در برابر ساماندهی

شطرنج‌بازان حرفه‌ای به دنبال حذف مهره‌های رقيب نيستند بلكه انها با زيركی تمام در ذهن خود يك plan (نقشه) طراحی مي‌كنند.حتی ممكن است برای پياده كردن اين پلان چند مهره خود را نيز فدا كنند.اما وقتی حريف را به دام پلان خود انداختند انگاه كنترل بازی دست انها خواهد بود.از اين لحظه حريف هميشه چند حركت عقب است.حريف قدرتمند در شطرنج نيز كسي است كه بتواند سريع اين موضوع را تشخيص داده و سعی كند نقشه او را خنثی كند و با جايگزينی پلان خود در جريان بازی كنترل بازی را در دست بگيرد.

در جريان مشكل ساماندهی نيز بايد توجه داشت كه تنها پس گرفتن مهره‌ها مهم نيست بلكه از ان مهمتر اين است كه قواعد بازی را بايد تغيير داد.يعنی بايد پلان حريف را خنثی كرد و با ابتكار خود, انها را وادار كرد كه حتي با قواعد مشخص شده از طرف ما بازی كنند.به همين دليل اعتراض به ساماندهی از طريق ايميل زدن به انها بسيار خوب است اما به نوعی پذيرفتن قواعد بازی است.قواعدی كه انها برای اين بازی مشخص كرده‌اند.بنظر من بهتر است قواعد بازی را تغيير دهيم.انها را مجبور كنيم كه با قواعد ما بازی كنند و نه ما با قواعد انها!

البته اين موضوع را بايد كاملا توجه داشت كه مقابله با ساماندهی نمي‌تواند تنها از طريق دنيای مجازی باشد.هنوز در كشور ما دنياي واقعی پارامترهای خود را بر دنياي مجازی تحميل مي‌كند.پس هنوز مهمترين قسمت مقابله با ساماندهی  بايد در دنياي واقعی صورت گيرد.اما در دنياي مجازی مي‌توان قواعد بازی را تغيير داد.من چند پيشنهاد خام به‌ نظرم مي‌رسد.اميدوارم اين ليست توسط همه ما تصحيح شود:

1-بهتر است هربار چرخ را از ابتدا اختراع نكنيم.از يكي از اقداماتی كه تاكنون انجام شده استفاده كنيم و انها را تقويت كنيم.مثلا فواد عزيز وب‌سايت وبسال را برای مقابله با ساماندهی شروع كرده است.مي‌توان تمام اقدامات زير را در اينجا شروع و تست كرد.

2-پس از موفقيت سايتهايي مثل ديگ و بالاترين كه بر اساس نظرها و علايق كاربران شكل گرفته‌اند بسياری از شركتها از اين مدل برای ارتباط با مشتری از ان استفاده كرده‌اند.مثلا شركت دل( dell ) با همين روش توانست بفهمد كه بسياری از علاقه‌مندان اين شركت دوست دارند لپ‌تاپهایی داشته باشند كه بر روی ان لينوكس نصب باشد.مي‌توان سيستمي شبيه ان را در سايت وبسال- يا هرجای مشابه ديگر- ايجاد كرد و در انجا كاربران اينترنتی خواسته‌های خود در برابر ساماندهی را مطرح كنند:مثلا ليست سايتهایی كه دوست دارند از ساماندهی خارج شوند و… بقيه نيز مي‌توانند با امتياز دادن به اين خواسته‌ها انها را به صدر ليست بفرستند.

