پاسخ به بعضی ابهامات

هرگاه وقتی با انگشت مي‌خواهم ماه را در اسمان به كسي نشان دهم و او محو نوك انگشتم مي‌شود، اوج ياس و استيصال را تجربه مي‌كنم.در ان لحظه از خودم متنفر مي‌شوم كه چقدر توانایی من كم است كه نمي‌توانم توجه او را به ان ماه زيبا در آسمان جلب كنم.

آخرين بار اين حس وقتي به من دست داد كه مطلب قبلی در مورد ويكي‌پديا را نوشتم.من در طی 5 نوشته سعي كردم كل اتمسفر موجود را توضيح دهم و حتي ذكر كردم كه از بكار بردن كلمه «بازی وبلاگی» متنفرم و به‌ناچار مجبور شدم از اين وسيله برای گسترش توجه به «ويكي‌پديای فارسي» استفاده كنم.اما دوستان در اولين فيدبك‌ها، آنقدر دور از انتظار بودند كه برای چند روز تصميم گرفتم وبلاگ‌نويسي را در همان جا قطع كنم( هرچند اعتياد پس از چند روز به زانو دراورد ما را! ):

– اسمش را هرچه دوست‌ داريد بگذاريد: بازی – درخواست كمك- التماس-خواهش-گدايي و… فرقي نمي‌كند.مهم فقط يك چيز است: درگير شدن  involve تمام  افراد.حال با هر اسمي كه خوشتر مي‌داريد.ترجيح مي‌دادم اسم ان را هيچگاه بازی وبلاگی نگذارم.اما برخلاف ميل باطني از ان استفاده كردم.كلمه‌ای پيدا كنيد كه بقول شما حس سوسول‌بازی وبلاگی را در خوانندگان ايجاد نكند.شما استاد ادبيات و زبان هستيد، چرا من بايد فسفر بسوزانم؟

– ويكي‌پديا منبع معتبری نيست؟! منظورتان از اساتيد انهایی است كه فسيل شده‌اند؟ از كسي كه در جريان اطلاعات روز هست شنيدن اين جمله بسيار سنگين بود.اگر به خاطر داشته باشيد چند ماه قبل جنجالي شد بر سر تحقيقي كه در ان امده بود: ويكي‌پديا منبع معتبرتر و جذابتری نسبت به بريتانيكا شده است!! چه اين سخن را بپذيريم چه ان را ياوه‌گویی بدانيم، يك چيز را نبايد فراموش كنيم: فلسفه و تفكر پشت ويكي‌پديا:  خرد جمعی . خرد جمعي يكي از اركان وب جديد است.فعال كردن خرد جمعي در محيط وب فارسي اگرچه مشكل است، اما محال نيست.انتقاداتی كه معطوف بر نبود خرد جمعی- نبود فرهنگ كار گروهی و نبود هزاران چيز ديگر است، اگرچه جذابيت روشنفكرانه زيادی دارد؛ اما تنها به ياس و خمودگی منجر خواهد شد.هيچ‌كس منكر اين حقايق نيست، بلكه سخن من اين است كه سيكل معيوب « اول مرغ يا اول تخم‌مرغ» را بايد در جايي شكست.مهم نيست در كجا! مهم اين است از نقطه‌ای شروع كرد و در اين دايره بسته، دور خود نچرخيد.

– فيدبك‌های خوب جادی بزرگ و اولدفشن عزيز بار ديگر اميدوارم ساخت كه زبانم اگرچه الكن است اما هستند كساني كه از بين اصوات نامفهوم من، مي‌توانند مشكلم را حدس بزنند.

– پس از ان نوشته ، بسياری از دوستان نظرات و پيشنهادات خود را در وبلاگهايشان يا در كامنتهای اين وبلاگ درج كردند.بدون استثناء تمام ان پيشنهادها درست و معقول است.اما پايه تقريبا همه انها عجله و شتابزدگی بوده. اكثر پيشنهادات معطوف به غنی كردن محتوی ويكي‌پديای فارسي بود. در صورتی كه اگر ان دوستان تمام نوشته‌های اين سری از مطالب را از نوشته اول تا بدينجا بخوانند متوجه خواهند شد كه ما تا اينجا ساختار كلی بحث را كامل نچيده‌ايم و همچنين بحث كار بر روی محتوی  ويكي‌پديا هنوز شروع نشده است.در نوشته‌های اوليه، تلاش بر اين بود كه بحث كنيم چگونه ويكي‌پديا برای همگان تبديل به يك عنصر مهم شود؟ در مراحل بعد مي‌توان در مورد محتوی ويكي‌پديا صحبت كرد.چيزی كه در نوشته چهارم به ان اشاره كردم و قول دادم در مبحث فعالان ويكي‌پديا به ان بپردازم.

