نقدی بر سرويسهای وبلاگی وطنی

مقدمه: احتمالا همه خوانندگان گرامی از اتفاقاتي كه چند وقت قبل برای 3تا از مهمترين و مطرح‌ترين سرويسهای وبلاگی وطنی رخ داد باخبرند.در ان هنگام صلاح ندانستم تا انتقاداتی كه بر ايشان وارد بود را مطرح كنم.چون در آن زمان، احساس مي‌كردم طرفين از وضعيت ايجاد شده عصباني هستند(كه البته حق هم داشتند) و در نتيجه هرگونه مباحثه ممكن است به حب و بغض آلوده گردد.از طرفی انتشار انتقادات-هرچند اصولي- در زمانی كه مسئولين سايتها درگير مشكلات ناگواری بودند را به دور از رسم جوانمردی دانستم.اما اكنون آن روزهای سخت پشت سرگذاشته شده و فرصت مناسبي است برای مطرح كردن بعضي موضوعات.اميدوارم اين فرصتي باشد برای همه ما كه به دور از احساسات گرایی و كاملا منطقي و دوستانه و محترمانه نظرات موافق و مخالف خود را ابراز كنيم.

قبل از ورود به بحث بهتر است از خود سوال كنيم چرا وبلاگ‌نويسان آی‌تی اين قدر از سرويسهای وطنی انتقاد مي‌كنند و در مقابل هر روز در حال معرفی سرويسهاي خارجی هستند؟ آيا انها غرب زده‌اند؟ آيا وطن‌ فروشند؟ ناآگاه هستند؟ يا اينكه متوجه نيستند كه امكانات و مشكلات سرويسهای وطني قابل مقايسه با سرويسهاي خارجي نيست؟ به نظرم بايد برای پاسخ ، جايي ديگر را كندو كاو كنيم.

بزرگترين مشكل سرويسهای وطنی اين است كه اصول را درست رعايت نمي‌كنند. مي‌توان برای آن مثالهایی نيز ذكر كرد:

1- داشتن وبلاگ رسمي: قبل از صحبت در هر موردی بايد اين اصل اوليه را متوجه بود.امروز مهمترين چيز در وب پاسخگو بودن در برابر كاربران است.تمامي سرويسهاي وب -از كوچكترين‌ها تا غولهای وب- مطمئنا در طول فعاليت خود دچار مشكل مي‌شوند.اين غيرقابل اجتناب است.پس چرا وقتي يك سرويس خارجی دچار مشكل مي‌شود كاربرانش در كمال خونسردی صبر مي‌كنند و حتي از ان حمايت مي‌كنند، اما در كشور ما با بروز كوچكترين مشكلي سيل اعتراضات گسيل مي‌شود؟ اگر همه اينها را به فرهنگ كاربران نخواهيد مربوط كنيد بايد بپذيريد كه مشكل از جايي ديگر بايد باشد.به نظر من مهمترين فاكتور( و البته نه، تنها فاكتور) اين است كه كاربران احساس مي‌كنند، مسئولين پاسخ‌گو نيستند. در وب جديد مظهر پاسخگو بودن داشتن يك وبلاگ رسمي است! چيزی كه بعضي از سرويسهای ما بصورت ناقص از ان استفاده مي‌كنند. مدير يك مجموعه -همچون هر انساني – حق دارد كه وبلاگ شخصي خود را داشته باشد.اما وبلاگ شخصي هيچگاه بديلي برای وبلاگ رسمي يك سايت-سرويس نيست.داشتن وبلاگ رسمي يك الزام است. امروز بخشهایی مثل news ,…. هرگز جايگزين خوبي براي وبلاگ نيستند.وبلاگ رسمي در حقيقت مكاني است كه در آن مديران سرويس موظفند، هر از گاهی گزارشی به كاربران خود ارائه دهند.من بارها ديده‌ام كه در وبلاگهای سرويسهای جهانی، آنها پيشاپيش اعلام كرده‌اند كه در فلان زمان مي‌خواهند سايت خود را برای تعميرات يا ارتقا يا … چند ساعت يا روز down كنند.اگر هم زمانی مشكلي پيش امده بود، سريعا واكنش نشان داده و در وبلاگشان در اولين فرصت مطلبي نوشته و ضمن توضيح مشكل پيش امده، صميمانه عذرخواهی كرده‌اند و  از آن لحظه تا برطرف شدن مشكل مرتب گزارش به كاربران خود داده‌اند.بياييم بپذيريم كه روشهای ارتباط با مخاطب اكنون ديگر محدود به news ، ايميل و … نيست.اينها روشهايي هستند يكطرفه يا دوطرفه.اما وبلاگها مكانی هستند برای ارتباطات چند جانبه.

اين يك اصل است! چيزی كه بنظر مي‌رسد مسئولين سرويسهای وطنی آن را انجام مي‌دهند اما چندان به اصل بودن آن يا واقف نيستند يا بر اهميت ان تاكيدی ندارند.

2- امنيت: شايد اين مهمترين بحث در مورد سرويسهاي وطنی باشد.صحبت از امكانات، استانداردها و تواناييهای اين سرويسها در درجه دوم اهميت است.اولين و مهمترين چيز در همه جا- و همين طور وب – بحث امنيت است.امنيت مي‌تواند در مقياس وسيع و با پارامترهای گوناگونی مورد بحث باشد.ساده ترين انها جلوگيری از پاك شدن و حذف مطالب است.

