اوبونتو : فاخته جوان

با پرنده فاخته كه آشنا هستيد:همان كه تخم‌هايش را در لانه پرندگان ديگر مي‌گذارد.من دوست دارم كل طرح گسترش اوبونتو را – با تمام خامی آن- به فاخته تشبيه كنم.هدف من در اينجا اين است كه بياييم در لانه همه يك تخم فاخته-اوبونتو- بگذاريم! به همين دليل من در اينجا اصلا از واژه‌هایی مثل مهاجرت-نهضت-جنبش استفاده نمي‌كنم.در حالی كه در «جنبش وردپرس» صريحا از مهاجرت استفاده كردم.اينجا فقط هدف قرار دادن يك تخم‌فاخته ناخواسته در كامپيوتر كاربران است.چند سال قبل اگر يادتان باشد بر روی سيستم های اكثر افراد معمولا 2 تا سيستم عامل نصب بود: ويندوز 98 + ويندوز می  / ويندوز 98 + ويندوز ايكس‌پی و…. حالا فقط بدون هيچ سروصدایی در كنار ويندوز اوبونتو را نيز وارد كامپيوتر خودمان و ديگران كنيم.در اين صورت نگرانی ناشی از عدم آشنایی كاربران با اوبونتو (و كلا لينوكس) كمتر خواهد بود.برای بسياری اين سوال است كه چرا و چگونه خودم كه اوبونتو راتاكنون تست نكرده‌ام اين مطالب را مي‌نويسم؟حق با شماست. اما يك سوال دارم.من از ويندوز 98 با ويندوز اشنا هستم.به نظر شما چقدر از ويندوز اطلاعات دارم؟ باور مي‌كنيد اگر بگويم 10 درصد! ساير كاربران ويندوز چقدر ؟؟

صادقانه بگويم مهمترين دليل پيش‌كشيدن اين مبحث اين بوده كه : خسته شدم از اينكه دنيا به من( و ما) به چشم دزد نگاه مي‌كند. (حق دارد يا نه-مهم نيست)

بعضی از دوستان اعتقاد دارند هنوز مقدمات برای پيش‌كشيدن اين بحث‌ها اماده نيست.تفاوت ديدگاه من اين است كه من به امور به صورت «طيف پيوسته» نگاه مي‌كنم و انها به صورت «طيف خطی» ( استعاره پيوسته-خطی را از فيزيك دبيرستان گرفتم.درست نوشتم ديگه نه؟؟!!).در طيف خطی خطوط كاملا واضح و جدا از هم وجود دارد.شما از يك خط به خط بعدی مي‌رويد.اما در طيف پيوسته طيف‌ها در هم تداخل دارند و نمي‌توان به وضوح انها را مجزا كرد.ببينيد! ما در هر زمانی كه باشيم نسبت به گذشته كارها و پيشرفتهای خوبی كرده‌ايم و نسبت به آينده نقص‌ها  و مشكلاتی وجود دارد.هركدام از دوستان منتقد مواردی را اعلام مي‌كنند كه كاملا درست و به حق است.حرف من اين است كه برای شروع يك كار ما احتياج به يك حداقلها ( base line ) داريم.من فكر مي كنم اين خط استاندارد حداقلها الان وجود دارد و همچنين به مرور-و پيوسته -مي‌توان ان را ارتقا داد.مهم اين است كه اين خط را پايين در نظر گرفت يا بالا؟ 

البته بسياری از نگرانيهای مطرح شده مربوط به محدوده‌ای است كه قرار است من در مورد انها در «قسمت نرم‌افزاری » بحث كنم.با ما باشيد با ادامه بحث…

13 دیدگاه »

  1. alireza said

    You may say I am a dreamer
    but I’m not the only one!

  2. manawenuz said

    هاها 🙂 دوست دارم ایمجین رو
    بگذریم ولی دکتر شتر سواری دلا دلا نداره اگه میخوای ملت از فیستی استفاده کنن باید بستر مهاجرت فراهم بشه که به نظر من زیاد کار سختی نیست !!!!