– يكي از اركان وب سرعت و جوانی و پويايي ان است.ولی در پروژه‌های بزرگی-چون ويكي‌پديای فارسي- صبر و حوصله نيز بهمان اندازه اهميت دارند.

– خواهش من اين است: تمام پيشنهادات، انتقادات، نظرات و… خود را دسته‌بندی كنيد.مشخص كنيد كه در مورد كدام مبحث، صحبت مي‌كنيد: آيا با فلسفه ويكي‌پديا مشكل داريد؟ آيا با استراتژی موافق نيستيد؟ آيا تكنيكها ضعيف هستند؟ پيشنهاد شما معطوف به فرم است يا محتوی ؟ و… تنها در اين صورت است كه مي‌توان به پيشبرد لحظه به لحظه بحث اميدوار بود.

– بازهم تاكيد مي‌كنم: اگر از وسط مبحث وارد شده‌ايد، ابتدا نگاهی به كل مباحث مطرح شده در اينجا بياندازيد تا چارچوب بحث برای همه مشخص شود و از تكرار مكررات جلوگيری شود.

.منتظر راهنمايي‌های شما هستيم… 

11 دیدگاه »

  1. lachin said

    سلام دكتر
    وقعا خسته نباشيد مي گم
    من خواننده نمي رسم پست هاي شما رو بخوانم شما چطور مي رسيد كه بنويسيد؟
    من با فيدريدر وبلاگ شما رو ميخونم مي خوام بگم وقتي با فيد ريدر (گوگل ريدر) مي خونم جايي واسه كامت گذاري هم بزاريد تا مستقيما از گوگل ريدر بتونيم كامنت بزاريم و يا يه لينكي كه بشه thnx رو فرستاد

  2. شیدا said

    دکتر،‌ از شما که درسش را خواندی بعیده، خوب تو هر جامعه‌ای چند تا آدم مریض پیدا می‌شوند دیگر ، نباید خودت را ناراحت کنی که

  3. من اون کامنت رو فقط و فقط محض شوخی نوشتم. گمان نمی کردم این قدر باعث سوء تفاهم و و تندی بشه. واقعا متاسفم. تا دوستان دیگه بیشتر از این لطف نکردن، ما باز و بنه مون رو جمع کنیم و زحمت کم کنیم.
    بهترین آرزوها.

  4. amin said

    دکتر عزیز به قول خودت وب محلی است که به راحتی ایجاد سوتفاهم می کند . واقعا خودت به حرفی که میزنی اعتقاد داری ؟ به نظر میرسد این پست ناشی از عصبانیتی بوده که البته سعی در کنترلش داشتی ولی زیاد موفق نبودی !
    به هر حال شتابزدگی امثال من زیاد عجیب نیست ولی من از نگاه آرمان گرایانه وهمراه با احساسات خسته شدم . من هم به شدت به جنبش اوپن سورس علاقه دارم و طبعا هر چیزی که زاییده ی این حرکت مثبت ( از نظر من ) باشد ، از طرف من قابل قبول خواهد بود حتی اگر ناقص و کج و معوج باشد !
    پس در این ها شکی نباید داشت . حرف من این بود که باید نیاز ها را تعریف کرد . انسان تا وقتی به چیزی نیاز پیدا نکند ، به صرف تفکر آرامان گرایانه ی عده ای و حتی گاه خودش ! به سمتش حرکت نخواهد کرد.
    واقعا اگر امثال لینوس تروالدز و ریچارد استالمن تنها در پی نظریه پردازی و تعریف و تمجید از جامعه ی متن باز بودند ، به نظرت ما حالا کجا بودیم؟
    من منکر وجود تفکر نیستم ولی دوست دارم تفکر همراه با عمل باشد .
    من اینطور به ذهنم رسیده بود که شما از نتایج جنبش وردپرس راضی هستید که اقدام به طرع موضوع ویکی پدیا کردید ! اگر اینطور است حتما طی پستی این نتایج رو شرح بدید.
    در ضمن هنوز برکات هماهنگی آی تی نویس ها دست از سر ما برنداشته !
    و در آخر ،
    من دوستدار حرکت نرم و بدون جنجال هستم ( به شرطی که به براندازی متهم نشوم !‌)
    راستی ! آقایون و خانم ها رو چرا جدا کردید ؟ بهتره به بقیه فرصت بدید تا
    مطالب وبلاگها رو بدون در نظر گرفتن جنسیت بخوانند ، اگر چه چهاردیواری اختیاری است و خود دانید
    موفق باشید.

