گسترش اوبونتو

قبل از ادامه: روی صحبت من دراين چند پست با دو دسته افراد است:1-كسانی كه در حال احضر از اوبونتو استفاده مي‌كنند مثل :سعيد-امين-سياوش و… 2-كسانی كه هنوز از اوبونتو استفاده نكرده‌اند اما بسيار مشتاق تست ان هستند:خودم-نويد-حسن و… پس لطفا فعلا من را از چرایی و علت كار بر روی گسترش اوبونتو معاف كنيد.چون نه صلاحيت ان را دارم و نه اطلاعات ان را. از طرفی من با اين گونه جملات موافق نيستم:«اگر  x انجام شود ديگر همه چيز به دنبال ان درست خواهد شد.»بهمين دليل اعتقاد دارم صحبت از چرایی انتخاب اوبونتو بسيار مهم و لازم هست اما كافی نيست و از طرفی حتما هم نبايد در ابتدای مسير انجام شود.يك نگرش ديگر نيز كه با ان چندان موافق نيستم اين است كه بعضی‌ها اعتقاد دارند اول تفكر اپن‌سورس را جا بياندازيم بعد مصاديق ان مثل اوبونتو و برعكس ان :اول فايرفاكس را جا بياندازيم و بعد به سراغ ساير محصولات برويم.بنظرم برای فايرفاكس تبليغ خوب شده است-و هنوز هم مي‌شود.و اين منافاتی ندارد با اينكه ما در كنار ان برای گسترش اوبونتو هم فكر كنيم.به بيان ديگر مي‌توان هم از جزء به كل حركت كرد و هم از كل به جزء.حركت اين دو باهم منافاتی نداردبلكه مكمل هم مي‌توانند باشند.

همين‌جا لازم است بگويم دچار «توهم وبلاگی» هم (كه بعضی‌ها فكر مي‌كنند با وبلاگ‌نويسي مي‌توان در دنيای واقعی انقلاب كرد) نشده‌ام.بلكه به دلايلی-كه مي‌توان در مورد ان بسيار بحث‌و تبادل نظر كرد-معتقدم مي‌توان در وبلاگها ايده‌های خام خود را به بحث گذاشت.به دليل جلوگيری از طولانی شدن پستها مجبورم كل طرحی كه در ذهن دارم را در چند پست بيان كنم.به همين دليل خواهش مي‌كنم با اين ديد به كل اين مبحث نگاه كنيد.لطفا تمام نوشته‌ها و كامنتها را با دقت دنبال كنيد تا بتوانيم يك طرح جامع در ذهن خود داشته باشيم.

اما بعد… در پست قبل در مورد مقدمات كار گفتم.احساس مي كنم الان فرصت بسيار خوبی برای تبليغ اوبونتو باشد.چون نسخه جديد ان منتشر شده-بزرگترين فروشنده كامپيوتر دنيا(شركت دل) اوبونتو را بر روی كامپيوترهای خود قرار داده-در ايران نيز يك گروه بسيار مشتاق از دوستداران اوبونتو ايجاد شده و از همه مهمتر فصل تابستان و شروع تعطيلات نزديك است.در پست قبل در گزينه‌های 4و 5 به دو جزء نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اشاره كردم.ابتدا قسمت سخت‌افزاری:

يكي از مهمترين كارها كپی و انتشار تعداد بسيار زيادی  CD-DVD رايگان اوبونتو مي‌باشد.اينجا دو مسئله است:

1-چه كسانی اين CD-DVD ها را توليد كنند؟ بنظرم بايد اول از حلقه مشتاقان اوبونتو شروع كرد.همه ما در منزل خود CD-DVD های خام داريم.DVD رايتر يا CD رايتر نيز داريم.برای شروع بد نيست هركسي چندين كپی تهيه كند.مي‌دانم در شروع كار بسيار كم و به نظر احمقانه و غيرممكن بنظر مي‌رسد.اما معتقدم-شايد هم در اشتباه باشم-اين قضيه مي‌تواند تصاعدی افزايش يابد.تنها كافی است با انگيزه شروع كنيم.

2-CDهای توليد شده دست چه كسانی برسد؟و از چه مسيری؟ مطمئنا در ابتدا نمي‌توان به تمام ايرانيها يك عدد CD داد.پس بهتر است گروههای هدف را انتخاب كرد.يكي از بهترين گروههای هدف مي‌تواند خوانندگان مجلات كامپيوتری كاغذی باشند.همه ما مي‌دانيم كه مجلات كامپيوتری در سراسر كشور توزيع مي‌شوند.مي‌توان در ابتدا اين دسته را نيز select كرد.مثلا مجلاتی كه در تهران توزيع مي‌شوند.يا مجلاتی كه برای مشتركان فرستاده مي‌شوند.فكر نمي‌كنم هيچكدام از مجلات كامپيوتری مخالفت كنند كه همراه يك شماره از انها يك عدد سي‌دی رايگان به خوانندگانشان اهدا شود.

