ASP.NET و اوپن سورس

پس از اطلاعاتی كه از طريق سايت built with بدست آورديم، كمي كنجكاو شدم كه در مورد ASP.NET بيشتر بدانم. ASP.NET جزیی از پلتفرم NET. مايكروسافت است.اخرين نسخه موجود آن 2 است و بر طبق گفته ويكي‌پديا نسخه 3.5 آن در تاريخ 27 فوريه 2008 ارائه خواهد شد.

تا انجایی كه من متوجه شدم ASP.NET 2.0 يك تكنولوژی رايگان(free) است اما در جایی نخواندم كه اوپن سورس باشد.(يعني يك تكنولوژی انحصاری مايكروسافت كه البته رايگان است). اما دو نكته كشف كردم كه برای خودم جالب بود:ajax_logo

1- APS.NET AJAX 1.0: ورژن جدیدی از ASP.NET است.اما من تاكنون در وبلاگهای فارسي كمتر اسمي از آن شنيده بودم.احتمالا تنها در فرومهای تخصصي دنبال مي‌شود.(آيا سايت فارسيی مي‌شناسيد كه از اين ورژن استفاده كند؟)

2- با اينكه –اگر اشتباه نكنم – ASP.NET خودش اوپن سورس نيست اما برايم جالب بود كه با چند نرم‌افزار مديريت وبلاگ كه بر پايه ASP.NET نوشته شده بودند و اوپن سورس هم بودند آشنا شدم.نمونه‌هایی مثل SubText, BlogEngine.net, DasBlog , SubSonic  و البته تازه‌ترين آنها scribesonic. قبلا بصورت مبهم چيزهایی در مورد اوپن سورس و ASP.NET شنيده بودم؛ اما هرگز تصور وجود چنين نرم‌افزارهایی را نداشتم.حالا دوتا سوال داشتم:

-آيا وبلاگ فارسيي مي‌شناسيد كه از اين نرم‌افزارها استفاه كند؟

-سرويس‌های وبلاگی رايگان وطنی از كدام نسخه ASP.NET استفاده مي‌كنند.آيا امكان آن هست كه آنها به سمت نسخه‌های اوپن سورس مذكور حركت كنند؟

اين پست را تقديم مي‌كنم به بيتا خانم كه يك NET. كار است.

15 دیدگاه »

  1. SunMaster said

    تا جایی که من میدونم دوست عزیز من رضا در سایت و البته وبلاگش از این سیستم استفاده کرده البته ادرسبلگ رو نمیدونم اما سایتش هست http://www.ir4.irg

  2. پسر مریخی said

    کمتر وبلاگ‌هایی هستن که ای ASP.NET استفاده کنن. حداقل نسبت به پی اچ پی خیلی کمتره. معمولا به صورت اپن سورس هم نوشته نمی‌شه اپلیکشین‌های ASP.NET با این‌حال از نظر فنی هیچ مشکلی در این زمینه وجود نداره. سورسش رو می‌ذارن به جای dll کامپایل‌شده‌ش رو.

    ASP.NET Ajax هم ورژن جدیدی نیست البته. یه فریم‌ورکه برای ASP.NET که راحت‌تر با Ajax توش بشه کار کرد. یه سری کتاب‌خونه و توابع نوشته‌شده‌ی آماده‌س.

    اما از بین سرویس‌های داخلی پرشن‌بلاگ که قدیما از ورژن قدیمی‌تر ASP استفاده می‌کرد. الانشو مطمئن نیستم. ولی بلاگ‌فا از ASP.NET استفاده میکنه.

    در مورد اپن‌سورس شدنشون. راستش این ایده به ذهن خود منم رسیده بود که اینا بیان سیستمشون رو اپن‌سورس کنن. خوشحالم که شما مطرحش کردید.
    اینا می‌تونن سیستمشون رو به صورت یه پروژه‌ی باز متن بذارن مثلا توی sourceforge.net . البته اگه به بهترشدن سیستمشون اهمیت می‌دن!! به نظر من که خیلی سریع‌تر می‌تونه پیشرفت بکنه. به هر حال فکر و نظر همه‌ی برنامه‌نویس‌ها خیلی مؤثرتر از یه تیم برنامه‌نویسی کوچیکه.