  5. جای نگرانی نیست جناب مزیدی
    اصولا جوانای ما یا یک چیز جدید را با تمام خوبی و بدیش می پرستن! یا کاملا با آن مخالفت می کنند و میشکنن! البته بعدا مجبور میشن شکسته هارو با چسب دوقلو بچسبونن!

    به نظر من اگر با اون شدتی که شما خاستید اجرا نشد برای آشنا نبودن با کل ویکی پدیا بود
    من خودم رو مثال میزنم
    اول سعی کردم لینکشو اضافه کنم و خودم در ویکی پدیا عضو بشم
    دوباره در لینک های جدید ویکی پدیا را اوردم که یکی از دوستان خیلی استقبال کردن (بلاگ قبل من در 360 بود) الان کمی یاد گرفتم و می تونم دربارش بنویسم

    مشکل این موضوع این بود که آشنایی کافی وجود نداشت+متن وبلاگ شما برای ما تنبل ها این امکان رو نمی داد که کپی پیست کنیم در وبلاگ خودمون

    خودتون هم فرمودید صبر…

  6. سلام دکتر عزیز:
    من نوشته های شما رو از طریق google reader می خونم که امیدوارم روزی امکان کامنت گذاشتن رو به کاربرها بده. به نظر من شما اصلا نباید دلگیر بشین از صحبت های گاها دلسرد کننده ای که بعضی از دوستان می کنن.

    موضع شما در مورد ویکی پدیای فارسی کاملا درست هست. از اون مهمتر من کاملا با شما موافق هستم که موضوع wordpress فراتر از بحث تکنیکال یا خدمات فنی اون هست و هدف اساسی گروه و community و ارتباطات شبکه ای میان کاربران ایرانی هست.

    خیلی از کسانی که نوشته های شما رو می خونن (مثل من) متاسفانه فرصت کامنت گذاشتن ندارن. خیلی از اونا هم (از جمله خود من) عادت داریم فقط وقتی با یک نوشته مخالف هستیم براش کامنت می گذاریم. اما واقعیت اینه که نوشته ها و نظریات شما واقعا جالب و روشنگرانه هست. امیدوارم همیشه اینطور با انرژی و با حرارت بنویسید.

  7. […] از پرکارترین وبلاگ نویس های ایران آقای دکتر مزیدی در نوشته اخیر خود می […]

  8. برای توسعه فضای فارسی وب… آماده ایم آماده…. من هم به شما پیوستم در این حرکت بزرگ

  9. M.K_soft said

    من با نظر شما دوست عزيز كاملا موافق هستم.
    وبلاگ من به دليل برخي سهل انگاري هاي مديران ميهن بلاگ چند وقتي است كه تقريبا از كار افتاده اما به محض پا گرفتن دوباره آن به گفته شما عمل خواهم كرد.
    اگر از ديد منطق هم به اين قضيه نگاه كني خواهي فهميد كه هدف والايي را در پشت صحنه دنبال مي كند.
    ممنون از مطالب نو و جالبتان.
    موفق باشيد.
    M.K_Soft

  10. سلام جناب دکتر
    ما هم در پی دعوت جادی عزیز با شما همراه شدیم و هستیم. خسته نباشید 🙂

  11. […] از پرکارترین وبلاگ نویس‌های ایران آقای دکتر مزیدی در نوشته اخیر خود […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