3-يكي از مهمترين كارهایی كه بايد انجام شود تهيه  black list  است.يعنی اين كه همانگونه كه مسئولان ساماندهی وبسايتها و وبلاگهایی را در ليست «وبلاگهای قيلطر شده» و ليست «وبلاگهای در معرض قيلطرينگ» قرار مي‌دهند ما نيز مي‌توانيم برای انها ليست مشابه تهيه كنيم.نام ليست را مي‌توان گذاشت: دشمنان اينترنت. كسانی كه بصورت كاملا مشخص در تقابل با اينترنت هستند در اين ليست سياه قرار مي‌گيرند و گروه ديگری نيز در ليست «در معرض قرار گرفتن در ليست دشمنان اينترنت».اين ليست ثابت نخواهد بود بلكه هرشخص يا شركت يا گروهی كه امتيازات منفی زيادی داشته باشد ابتدا در ليست در معرض و سپس در ليست دشمنان اينترنت قرار مي‌گيرد .هركدام از انها كه بخواهند از اين ليست خارج شوند بايد معيارهای مشخص شده- كه نشان مي‌دهد اين شخص يا شركت تضاد ريشه‌ای با اينترنت را ندارد-را رعايت كنند تا كاربران اينترنتی اسم انها را از ليست خارج كنند.احتمالا در بالای اين ليست نام زيبای شركت«امن افزار شريف» را زيارت خواهيم كرد.

…..

28 دیدگاه »

  1. در برابر ساماندهی

    شطرنج‌بازان حرفه‌ای به دنبال حذف مهره‌های رقيب نيستند بلكه انها با زيركی تمام در ذهن خود يك plan (نقشه) طراحی مي‌كنند.حتی ممكن است برای پيا…

  2. پژمان said

    دکتر جان این مقاله رو در حالت طبیعی نوشته بودی؟

    برادر من، یه طوری حرف می زنی انگار ایران مهد دموکراسی و اهمیت به حرف من و توست. فیلترینگ در ایران چند ساله که بدون هیچ قانونی و عشقکی انجام میشه. اگر باور نداری یه جستجو در گوگل بکن و مقاله ها رو بخون تا اوضاع دستت بیاد. حالا هم که دوستان لطف کردن عملا با این روبات مثلا هوشمند فیلترینگشون، یه لیست سفید درست کردن. یعنی شدیدترین وضع فیلترینگ رو دارن اینها انجام میدن.

    سایت بزنیم که بگیم آقایون مسوول فیلتر لطفا به خاطر اینکه من از لغت س-ک-س استفاده کردم جون مادرت من رو دربیار؟ غلط کردم؟ تا زمانی که نهاد دولتی فیلترینگ رو با معیارهای خودش انجام میده شما هیچ کاری نمی تونی بکنی. این فقط مختص به ایران نیست. در امارات هم وضع به همین منواله.

    به نظر می رسه مسوولان آی تی کشور هیچ گونه ارزشی برای این صنعت قائل نیستند و آب باریکه بسیار محدودی برای کاربران ایرانی باقی گذاشته اند.

  3. Hyper Web said

    کاربراین اینترنت در ایران تا به حال موضع انفعالی نسبت به موضوع قیلطر داشته‌اند. وقتی وب سایتی قیلطر می‌شده یا حتی وقتی بحث ساماندهی پیش آمد، تنها به فکر اعتراض در وبلاگهایمان و پیدا کردن راهی برای دور زدن قیلطر بودیم.

    شاید یک جور Community ، NGO یا هر چیزی که می‌خواهید اسمش باشد لازم داریم تا از حقوق کاربران اینترنت دفاع کند. ترکیبی از داوطلبان از رشته‌های مختلف: کامپیوتری‌ها بخش فنی قضیه را بررسی کنند، بچه‌های حقوق بخش حقوقی‌اش، اهل قلم در موردش بنویسند و هنرمندان پوستر و کاریکاتور و لوگو برایش بسازند. من فکر می‌کنم به چنین اجتماعی برای دفاع از حقوق خودمان نیاز داریم.