گروه هدف ديگر مي‌تواند فروشندگان كامپيوتر باشد.شركتهای بزرگ ارائه‌كننده دسكتاپ-لپ‌تاپ همچنين مراكز اصلی فروش سيستم‌های سفارشي.برای همه انها بايد رو در رو صحبت كرد و توضيح داد كه مي توانند در كامپيوترهای خود -در كنار سيستم عامل ويندوز- اوبونتو را نيز نصب كنند (يا لااقل برای مشتريان خود اين گزينه را نيز برای انتخاب قرار دهند.)

شما گروههای هدف ديگری مي‌شناسيد؟ مسيرهای ديگر چه؟الگوريتمهای پيشنهادی شما برای شروع كار چيست؟ در پست بعدی در مورد قسمت نرم‌افزاری ان با هم صحبت مي‌كنيم.

10 دیدگاه »

  1. راهنماي نصب اوبونتو 7.4 رو نوشتم اميدوارم مفيد واقع شود
    http://mohamadi.wordpress.com/2007/06/15/

  2. manawenuz said

    دکتر جان هر چند اینطوری بحث کردن فایده ای نداره , ولی خوب من بحث میکنم‌!!!
    چند تا مسئله بزرگ وجود داره برای استفاده عمومی لینوکس به طور عام و اوبونتو به طور خاص .
    درجه اول اینکه به این دید برسیم که نیاز به مهاجرت وجود داره در درجه دوم اینه که اگر مهاجرت انجام بشه میتونیم نیازهامون رو با سیستم عامل جدید بر طرف کنیم یا نه …….
    توی جامعه این جا افتاده که اگر من فلان برنامه رو بخوام میرم بقالی میگم ۱ برنامه میخوام که مثلا باهاش چت کنم ولی اگر شما بخواهید توی اوبونتو ۱ برنامه داشته باشید که باهاش چت کنید نیاز دارید (مثلا پیدجین ) ۷.۵ مگابایت پیدجین دانلود کنید . حدود ۲۰ مگابایت لایبرری برای کامپایلش .
    در صورتی که توی ویندوز میتونین با ۸ مگابایت سرو تهش رو هم بیارین . و فکر میکنم برای اینترنت ۳-۷ کیلوبایت در ثانیه واقعا سخت باشه یا من داشتم توی فروم اوبونتو ایران گشت میزدم دیدم به به ملت مشکلاتی دارن که مربوط به کرنل میشه یا مشابه اون که با آپدیت کردن مرتب اوبونتوشون هیچوقت به مشکل بر نمیخورن.
    این کار که بیاین فقط سی دی اوبنتو برای اینو اون رایت کنین کار زیاد جذابی نیست چون مشکل خیلی گنده تر از ۱ سی دی هستش .
    اگه کسی واقعا بخواد استفاده کنه یا میره دانلود میکنه اگرم اینترنت لاک پشتی داشته باشه میتونه خیلی ساده سفارش بده براش مجاتی با پست خود شرکت کانونیکال میفرسته!!!
    به عقیده من مفید ترین کاری که میتونه انجام بشه اینه که ۱ گروه ساخته بشه ۱ مقداری سازمان یافته که تمام آپدیت های سیستم عامل رو برای ایرانی ها و تمام ریپازیتوری های مورد نیازشون رو روی سی دی و یا دی وی دی جمع آوری کنه و با ۱ هزینه اندک برای ایرانیا ارسال کنه و یا کارایی از این دست‌!!!

  3. amin said

    خیلی کارها میشه کرد ولی الحق و والانصاف که فقط و فقط ! بهترین راه حل این کار ( گسترش استفاده از لینوکس)
    اجرای قانون کپی رایت هست ! والسلام
    ولی از آنجا که اینجا ایرانه !!! اجرا هم بشه ، ویندوز جزو استثناها قرار خواهد گرفت ! 😀
    در ضمن دکتر جان خودت یه امتحانی بکن ، ببین میتونی ( منظور اعصابته نه چیز دیگه ! ) با اوبونتو کنار بیای یا نه
    به هر حال رطب نخورده نه منع رطب می کنند و نه دعوت به آن !

