل پیشنهاد بدم !!
    نوید جان عصرانه 🙂 دو تا مشکل داشت اپرا که هیچ وقت نتونست جا باز کنه هرچند اولین مرورگر تب بیسد بود , 1. مجانی نبود 2. اکتیو اکس رو هیچ رقمه ساپورت نمیکرد . و به خاطر این دلایل هیچ نرم افزاری خودشو مجاب نمیکرد با اپرا کامپتیبل باشه . مشکلش سیاستای شرکتی بود. بگذریم من منظور آقای مزیدی رو از دادن این پست متوجه نمیشم , کاملا بیان واضحات بود .

  3. alireza said

    این فیش بوک کار محشری کرده با اقدام اخیرش ، رو دست همه شبکه های اجتماعی بلند شده. امشب یه خورده فیش بوک بازی کردم.
    یکی نیست مشکل گوگل جیرز را حل کنه؟

  4. a d said

    سلام عزيز
    نمي دانم آيا شما كتاب سينوهه پزشك فرعون را خوانده ايد يا نه
    اما من وقتي كه خواندم اين نظر به ذهن من آمد
    من هم مثل سينوهه خاطراتي دارم كه فقط بعد از مردن من قابل انتشار است
    چون اگر آنها را همين حالا منتشر بكنم صد در صد برايم مشكل ايجاد مي شود
    نمي دانم آيا سرويس وبلاگي مثل ورد پرس و بلاگر مي تواند مشكل من را حل كند يا نه يه اين صورت كه اين سرويسها يك قسمت جديد در قسمت داشبورد وبلاگ ايجاد نمايند به نام ثبت در تاريخ و هر كس كه مثل من خواست مطالبش را بنويسد و اگر تا 60 روز مطلب ننوشت و يا يك شمارش گر كه عدد روزها را نمايش مي دهد از عدد 60 به صفر رسيد و آن شخص در اين 60 روز وارد وبلاگ خود نشده باشد نشانه اين باشد كه آن شخص مرده و آن مطالب براي همه قابل نمايش باشد و يا خود بلاگر و ورد پرس از طريق روزنامه ها كه خبر مرگ او را نوشته اند مطلع شوند و بلافاصله مطالب را براي عموم نمايش دهند
    البته چون ممكن است در بين راه فرستادن مطالب توسط وزارت اطلاعات فهميده شود از https استفاده شود و اين سرويها ي بلاگر بايد اين بخش را هم به سرويهاي خود اضافه كنند
    شما خودتان فكر كنيد اين سرويسها را بيفتد و اشخاصي مثل من بتوانند بدون دردسر مطالب خود را براي آيندگان بفرستند البته چون من انگليسيم خوب نيست مي خواستم كه اگر ممكن است اين پيشنهاد را شما به صورت انگليسي براي مسئولان ورد پرس و بلاگر بفرستيد
    ع – د از قم

  5. […] دارد؟ مهمترين چيز در ان حس community است.همانطور كه در پست ديدگاه پلتفرم – محور  گفتم وردپرس را به اين دليل انتخاب كردم كه يك اتمسفر […]

  6. سلام.

    من محدود شدم به هفته ای یک بار اینترنت اونم نیم ساعت در هفته.

    باید زود تر چاره اندیشی می کردم و این مقاله رفع مشکل گوگل گیرز رو می خوندم.

    ولی این کارو نکردم. لطف کنید لینک این مقاله رو بزارید یا برای من ایمیل کنید چون 100 تا فید رو نمیشه توی نیم ساعت خوند تازه باید ایمیل ها رو جواب بدم و… متوسل به گوگل گیرز و شما شدم

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

