هیكتو: نسل دوم توییتر

توييتر را مي‌شناسيد؟ سرويسي كه توسط ان مي‌توانيد اعمالی را انجام دهيد كه به ان «ميكروبلاگينگ» گويند.تاكنون توييتر در اين زمينه معروفترين و محبوبترين بوده است.پس از ان سايتهای زياد ديگری با امكانات مشابه ايجاد شدند.

اما  hictu نسل جديدی از توييتر است! هيكتو را مي‌توان اولين سرويسي نامگذاری كرد كه شايسته عنوان  video microblogging است.درست حدس زديد.شما با ايجاد يك اكانت در هيكتو مي‌توانيد ويديوهایی كوتاه تهيه كرده و در اكانت هيكتو خود قرار دهيد.همچنين مي‌توانيد قطعات صوتي كوتاه نيز در اكانت خود اپلود كنيد.(البته امكان صوتي هيكتو اكنون از طريق سرويسهای جانبي، برای توييتر در دسترس است).اما سرويس ويديوی هيكتو هنوز هم پس از چند ماه از شروع به كار، اولين است.

در حقيقت با هيكتو، توييتر  ‌صوتي-تصويری به معني واقعي كلمه مي‌شود.امكان ارتباط با هيكتو از طريق وب و موبايل و همچنين ايمپورت فيد از هيكتو به جايكو -فيس‌بوك و… ان را بسيار قوی كرده است.

اما هدف از اين پست معرفي هيكتو نبود! خواستم بگويم، اكنون كه ما ورژن ايراني توييتر را داريم ( جاكس‌بلاگ – وي‌ويو ) بهتر است كمي بلندپروازانه نگاه كنيم.هنوز هم معتقدم بزرگترين كار برای اين دو سرويس انتشار API  است كه جاكس‌بلاگ قول ان را داده، اما وي‌وي هنوز صحبتي در اين مورد نكرده است.

اما پس از اين كار بزرگ، بعنوان كار بزرگ دوم- كه مي‌تواند برای مدتها بعد طرح‌ريزی شود و يا حتي از طريق سرويسهای جانبي- مي‌توان به توانايي‌هاي صوتي-تصويری در اين دو سرويس ايراني فكر كرد.هرچند هنوز اين دو سرويس در بين كاربران به خوبي جا نيافتاده‌اند- وحتي هم اكنون كاربران وي‌ويو تاحدودی خوب از ان استفاده نمي‌كنند!! –  و از طرف ديگر اينترنت زغالي ايران امكانات صوتي-تصويری را تبديل به يك آرزوی بزرگ كرده، اما پيرو شعار هميشگي اين وبلاگ think global, act local بد نيست -حداقل به عنوان يك تست تكنيكي – به امكانات صوتي-تصويری بيانديشيم.كداميك از اين دو سرويس دوست ندارند كه به عنوان اولين سرويس audio-video microblogging ايراني شناخته شوند؟ 

پ.ن: تعداد 9 عدد دعوت‌نامه برای جاكس‌بلاگ دارم.اگر شما تمايل به تست ان را داريد لطفا ادرس ايميل خود را به من برسانيد.

11 دیدگاه »

  1. moryabdi said

    یدونه دعوت نامه برای من بفرستی ممنون میشم…. moryanimation@yahoo.com

  2. milad said

    سلام دكتر جان
    هرچند كه اين روزها به شديدا به دنبال ارتقاء هاست و پهناي باند هستم اما اگه ميشه يكي براي منم بفرستيد لطفا

  3. سلام جناب دكترمزيدي
    بنده دولت آبادي هستم ، قبلاً با هم آشنا شديم !
    من بالاخره با خودم كنار اومدم و به وردپرس اسباب كشي كردم ، از دست سرويس هاي وطني خسته شده بودم . وبلاگ قبلي ( عصيان ) رو هم به علت هم نامي با يكي از دوستان تعطيلش كردم .
    الآن هم با «مجازاتگر» در خودمت شما هستم . اميدوارم بتونم از اين پس مثل گذشته به فعاليت خودم ادامه بدم و از مطالب و اطلاعات دوستان خوب وردپرسي همچون شما بهره كافي رو ببريم .
    موفق و پيروز باشيد .

  4. راستي جناب دكتر ، لطفاً يك دعوتنامه جاكس بلاگ هم واسه من بفرست ، ما هم تستش كنيم .
    مرسي

  5. خاک said

    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام
    دکتر خوشحال می شم اون روهم امتحان کنم(منتظر دعوتنامتون هستم)
    تو یاهو = khak313
    متشکرم

    یا علی

  6. کامیار said

    دکتر منم مثل همیشه! 😀
    kamiar.nadimi تو gmail دات کام

  7. kptools said

    سلام آقای مزیدی . من رو به یاد آوردید ؟!
    اومدم مژده یک سایت وب 2.0 ایرانی خوب رو به شما بدم. من در حال طراحی یک سایت وب 2.0 ایرانی هستم که هنوز از فاش کردن موضوع آن معضورم . ولی به زودی شاهد یکی از بهترین سایت های فناوری وب 2.0 ایرانی توسط گروهی از آی تی کار های ایرانی خواهید بود !

