اوپن سورس

اوپن سورس: مخاطبان اين وبلاگ را مي‌توان به 3 دسته تقسيم كرد:

1- گروهی كه در تاكنون از نرم‌افزارهای تجاری استفاده كرده‌اند.آنها هيچ تمايلي برای تغيير اين قضيه ندارند و هميشه بهترين،عالي‌ترين و آخرين نرم‌افزارهای تجاری را در قالب pack هايي با قيمت نازل( در حد قيمت يك CD خام) دارند و استفاده مي‌كنند و هيچ مشكلي هم در اين قضيه نمي‌بينند.اينها گروهی محترمند.

2- گروهی كه با سرسختي هرچه تمام‌تر سعي مي‌كنند در تمام امور از نرم‌افزارها و امكانات تجاری دوری كنند و همه چيز آنها بايد اوپن‌سورس باشد.اين گروه استاد ما هستند و بسيار محترمند.

3- اما گروه سومي هم هست( مثل خودم) كه تاكنون جزء گروه يك بوده‌اند اما تمايل دارند به سمت گروه 2 حركت كنند.اينجا از يك مفهوم رياضي كمك مي‌گيرم. در مبحث حد مي‌گويند: حد  Fx وقتي كه x به سمت x0 ميل مي‌كند…. در اينجا x هيچگاه تبديل به x0 نمي‌شود، اما بسيار به آن نزديك مي گردد.گروه سوم تمايل دارد كه به سمت گروه 2 « ميل كند». اما اين گروه دوست دارد در مورد علت‌ها بيشتر بداند.همچنين شناخت بيشتری از گروه 2 به دست آورد.

اين حركت از  گروه 1 به گروه 2 بنظرم بي‌احترامی به انتخاب گروه يك نيست.انها مي‌توانند تا هروقت كه دوست دارند به رويه خود ادامه دهند.گروه 2 همچنين ايده‌الی است كه ممكن است ما نخواهيم ( يا نتوانيم) به آن برسيم. مخاطب اين سری از نوشته‌ها – كه با عبارت اوپن سورس مشخص مي‌شود – گروه سوم هستند.

قبل از هر چيز بايد بگويم تاكنون هيچ كدام از معادلهای فارسي برای عبارت « اوپن سورس » مفهوم را بطور كامل نمي‌رسانند.(اين عقيده شخصي است).به همين دليل تا هنگامی كه عبارتی پيدا كنم كه مفهوم را به صورت كامل برساند، از عبارت «اوپن سورس » استفاده خواهم كرد.

در اين نوشته كوتاه نمي‌خواهم در مورد فلسفه اوپن سورس بگويم. نمي‌خواهم سخن ريچارد استالمن را يادآوری كنم كه اوپن سورس را برای با ارزش بودن مفهوم آزادی برگزيده است.تنها مي‌خواهم از دغدغه شخصي خود بگويم:

20 سال درس نخواندم كه يك فرد غربي به من به چشم دزد نگاه كند.درست يا غلط؛ ترجيح مي‌دهم كاری كنم كه او ديگر من را به اين چشم نبيند.همين!

7 دیدگاه »

  1. من فقط از دو نرم افزار اپن سورس استفاده می کنم ; فایرفاکس و نوت پد ++
    بقیه برای من ناکارآمد بودند. وقتی قدرت و برتری نرم افزارهای پولی را می بینم و اینکه با این قیمت نازل در دسترس من هستند، دیگر به جایگزین های اپن سورس فکر نمی کنم.
    – شرکت های بزرگ نرم افزاری، ایران را به عنوان یک بازار نمی شناسند که خریدن یا نخریدن من به آن ها ضرری برساند. اگر مسئله ی خسارت زدن به آن ها باشد، چرا نرم افزارشان اینقدر راحت کرک می شود؟

  2. amin said

    من فکر نکنم گروه اول – یعنی همان اساتید – مطلقا از نرم افزارهای آزاد استفاده کنند . خصوصا در ایران که نمیشه برای خرید نرم افزاری پول داد که اگر هم میشد
    من بعید میدونم کسی حاضر بود پول پرداخت کنه ! البته قصد توهین ندارم ولی خوب ایرانی هستیم دیگه !
    دوم اینکه اگه تفکر پشت سر اوپن سورس نبود ، این جامعه به شدت بی روح میشد
    در حقیقت مقالات استالمن در حکم نوشته های مقدس برای کاربران است !!!
    سوم به علی خان جباری :قدرت و برتری نرم افزارهای غیرآزاد در برابر محصولات اوپن سورس ، هر روز کمتر و کمتر میشه .نمونه : مدیا پلیرهای vlc و Gomplayer
    openoffice , …
    در ضمن باید بین آزادی و رایگان بودن فرق قائل شد . همه ی نرم افزارهای آزاد ، رایگان نیستند !
    راستی ! اگر با مدیاپلیر amarok کار کرده باشید ، winamp , سایر پلیر ها رو چیزی در حد آشغال میدونید ! باور کنید.
    این رو به عنوان سینه چاک اسبق winamp از من بپذیرید !!!

  3. amin said

    منظورم گروه شماره ۲ بود ! شرمنده اشتباه شد 😦

  4. Mahdi said

    بسم الله
    سلام. من هم ديگه يواش يواش بايد استفاده از نرم افزارهاي اوپن سورس رو سرعت بدم. همين روزهاست كه يه نسخه اوبونتو روي كامپيوترم نصب كنم.
    ضمنا با جمله ي آخر شما به شدت موافقم.
    يا علي

  5. SunMaster said

    در واقع من هم مدتی هست که به لینوکس و اپن سورس مهاجرت کردم اما کاهی برای بعضی امکانات مجبور به استفاده از ویندوز هستم مثلا برای بازی ها و یا غیلطر شکن یا حتی چت روم یاهو که دیگه نمیشه با پیجین یا حتی یاهو مسنجر تحت لینوکس وارد شد ….
    و البته لایو رایتر مایکروسافت که باید اعتراف کنم کحصول بی نظیریه و کی بلاگر لینوکس اصلا به وای اون نمیرسه
    هرچند در بقیه موارد کاملا طرفدار لینوکس هستم

    در ضمن دکتر جان من طرفدار کامل وبلاگت هستم و هر روز اونو میخونم
    از وقتی از بلاگر به اینجا مهاجرت کردم دیگه وبلاگ من خواننده نداره اما!!!

  6. mhmazidi said

    sum master گرامی :
    شما لطف كنيد ادرس وبلاگتان را وارد كنيد تا من و خوانندگان اينوبلاگ با نوشته‌های شما اشنا شوند.

  7. SunMaster said

    sunmaster14.wordpress.com
    البته باید بگم لاگ من هیچ چیز جالبی نداره
    فقط یه مقدار خرف بیخودیه با جند تا شعر و لیریک
    کلا یه بلاگ بیمزه!!

    راستش بلاگ شما یه چیز بی نظیره
    من نمیدنم کی میرسی اپ کنی!!!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