    البته من فکر نمی‌کنم عزیزان علاقه‌ای به این کار داشته‌باشن!

  3. پسر مریخی said

    «…آنها به سمت نسخه‌های اوپن سورس مذكور حركت كنند؟»
    اا گویا من اشتباه خوندم اون «مذکور» رو ندیدم. netvibes یه کم فونتش ریزه! 🙂

    من متوجه نشدم چطوری به سمت این سیستم‌های مدیریت وبلاگ حرکت کنن. اگه منظورتون اینه که از این‌ها الهام بگیرن که خوب چرا نمی‌شه. اگه منظورتون جایگزین کردن سیستم فعلی با اینا باشه (که من فکر نکنم منظورتون این بوده) خوب نه! کلی نشستن سیستم مدیریت وبلاگ نوشتن. زحمتاشون هدر میره این طوری.

    به هر حال از نظر من اینا می‌تونن سیستمشون رو اپن‌سورس کنن.

  4. Siah said

    ASP.net کلا یک تکنولوژی رایگان هست اما چیزهایی که شما نیاز دارید تا اون رو پیاده سازی کنید رایگان نیست به عنوان مثال باید ویندورتون حتما IIS داشته باشه (که معمولا نهایتا به ویندوز سرور میرسید) روی لینوکس هنوز کامل پورت نشده (یه پروژه به نام مونو هست که سر دسته اش رهبر ما میگویل ایکازا بود و ناول خریده الان شرکت رو و دارن اونو میارن روی لینوکس ناول) و یا ابزاری که باهاش ASP.NET مینویسید به نام Visual Studio خیلی گرونه (هر چند مایکروسافت یه ورژن مجانی هم داده) ASP.NET و ویژوال استودیو بیشتر توی کارهای حرفه ای به کار میره و گفته میشه که 60 درصد شرکتهای برنامه نویسی از ویژوال استودیو استفاده میکنند (آخرین باری که من قیمت ویژوال استودیو رو گرفتم پنج هزار دلار برای ورژن تیم سیستم بود) من مایکروسافت رو دوست دارم ولی ASP.NET به طور قطع از مدل نرم افزار آزاد خیلی دوره. توی ASP.NET برخلاف PHP که معمولا با سورسش میاد (مگر اینکه با زند کمپایل بشه) سورس رو میتونین بالکل مخفی کنید. و اگر بخواهید پول بسازید چیز گوشتیه.
    من شخصا قدرت ASP.NET رو در لول های وب سرویس میدونم و همینطور زبان زیباگلی به نام C#

    اگر به فلکس هم علاقمند باشید وب سوریس ASP.NET با فلکس خیلی خوب در میاد
    اگر هم به سکند لایف علاقمند باشید اونا دارن از دات نت روی لینوکس الان استفاده میکنند و میتونید به زبان سی شارپ برنامه بنویسید (البته دات نت و ASP.NET کمی فرق دارن و در حقیقت ASP.NET زیر مجموعه ای از Dot net framework هست
    خدا همه ما رو با بیل گیتس محشور کنه.

  5. رضا said

    مهم ترین و معروف ترین CMS ایرانی که برای مدیریت وبلاگ توسط ASP نوشته شده بود اسپ سوار بودش http://www.asp-rider.com که بعد از یک سال و اندی پروژه اش برای همیشه متوقف شد و استفاده کنندگانش هم بدون ساپورت باقی موندن! از جمله وبلاگهای شخصی و معتبری هم که در ایران با .Net اجرا شده اند میشه به وبلاگ آقای بنائی http://www.hamedbanaei.com و وبلاگ فارستک http://www.farstec.net اشاره کرد، البته توی سالهای 81 تا 83 وبلاگهای ایرانی که تحت .Net اجرا شده بودند خیلی بیشتر بودن ولی اکثر نویسندگانشون به دلایل شخصی و مشغله های روزمره وبلاگ نویسی و همینطور توسعه نرم افزارهای وبلاگهاشون رو کنار گذاشتن.
    یکی از خدایان .Net در ایران هم جناب نیری هستش که یکی دو تا کتاب رو در این زمینه و البته به انگلیسی منتشر کرده nayyeri.net و وبلاگشون هم در همین رابطه به انگلیسی هست.

