اسكریبد: پروژه بعدی

احتمالا شما نيز سايت اسكريبد را مي‌شناسيد.سايتي كه به آن عنوان «يوتيوب اسناد و مدارك» را داده‌اند.به زبان ساده مي‌توان گفت سايتي است كه شما انواع و اقسام اسناد-مدارك و نوشته‌هارا مي‌توانيد در ان با ديگران به اشتراك بگذاريد.Scribd

پيشنهاد من ساده است: بياييم با هم اسكريبد را تبديل به يك مخزن غني از اسناد و مدارك( بخصوص  ebookهای) فارسي كنيم.

شما مي‌توانيد در اسكريبد اكانت شخصي داشته باشيد يا اينكه بدون اكانت فعاليت كنيد.كار ما مي‌تواند دو قسمت داشته باشد:

1- اگر ebook داريم ان را در اسكربد آپلود كنيم تا در انجا با ديگران به اشتراك بگذاريم.

2- اين يكي خيلي ساده‌تر-مهمتر-همگانی‌تر و مفيدتر است.همه مي‌دانيم كه تعداد بسيار زيادی ebook فارسي در سراسر وب پراكنده است.پيدا كردن و دانلود كردن و دوباره اپلود در اسكريبد كار خسته‌كننده و بي‌ثمری است. به همين دليل يك راه‌حل بسيار ساده وجود دارد.

اگر از مرورگر فايرفاكس استفاده مي‌كنيد، تقاضا مي‌كنم يك اكستنشن 4 كيلوبايتی(درست خوانديد فقط 4 كيلوبايت) از اين ادرس گرفته و به فايرفاكس خود اضافه كنيد.حالا در رايت كليك يك گزينه اضافه شده تحت عنوان slurp to scribd. از اين به بعد در هرجایی از وب كه يك ebook جالب به زبان فارسي ديديد بر روی لينك ان رايت كليك كنيد و گزينه slurp to scribd را كليك نماييد.حالا يك صفحه باز مي‌شود كه از شما مي‌خواهد title , tag مناسب برای ان كتاب انتخاب كنيد.خواهش مي‌كنم از فونت فارسي استفاده كنيد.مثلا برای عنوان، «هوای تازه» و برای تگها، « شعر،شاملو و…». بدين صورت با كمك و همكاری يكديگر مي‌توانيم بسياری از كتابهای باارزش را دريكجا گردآوری كنيم.اين اكستنشن هم اكنون از فرمتهای زير پشتيبانی مي‌كند: pdf-doc-xls-txt-ps-ppt

مزيت اين روش اين است كه ديگر نيازی نيست شما حتما چيزی را فقط در اسكريبد داشته باشيد.مثلا مي‌تواند كتاب در يك سايت فايل هاستينگ باشد، اما با اين كار شما، يك نسخه از ان به اسكريبد نيز منتقل ميشود.مزيت ديگر اين كه محدود به صاحبان ebook نيست و تمام كاربران اينترنت مي‌توانند با كمك اين اكستنشن كوچك، در هر نقطه‌ای از وب كه به كتاب جالبي برخوردند ان را به اسكريبد منتقل كنند. من با همين روش چند ebook به اسكريبد اضافه كردم كه  در اين ادرس مي‌توانيد ببينيد.

بياييد بار ديگر ثابت كنيم كه برای اعتلای زبان و فرهنگ فارسی، حاضريم يك كار گروهی انجام دهيم.

8 دیدگاه »

  1. خوب فکر میکنم فکر بدی نباشه ، به امتحانش می ارزه

    اما دکتر جان حواست باشه خیلی از پروژهای قبلی رو نصفه کاره ول کردی ، کارفرما ها صداشون در میادا

  2. mhmazidi said

    حسن جان :
    من هيچكدام را نيمه كاره رها نكردم.همه انها در دست اقدام هستند.اما من برخلاف شما جوانها چندان عجله‌ای ندارم.از طرفی بسياری از اين كارها را بايد در طولانی مدت برنامه‌ريزی كرد.قبول داری كه ويكي‌پديا را به سرعت نمي‌شود ماس مالی كرد؟ در مورد وردپرس هم بايد به چند مرحله تقسيم شوند.فازهای بعدی در راه است.
    همه چيز بستگي به استقبال دوستان دارد.اگر كسي حوصله‌اش را ندارد من هم اصراری نمي‌كنم.
    با اين حال من پاي همه قبليها هستم.
    خوانندگان عزيز: شما چطور؟

  3. دکتر جان از پروژه هات خیلی خوشم میاد مخصوصا از این آخری جالب بود چون چند وقت پیش وقتی داشتم به صورت گذری این سایت را می دیدم دلم بد جور گرفت چون خیلی کتاب های فارسی در بخش زبان عربی سایت بود هر چه به دهنم رسید به عرب ها گفتم اما حالا خوب شد چون بخش فارسی هم داره.
    می بخشید که تا حالا به گروه ویکی پدیا ملحق نشدم اون هم فقط یه دلیل داره می خوام اول کار باهاش را به طور کامل یاد بگیرم و کارم تنها این نباشه که بهش لینک بدم حداقل کم یک خورده هم تو محتوا سازی کمک کنم.
    از پروژه های تو خوشم میاد چون باعث میشه که مثل یه تلنگر خیلی ها را از خواب بیدار کنه که بابا به غیر از سایت ها … خیلی چیزا تو اینترنت جای کار داره مخصوصا برای فارسی زبان ها

  4. سلام،‌ طبق معمول عالی! من که شروع کردم و شما رو توی scribd به عنوان اولین دوستم اضافه کردم. راستی توی وب‌لاگ حقیرم هم شما را با اجازه توی دوستان وردپرسیم گذاشتم.

    امیدوارم روزی برای گشتن دنبال نسخه دیجیتال کتاب‌های فارسی ساعت‌ها وقتمون بیهوده توی وب تلف نشه و بدون کجا رو باید اول بگردیم.

  5. MicroDump said

    چون گفتی به استقبال بستگی داره من هم استقبال خودم رو از این طرح اعلام می‌کنم و شروع به گذاشتن کتاب‌های فارسی کرده ام.
    http://microdump.blogspot.com/2007/08/scribd.html

  6. وبلاگ نویس said

    سلام
    من این اسکریپت را دانلود کردم اما وقتی رایت کلیک میکنم این ارور میآیدhttp://i10.tinypic.com/537exon.jpg
    چه کار باید بکنم؟
    ممنون اگر جواب بدهید.

    درضمن در مورد پست نیویورک تایمز پیشنهاد میکنم بنویسید نیویورک تایمزی شوید.

  7. mhmazidi said

    وبلاگ‌نويس عزيز:
    ان ارور بدين معني است كه لينكي كه شما مي‌خواهيد از ان كتاب را بگيريد و به اسكريبد بفرستيد حاوی pdf-doc ,… نيست.اشكالی ندارد..بقيه كتابها را انتقال دهيدم.
    در مورد نيويورك تايمز: مي‌خواستم بگويم چگونه سايت يا وبلاگام را در سايز و اندازه نيويورك تايمز در اوريم…كه در خلاصه اينگونه شد.
    شاد باشي

  8. […] اسكريبد نوشته شد اما متاسفانه كمتر بدان توجه شد.من در اين مطلب پيشنهاد اصلی خودم را مطرح كردم.چندتن از وبلاگ‌نويسان […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