  4. sheida said

    من هم با پیمان موافقم

    به این راحتیها نیست
    دو در دو با این هم کاربر و وبلاگ برای سال دیگرش هزینه نداره حالا برای یک هم‌چین سایتی زدن از کجا پول گیر بیاوریم

    تازه اگر این کار بشه برای قیلطر چیها که کاری نداره که می‌گن هر کی به آن آدرس بره کلا اینترنتش را تعطیل می‌کنیم، یعنی یک جور مقابله به مثل بد

    به بازی بوکس بیشتر شبیه تا به شطرنج این جوری نیست‌؟

  5. سجاد said

    دکتر من کاملا با شما موافقم در باری این فکر شما احساس خیلی خوبی دارم
    در مورد هزینه میشه از جریانات مجانی اینترنت استفاده کرد که هزینه از بین می ره افرادی مثل من و شما هم هستند که مقداری از وقتشون رو برای این کار بزارن
    دست آخر می مونه میزان موفقیت که به نظر من این امر برای دولت که دوستان اشاره کردن اصلا مهم نیست ولی اگه این کار راه بیفته و کاربران نظر های خودشون رو اعمال کنن حتی اگه یه بازتاب خیلی کوچیک توی رسانه های جهانی داشته باشیه ما به هدفمون رسیدیم مهم این نیست که دولت توجه داشته باشه مهم اینه که ماها توجهمون جلب بشه و این یه ضمینه سازی میشه برای کارای بهتر و بیشتر و بزرگ تر
    موفق باشید

  6. فؤاد said

    دکتر جان یکی از ناب‌ترین پینهادا رو دادی، البته آشنایی من به برنامه‌نویسی وب۲.۰ در حد منفیه! اما میشه این طرح رو تحت نام پوزه‌های وب‌سال گسترش داد البته من می‌تونم پشتیبان باشم اگه بتونی تو این راه کمکم کنی ممنون می‌شم.

  7. سعید said

    سلام

    پیشنهاد خوبی بود. دوستان وب سال در زمینه برنامه نویسی و … می تونید رو من حساب کنید. وب ۲.۰ هم همین طور.

    موفق باشید

  8. فؤاد said

    *پروژه

  9. اومدیم و لیست آماده شد، به نظر شما این کار فایده ای هم داره؟ فقط یه زحمت واسه مسولین درست کردیم که اون لیست رو فیلتر کنن…

  10. توئیترم برای بار دوم حذف شد مجبور شدم بیام این جا سوالم رو بپرسم.
    چرا فکر می کنی من خیال پردازی می کنم؟

  11. هیچ کس said

    من فکر میکنم زیادی دارید منفی نگاه می کنید چرا که نشه اونقدر باید تحت فشار باشن تا تسلیم بشن شما هنوز شروع نکرده میگید نه بگذارید ببینیم چی میشه عقید و پیشنهاد بدهید من هم سایت هایی دیدم که که یک زمانی برام فیلتر شدن و الان باز شدن خود من هم از این وزیر ارشاد متنفرم در زمینه ی این جور مسائل ما می تونیم وارد بشیم یک مثال ساده میزنم البته مربوط به اینترنت و وب نیست
    همین برنامه نود را یادتونه یک زمانی هیچی نبود ولی وقتی روش کار شد الان به اونجا رسیدیم که مربیان و باشگاه داران عملا بیشتر از فدراسیون از 90 می ترسن و این را می گن قدرت رسانه من فکر می کنم میشه کارهای خوبی کرد و البته نیاز به یک سازماندهی خوب هم داریم امیدوارم دنباله این بحث را بگیریم و ی فکر جدی در موردش بکنیم بد نیست برای شروع اول قدرتمون را نشون بدیم منظورم انه که اول ببیایم و ثابت کنیم می تونیم نو آوری داشته باشیم خیلی ها را دیدم که گفتن ایرانی ها نمی تونن کار گروهی انجام بدن ولی واقعا این را قبول ندارم خوشحال میشم ایده هام را با شما در میون بگذارم آقای مزیدی فکر کنم برای شروع باید همه رو یک جای خصوصی توی اینترنت جمع کرد با من تماس بگیرید