  3. دکتر مطمئنا یک شبه نمیشه شروع به مهاذجت کرد ، چون قبول کن همه کاربران کامپیوتر غیر حرفه ای هستند تو ایران و با همین ویندوزش هم مشکل دارند ، و فراموش نکن که کاربر بدنبال راحت طلبی هست .
    باید مثل فارفاکس کار کنیم ، یعنی اول از حرفه ای ها استفاده کنید بعد هر جا میریم یا هر کسی که میاد اوبونتو رو ببینه براش توضیح میدین که خوبیاش نسبت به ویندوز چیه و چرا استفاده میکنیم کم کم میریم جلو

    وقتی دانشجوی رشته کامپیوتر به سیستم عامل لینوکس میگه ویندوز لینوکس دیگه تو خود بخوان حدیث کامل

    از این گذشته باید شروع به گسترش راهنما ها و آموزش های مختلف کنیم از سیر تا پیاز از مبتدی تا حرفه ای

  4. پژمان said

    من با این پستت موافقم دکتر.
    بسیاری از حرکتها و پیشنهادها در ابتدا دارای بسیاری نواقص و اشکالات بوده اند و کلا اساس زندگی هم همینه. به عنوان مثال تمام شرکتهای استارتآپ رو نگاه کنی متوجه رشدشون به مرور زمان میشی.

    آشنا کردن کاربرهای ایرانی با لینوکس کار بسیار خوبیست. خود من تا قبل از ورود به دوره فوق لیسانس هیچگونه درکی از لینوکس نداشته ام. در صورتی که الان با لینوکسهای اوبونتو، سوزه، فدورا و دی اس ال آشنایی خوبی دارم.

    لینوکس اوبونتو غوغایی به پا کرده و دلیلش هم سادگی اون برای کاربره. من با این حرف موافقم که تشویق کنیم کاربران رو برای نصب لینوکس در کنار ویندوز تا بتونن آرام آرام با لینوکس آشنا بشن و بعد خودشون انتخاب کنن که روی کدوم سیستم عامل بمونن. نمی دونم چرا عده ای از کامنت دهنده های شما هی می خوان جای بقیه تصیمی بگیرن و فکر می کنن همه چیز زوریه. کاربر حق انتخاب داره. پس باید کاری کرد که اول کاربر با گزینه دیگر آشنا بشه و سپس خود تعیین کنه از کدوم سیستم عامل می خواد استفاده کنه.

    یک توصیه: اوبونتو مانند هر نسخه دیگر لینوکس، دارای انجمن هایی هست که در هر کشور فعال هستند و اگر هم نباشن شما می تونید خیلی راحت این انجمن رو ایجاد کنید. کار این انجمن اینه که هر یک ماه یک بار دور هم جمع میشن و گپی می زنن و راجع به خط مشی های آینده برنامه ریزی می کنن و عمل می کنن. به همین سادگی. در ابتدا حتما جمع کوچک خواهد بود و بعدا بسیار بزرگ خواهد شد و به سایر شهرها هم سرایت خواهد کرد.

    اینم یه لینک:
    http://www.ubuntu.com/support/community/locallanguage

  5. manawenuz said

    کاربر حق انتخاب داره و در این هیچگونه شکی نیست . فکر میکنم یکی از سورهای وجودی ویرچوال ماشین ها هم همین باشه که یوزری که شناخت نداره شناخت پیدا کنه !!!.
    به هر حال اگر یوزر تصمیم نگیره و فقط به خاطر قیافه بریل (Beryl) بیاد سمت اوبونتو و یا دلایلی از این دست , موقعی که فقط لازم بشه 1 واین برای اوبونتوش دستی کامپایل کنه بی خیاله زندگی اوپن سرس میشه و هر موقع بخواد به بقیه پذبده اوبونتوشو باز میکنه دسکتاپشو میچرخونه و دو باره میره تو ویندوز(اینو به چشم دیدم).

  6. mr fausty said

    من هشت ماهه دارم از اوبونتو استفاده میکنم هفت ماه اول فقط اوبونتو نصب کردم رو سیستمم چندتا تجربه دارم :

    وقتی اوبونتو و لینوکس معنا پیدا میکنه که اربر باهاش بتونه به اینتونت وصل شه خیلیا زود میخوره تو ذوقشون که نمیتونند کانکت شند و دوباره رو میارند به ویندوز و این که میبینند باید چقدر خررج کنند واسه خرید یه مودم اکسترنال (پورت سریال ) !!

