كاتالاكسی

در دوران دانشجویی، زمانی كه روشنفكری بي‌ترديد مساوی بود با داشتن ديدگاههای چپ، شنيدن دفاع جانانه يك نويسنده-روشنفكر بزرگ مثل ماريو بارگاس يوسا از ديدگاههای ليبراليستي (بخصوص در زمينه اقتصاد) طنيني غريب داشت.جالب انكه او از سرزمين امريكای لاتين(با ديدگاههای چپ اقتصادی راديكال!) امده بود.حتي خود بارگاس يوسا در جوانی ديدگاههای چپ اقتصادي داشته است.

بعدها خواندن يك جمله بسيار مهم از دكتر موسي غني‌نژاد ضعف بزرگ روشنفكری ايران را برايم مسجل كرد: روشنفكران ما بهتر است كمي هم كتابهای اقتصادی بخوانند! اين جمله بزرگ با يك جمله ديگر -كه اخيرا در هفته‌نامه شهروند خواندم- تكميل شد: روشنفكری ايران در اسارت روشنفكری روسي بوده است.

اين مقدمه‌ای بود بر ذوق‌زدگی من از كشف وبلاگی جديد.كاتالاكسي وبلاگی است كه به تازگی ايجاد شده است.برای اولين بار احساس مي‌كنم يك منبع خوب برای فهم بهتر نگرشهای ليبرال پيدا شده است.در حالی كه هنوز تفكرات چپ بيشترين هوادار را در بين دانشجويان دارد، ديدن يك مدافع پرشور بازار بسيار جذاب است.فراموش نكنيم كه يكي از بزرگترين فوايد كارل ماركس اين بود كه تفكر اقتصادي را به حيطه انديشه وارد كرد.اگر در دوران دانشجويي ما، منابع خوب و قابل فهم اقتصادی در دسترس نبود، اما اكنون مي‌توان به انها-هرچند اندك- دسترسي داشت. 

مهم نيست چقدر برای انديشه‌های اقتصادی اهميت قايل باشيد، لازم نيست چندان با آنها آشنا باشيد، حتي مي‌توانيد با انديشه‌های ليبراليسي در تضاد كامل باشيد، اما با اينحال از خواندن وبلاگ كاتالاكسي لذت ببريد.نويسنده آن سعي مي‌كند از قالب اتفاقات روزمره به بيان ديدگاههای ليبراليستي خود- به زبانی بسيار ساده و شيوا – بپردازد. حداقل چيزی كه مي‌توانيد از اين وبلاگ بياموزيد- كه بنظرم بينهايت بينهايت ارزشمند است – اين است كه چگونه بتوان با يك چارچوب مشخص بحث كرد.چيزی كه در علوم انساني به ان «پارادايم» گويند كه متاسفانه اين شيوه اصولي و اكادميك كمتر در بين ما ديده مي‌شود(به قسمت 5  اين مطلب توجه كنيد).

بنظرم آموزشهایی پايه در همه زمينه‌ها-نه فقط برای روشنفكران بلكه- برای تمام تحصيلكردگان لازم است.بنظرم بسيار بسيار زشت است وقتي يك پزشك،‌يك مهندس،‌يك دكترای برق، يك استاد جغرافيا در دانشگاه، يك نويسنده، يك هنرمند، يك خبرنگار و … در زمينه‌ای غير از تخصص خود، اظهار نظری كند كه با بديهي‌ترين اصول و پايه‌های آن مبحث، در تضاد باشد.از شغل خودم مثال مي‌زنم: تصور كنيد پزشكي را كه اظهارنظر نسنجيده و خامی در مورد مثلا شعر معاصر ايران انجام دهد يا نگرشي بسيار ارتجاعی در مورد مسايل زنان داشته باشد!! 

پ.ن: تنها حسرت بزرگ من اين است كه چرا بسياری از وبلاگ‌نويسان تخصصي در زمينه‌های مختلف-از اقتصاد گرفته تا محيط زيست- از سرويسهای نامرغوب وطنی استفاده مي‌كنند.نظر شخصي من اين است: همانگونه كه آنها اطلاعات ما در زمينه‌های تخصصي خودشان را افزايش مي‌دهند، ما نيز- بعنوان وبلاگ‌نويسان IT – موظفيم، اطلاعات IT  آنها را افزايش دهيم.اي كاش كسی به همه آنها بگويد كه «خانه‌ای بر روی آب» بنا نكنند.

4 دیدگاه »

  1. Nasser Ghanemzadeh said

    با درود
    کاتالاکسی بلاگی خوب با نویسنده ای عالی است.
    اما اقتصاد: من تازگی ها به دوستان پیشنهاد می کنم که حتما اقتصاد بخوانند، نه برای اینکه اقصاد دان شوند، برای اینکه دیدی نو پیدا کنند.
    خودم نیز گاهی درباره اقتصاد می نویسم.

  2. مانی said

    شاید تجربه شخصی من برای شما جالب باشه …
    ار وقتی یک سال پیش مصاحبه آقای غنی نژاد رو خوندم ، دیدم نسبت به سیاست به طور کل دگرگون شد.

    بدون شک راه آزادی و دموکراسی از یک اقتصاد آزاد می گذره. اون همون چیزیه که تو این یک سال گذشته کنکاش زیادی در موردش کردم. با دید جدیدی که به دست آوردم تحلیل اتفاقات سیاسی حتی توی کشور عجیب غریبی مثل ایران برام خیلی راحت شده.

    خیلی خوشحال شدم که یک وبلاگ تحخصصی تو این زمینه به من معرفی شده. اتفاقات سطحی دنیای سیاست (چون بر یک بستر نامناسب اتفاق می افتند) دیگه برام جذابیتی نداره در عوض تاثیرات شگفت انگیز اقتصادی بر رویدادهای سیاسی برام جذابیت خاصی پیدا کرده.

    اگر به این مباحث علاقه دارید به نظر من این مقاله بسیار خوبی هست :
    http://persian.usinfo.state.gov/index/products/products_listing_ej/Foundations_of_Democracy/EJ_3_Central_Role_of_Economic_Freedom.html

    جدیدا شروع کردم به خوندن کتاب «سرمایه داری و آزادی » از آقای فریدمن. پیشنهاد می کنم شما هم اون رو مطالعه کنید.

  3. alhosseini said

    سلام خدمت دوستان گرامی
    خیلی لطف داشتید جناب آقای مزیدی و جناب آقای غانم زاده؛ خیلی از لطفتان متشکرم.
    آقای مزیدی من به پیشنهاد شما خواستم اکانتی در وردپرس ایجاد کنم اما اکانت catallaxy گرفته شده بود. اما وقتی به catallaxy.wordpress رفتم دیدم صفحه تبلیغاتی می آید و وبلاگ مشخصی ظاهرا به این نام وجود ندارد. آیا می توان کاری کرد برای اینکه بتوانم این اکانت را بگیرم؟
    ولی به هر حال یک اکانت دیگر با نام alhosseini ایجاد کردم که تا اوایل هفته بعد نوشته هایم را بدان منتقل کرده و از آنجا شروع می کنم.
    خیلی بابت پیشنهادتان هم سپاسگذار و البته خوشوقتم.

  4. […] در بلاگفا ادامه دادم! اما پس از آن که آقای دکتر مزیدی، این پست را با اشاره مستقیم به وبلاگ کاتالاکسی و ضرورت عوض کردن […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