بنظرم بزرگترين مشكل در كل فرهنگ عمومي ما ايرانيها اين است كه هنوز به معنای اخص كلمه چيزی تحت عنوان « داراييهای معنوي » برای ما ملموس و جا افتاده نشده است.ببينيد! نوع كلماتی كه يك شخص بكار مي‌برد مي‌تواند بيانگر نحوه نگرش او باشد.در تمام اين سالها من هرگز از مديران وطنی نشنيدم كه از واژه « داراييهای معنوی » در كلام خود استفاده كنند.

اينجا مشكل من با پديده‌هایی چون هك شدن و غيره نيست؛ بلكه صحبت از ساختار تفكر  است.به نظر من متاسفانه ساختار تفكر در اين قسمت دچار اشكالات جدی و ريشه‌ای است.ما تا وقتي برای نوشته‌های كاربران خود، وبلاگهايشان، نظرات آنها و … مفهوم « دارائي‌های معنوی » را نپذيريم، عملا بقيه بحث بي‌فايده است.تنها پس از پذيرش اين اصل بنيادی است كه مي‌توان به بحث ادامه داد.

ادامه دارد…

Advertisements

8 دیدگاه »

  1. چند ساعت پیش وقتی می خواستم وارد داشبورد وبلاگم بشوم با پیغامی مواجه شدم و با احترام فراوان به من گفته شد که به علت برخی مشکلات تا 42 دقیقه ی دیگر دسترسی امکان پذیر نیست. فکر نمی کنم اگر به من اطلاع داده نمی شد، می توانستم با آرامش به سپری کردن این دقایق بپردازم و کاملا با صحبت شما در این زمینه موافقم.
    -در تمام صفحات وردپریس می توان این ها را دید :
    Support – Forum – faq
    کافی است تا با مشکلی مواجه شوم آن گاه بهترین و نزدیک ترین حلال مشکل ها! خود وردپریس در خدمت من است.
    – هدف سرویس های وبلاگ نویسی فارسی از در اختیار قرار دادن وبلاگ به افراد چیری فراتر از این حرف هاست. هدف های سیاسی و جمع کردن حمایت برای گروه های خاص از آن جمله اند. وگرنه اینقدر بی تفاوت نسبت به مشتریان و وبلاگ نویسان خود نبودند.

  2. macromediax said

    بحث شدیدا مفیدی است . منتظر ادامه ایم

  3. maryam said

    به نکته خیلی خوبی اشاره کردید. اصل احترام و پاسخگویی به مشتری یا همون کاربر اصلا توفرهنگ ما جا نیفتاده. وقتی هم مشکلی پیش میاد اصلا دون شأن خودشون می دونن که به صورت شفاف علت رو توضیح بدن. درعوض همیشه در این مواقع رقباشون رو متهم به خرابکاری می کنن تا موضوع اصلی رو به حاشیه ببرن.اتفاقا بلاگر هم چند روز پیش سرورش داون شده بود البته زیاد طولانی نبود اما خیلی سریع اطلاع رسانی کرد. همین طور که حتما می دونید بلاگریه قسمتی داره به نام Blogger Status که هروقت مسأله ای پیش میاد یااگر قراره برای مدتی خدماتشون متوقف بشه بلافاصله توضیحات + عذرخواهی تو این قسمت درج میشه. مثلا این متنیه که برای مشکل چند روز پیش نوشته شده:
    Blogger and Blog*Spot had an unexpected outage for an hour this morning, starting around 7AM PDT. As of 8AM, all but a few blogs are working properly again.
    We apologize profusely for this interruption in service.
    راستی تو چند تا پست پایین تر نوشته بودین که mashable قیلطره. تعجبم از اینجاست که این آی اس پی من چرا قیلطرش نکرده آخه یدطولایی تو قیلطرینگ داره!!

  4. soboone said

    سلام دکتر جون راجع به معتاد اینترنتی یه پست جذاب همراه با تست گذاشتم حتماً سر بزن

  5. takpesar said

    موافقم…من چند سال تو پرشین بلاگ نوشتم مفت نمی ارزید ولی تو وردپرس واقعا از نوشتن لذت میبرم به اضافه سرعت بالا و امنیت که شما گفتی …باقی قصه!

  6. samaneh said

    جناب اقای مزیدی
    با عرض سلام . امروز بر اساس پیشنهاد شما ویندوز لایو رایتر را دانلود کردم و یک پست هم نوشتم به نظر می رسه نصب خوب انجام شده ولی سوالی برام پیش اومده با نصب این برنامه من فقط برای یک سرویس مثلاً وردپرس می تونم از امکانات مربوطه استفاده کنم و یا این امکان برای وبلاگی که در بلاگر دارم هم قابل استفاده است و چطور !!!! با اینکه خودم دبیرم ولی جزو شاگردهای سمج محسوب میشم . با عرض شرمندگی تا یاد نگیرم ول کن ماجرا نیستم .

  7. kptools said

    سلام. با تمام گفته های شما در این پست موافقم.
    وبلاگ من با پست جدیدی به نام «قیافه مایکروسافت به استاندارد می خوره ؟!»
    آپ شد. حتما سر بزن.

  8. mhmazidi said

    سمانه خانم:
    شما مي‌توانيد ويندوز لايو رايتر را برای بلاگر هم تنظيم كنيد.همچنين اگر وبلاگ شخصي داشته باشيد + وبلاگ در سرويس لايو مايكروسافت.اما در سرويسهاي ايرانی ممكن نيست استفاده كنيد. هميشه معلمای سمج، شاگردان سمج و باهوش تربيت مي‌كنند.افتخار مي‌كنم كه شاگرد شما باشم. اگر بازهم سوالي بود در خدمتم خانم معلم!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: