ساقی قهرمان و فرصتی تازه

اتفاق اخير برای ساقی قهرمان و تعطيلی روزنامه شرق فعلا تبديل به بحثی داغ شده است.بنظرم موافقان و مخالفان اين اتفاق بهتر است بر روی مواردی كه ممكن است جا برای تفاهم بيشتری دارد كار كنند.يعني چي؟

چند ماه قبل يكي از اساتيد روانپزشكي در تهران خواستند يك تز تحقيقاتي انجام دهند در مورد مسايل مرتبط با دگرباشان.او تنها توانست با دو نفر از انها صحبت كند.ان دو نفر نيز بيان كردند كه هيچكدام از دگرباشان حاضر به همكاری با شما نيستند، چون مي‌ترسند شناسايي شده و اعدام شوند.

بنظرم صحبت و بحث اكادميك در مورد حقوق «اقليت‌ها» -يا ان چيزی كه فيلسوف معاصر ژاك دريدا در اواخر عمر بسيار به ان علاقه داشت others-بسيار جالب است. اما در جامعه سنتي مثل ما اين نظريات وقتي مي‌خواهند به جامعه ارائه شوند بايد متوجه باشیم كه در قدمهای اول نبايد خيلي راديكال باشند.همه مي‌دانيم كه شرق دير يا زود بسته مي‌شد.همه مي‌دانيم كه دگرباشان در بسياری از نقاط دنيا با مشكل مواجهند.پس بهتر است به مسايل ريشه‌ای بپردازيم.بنظرم فعلا اساس‌ترين سوال از همه ما اين است، اگر توانستيم در جواب به اين سوال به نتيجه مشترك برسيم مي‌توان سوالهای بعدی را به بحث گذاشت:

آيا در كشور ما دگرباشان بايد اعدام شوند؟ يا آنها حق حيات دارند؟

سوال من ساده است.قبول كه در كشور ما دگرباشي جرم است.قبول كه مجارات دارد و… اما سوال ساده است:آيا شما با مجازات اعدام برای دگرباشان موافقيد؟

من مخالفم.شما چطور؟

18 دیدگاه »

  1. عقل و منطق و جامعه و طرز تفکر انسانیت حکم می کند که مخالف باشیم .
    حکم اعدام به نظر من در هیچ کجا قابل اجرا نیست ( البته جز در موارد خاص )
    اینجا ایران است و ما هم ایرانی ! پس باید ……..

  2. khak313 said

    سلام
    دکتر هر چند ازتون خیلی دلم پره اما…
    آخه کتر اول قشنگ اولش باید مینشستی و دگرباشی رو توضیح می دادی بعد…
    ولی دکتر نمیدونم وبلاگی رو که معرفی کردین خودتون خوندین یا نه >خود اون هم جنس باز داره از کارش دفاع می کنه و در کمال پر رویی می گه که صاحب خانواده است!!!
    خوب دیگه حالا دکتر هی می خواین از اینا طرفداری کنین؟؟!!نمی دونم چرا به ما هم بگین تا بلکه آدم بشیم!
    می دونم این پکامنت هم بیجواب می مونه

  3. مریم said

    سلام. ممنون از توضیحاتان بابت قالب و فونت بلاگم. موفق باشید.

  4. بدیهی است درخواست مرگ دیگران را داشتن امر ساده ای نیستکه بتوان به این راحتی گفت موافقم یا به هر حال با آن همراهی کرد و لابد اکثر ما مخالفیم (از جمله خود من). اما باید دید منظور از دگرباشان چیست؟ اقلیتهای جنسی؟ واقعیت این است که من طبیعی بودن رفتار آنها را نمی پذیرم. به ويژه در مورد همجنس بازان. این قضیه در غرب به نوعی پز روشنفکری مبدل شده. اما حتی تصور رواج آن و داغان کردن بنیادهای اساسی جامعه و خانواده هم ترسناک است.

  5. mhmazidi said

    خاك عزيز:
    دقيقا نمي‌دونم چرا دلتان پر است؟ اما اگر خطايي از من سرزده بسيار عذر مي‌خواهم. اما در اين پست بحث من دفاع يا كوبيدن كسي يا كساني نيست.من فقط در اين مرحله يك سوال ساده پرسيدم.فقط در مورد اينكه : آيا اين افراد بايد اعدام شوند يا نه؟ در مراحل بعد سوالهای ديگر را بيان مي‌كنم .تنها در اين صورت است كه ممكن است بحث درست پيش برود.
    در مورد معنای دگرباشي، نوشته‌های بسيار در وب هست.اگر كمي گوگل كنيد ، به نوشته‌های زيادی برخواهيد خورد.

    يك توضيح خطاب به همه دوستان: اگر بعضا مي‌بينيد كه به بعضي كامنتها جواب نمي‌دهم يك علت ساده دارد: نمي‌خواهم يك صحبت دونفره باشد.دوست دارم همه در گفتگو شركت كنند.تمايل دارم ديگران به بعضي سوالات پاسخ دهند. همين

  6. . said

    اول ببين اين كشور كشور ِ»ما»ست؟
    اگه مال ِ ما بود كه اعدام نمي شدن…

  7. سلام
    اول در مورد اینکه اصولا باید به همه چیز رسیدگی بشه تاکید کنم
    چون بعضی ها یاد گرفتن می گن: «اووووه حالا همه چیزمون درسته که اینو درست کنیم؟»