    دوم اینکه وقتی با لینوکس به اینترنت وصل بشه میبینه باید چقدر مگ دانلود کنه تا بتونه یه ام پی تری یا دی وی دی پخش کنه

    سوم اینکه خسته میشه و برمیگرده به سمت ویندوز و احساس میکنه کامپیوتر واسه راحتی اونه و ویندوز راحت تره

    نتیجه گیری از تجربیات :‌

    باید اکیپی در صدد باشند تا درایوی برای مودم های معمول اینترنال واسه لینوکس تهیه کنند تا حداکثر سرعت رو ساپورت کنه (‌تمام این بحث ها و اکیپ تهیه در فروم تکنوتاکس تشکیل شده )

    میتوان آنان که سرعت بالا دارند بسته ها و پکیج های مورد نیاز را برای شیر کردن دانلود کنند (‌این کار برای اوبونتو در قالب سی دی هما انجام شده در اوبونتو دان آی آر پیگیری کنید )

    در نهایت باید همه کاربران تازه کار لینوکس توجه داشته باشند که تا وقتی چیزی که سالهاست بهش عادت کرده اند را کامل کنار نگذارند نمیتوانند از جیز جدید که کمی زحمت و جستجو داره لذت ببرند

    بعد یه مدت میفهمند لینوکس خالی به تنهایی حال نمیده حتی اگه مثل من همیشه وارد لینوکس شه نه ویندوزی که رو سیستمشه !!!
    منم بعد هفت ماه ویندوز نصب کردم چون برخی نرم افزارهای تخصصیم مثل مشهورترینشون اوتوکد نسخه ویندوز داره فقط و فقط برای کار با اون وارد ویندوز میشم

    بعد مدتی متوجه شدم ک هکیفیت فیلم ها و تصاویر در لینوکس چقدر بیشتره و چقدر زیبا تر اجرا میشوند و همیشه از دیدن افکتهای سه بعدی لینوکس و بریل لذت میبرم و هیچ وقت در این هشت ماه نه در اوبونتو نه در زوزه و نه در فدورا کور اروری ندیدم که همون موقع نتونم برطرفش کنم و اون ارور برای اطلاعات کم خودم بود و همه فایل ها هم میتونم اجرا کنم

    نکته مهم : همیشه فروم ها ی تخصصی میتونند استادای خوبی باشند و بیشتر وقتا مشکل شما واسه یکی دیگه هم پیش اومده و اون به جواب رسیده !!!!

    موفق باشید

  7. amin said

    در مورد فروم و ویکی که آدرسش معروفه
    http://forum.ubuntu-ir.org
    http://wiki.ubuntu-ir.org
    هر کسی میتونه با ایجاد اکانت و در نتیجه صفحه ی شخصی
    در ویکی اطلاعات خودش رو برای استفاده ی سایرین قرار بده
    دوستان در حد توان کمک می کنند.به قول یکی ! خدا به همه ی ما
    صبر بدهد !
    در مورد اکیپ جهت تهیه درایور، کار سختیه ! چون مشکلی که این
    مودم ها دارن بعضا غیر قابل حله
    البته نه همه ی آنها . چون خود من هم با مودم اینترنال وصل میشم.
    امیدوارم یه روزی با اوبونتو ( یا کوبونتو یا زوبونتو یا … ) وصل شی
    دکتر !

  8. عرفان said

    این که شما اطلاعات کمی نسبت به ویندوز دارین دلیل نمیشه اطلاعات همه انقد کم باشه! جالبه شما در مورد چیزی که حتی نمی دونید چیه انقد با جرات حرف میزنید و دیگرانو هم می خواین تشویق کنید!!! خیلی جالبه!
    نظرتون راجع به آخرین پستم چیه؟؟!

  9. […] افزار آزاد حالا که بحث استفاده همگانی از لینوکس رو دکتر مزیدی پیشنهاد کردند به نظر من ما باید با یک سری از مفاهیم […]

  10. hamid11771 said

    پست های شما رو در مورد Ubuntu خوندم. نظر من اینه :

    من خودم نزدیک به یک ماه هست که اوبونتو رو نصب کردم. کانکشن پرسرعت هم دارم و آپدیت ها رو مدام انجام دادم. اما در نهایت برام یک حس کنجکاوی رو ارضا میکنه همین ! من که خودم رو یک کاربر مبتدی نمیدونم، و فکر میکنم که یه مقداری از مبتدی بهترم هنوز اوبونتو رو در نقش یک «جیز جالب» نگاه میکنم نه یک «چیز بهتر».

