دامين شخصی یا وبلاگ مجانی؟

 مقدمه: استاد بی‌نظيری در مبحث بيماريهای داخلی( اختصاصا بيماريهای كليه) داشتيم.او علاوه بر دانشجويان پزشكی در سالهای پايين(استاژر)، به دانشجويان سال بالا(اينترن) همچنين دانشجويان تخصص(رزيدنت) و دانشجويان فوق‌تخصص كليه(فلوشيپ) تدريس مي‌كرد.وقتی در جلسه‌ای يكي از فلوشيپ‌ها سوالی مي‌پرسيد ايشان شروع به توضيح پيچيده ترين مباحث فوق‌تخصصي به زبان علمی مي‌كردند.گاه اين مباحث حتی برای دانشجوياني چون ما نيز كاملا خشك و علمی و طاقت‌فرسا بنظر مي‌رسيد. اما همين استاد وقتی در راديو و تلويزيون برای مخاطب عام صحبت می‌كردند قدرت واقعی سخنوری خود را نشان مي‌دادند.با ساد‌ه‌ترين – و در عين حال علمي‌ترين-كلمات اصول بديهي و اوليه مربوط به رشته خود را برای مخاطب عام- از دكتری فيزيك اتمی گرفته تا دانش‌اموز سال اول دبستان تا خانم خانه‌دار و…-توضيح مي‌دادند.مثال: در تابستان برای سلامت كليه‌های خود سعي كنيد آب فراوان استفاده كنيد.

با ديدن اين مطلب در مورد مقايسه سرويسهای وبلاگی و دامين‌های شخصی ياد اين موضوع افتادم.كار بسيار باارزشي كه بي‌شباهت به توضيحات علمی و دقيق استادم نيست.در تكميل اين كار من بيشتر سعي مي‌كنم به مدل استادم در راديو-تلويزيون نزديك شوم.مخاطب عام به معنی كسي نيست كه IQ پايين دارد بلكه به معنی اين است كه وقت يا حوصله دقت به نكات ريز را ندارد.كورش عزيز هميشه نشان داده است كه تمايل دارد با بررسي‌های دقيق و علمی كار كند و هميشه انتخاب را به خواننده خود بسپارد.كاری بسيار اصيل و باارزش.

 در جريان  «جنبش مهاجرت به وردپرس» نيز نوشتم كه مخاطب‌شناسي برای من بسيار مهم است.شايد بيشترين مخاطبان من در اينجا كساني هستند كه هنوز وبلاگ ننوشته‌اند و يا مثل خودم تازه‌كار هستند.اصرار و لجاجت من بر استفاده از وردپرس دات كام به معنی برتری مطلق ان نيست بلكه به دلايل بسياری- كه در نوشته‌های مربوط به ان روزها مي‌توانيد بيابيد-اعتقاد دارم كه استفاده از سرويسهای وبلاگی رايگان بايد بصورت يك روتين جهت شروع وبلاگ نويسي درايد.در همانجا نوشتم كه سرويسهای رايگان ايرانی -متاسفانه- استانداردهای لازم جهت ميزبانی از وبلاگها را ندارند.در بين سرويسهای خارجی نيز بلاگسپات و وردپرس را به دليل بهترين هماهنگی با زبان فارسي انتخاب كردم. اعتقاد دارم كسي كه مدتی با وبلاگهای رايگان كار كند خودش مي‌تواند با مراجعه به نوشته‌های دقيقي مثل اين به تصميم‌گيری منطقي جهت حركت به سمت دامين شخصی خواهد پرداخت.

من شخصا با تمام قوا و با لجاجت بسيار سعي مي‌كنم كه تا پايان عمر الكترونيكي خودم در يك سرويس وبلاگی رايگان -مثلا وردپرس دات كام- با تمام محدوديتهایش بمانم.حتي تاكنون سعی كردم از قالب ساده و پيش‌فرض كوبريك برای اين وبلاگ استفاده كنم.تنها دليل من برای اينهمه رياضت كشيدن يك چيز ساده است:

 ماندن در يك سرويس وبلاگی رايگان كار بسيار با ارزشي است.كاری است كه از بزرگان وب ايرانی و جهانی ياد گرفتم : روبو  و اسكوبلايزر(هرچند رابرت اسكوبل اخيرا به دليل ترافيك بسيار زياد وبلاگش مجبور شد دات كام شود.اما توصيه‌هايش را هرگز فراموش نخواهم كرد.) 

3 دیدگاه »

  1. بسم الله الرحمن الرحیم

    باسلام
    در جریان «جنبش مهاجرت به وردپرس» من هم بزودی به جمع وردپرسی‌ها اضاف خواهم شد. یک‌سال‌ونیم پیش، برای آشنایی با وب‌نویسی و ابزارهای وب، ده پست در Blogger‌ نوشتم. بعدش متوقف کردم. یک‌سال‌ونیم فکر کردم که آیا Host & Domain شخصی بگیرم، یا بازهم در جاهایی مثل وردپرس بنویسم؟ خب، با توجه به اینکه داشتن وب شخصی علاوه بر دانش و تجربه، پول هم لازم داره، و با توجه به اینکه احتمالاً‌ مطالب خاص و باارزشی برای ارائه ندارم، و خلاصه دلایل دیگه که یک‌سال‌ونیم درباره‌اش فکر کردم، تصمیم گرفتم به وردپرس بیام.

    راستی، برای tag‌ بندی مطالب، احتیاج به راهنمایی دارم. هیچی در این‌باره نمی‌دونم.
    اگر لینکی، مطلبی، راهنمایی، چیزی ارائه بدید، ممنون میشم.

  2. mhmazidi said

    اقای حسيني در شروع كار خيلي نگران ريزه‌كاريها نباشيد.مطالب زيادی در مورد وردپرس و وبلاگ در اينجا و وبلاگ بعضي از دوستان مي‌بينيد .انها را مطالعه كنيد.اگر بازهم سوالی بود در خدمت شما هستيم.توصيه مي‌كنم حتما نرم‌افزار ويندوز لايو رايتر را دانلود و استفاده كنيد.
    موفق باشيد.

  3. arastoo said

    سلام دوستان
    من نیاز مبرم به یه دعوتنامه پرشین گیگ دارم. کسی میتونه اینجا کمک کنه؟؟؟؟
    اگر کسی میتونه یه دعوتنامه برای من ارسال کنه. ممنون میشم.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