    همیشه گفتن پیشگیری بهتر از درمان است
    اما پیشگیری راه و روش دارد، عمل و به دنبال آن واکنش دارد
    پس اعدام و سرکوب نمی تواند راه حل جالبی باشد

    از پست های اخیرتون ممنونم

  8. برای + به لینکم در بالاترین هم ممنونم

  9. varand said

    سلام
    اول بگم من با واژه ی دگر باش مخالفم
    همون اقلیتهای جنسی بهتره
    اما موافق و یا مخالف بودن مایی که خودمون همجنسگرا و جزو اقلیتهای جنسی هستیم فایده نداره
    باید هتروسکشوالها در یک حرکت فرهنگی به لزوم وجود همجنسگرایان و اقلیتهای جنسی در جامعه صحه بگذارند و اون رو قبول کنند و بعد از اون مجازات اعدام لغو بشه
    این که ما بیاییم بگیم اعدام نباید وجود داشته باشه چون در این مورد ذی نفع هستیم فایده نداره
    یک حرکت و تحول عمیق فرهنگی نیازه که فکر نمی کنم در ایران امروز اتفاق بیافته

  10. و.پ said

    هیچ کس حق ندارد و نمی تواند درباره زندگی یا مرگ دیگران تصمیم بگیرد بجز جان آفرین که مرگ را برای آنان که هدف از خلقت را به بازی گرفته اند خواسته است

  11. lifeb4death said

    این واژه «دگرباش» واقعن خنده‌داره. اصلن هیچ معنی نمیده. معلوم نیست در چه حوزه‌یی هست!
    حالا اگر منظور از این اقلیتها les /gay/bi/trans= LGBT هستند در مورد ترنس‌سکشوال که موضوع در کشور ما حل شده است و فکر کنم وضع از خیلی جاها بهتره. این یک نوع اختلال هویت جنسی(GID=Gender Identity Disorder) هست که هر کسی ممکنه با اون به دنیا بیاد.همونطور که خیلیها مذکر یا مونث به دنیا میان ممکنه FtoM یا MtoF به دنیا بیان. گرچه اطلاعات جامعه در این مورد کافی نیست. دوستان اگر اطلاعات ناقصی در این مورد دارند بهتره در این مورد مطالعه کنند تا موجب آزار کسی نشنوند و کسی رو اوا خواهر و از این چرندیات به حساب نیارن. به آقای مزیدی هم پیشنهاد می‌کنم با گذاشتن یک پست به اطلاع‌رسانی این مورد کمک کنند به هر حال ایشون پزشک هم هستند و می‌توانند بیان موثر تری داشته باشند.

    در مورد بقیه موارد … سوال

  12. lifeb4death said

    در مورد بقیه موارد … سوال شما بار بسیار سنگینی داره . اینکه آیا باید اعدام شوند حتی اگر با جواب منفی روبرو بشه. به این معنی نیست L/G/B بودن جرم یا نکوهیده نیست

    – به علاوه، پیشنهاد می‌کنم سوالتون رو طوری کامل کنید که مساله، ماهیت مجازات اعدام مطرح نباشه بلکه واکنش در برابر تمایلات جنسی نامتعارف مطرح بشه.

    به هر حال هم‌جنس‌گرایی اگر اختلال هم نباشه و به نوعی ذایقه جنسی باشه باز هم نمیشه کسی رو به خاطر تمایلاتش که آسیبی به کسی نمی‌زنه محکوم کرد. مگر اینکه مساله به تجاوز منجر بشه که خوب این اصلن ربطی به تمایلات جنسی نداره .یک فرد straight هم اگر همچین جرمی مرتکب بشه باید مجازات بشه.
    به نظر من تمایل به جنس موافق یا طبیعی هست که هیچی ! یا طبیعی نیست پس اختلاله و باید درمان بشه .پس از نظر جزایی باز هم هیچی. شاید نحوه برخورد با موضوع از جوانب دیگه قابل گفتگو باشه اما مجازات نمی‌تونه مطرح باشه !
    برآیند نظرات تخصصی تا جایی که من می‌دونم این مساه رو طبیعی می‌دونه. البته من هیچ تخصصی ذر این موارد ندارم تنها نظرم و دانسته‌هام رو گفتم . ولی نمی‌توانم به خودم اجازه بدم راجع مجازات کردن آدمهای بی‌گناه صحبت کنم! اونم چی‌؟ اعدام! این همه آدمهای کثیف هستند که مردم رو به خاک سیاه نشوندن و می‌نشونن که اگر هم مجازات اعدام اخلاقی باشه. اگر هم به هر دلیلی که به ذهن من نمی‌رسه هم‌جنس‌خواهی مستوجب مرگ باشه اصلن نوبت به اونها نمی‌رسه!

  13. […] ساقی قهرمان انسان است؟ در نوشته قبلی خود در اين پست يك سوال ساده پرسيدم:آيا كساني چون ساقی قهرمان كه […]

  14. آمیر said

    اعدام؟ مگه چی کار کرده؟

  15. یک انسان ازاد است هر جور که می خواهد ازاد زندگی کند تا جایی که به دیگران اسیبی نرساند و افرادی نظیر ساقی فکر نمی کنم انقدر بد باشند که باید اعدام شوند و در مورد ÷ست بعدیتون مطمئنا اینها هم انسانند .

  16. […] نوشته قبلی خود در اين پست يك سوال ساده پرسيدم:آيا كساني چون ساقی قهرمان كه […]

  17. dawod said

    من با اعدام اینان موافقم

  18. sanaz said

    پاینده باشید

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