  12. mhmazidi said

    پژمان-شاهين و كاميار عزيز:
    برای نظر شما احترام قائلم.مي‌دانم كه از اين اوضاع به شدت عصبانی هستيد.بياييد فرض بگيريم كه حرفهایی كه زدم همه باد هوا باشد.پيشنهاد شما چيست؟ دست روی دست بگذاريم؟ يا راه ديگری پيشنهاد مي‌كنيد؟؟ لطفا راه حل ارائه بديد. من هم قبول دارم فكرم خام هست.خودم هم در متن بالا نوشتم.اما فكر مي‌كنم نبايد دست روی دست گذاشت.نظر شما و بقيه دوستان چيه؟

  13. mhmazidi said

    انا ماريای عزيز:
    خواستم در وبلاگت جواب دهم اما مثل اينكه كامنتها را بسته‌ای!! من هرگز قصد جسارت نداشتم.منظور از بكار بردن خيال‌پردازی وجه منفی ان نيست بلكه حس درونی من اين است كه با خواندن نوشته‌های تو بی‌اختيار ياد نويسنده‌های امريكای لاتين مي‌افتم.نمي‌دونم اين حرف درسته يا نه: اما من احساس مي‌كنم سبك تو را مي‌توان به «رئاليسم جادویی» تشبيه كرد.به همين دليل هست كه من ديوانه‌وار سبك نوشتاری تو را دوست دارم.
    شايد يكي از شاخص‌ترين نوشته‌های تو در اين زمينه -معجون خوليو كورتاسار و فوتبال- باشد.نوشته‌ای كه مدتی قبل در وبلاگت قرار دادی.نوع انتخاب و چينش كلمات در نوشته‌هايت برايم تازگی دارد.
    اميدوارم بكاربردن واژه خيال‌پردازی در مورد سبك رئاليسم جادویی اثارت موجب ناراحتی تو نشده باشد

  14. دکتر جان پیشنهاد بسیار خوبی است! فقط باید یک پشتیبان تاثیر گذار پیدا کنیم. مثلا سازمان ملل و یا یونسکو!

  15. sshrdp said

    یه بازی راه بندازیم که هر کی پنج تا از سایت‌هایی که نباید فیلتر شن رو بگه و به ۵ نفرم پاس بده! از این meme ها که سریع پخش می‌شه.

  16. MMahdi said

    دکتر جان خیلی عالی بود. لذت بردم. برای جلو بردن این اهداف بهتر است در جلسه عنوان شود و من هم به نوبه ی خودم در کار برنامه نویسی می تونم کمک کنم. هر کاری از دستم بر بیاد.

  17. khak313 said

    سلام
    دکتر خوشگلم از اینکه ایرادات را بدون اغماض لطف کردین و گفتین متشکرم .
    ولی می خواستم یکم برام در مورد نوع نوشتن متن بیشتر توضیح بدین.
    بازم متشکرم

    یا علی

  18. سجاد said

    سلام دکتر جان
    ممنون که به من سر زدی من چراغ اول رو روشن کردم و یکی از دوستان رو وردپرسی کردم ببینیم خدا چی میخاد شاید زیادتر شدن
    انگار این بحث ما خیلی داغ شده ها! به نظر من حرف تا عمل خیلی با هم فاصله دارن از یکی از این سایت ها که معرفی کردی استفاده کن و فعلا یه سرویس راه بنداز از این مجانی ها بعد که تجربه کسب کردیم به فکر کاره بزرگ ترم می فتیم یادمه توی یکی از پست هات یه سایت معرفی کرده بودی که می شد خودمون بالاتریثن بسازیم یا یه چیزایی مثل این سایتا!
    بروبچ هم که آمادگی رئ اعلام کردن پس منتظر چی هستیم؟!