    من فکر میکنم اگر قرار باشه ملت از اوبونتو استفاده کنند، نیاز به یک «انگیزه به اندازه کافی قوی» هست. این انگیزه رو با بیان اینکه به ما به چشم دزد نگاه میکنند نمیشه ایجاد کرد دکتر جان ! اگر دلایل بهتری وجود دارند برای استفاده از اوبونتو باید اونها رو بیان کرد. فایرفاکس دلایل قوی داره. سریع تر و بهتره و امکانات بهتری داره حتی از نظر یک کاربر مبتدی. پس میشه همه رو دعوت کرد به فایرفاکس و موفق هم شد. اما راجع به اوبونتو هنوز چنین چیزی بیان نشده ! چه دلیلی داره که یک کاربر معمولی که عشق اپن سورس هم نیست لزوما، بیاد مشقات استفاده از یک سیستم عامل نا آشنا رو به جون بخره ؟ مودمش رو با درد سر نصب کنه؟ بخواد با خط فرمان کشتی بگیره. چند صد مگابایت آپدیت دانلود کنه ؟ واقعا چرا ؟ چه انگیزه ای وجود داره برای انجام این همه کار که به نظر اون آدم «سخت، کسل کننده و غیر ضروری» میاد ؟
    خوب طرف از ویندوزش استفاده میکنه به ریش بیل گیتس هم میخنده قاه قاه !
    خلاصه اش به نظر من شما اگه انگیزه ایجاد کنید، کار مهمی کردید. وگرنه به زودی هم شما و هم مخاطبانتون خسته و دلزده میشن.

  11. manawenuz said

    لینوکس سیستم عاملی نیست که هر کسی بتونه ازش استفاده کنه توی تمام دنیا همین بوده فقط به همین بسنده میکنم که در نهایت هم اگر شما میبینید این صحبت ها بین جمع عمومی یوزر ها پیش اومده مشکلات ویندوز که همرو داره وسوسه میکنه برای کندن , همونطوری که 1 یوزر مک به ندرت به این فکر میفته (هر چند داروین خودش بر مبنی بی اس دی ) هست
    اگه شما میخواین از پی سی میخواین طبق عادات معمول استفاده کنین و برای فوتو ادیتینگ حتما از فوتو شاپ استفاده کنین یا برای کارهای وکتور گرافیکی از کورل باید بهتون بگم باید به پایریت, ویندوز و مطمئنا The Blue Screen of Death (BSOD, bluescreen, or stop error) سرو کله بزنین هیچ گریزی هم نیست به انضمام اینکه یا باید اینقدر تو سیستمتون هم اسپایویر و ویروس باشه که دیونه بشین یا اینکه 1 آنتی ویروس بذارین که یکی از دوتا هسته پردازنده تون رو به صورت کامل اشغال کنه , هرچند من از بچگی با معماری اکس 86 مشکل داشتم و الآن هم با اکس 86-64 هر چند متأسفانه باید ساخت ولی اگه نه میخواین 1 ذره فراتر از غر زدن فکر کنید به سکیوریتی اهمیت بدید و نخواهید هم BSOD ببینین یا هر ماه ویندوز عوض کنین یا اینکه پرفورمنس خوبی از پیسیتون بگیرید میتونید بیاین سراغ لینوکس هرچند اگر بلد نیستین با ریکاوری کنسول ویندوزتون کار کنین یا بلد نیستید 1 BSOD رو دیباگ کنین و یا اینکه تفاوت ان تی اف اس رو ای اکس 2 نمیدونین و یا چیزایی از این دست پیشنهاد میکنم اول اینارو یاد بگیرین!!!!

  12. farasun said

    کاملا با صحبت های آقای manawenuz موافقم.
    کاربران ویندوز مطمئنا مشکلات بسیاری با لینوکس خواهند داشت. به همین راحتی ها هم نیست.
    اگر آقای مزیدی لطف کنن دلایل خودشون رو در این مورد در یک پست جدا بنویسن تا همه از انگیزه دکتر مزیدی برای مهاجرت به لینوکس باخبر بشن خیلی بهتر میشه.

  13. علي جباري said

    ويندوز هميشه در كارهاي ضروري و اشتباههايي كه مي كنم منو تنها ميزاره و ميگه از اول بريز منو .
    آبونتو هم اگه نجات دهنده است، براي من بيگانه است.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