    در مورد اپن سورس شدن سرویس های مثل بلاگفا و… بعید میدونم شدنی باشه، معمولا اینجور سرویس ها هرگز سورس کدشون رو به صورت کامل در اختیار دیگران نمیذارن چون می تونه عواقب وخیمی به دنبال داشته باشه، شاید بخش هایی از اون رو برای توسعه دهندگانشون عرضه کنند ولی گرایششون به سمت اپن سورس تا حد زیادی غیر ممکن هستش.

  6. macromediax said

    Asp.net Ajax یک نسخه از دات نت نیست . بلکه کامپوننت هایی هست که روی ویژوال استودیو سوار میشن و قابلیت های آجاکسی را با افزودن چند تگ به کامپوننت های دات نت فراهم میکنند.

  7. koosha said

    اول از همه از شما(آقای مزیدی) خواهش می کنم در مورد برنامه نویسی مطلب ننویسید.
    همون طوری که macromediax گفت،ASP.NEt AJAX یک ابزار(کامپوننت) برای .net ….
    همون پروژه Atlas مایکروسافت که به این اسم تغییر نام داد.در ضمن Asp.net Ajax کاملا Open source و می تونید همین الان سورسشو از سایت Open source مایکروسافت یعنی CodePlex دانلود کنید!
    Blogfa: از .net 1 استفاده می کنه و با VS 7 نوشته شده.
    Mihanblog :کاملا همه چیز مثل بلاگفا
    parsiblog.com: از .net 2 استفاده کردن.
    MySpace با .net 2 بود که جدیدا مثل این که تغییراتی دادن…

    – سرويس‌های وبلاگی رايگان وطنی از كدام نسخه ASP.NET استفاده مي‌كنند.آيا امكان آن هست كه آنها به سمت نسخه‌های اوپن سورس مذكور حركت كنند؟
    هیچ وقت .net نمی تونه با قدرت Open source php حرکت کنه..net شبیه یک نرم افزار Compile میشه.یعنی تبدیل به File های dll میشه(کاری به مسائل خاص بازگشت و فلان نداریم!).یعنی سورس اون قدرها هم آزاد نیست.کلا شرایط طوریه که امکان رشد ASP 3(Classic) در Open source بیشتر از .net!

    در ضمن سایت بنده هم با .net 2 و VS2005 و Ajax و … نوشته شده: http://www.zaxino.com > با قدرت .net آشنا بشید!

  8. ۱- این عزیزی که به اسمه کوشا کامنت گذاشته من نیستم! (هرچند با نظرش تا حدودی موافقم)

    ۲- ایمیل رو گذاشتن برای جواب دادن فکر کنم!!

  9. mhmazidi said

    1- خوشحالم كه دوستان عزيزی چون ماكرومديا تذكر دادند.منظور من از ورژن ، نسخه 2.5 يا .. نبود بلكه منظور محصولی از دنياي دات نت بود.من متاسافانه ترم علمی آن يعني كامپوننت را در جای درست استفاده نكردم.از ماكرومديای عزيز متشكرم كه راهنمایی كردند.
    2-كوشا جان: فكر مي‌كنم بايد در هنگام بكار بردن كلمات اندكي بيشتر دقت كنيم.نظر شخصي من اين است كه هيچ كسي چنين اجازه‌ای ندارد كه به ديگران بگويد در مورد فلان موضوع بنويسد و يا در مورد فلان موضوع ننويسد.البته مي‌توان با راهنمایی ديگران و بيان اشكالات آنها از پخش اشتباهات جلوگيری كرد.
    3- نوشتيد كه هيچ وقت دات نت نمي‌تواند با نيروی اپن سورس حركت كند: دقيقا متوجه منظورتان نشدم.پيشنهاد من اين نبود كه مايكروسافت؛ دات نت را اپن سورس كند.بلكه چيز جذاب برای من ايت است كه با ذكر نمونه‌هایی در بالا ؛ مواردی را پيدا كردم كه در محيط دات نت ، ابزارهای مديريت وبلاگی بصورت اپن سورس ايجاد شده‌اند.ايا منظور شما اين است كه اين ابزارها اوپن سورس نيستند؟