  4. نوید said

    به نظر من تا وقتی که مقدمات یه کاری انجام نشه صحبت از اون اشتباهه . مثل همون وردپرس . کام که هنوز کلی مشکل داره . اوبونتو و کلا لینوکس هم این مشکلات رو داره ، درسته که اوبونتو کارای خوبی کرده ولی به نظر من یه راه مشخص برای کاربران مبتدی وجود نداره . مثلا : نصب بصورت کاملا تصویری و … . شروع کار با اوبونتو : معرفی نرم افزار های جایگزین ، معرفی اصل و پایه اوبونتو بصورت کاملا تصویری با زبانی کاملا ساده ،‌آموزش برنامه های اون و … . بطوری که وقتی یک نفر می ره رو لینوکس بتونه با استفاده از این راهنما کارهای روزمره خودش رو یاد بگیره ( یک کاربر کاملا مبتدی ) . الان اگه یه نفر بیاد لینوکس نصب کنه و به خاطر یه اشتباه هاردش پاک بشه تا آخر سمت لینوکس نمی ره و هر جا صحبتش می شه …

  5. manawenuz said

    فکر نمیکنم درست کردن 1 گاید اینطوری کار سختی باشه , من خودم شخصا میتونم آمادگی خودم رو برای این کار نشون بدم . میتونیم 1 ویکی درست کنیم برای Newbie های ایرانی و از صفر آموزش بدیم , ولی نیاز به اسپانسر داریم و یا حد اقل به ین نیاز هستش که 1 تیم تشکیل بدیم .
    راستی 1 نگاهی هم به این لینک بندازین ببینید فایرفاکس چه ریختیه 😀 http://strikerdiary.blogspot.com/2007/06/pictures-of-real-firefox-in-nature.html

  6. Mohammad said

    دکتر جان من هنوز معتقدم که بسیاری از برنامه های لینوکس در ویندوز موجود است مثل فایر فاکس اپن آفیس وغیره اگر کاربران عادت به استفاده از این گونه نرم افزارها پیدا کنند که آن ها هم اپن سورس هستند به راحتی سمت لینوکس اوبونتو یا هر توزیع دیگری می روند
    نکته دیگر اینکه من معتقدم افراد زیادی هستند که به شدت طرفدار وبلاگ ونوشته های شما هستند
    شما حرف از اپن سورس می زنید ومحصولات آن اما در مورد این واژه و مسئولیت های ناشی از قبول آن چه نوشته اید یا منبع ومرجعی برای مطالعه آن معرفی کرده اید اینکه اعلام کنید من را از توضیح فلان چیز معاف کنید ولی درباره گسترش آن توضیح دهید به نظرم اشتباه است بهتر نیست در طی یک کار هماهنگ با سعید امین و سیاوش … اقدام به معرفی اپن سورس و فرهنگ آن نمایید
    به نظر شما اگر فرهنگ اپن سورس به وجود آید از محصولاتش نیز استفاده نمی شود

