چگونه اوبونتو را گسترش دهیم؟

پيش‌فرض اوله اين سری از نوشته‌ها اين است كه خواننده به اهميت نرم‌افزارهای اپن‌سورس واقف است.همچنين از بين توزيع‌های مختلف لينوكس اوبونتو را به دليل سادگی در استفاده و همچنين به دليل محبوبيت جهانی اخير اوبونتو-قرارداد اوبونتو با شركت دل- انتخاب كرده است.پس توضيح در مورد چرایی استفاده از اوبونتو در اين مبحث نمي‌گنجد.فرض اين است كه شما با ان موافق هستيد!

حالا چگونه مي‌توان اوبونتو را گسترش داد؟ يك ديدگاه مي‌تواند حركت تدريجی و آرام آن باشد.همان كه تاكنون اتفاق افتاده است.اما مي‌توان گسترش اوبونتو را تسريع كرد.چگونه؟

اين كار نياز به يك حركت جمعی-گروهی و پيوسته دارد.ابتدا بايد مثل هر حركت تاثيرگذار مشابه «مخاطب شناسي» كرد.مخاطبان كاربران فعلی «ويندوز» هستند.آنها ممكن است اشخاصی مثل من باشند(كاربر كنجكاو برای تست اوبونتو كه حوصله سروكله زدن با ريزنكات تكنيكي را دارد) يا يك كاربر بي‌خبر از همه دنيا كه فكر مي‌كند اينترنت-كامپيوتر-‌آی‌تی و… همگی همان ويندوز هستند.اگر مي‌خواهيم اوبونتو را گسترش دهيم بايد پيشنهادات و دستور‌العملها بسيار ساده و قابل فهم و راحت برای تمام اين طيف باشد.

1-در درجه اول بايد به نصب همزمان اوبونتو در كنار ويندوز فكر كرد.تقريبا شايد هيچ كسي جرات ريسك نداشته باشد كه يك‌شبه ويندوز را پاك كند و به اوبونتو بيايد.به همين دليل حركت از ويندوز به ابونتو بايد برای هر فردی به آرامی صورت گيرد.اين كاملا برپايه جنبه روانشناختی قضيه است.بهمين دليل نصب اوبونتو در كنار ويندوز يك اصل پايه‌ای است.

2-بايد برای بعضی از مشكلات اساسی راه‌حلهای ساده و قابل فهم داشت.مثلا من شنيدم كه تنظيم مودم در اوبونتو يكي از مشكلات است (البته مي‌دانم كه دليل ان عدم هماهنگی مودمها با اوبونتو است نه نقص اوبونتو.اما برای كاربر عادی اين موضوع تغييری در اصل ماجرا ايجاد نمي‌كند.)

3-همانطور كه گفتم اگر واقعا به دنبال نتيجه خوب هستيم نياز به مشاركت همگانی و گروهی داريم و گرنه مثل گذشته اوبونتو( و كلا لينوكس) يك گزينه محدود به جمعی از شيفتگان آن خواهد بود.در اين كار گروهی بايد دو جزء كلی را مد نظر داشت: الف-قسمت سخت‌افزاری    ب-قسمت نرم‌افزاری

4-منظور از قسمت سخت‌افزاری در اينجا فقط يك جمله ساده است:«هر ايرانی يك عدد CD اوبونتو داشته باشد.» اين تنها يك ايده‌ال است.اما مي‌توان با چسباندن اين جمله بربالای تمام فعاليتها به همه انها يك جهت واحد داد.منظور اين است كه هر ايرانی حداقل يك عدد CD اوبونتو در اختيارش قرار داشته باشد.

5-منظور از قسمت نرم‌افزاری تبليغ برای شناختن بسيار بسيار ابتدايي اوبونتو است.تاكيد زياد من بر روی شناخت ابتدایی اين است كه هر ايرانی كه CD اوبونتو در اختيارش قرار گرفته بداند كه اوبونتو : يك سيستم عامل است-سيستم عامل محبوبی است- CD ان رايگان است-با استفاده از ان ما ديگر متهم به دزدی نرم‌افزارها نيستيم و…

اما چگونه مي‌توان موارد 4 و 5 را اعمال كرد؟در پستهای بعد اين مبحث را پی‌ميگيريم.لطفا شما نيز نظرات خود را بيان كنيد…

9 دیدگاه »

  1. علي جباري said

    آقاي مزيدي خوب بود اولش يه توضيحي در مورد خود اوبونتو ،برتري هاش نسبت به ويندوز،ويژگي هاي مثبت ومنفي اش مي داديد و كلا آشنايي مخاطبان ناآگاهي مثل من با اين موجود!
    مسئله ي اصلي اتفاقا چرايي استفاده از اوبونتو و جاي گزيني اون به جاي ويندوزه.شما چند پله رو رد كرديد و درباره ي گسترش اون حرف مي زنيد.اگه شناختي باشه ،گسترش هم بعدش مي آد. ولي من و خيلي هاي ديگه هنوز با اوبونتو بيگانه ايم.

