django

 developers: روز گذشته از طريق لينك بلاگ اقای رابرت اسكوبل(يكي از منابع بسيار غني برای تمام دوست‌داران وب) با اين نوشته اشنا شدم.در اينجا يك برنامه‌نويس وب توضيح مي‌دهد كه مي‌خواهد يك اپليكيشن بر اساس پلتفرم جديد فيس‌بوك بنويسد.روند تصميم‌گيری خود برای انتخاب گزينه‌ها را شرح مي‌دهد و در پايان برای هركدام از گزينه‌هايش توضيحاتی مي‌دهد.قبلا با سرويس s3 آمازون اشنا شده بودم.همچنين بسيار در وبلاگها اسم « روبی ان ريلز » را شنيده بودم.مختصری هم در مورد پايتون مي‌دانستم. اما نكته جديد اين نوشته برايم پروژه django بوده است.كمي كه در اينترنت جستجو كردم نكات جالبي پيدا شد.اين پروژه اپن‌سورس است و حدود 2 سال است كه ارائه شده.اما در اين مدت هيچگاه اسم ان را در وبلاگها و وبسايتهای فارسي نديدم-به استثناي يك مورد در ديروز!

دجانگو يك   web framwork بر اساس زبان برنامه‌نويسي پايتون است.كمي در ويكي‌‌پديای انگليسي در مورد مسايل مرتبط جستجو كردم و ديدم كه بسياری از مطالب در ان وجود دارد.مثلا: ايجكس فريم‌وركايجكسوب دولوپمنتوب اپليكيشنجاوا اسكريپتايكس‌ام‌ال – اپن‌سورسجيسون  و…  اما تقريبا اكثر انها ناكامل است.اين نشان مي‌دهد كه هنوز جای كار بسيار برای اين موضوعات وجود دارد. سوال من اين است كه چرا ما به زبان فارسي وبلاگی نداريم كه بر روی اين موضوعات كار كند؟ تصور كنيد يك وبلاگ گروهی را كه بر روی قسمت تكنيكي وب كار كنند.(هرچند مي‌دانم قرار بود سايتي در مورد روبي‌ان ريلز راه‌اندازی شود.) سوال ديگر اينكه: ايا اين موضوعات در دانشگاههای ما تدريس مي‌شوند؟ يعني دانشگاههای ما با تكنولوژی جديد وب عجين هستند يا اينكه دانشجويان علاقه‌مند خودشان بايد پيگيری كنند؟ اگر يك شخصي علاقه‌مند باشد ايا راهنماهایی به زبان فارسي در وب هست؟ اگر مي‌خواهيم سايتها و سرويسهاي اينده وب ايراني با استانداردهای جديد وب همخوان باشند ترويج اين استانداردها -ان هم به زبان فارسي- احتمالا كمك مفيدي خواهد بود.

برنامه‌نويس فوق‌الذكر در پايان تركيب  python/django را بر استفاده از  ruby on rails ترجيح داد(البته با اين توضيح كه مشخصا سليقه اوست و در ان مورد خاص). 

11 دیدگاه »

  1. Hyper Web said

    در دانشگاه‌ چنین تکنولوژی‌هایی بررسی نمی‌شوند. بچه‌های کامپیوتر درسی دارند به نام مهندسی اینترنت که ترکیبی از شبکه و برنامه‌نویسی وب است. متاسفانه در بیشتر موارد اصلا کار عملی خوبی انجام نمی‌شود و آشنایی با این فناوری‌ها در حد ارائه‌های دانشجویی است.

    اما در مورد اینکه چرا سایت فارسی زبان در این مورد نداریم. سایت‌های آموزشی فارسی قبلا بوده‌اند الان هم هستند. محتوای آن‌ها کم هم نیست، اما واقعیت این است که در این علم افراد بیشتر با زبان انگلیسی راحت‌اند تا فارسی. لااقل من که این‌طوری هستم، واژه‌های تخصصی برنامه‌نویسی به انگلیسی است و هیچ‌گاه ترجمه کردنشان توصیه نمی‌شود.

    از نظر استاندارد بودن کار برنامه‌نویسی و همراهی با فناوری‌های جدید، هنوز خیلی راه درازی در پیش داریم.