  10. mhmazidi said

    جناب گناهكار:
    قبلا در مورد سبك پاسخ دادنم به كامنتها و ايميلها دوبار در وبلاگ نوشتم.هرگاه از شما ايميلي به دستم رسيد كه حاوی توهين، اهانت، عصبانيت نباشد به آن پاسخ خواهم داد.هركسي اين اختيار را دارد كه لحن ايميلش دوستانه و مهربانه باشد يا نباشد.اما فكر مي‌كنم كه اگر دوستانه بودن الزامی نداشته باشد، محترمانه بودن حتما الزامی است.
    اين لااقل نظر شخصي يك برادر بزرگتر مي‌تواند باشد. به اميد روزی كه يك ايميل بدون عصبانيت، توهين، بي‌احترامی‌ و… از شما دريافت كنيم.به اميد آن روز

  11. Mehrdad said

    .NET Framework که توسط مایکروسافت ارائه شده، Open source نیست. ولی specificationهای قسمتهای اصلی آن توسط ECMA استاندارد شده و برای همه به صورت royalty-free قابل اجرا هست. پروژه های مختلفی در این راستا انجام شده (مثل http://www.mono-project.com) و در حال حاضر .NET بر روی Linux و سیستم های مشابه قابل اجراست. حتی خود مایکروسافت یک ورژن از آن را به صورت opensource و البته صرفا برای استفاده های non-commercial به نام SSCLI (Rotor) منتشر کرده است. ASP.NET به قدری قدرتمند است که یک ورژن PHP کامل با آن نوشته شده است که در بسیاری موارد سرعت بیشتری از PHP serverهای دیگر دارد (=> phalanger)

  12. جناب آقای دکتر مزیدی
    مدیریت محترم و بزرگوار وبلاگ مزیدی WEB2.0

    اینجانب گناهکار٬ صادره از اهواز٬ بدینوسیله اعلام می‌کنم در صورتی که باعث رنجیده‌خاطر شدن شما گشته‌ام طلب عفو و بخشش دارم باشد که مقبول افتد.

    همچنین یک خواهش و پیشنهاده بسیار بسیار کوچیک از جناب‌عالی داشتم که به‌صورت کاملن محترمانه بیان می‌کنم و این اختیار شماست که به آن توجه نمایید یا خیر: «لطفن قبل از نوشتن مطالب در وبلاگتان به‌صورت عمومی٬ منت بر سر ما نهاده٬ لطف کنید٬ بزرگواری نمایید٬ از موتور جستجوگر گوگل جهت هرچه پربارتر نمودن مطالبتان بهره‌ جویید و در صورت لزوم با افرادی که ممکن است احیانن٬ خدای ناکرده٬ اطلاعات و آشنایی نزدیک با موضوع داشته باشند مشورت نمایید»

    لینک‌ها به ایمیل قبلی پیوست هستند.