  2. amin said

    دکتر خوشمان آمد ! مخصوصا از آن بند که نباید بالفور بیخیال ویندوز شد
    لکن به قول دوست بالایی اگر شناخت به وجود بیاید ، گسترش هم بعدش
    می آید. و حتما می دانید که در محیط نرم افزار شناخت تنها وقتی حاصل میشود که از آنها استفاده کنیم
    یعنی باید حس کنجکاوی را بر انگیخت و در کنار آن منابع را معرفی کرد
    و صد البته از افراط و تفریط هم دوری کرد.

  3. merikhi said

    عزيز جان! گسترش توزيع های لينوکس بر پلات فرم های دسکتاپ حداقل به ده سال زمان نياز دارد. نمی شود از کاربر عادی انتظار داشت کرنل لينوکسش را با مثلا درايور من درآوردی مودم اينترنال کامپايل کند که خير سرش تازه به اينترنت وصل شود. يا هر روز خدا دنبال نحوه رفع نصب فلان بسته نرم افزاری باشد که به هزار تا از بسته های ديگر وابسته هست يا نيست. اينکه سخت افزار ها يا ای پی آی های سيستم عامل چطور با هم رابطه برقرار می کنند برای او اصلا جالب نيست. هر زمان اين مشکلات حل شد می شود در باره افزايش تعداد سيستم عامل هايي همانند اوبونتو هم صحبت کرد

  4. manawenuz said

    آقای مزیدی خودتون شروع به استفاده کردین که دارین تبلیغ میکنین؟؟؟

  5. Mohammad said

    دکتر جان کسی که به پيش‌فرض اولیه اين سری از نوشته‌ها یعنی اینکه خواننده به اهميت نرم‌افزارهای اپن‌سورس واقف باشد سراغ لینوکس هم خواهد رفت بهتر نیست به سراغ دسته دوم برویم افراد زیادی که با مهترین برنامه اپن سورس ویندوزی یعنی فایرفاکس آشنایی ندارند

  6. من خودم از طریق جادی عزیز با اوبونتو آشنا شدم . چون اوبونتو نداشت ازش یه cd فدورا گرفتم که گرچه برام کلی جالب بود اما از نصبش ترسیدم و به یه نسخه live لینوکس که از روی سی دی بوت می شد بسنده کردم اما با شنیدن خبر اومدن اوبونتو 7 خیلی مشتاق شدم که نصبش کنم در کنار ویندوز . فکر می کنم خیلی از کاربران نه چندان حرفه ای بدشان نمی آید که با لینوکس کار کنند . مشکل اینجاست که کمتر راهنمای ساده ای وجود دارد . فکر می کنم اگر راهنماهای اولیه نصب یه اوبونتو در کنار ویندوز + لیستی از مزایای لینوکس منتشر بشه بی تاثیر نباشه . حداقل این است که عده بیشتری اگر کاربر لینوکس نشوند با آن آشنا می شوند .
    ضمن اینکه من فکر نمی کنم به جز چند مشکل عمده که در کار با لینوکس هست از جمله نصب مودم مشکل زیادی وجود داشته باشد . تاکید می کنم حداقل برای استفاده همزمان از لینوکس و ویندوز .

  7. راستی دکتر جان من می خواستم این پیشنهاد را در مورد راهنماهای وردپرس بدهم که می تواند در مورد راهنماهای لینوکس هم استفاده شود . چرا یه بانک راهنما درست نمی کنیم در مورد اینها ؟ شاید خیلی از ما توان نوشتن راهنما برای لینوکس،وردپرس،فایرفاکس و … رو نداشته باشیم اما می توانیم مجموعه ای از این آموزش ها را جمع کنیم + اینکه می توانیم از IT نویس ها بخواهیم که اگر مطالبی در مورد اینها می نویسند لینکش را بفرستند . یا حتی به شیوه های درست حسابی تر جمع آوری خودکار اینها را شروع کنیم ( من استفاده از پلانت ها رو هم بلد نیستم اما گویا کارشان همین است )

  8. […] بعد… در پست قبل در مورد مقدمات كار گفتم.احساس مي كنم الان فرصت بسيار […]

  9. amin said

    با سلام و خسته نباشید.یکی از مشکلات کار با لینوکس برای کاربر معمولی و یا شیفته ویندوز نصب نرم افزار در لینوکس می باشد. در صورت امکان در مورد این مساله بیشتر توضیح بدید.
    با تشکر.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