  2. ali said

    به نظر من هم وجود یک سایت یا وبلاگ مرجع برای ruby on rails لازم است.
    من به تازگی با ruby on rails آشنا شده ام و هنوز اطلاعات چندانی ندارم و الان نیاز به یک مرجع فارسی دارم. :-/
    در ضمن طبق اطلاعات من بالاترین هم با ruby on rails ساخته شده است.

  3. رضا said

    حال و حوصله می‌خواد و مخاطب. مدت‌هاست من و عزیز و مهدی تصمیم داریم واسه RoR اون سایت رو راه بندازیم. البته Python یک مرجع خوب به فارسی داره. اما همون کامنت اولی درست‌تره. راستش به جز ژاپنی معمولا بقیه‌ی کاربرها هم با انگلیسی راحت‌ترند. آهان راستی Django ویژگی‌های خاص خودش رو داره. شخصا اگه بخوام یک برنامه‌ی content oriented بنویسم Django رو ترجیح می‌دم. هر چیزی جای خودش. یک پروژه‌ی دیگه هم هست که مثلا لزومی نداره همه‌ی ملحقات rails رو استفاده کنم، چاره: یک فریم‌ورک کوچک هست به اسم Camping که اون هم بر اساس rubyه.

  4. کامیار ندیمی said

    در دانشگاه های ما هنوز C و Pascal تدریس میشه، اینا که جای خود دارن.

  5. behnam said

    سلام من بهنام کاشانی هستم . امیدوارم که حالتون خوب باشه !
    وب لاگ خوبی دارید و از اینکه وردپری هستید خوشحالم ممنون میشم اگه بتونید نظرتون رو راجع به قالب جدیدم بدین و در صورت تمایل تبادل لینک هم کنیم .
    متشکرم

  6. kafsh said

    هر وقت وبلاگ می نویسم…اسمت تو آپ دیت هاست!!
    من زیاد نمینویسم…نوشته هایی غمگین… کسی که سال 80 طراح وب بود …و برنامه نویس …وقتی که دریم ویوور…اسم عجیبی بود و فلش 5 کار می کردن!!!
    البته زیست مولکولی می خوندم اون موقع و ..آپدیت بودم…
    کسی آدرسم رونمی دونه …
    من وبلاگ نویس بلاگ اسپات بودم …وقتی پرشین نبود..اینا رو نوشتم که بگم آدم مهمی ام؟
    نه …
    واسه سقوط یه لحظه کافیه!
    ورد پرس رو دوست دارم…سر و صدای بقیه رونداره….خلوت و آرومه …تو بقیه سرویسها حس می کنی …تو میدون انقلابی!!!
    من یک آتی ام…..از خانمهای وردپرس!!!!!
    که دنبال کفشام می گردم!!
    اینم بگم که دیگه آپدیت نیست مثل قبلا که» ندا از بالای دیوار» می نوشت و «سکتور صفر»و ….

  7. کفش جون منم امشب خواستم پاشم از میدون انقلاب اثاث کشی کنم بیام فرمانیه ی شما، ولی یه اسپانیائی قبلا cafferistretto.wordpress رو اجاره کرده و درشو بسته و رفته، لامصب یه سرم بهش نمی زنه. همینه که دوباره برگشتم سر خونه ی سابقم. خلایقم که هر چه لایق :))

  8. + سوال من را جواب نداده ، سوال میکنید !
    + کتاب به آهستگی

  9. پرسیدم چطور میشه تمپلیت هایی که از جای دیگه دانلود میشه و مخصوص ورد پرسه را تو وردپرس استفاده کرد ؟

  10. سجاد said

    من که نفهمیدم چی شد !

  11. mhmazidi said

    هارد عزيز:
    در وردپرس دات كام -نسخه رايگان ان- اين كار شدني نيست.اما در نسخه پرو – اندكي سركيسه را بايد شل كرد- همه كار مي‌تواني بكني.
    سجاد جان: در مورد جاوا اسكريپت، وردپرس خيلي حساس است.اساسا جاوا اسكريپت تنها راه برای برهم ريختن كل يك سرويس است.نمونه‌های وطني ان را كه شاهديد!! اما بسياری از محدوديتها در نسخه پرو برداشته مي‌شود.البته چندان هم گران نيست.نگاهي بيندازيد.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