  7. itblog said

    در مورد چرايي انتخاب اوبونتو به جاي ويندوز اكس پي ويا ويستا من خود نوعي را مثال ميزنم:
    اولين دليلم براي انتخاب اوبونتو به عنوان جايگزين براي ويندوز- نه ويستا – اپن سورس بودن آن است ، شايد براي ما ايراني ها كه نرم افزارهاي روزو چند صد دلاري را با قيمت 500 تومان؟! بدست مي آوريم اپن سورس چيز مضحكي باشد اما من به شخصه به اپن سورس پناه آوردم چون از حيطه بسته شركتي خسته شده بودم محيطي كه تنها براي پول كار مي كنند واز اين راه كاربران را استثمار ميكنند نمونه بارزش هم همين مايكروسافت كه موقعي كه رقيبي نداشت همين ويندوز رو با اينترنت اكپلورر به خلق الله قالب مي كرد و هيچ به فكر ارتقاء نبود تا موقعي كه رقيب پيدا كرد . اما در پن سورس چنين نيست ، در اپن سورس اولويت پول وسود نيست بلكه كاربر است و در اين ميان برنامه نويسان قهاري براي گشودن گره اين كاربران عاصي از استثمار شركت هاي بزرگ دست به كار شده اند والحق كه خوب هم كار ميكنند، مثال من در اين مورد تقابل بين فايرفاكس و اينترنت اكسپلورر است تا بحال به اين فكر كرده ايد كه چرا وصله هاي امنيتي فاير فاكس كه اپن سورس است نسبت به اكسپلورر كه سازمان يافته است زودتر منتشر مي شود ويا كلا چرا از آن امن تر است ؟پس بايد اين فكر غلط را كه اپ1ن سورس پشتوانه ندارد ويا نرم افزار هاي آن موجود نيست را از ذهنمان بيرون كنيم من خودم بين يك نرم افزار قفل شكسته وپر ايراد مانند ويندوزو يك سيستم عامل اصيل وارجينال اوبونتو را انتخاب ميكنم واز اين كه اپن سورس است و با آموخته هاي قبلي من كمي در تضاد است هيچ نگران نيستم اتفاقا اپن سورس در كنار آن حس آزادي زيبايي كه به كاربر هديه مي كند ووي را به تلاش ويافتن جواب سوالات و مشكلات خود ومهمتر ديگران وادار ميكند بگذريم….
    اما در خصوص توزيع سي دي اوبونتو وشعار هر ايراني يك اوبونتو
    به نظر من اولويت اول وهدف اول در رسانيدن اوبونتو همان گروه دومي كه فرمودين يعني مشتاقان استفاده از اوبونتو است من خودم با تحقيقات وبررسيهايي كه كردم وراضي به تعويض سيستم عامل خود شدم در توييترم نوشتم من يك اوبونتو مي خواهم ! وهنوز جمله ام به پايان نرسيده بود كه دوست خوبم سعيد جواب داد ادرست رو بده تا بفرستم …لذا اين حركت در من به گونه اي تاثير گذار بوده كه در با نصب يك رايتر مي خواه مانند سعيد اين كار را انجام دهم. پس براي توزيع اين سي دي ها ابتدا بايد در جايي متمركز شد و بطور خود جوش هر كسي شهر يا منطقه اي را ساپورت كند وهر كه مايل به استفاده از اوبونتو است برايش ارسال نمايد.

  8. علي جباري said

    1.بالاخره من نفهميدم اين اوبونتو چي هستش!!؟ لطفا يكم از خود سيستم عامل اوبونتو حرف بزنيد.2.::دسته دوم استفاده نكردن ، ولي مشتاقن::. خوب چيزي كه استفاده نشده ، كار باهاش مثله چي مي مونه؟ بايد آموزش هايي صورت بگيره يا نه.
    3.آقاي manawenuz در جايي از صحبتشون گفتن كه اوبونتو نياز به وصله پينه و اين جور چيزا داره بر خلاف ويندوز . مساله ي سرعت اينترنت هنوز براي ما مساله ي كوچكي نيست كه براي هركاري بشه به اينترنت وصل شد و فايل هاي پچ و … رو با خيال راحت دانلد كرد.
    4.آقاي مزيدي خودتان هم كه هنوز از اين موجود استفاده نكردين ولي صحبت از تبليغ رودررو با مردم و ناشران مجلات مي كنيد. آيا صرف اينكه چيزي آپن سورس است،حتي اگر از آن هم استفاده نكرده ايد،بايد برايش تبليغ كنيد؟
    5.هنوز بسياري از نرم افزار هاي مشهور و همين طور بازي ها در سيستم هاي مورد نياز خود حرف از لينوكس و آبونتو نمي زنند و ويندوز پرطرفدارترين سيتم عامل براي مصارف خانگي است.پايان…

  9. Barkhord said

    […] کامنت های مطالب دکتر مزیدی درباره گسترش استفاده از اوبونتو را می خواندم که باز هم متوجه نکته ای شدم که به دکتر […]

  10. محمد said

    چند هفته‌ای هست که ابونتو را از روی سی‌دی استفاده می‌کردم و به تازگی‌هم آن را نصب کردم. با دوستان که صحبت می‌کردم متوجه شدم که خیلی به این موضوع علاقه نشان دادند ( به جز افرادی که می‌گفتند که چون مفته پس بدرد نمی‌خوره)
    همانطور که خود می‌دانید برای هر چیز کوچکی نیاز است که از اینترنت ملحقات مربوطه را دانلود کنیم، اما مشکل بزرگ اینجاست که تا جایی که من می‌دانم این سیستم مودم‌های اینترنال را پشتیبانی نمی‌کند، پس بخش اعظم کاربران از این سیستم محروم می‌شوند، اگر می‌شد ( شاید هم شده ومن خبر ندارم) حداقل برای مودم‌های رایج در کشور ، درایور نوشت، مطمئنا مخاطبان لینوکس بیشتر خواهد شد. من به شخصه اگر این مشکل وجود نداشت تابه حال افراد زیادی را اوبونتویی کرده بودم.
    خوشحالم که با اینجا آشنا شدم. موفق باشید

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