    با احترام
    گناهکار
    مورخه ۱۳ شهریور ۱۳۸۶

  13. mhmazidi said

    جناب گناهكار عزيز:
    تصور مي‌كنم پس از چندين سال دمخور بودن با اينترنت ، حداقل اين نكته بديهي و اوليه را ياد گرفته باشم كه گوگل را برای همين موضوع گذاشته‌اند.
    پس سوال اينجاست كه آيا من قبل از نوشتن از گوگل استفاده مي‌كنم؟ جواب : بله . اما هنوز هم احساس مي‌كنيد يك جای كار لنگ مي‌زند؟ خب اشكال ندارد ؛ هرجا احساس كرديد من يا هركس ديگری برخطا هست ، در كامنتهای همان مطلب ان خطا را در كمال آرامش توضيح دهيد.مطمئنا هم موجب خوشحالی است هم سبب راهنمایی.
    در مورد مشورت با كساني كه اطلاعاتی دارند: اساس وبلاگ ايجاد شده برای همين. كه من مطلبي مي‌نويسم و اگر در ان اشكالی بود شما كه خبره اين مسايل هستيد من و خوانندگان را راهنمایی كنيد.
    اساسا من با مشورت بصورت خصوصي و همچنين قبل از انتشار يك مطلب ميانه خوبی ندارم.
    از شما خواهش مي‌كنم زين پس تمام نوشته‌های اين وبلاگ را زير ذره‌بين بگذاريد و هرجا اشكالی و سوالی بود تذكر دهيد. منتها فرامش نكنيد كه « بفرما ، بشين ، بتمرگ » هر سه بر فعل نشستن دلالت دارند .اما بكار بردن كلمه سومي چندان زيبنده شخصيت والای شما نيست.
    ناگفته پيداشت كه انتقاد لازم نيست همراه با فدايت شوم و جانم باشد.اما اين برادر نادان بزرگتر از شما اعتقاد دارد هر انتقادی هم مي‌تواند دوستانه مطرح شود

  14. koosha said

    طرز نگارش برگرفته از گناهکار.
    جناب مزیدی،با توجه به محبوبیت وبلاگ شما نزد جامعه ی ایرانی،می بایست پیشنهادی مشابه پیشنهاد گناهکار خدمت شما ارائه نمایم.کاملا جمله ی خود را*(پا ورقی) صحیح و محترمانه عرض کردم.بنده نباید در مورد جزء Stiner موتور هواپیمای F5 صحبت کنم،چون فقط اسم آن را شنیده ام! یعنی حق ندارم که مطلی را که نمی دانم و من درآوردیست منتشر نمایم.کمی منطقی باشید.فرض کنید هر روز ،روزنامه ی همشهری چرت و پرتهایی در مورد وبلاگ نویسی منتشر نماید.برای مثال بنویسد Blogfa اپن سورس شد!(جمله مفهوم ندارد،اگر هم بخواهیم منظور را تحلیل کنیم خبر اشتباست).شما چه می کنید؟ درست است که هر روز برای مردم اراجیف چاپ کند!؟
    به این آزادی بیان می گویند؟! اگر به همشهری بگوییم دیگر در مورد وبلاگ نویسی مطلب ننویسد باید بگوید به شما چه!؟ من دوست دارم چرت بگویم! توجه داشته باشید که در حال وبلاگ نوشتن هستید،نه بازی چوگان که به کسی ربطی نداشته باشد شما دارید چگونه بازی می کنید.
    با راهنمایی؟ در مثال بالا ذکر کردم: روزنامه ی همشهری نباید مطلبی بنویسد.من می توانم به روزنامه ی همشهری بگویم استباه می نویسی! دیگر ننویس! ولی مسئول آن نیستم که به آن آموزش دهم چگونه ملطب در مورد وبلاگ بنویسد! اشتباه می کنم!؟

    مطلب بالا،جوابیه ی این متن شما بود:
    كوشا جان: فكر مي‌كنم بايد در هنگام بكار بردن كلمات اندكي بيشتر دقت كنيم.نظر شخصي من اين است كه هيچ كسي چنين اجازه‌ای ندارد كه به ديگران بگويد در مورد فلان موضوع بنويسد و يا در مورد فلان موضوع ننويسد.البته مي‌توان با راهنمایی ديگران و بيان اشكالات آنها از پخش اشتباهات جلوگيری كرد.

    پاورقی:
    * اول از همه از شما(آقای مزیدی) خواهش می کنم در مورد برنامه نویسی مطلب ننویسید.

  15. noskheye jadide asp.net nist azizam. bi savad baziam dar nayar. in harfa chie ? man ajax control toolkit ro khordam. age soal ya komaki khasty ba man dar tamas bash. 09123687629 in chizi ham ke inja neveshti kheili khande dare . bardar ta abroomoon narafte

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

