طراحی وب

در گذشته هر وقت عبارت «طراحی وب  web design » را مي‌ديدم در ذهنم شخصي را تصورمي‌كردم كه با كدها سروكله مي‌زند تا يك صفحه وب را طراحی كند.در نتيجه چيز جذابي برای فوكوس كردن بر روی ان نمي‌يافتم.تا اينكه چند وقت قبل با وبلاگ بسيار جذاب cssjuice آشنا شدم.هنوز 2 ماه از افتتاح ان نگذشته، اما آرشيو بسيار غني و زيبايي دارد.با ديدن اين وبلاگ ديدگاهم نسبت به طراحی وب عوض شد.

مي‌توانيم عكاسي را تصور كنيم كه در آتليه خود با نگاتيوهايش سروكله مي‌زند، اين موضوع تنها برای عاشقان عكاسي جذاب است.اما تصور كنيد نمايشگاهی مجلل را كه در آن بهترين عكسهای گرفته شده توسط برترين عكاسان، در داخل قابهایی بسيار زيبا در معرض ديد عموم قرار گيرد.اينجا ديگر نمايشگاهی نيست كه تنها دانشجويان تخصصي عكاسي را جذب كند.لذت بردن از اين مجموعه برای هركسي-بسته به ميزان علاقه و اطلاعاتش- ممكن است.

ديد من نسبت به طراحی وب همينگونه شده است! اكنون من چندان به مسائل تكنيكي كاری ندارم-چون سوادش را ندارم، برايم جذاب نيست،برای خوانندگان نيز مهم نيست- اما گالریهایی وجود دارد كه نمونه‌هایی از طراحی وب در آنها جمع‌آوری گرديده است.اين طراحی‌ها، گاه با شاهكارهای هنری پهلو مي‌زنند و نديدن آنها بنظرم، از دست دادن زيبايي‌هايي است كه در جاهای ديگر كمتر يافت مي‌شود.به همين دليل تصميم گرفتم از اين به بعد-هر از گاهی- پستهایی تحت عنوان طراحی وب بنويسم -كه آنها را مي‌توانيد در دسته‌بندی design در سايدبار وبلاگ بيابيد- و در انها به معرفی بعضي از نمونه‌های اين لذت ناب اشاره كنم.مخاطبين اين نوشته‌ها سه گروهند:

1-طراحان وب: چون اكثر انها با منابع و تكنيكها اشنا هستند، در نتيجه كمتر اين نوشته‌ها برای انها مفيد واقع مي‌شود.

2-گروهی كه توانايي و استعداد كار در طراحی وب را دارند اما هنوز شروع نكردند: شايد اين نوشته‌ها و شاهكارها  آنها را تحريك كند

3-بقيه افراد: بزرگترين گروه مخاطبين-كه من هم جزء انها هستم- بدون درنظر گرفتن مسايل تكنيكي تنها مي‌خواهند از زيبايي‌های اين حيطه لذت ببرند.

فايده اين كار علاوه بر لذتي كه از تماشاي اين زيبايي‌ها دارد، ممكن است سطح توقع و سليقه كاربران را بالا ببرد.آنوقت است كه ديگر كار طراحان ما مشكل خواهد شد و بايد برای سليقه‌هایی مشكل‌پسند، طراحی كنند.اميدوارم كه طراحان ما هرچه زودتر به اين مشكل دچار شوند!!sm

مي‌خواستم يكي از معروفترين سايتها در اين زمينه يعني smashingmagazine را در اينجا معرفی كنم، اما اين نوشته بسيار طولانی خواهد شد.به همين دليل فعلا چند لينك جذاب از اين سايت مي‌گذارم تا در فرصت مناسب ان را  معرفی كنم:

http://www.smashingmagazine.com/2006/12/19/50-beautiful-css-based-web-designs-in-2006/

http://www.smashingmagazine.com/2007/03/05/45-fresh-clean-and-impressive-designs/

http://www.smashingmagazine.com/2007/08/14/best-of-july-2007/

توصيه مي كنم شما هم مثل من اين كار را انجام دهيد: هركدام از اين صفحات را بگذاريد كامل لود شود(بدليل انكه گاه تا 50 يا حتي 80 نمونه از طراحی در يك پست هست، همچنين كامنتهای زياد؛ ممكن است لود ان طول بكشد).پس از ان كل صفحه را در جایی ذخيره كنيد.ميتوانيد كل صفحاتش را آرشيو كنيد يا تنها نمونه‌ها را در هر صورت پس از مدتی، شما يك كلكسيون فوق‌العاده زيبا از برترينها خواهيد داشت.بنظرم اين كلكسيون اگر باارزشتر از فليكر شما نباشد، كم‌ارزش‌تر از ان نخواهد بود.

3 دیدگاه »

  1. مهیار said

    سایت alistapart.com یک مجله‌ی اینترنتی واقعا حرفه‌ای در زمینه‌ی طراحی وب است. خواندن آن هم خالی از لطف نیست.

  2. takpesar said

    واقعا سایت عالی و جالبی هستش نمونه هائی که گذشاته خیلی مفید بود برا من…

  3. tebyanzn said

    سلام من مسئول http://www.webhouse.ir هستم . باور کنین از بلاگتون کم پیدا میشه . من رسما اعتراف می کنم . اصلا افراد فعال رو دوست دارم. با اجازتون از مطالبتون در بلاگم استفاده میکنم . موفق باشید .راستی من یه طراح حرفهای ام . اگه کمکی خواستین رو من حساب کنین

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