  8. Amir said

    دكتر اين همه آشفتگي در فضاي وبلاگ ها و بلاگستان ايران ايجاد شده كه همه از كار خود دست كشيدند و با توجه به اون فراخوان هاي جنبش مهاجرت به وردپرس شما به اينجا آمده اند و الآن وردپرس هيچ كار خاصي براي فارسي زبانان انجام نداده.. اون قسمت ترجمه وردپرس هم فقط براي bbpress‌بود.. كه تازه بجز ترجمه هاي وقت گير ما كاربران بايد مجوز قراردادي بگيره تا ثبت بشه..

    يادتونه گفتم دكتر اين كار شدني نيست..؟؟؟؟ يادتونه چقدر مخالفت كردم توي اون همه پست هاي سريالي «جنبش مهاجرت به وردپرس»؟؟؟؟ حالا هي بچسبيم به فيس بوك و ابونتو و نت ويبس و از اين چزا كه هر روز نسل جديدي ازشون ارائه ميشه..
    آخه دكتر شما نمي دونيد كه با اين اينترنت زغالي ايران كي مياد به اين سرويس ها رو بياره بجز يه مشت بچه ي كف كرده از تكنولوژي؟؟؟؟
    اين اطلاع رساني ها كافي نيست… مردم ما ..مردم كشور ما ايران(اكثرست كاربران اينترنت) از اين وقت ها ندارند… شما شايد فكر كني كاربر بيكار (عشق توييتر و كلا وب2) زياد داريم.. اما آيا اينهمه گاربر همگي از اين جنبش ها پشتيباني مي كنند؟؟ حتي 1 درصد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    الان خيلي وبلاگها تعطيل شدن.. پرشين بلاگ به خاك سياه نشست… بلاگفا داره نفسهاي آخر رو ميكشه.. وبلاگستان (وبلاگ هاي لوكال سرويس) انحصاري شده… اين يعني انحصاري شدن فضاي فكري اينترنت در بين فارسي زبانان و مخصوصا ايرانيان… آيا وقتش نشده كه فكري اساسي بكنيم؟؟ پروژه هايي چون وردپرس فارسي .. سرويس هاي وب 2 ايراني آيا جوابگوي نيازهاي ما هستند؟ آيا پشتيباني از تمام عمر ما خواهند داشت؟؟؟؟
    يكم فك كن… ياهو وقتي كارشو آغاز كرد.. يادت مياد؟؟؟؟ همه مطمئن بودن كه ساپورتش جهانيه… و عمري كار ميكنه.. بله.. الان بيش از يك دهه و خورده اي از كاركردش ميگذره و ساپورتش قوي تر شده.. اما آيا توويتر جاوداني خواهد بود؟؟ آيا اين وب 2 جاودانيست؟؟؟ الان زمزمه هاي وب 3 داره بگوش ميرسه.. اين يعني آشفتگي بسيار بزرگ كه نه تنها در ايران بلكه در سراسر جهان داره رخ ميده… تفكرات it و تكنولو‍ژي هميشه سازنده و خوش يمن نيستند.. الان بقدري اين سرويس ها زياد شده اند كه مثل يك غذه ي سرطاني قارچي رشد كرده و تمامي كابران رو عذاب ميدن.. فرض كن من عضو توييتر شدم.. ميرم سراغ ويويو… بعد دوباره نگاه ميكنم مي بينم مسخره ست.. و بعد بالكل پشيمون ميشم.. نه اين نه اوون…
    در مورد وردپرس هم همينطور بوده… و هست…

    بهرحال به اميد يك ساماندهي در اوضاع بلاگستان و رشد سطحي و كيفي (نه كمي) سرويس هاي وب 2.. .. وب 2 نيومده داره ميره.. اين فاجعه نيست دكتر؟؟؟

    اميدوارم از انتقادات من دلخور نشده باشيد.. اينها رو از روي دلسوزي گفتم..
    موفق باشيد

  9. سلام
    دکترجان من هم اضافه کردن لینک ویکی پدیا را اعلام کردم و از دوستانم هم درخواست کردم ادامه بدهند
    ممکن هست کمی در متن وبلاگم مشکل وجود داشته باشد چون تخصص زیادی در آی تی نوشتن ندارم

    مرسی
    بای

  10. mhmazidi said

    اميرجان:
    فرض كنيم من همه حرفهاي شما را بپذيرم.اما شما يك مدل جايگزين ارائه نكرديد.پيشنهاد من اين است كه شما يك وبلاگ بزنيد و همين مطالبي كه از سر دلسوزی گفتيد را در انجا بصورت مبسوط توضيح دهيد.ما هم انها را مي‌خوانيم و باهم بحث مي‌كنيم.
    شاد باشيد

  11. pooyarm said

    API جاکس راه اندازی شد، همینطور اضافه کردن عکس و موسیقی!
    راستی وی ویو اومده پلاگین وردپرس ما رو کپی کرده زده واسه خودش!!!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

