ویلون با طعم اوبونتو

سروكله زدن اين چند وقته با اوبونتو چند مطلب جالب را برايم مشخص كرد.من از يك تشبيه موزيكی استفاده مي‌كنم.بنظر من ويندوز بسيار شبيه گيتار است و اوبونتو(لينوكس) معادل ويلون است و با اينكه با mac  كار نكرده‌ام اما دوست دارم ان را شبيه پيانو تصور كنم!

گيتار، سازی عامه‌پسند است.هركسي به سادگی مي‌تواند گيتار به دست گرفته و صدایی از ان دراورد.هرچند گيتار نيز نوازندگان چيره و زبردست كم ندارد.پيانو يك ساز بسيار مجلل،زيبا و كامل است. اما ويلون ساز دشواری است.هركسي نمي‌تواند از ان صدا دراورد، چندين جلسه لازم است تا گرفتن آرشه را ياد گرفت.در مراحل اوليه صداهایی كه از ان درمي‌‌آيد اغلب گوش‌خراش است! اما پس از مدتي خو گرفتن با ويلن، آن را تبديل به يك مونس و همدم مي‌كند.كسي كه مي‌خواهد لذت صدای ويلون را بچشد نياز دارد تا سختيهای اوليه‌اش را برخود هموار كند.

اين روزها در حال تمرين با آرشه هستم! هنوز جرات نمي‌كنم به سمت اين ساز زيبا بروم.اما مطمئنم اگر شما هم عاشق ويلون باشيد، صداهای گوش‌خراشي كه از اين به بعد در اين وبلاگ مي‌شنويد را تحمل خواهيد كرد!! با عرض معذرت.

قبل از شروع بايد يك نكته را بگويم. در روانشناسي يك اصل وجود دارد: ذهن انسان وقتی مي‌خواهد نكته جديدی را ياد بگيرد، سعي مي‌كند بين اطلاعات(ديتا) جديد و آنچه قبلا در ذهن ما ثبت شده مشابهتي پيدا كند.مزيت اين كار اين است كه اطلاعات سريعتر و بهتر به ذهن سپرده مي‌شوند.اما عيب بزرگ اين مسئله چيست؟ ذهن هميشه سعي مي‌كند هرچيز نو و جديدي را به مشابهی از چيزهای قديمي تنزل دهد.مثلا: آقای خواننده x اولين آلبومش را بيرون مي‌دهد.شنوندگان آلبوم  مي‌گويند چقدر صدايش شبيه آقای y است.

اگر شما هم مثل من قبلا با ويندوز كار كرده باشيد، ناخوداگاه تمايل داريد هرچيزی در اوبوتنو را با معادل ان در ويندوز در ذهن خود مرتبط كنيد.اين روش خوب است- من نيز در پستهای اينده از ان زياد استفاده خواهم كرد- اما نبايد منجر شود به اين كه اوبونتو را به نسخه‌ای از ويندوز -در ذهن مان- فرو بكاهيم.در اين‌باره بازهم خواهيم گفت.

نكته: يك عاشق موسيقی الزامی نمي‌بيند برای نشان دادن ارزش ويلون در نزد خودش، ارزش پيانو و گيتار را زير سوال ببرد.هر سازی زيبايي خود را دارد.

11 دیدگاه »

  1. amin said

    جدا همین طوره که گفتی ! خوبه فایرفاکس رو داره وگرنه دیگه خیلی محیط ناآشنا می شد.
    البته من مقداری فحش هم دادم !!! که فعلا ترسیده و گیر نمیده 😀
    در مورد اون نکته هم حرف خوبیه ولی به شرط اینکه انتخاب کاملا آزاد ( مستقیم و غیر مستقیم ! ) باشه .

  2. gozarzaman said

    سلام من یه سوالی داشتم من میخوام یه ویدیو در پست مطالب وبلاگم بذارم ولی هر کاری که میکنم ورد پرس اون کدهای اچ تی ام ال که حاوی اون ویدیو هستش که برای گذاشتن ویدیو در وبلاگ میذاره اجازه این کارو نمیده. یعنی نمیتونم یه ویدیو که در گوگل یا یوتیوب هستش در وبلاگم قرار بدم اگه ممکنه منو راهنمای کنی ممنون میشم اخه من تازه به ورد پرس اومدم مرسی خداحافظ

  3. كاوه said

    تشبيهات جالبي بود.

  4. محمد said

    1- از بابت Https ممنون
    2- من هم حدود یک هفته می‌شه که ابونتو را نصب کرده‌ام و فعلا دارم کوکش می‌کنم، به امید روزی که با هم یک کنسرت بدیم!!!

  5. Manwe said

    دکتر جان به ویلون زدن ادامه بده , پشیمون نمیشی , اگرم هر موقع کمکی خواستی مطرح کن ,
    در ضمن خیلی جالب بود برام روی تگ اوبونتو که کلیک کردم دیدم قیلطره !!!

  6. Manwe said

    الان فهمیدم پرتال فارسی قیلطره!!!

  7. حامد said

    دكتر جان …

    تشبيه شما خيلي جالبه .. دقيقا همين حسي هست كه من داشتم ولي شما اين حس رو با لوازم موسيقي بيان كرديد .

    البته من براي اينكه فعلا خودمو قانع كنم براي استفاده از اوبونتو ، پيش خودم اينطور فكر مي كنم :

    براي ما كه هم ويندوز مجاني است و هم اوبونتو … اول ويندوز پيشنهاد ميشه و در كنار اون اوبونتو

    ولي براي كسي كه بخواد واقعا يك سي دي ويندوز تهيه كنه و اون هم با قيمتهاي كزايي … اونوقته كه قدر اوبونتو مجاني رو مي دونه و زياد دنبال هر چيزي كه تو ويندوز هست …. تو اوبونتو نمي گرده !

  8. Misagh said

    من تا حالا تشبیهات زیادی از شما تو این وبلاگ خوندم ، ولی انصافاً این یکی خیلی عالی بود!
    منتظر مطالب اوبونتویی جدیدتون هستیم.

  9. ابی said

    ما هم اوبونتو به دستمون رسید اما پاکت خالی و پاره اش
    خیلی جالبه از خارج از کشور واسه ما cd مجانی پست میکنن ولی وقتی میرسه در خونه یه پاکت خالی و پاره شدست
    خیلی افسوس خوردم واسه جماعت ایرانی و از اینکه یک ایرانی هستم احساس حقارت میکنم
    راستی دکتر جان من میتونم از اداره پست شکایت کنم که چرا cd رو به من تحویل ندادن؟
    چون مطمین هستم پاره کردن جعبه و کش رفتن cd کار همسایه های با فرهنگمونه

  10. فرشاد said

    سلام در جواب نکته ای که گفتی باید بگم ساز ویلون ارزشش خیلی بیشتر از سازهای دیگست و من هر جا که نشستم اینو گفتم

  11. فرشاد said

    من بهت توصیه میکنم تا آخرش برو ضرر نمیکنی (به صیحت من گوش کن به عنوان کسی که 4 ساله داره ویلون میزنه

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

