ویجت

 اگر به قسمت داشبورد – نمايش وبلاگتان ( در وردپرس دات كام) سر زده باشيد عبارتی را به صورت widget خواهيد ديد.آيا تاكنون از خود پرسيده‌ايد ويجت چيست؟ چه كاربردی دارد؟ روش استفاده از ان كدام است.ابتدا بهتر است ويجت را در معنای كلی ان در نظر بگيريم.

در مدخل ويكي‌پديای ويجت مي‌بينيم كه كلمه ويجت از اقتصاد تا تلويزيون كاربرد دارد.يكي از كاربردهای ان web widget است كه ما به اختصار به ان ويجت مي‌گوييم.وب ويجت يا همان ويجت نامهای ديگری نيز دارد: gadget, badge, module, capsule, snippet, mini and flake. تمام اين نامها(با اندك تفاوت جزیی) اشاره به يك پديده واحد دارند.ويجت‌ها اغلب(ولی نه هميشه) به زبان flash or javascript نوشته‌ مي‌شوند.در حقيقت ويجتها هر چيزی هستند كه مي‌توان انها را در يك صفحه با فرمت html چپاند! اين صفحات مي‌توانند وبلاگ باشند يا ويكي يا شبكه‌های اجتماعی يا صفحات اغازين شخصی؛social networks, blogs, wikis and personal homepages.

پس از اينجا  متوجه مي‌شويم كه چرا ويجت را يه عنوان يك عامل خارجی يا  شخص ثالث( third party) معرفی مي‌كنند.چون شما يك صفحه وب داريد(مثلا وبلاگ) و يك عامل اضافي (به  صورت يك تكه يا همان ويجت) را به اين صفحه اضافه مي‌كنيد.اين ويجت را مي‌تواند خود همان سرويس در اختيار شما بگذارد يا اينكه از يك سايت ديگر به صفحه خود اضافه كنيد.

فايده: جذابيت ويجت در اين است كه شما ديگر نيازی به دانستن و يا وارد كردن كدها به صورت دستي نداريد.يك بسته آماده شده در اختيارتان است كه -مثلا در وردپرس دات كام- به آساني و به صورت «بكش-رها كن drag and drop» مي‌توانيد از ان استفاده كنيد.همچنين ويجتها اختيارات و امكانات وسيعي را برای شخصی‌سازی صفحات شما در اختيارتان مي‌گذارند.به همين دليل است كه من اعتقاد دارم اگرچه در وردپرس دات كام شما اجازه برای دستكاری قالب وبلاگ را نداريد، wgاما وجود ويجت بنوعی مي‌تواند بسيار مفيدتر از ان باشد.(usability)

كاربرد: ويجتها كاربردهای گوناگونی دارند.در اينجا بحث را محدود به ويجتهای وردپرس دات كام مي‌كنم.در صفحه مربوطه /wp-admin/widgets.php شما تعداد زيادی مستطيل مي‌بينيد كه بر بالای همه انها نوشته شده : ويجتهای موجود. اينها ويجتهایی هستند كه شما مي‌توانيد فعلا در وردپرس از انها استفاده كنيد.روش استفاده بسيار ساده است.هركدام از ويجتها را كه دوست داريد با بردن پوينتر ماوس بر روی ان بكشيد و به قسمتي كه نوشته است نوار كناری منتقل كرده رها كنيد.حالا اگر دقت كنيد مي‌بينيد كه در سمت راست اين ويجتها يك علامت آبی رنگ هست .با كليك بر روی ان يك صفحه باز مي‌شود.شما در اين صفحه مي‌توانيد تنظيمات مربوط به ان ويجت را انجام دهيد. بعد از انجام تنظيمات كافی است در گوشه‌ای از پهنه صفحه، كليد كنيد.صفحه تنظيمات ناپديد مي‌گردد.حالا برای تاييد تغييرات بايد دكمه « ذخيره تغييرات» را فشار دهيد.در پايان اين عبارت نوشته مي‌شود:sidebar updated.

امروزه در سرويسهای وبلاگ- ويكي -شبكه اجتماعی و … ديگر ويرايش قالب اولويت اول نيست.در وب جديد همه سعي مي‌كنند تفكری را كه بر پايه ويرايش قالب است با تفكر استفاده از ويجتها جايگزين كنند.اميدوارم وردپرس دات كام بتواند برای عزيزاني كه از سرويسهای وطنی به اينجا آمده‌اند همين كار را انجام دهد.

منبع: ويكي‌پديا

4 دیدگاه »

  1. ممنون

  2. ویدا said

    اطلاعات خوبی بود . من تا به حال به معنای لغوی این ویجت دقت نکرده بودم اما از ویجت توییتر فکر کنم توی وبلاگ قبلیم استفاده کردم. الان من با RSS وبلاگم مشکل دارم . می تونی در این راه خطیر منو کمک کنی ؟!

  3. lifeb4death said

    سلام- توضیح مفیدی بود. برای من سوال بود .تشکر

    یک سوال : من موفق نمی‌شوم شمارنده Persianstat یا وبگذر رو به بلاگم اضافه کنم. وقتی در یک ویجت متنی کد لازم رو اضافه و ذخیره می‌کنم ، به طور خودکار بخشی از کد پس از ذخیره‌سازی حذف می‌شود و طبیعتن شمارنده نیز کار نمی‌کند. آیا می‌توانید در این مورد مرا راهنمایی کنید؟

  4. lifeb4death said

    در مورد سوالم، من صفحه مربوط به کانترها را در بلاگ شما خواندم . ممنون از زحمتی که کشیده‌اید.

    راستی چرا شما از وردپرس حمایت می‌کنید؟

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