  19. هیچ کس said

    منتظر یک قرار برای بحث روی موضوع هستیم که اگر همینجا اعلام کنید ممنون میشم
    در مورد نظر شما هم که اول یک تجربه ای کسب کنیم کاملا موافقم

  20. alli said

    به نظر من اين مطلب را بايد در همه وبلاگها نوشت
    ———————————————
    فقط پيشنهاد مي کنم فقط يک بار از گوگل ريدر استفاده کنيد تا خودتان متوجه بشوييد كه به راحتي مي توان از فيلتر عبور كرد
    البته قبل از آن بايد اين كارها را بكنيد
    طريقه‌ی استفاده از Google Reader
    با این آدرس
    http://reader.google.com
    فيدِ تعداد نسبتاً زيادی از وبلاگ‌های فارسی و تعدادی از سايت‌های خبری از اين‌جا
    http://gharibe25.googlepages.com/export20.xml
    قابل دانلود است
    فايل را جايی ذخيره کنيد که يادتان بماند. فايل XML و با فرمت OPML است).
    به Google Reader برويد و با استفاده از رمز جی میل که داريد، وارد شوید
    در پايين صفحه، سمت چپ، لينک با عنوان Manage subscriptions را بيابيد و روی آن کليک کنيد.
    گزينه‌ی Import/Export را انتخاب کنيد.
    از طريق دکمه‌ی Browse، فايل دانلود شده در مرحله‌ی 1 را به عنوان فايل OPML آپلود کنيد.
    حالا به راحتي وارد سايت ها شويد

  21. alli said

    من اين مطلب را در سايت بالاترين و صبحانه هم نوشتم
    و مطمئن هستم كه 140 نفر تاكنون از آن استفاده كرده اند كافي است نگاهي به مشتركين فيد بنر خود از حدود هفته پيش بيندازي
    متاسفانه خيليها هنوز از گوگل ريدر استفاده نمي كنند
    خوبي گوگل ريدر اين است كه امكان فيلتر شدن آن وجود ندارد چون با اين آدرس هم كار مي كند
    https://www.google.com/reader/view

  22. mhmazidi said

    alli جان سلام:
    مرسي كه در مورد گوگل ريدر نوشتی.من هم جزء يكي از عشاق گوگل ريدر هستم.اما مشكل اين است كه همه افراد دوست ندارند تمام تجربه وبگردي انها محدود به فيد باشد.از طرفی با فيد به تمام محتوی وب نمي‌توان دست يافت.هرچند استفاده از فيد بسيار بسيار قدرت وبگردی را زياد مي‌كند.

  23. alli said

    امروز كه خواستم از گوگل ريدرم استفاده كنم فهميدم اين آدرس برايم فياتر شده بود
    http://www.google.com/reader/view/feed/http%3A%2F%2Fwww.roozonline.com%2Fatom.xml
    ولي با اين آدس كار مي كرد
    https://www.google.com/reader/view/feed/http%3A%2F%2Fwww.roozonline.com%2Fatom.xml

  24. iCEAGE said

    سلام
    فکر کنم نیاز به این همه دردسر نباشه وقتی به راحتی تمام میشه با هزار جور برنامه ی مختلف از ف-ل -ت- ر-ی-ن-گ جمهوری اسلامی رد شد فقط لازمه هرکس یکم برای عبور از ف-ی-ل-ت-ر-ی-ن-گ جمهوری اسلامی تو گوگل سرچ کنه تا برنامه های مختلف رو دانلود کنید مثلا اینجور کلمه ها رو سرچ کنید:
    Anonymous Surfing – Bypass filtering ,….

  25. petti said

    سلام
    اين مطلب رو كه درباره دريافت فيلتر شكن روزانه توي گوگل هست بخون :
    چطوري وقتي اينجا فيلتره مطالب رو بخونم ؟
    http://antifilter00.wordpress.com/how-to-ban-filltering

    موفق باشي / باي

  26. […] برابر ساماندهی-2 در نوشته قبلی توضيح دادم كه مي‌توان از مدل سايت بالاترين استفاده […]

  27. […] حالا ما سامان می دهیم بعد از کلی کش و قوص توی وبلاگ آقای مزیدی در این مورد که یه حرکتی […]

  28. farhad` said

    sayte khobi hast agar

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

