فلسفه شبكه‌های اجتماعی

بارها در اين وبلاگ نوشتم كه «شبكه‌های اجتماعی  » و مفهوم «sharing» به بياني روح اينترنت – و بخصوص وب 2- هستند.يك لحظه ساختار هندسي شبكه‌های اجتماعی را در ذهن خود تجسم كنيد.مي‌بينيد كه هدف از شبكه‌های اجتماعی تنها دوست‌يابي -يا در ساده‌ترين حالت: جفت‌يابي- نيست.بلكه بعلت ساختار درهم تنيده انها، اين شبكه‌ها ظرفيت بسيار بالایی برای ايجاد انواع و اقسام ارتباطات بين انسانهای مختلف را دارا مي‌باشند. اما متاسفانه احساس مي‌كنم كه ديد درستي نسبت به مفهوم «شبكه‌های اجتماعی» وجود ندارد.مثالی مي‌زنم:

يكي از وبلاگ‌نويسهای معروف- و البته محترمی- هست كه چندبار در وبلاگشان از اينكه افراد ناشناس در اوركات ايشان را add كرده‌اند، ابراز تعجب و ناراحتی كرده‌اند.يا موردهایي كه برای خودم پيش آمده‌اند: چندبار بعضي از آقايان را در فيس‌بوك add كردم -توجه بفرماييد كه آقا بوده‌اند نه خانم!! – اما آنها پيغامي فرستادند كه آيا ما همديگر را مي‌شناسيم؟ بماند كه چقدر پيش خودمان احساس خيط شدن كرديم!!!

يا از آن بدتر؛‌ يك ايرانی طراح يكي از اپليكيشن‌های بسيار بسيار پرطرفدار در فيس‌بوك است. شخصا خيلي دوست داشتم تا كارهای ايشان را در فيس‌بوك پيگيری كنم.مي‌دانيد در جواب درخواست add من چي نوشتند؟ آيا ما همديگر را مي‌شناسيم؟!!

ببينيد!! اين حق هركسي است كه بخواهد دايره دوستان خود را محدود نگه‌دارد. برای اين كار او مي‌تواند پروفايل خود را private كند و تنها برای دوستان شناخته شده خودش در دسترس بگذارد. اما فراموش نكنيم كه فلسفه و هدف ايجاد شبكه‌های اجتماعی چيست؟ آيا ايجاد يك نسخه مجازی از همان دوستان دنياي واقعی است؟ يا مكانی برای ايجاد ارتباطات جديد؟

احساس من اين است كه بسياری از افراد تنها با كساني ارتباط برقرار مي‌كنند كه در تمام موارد، مشابه همديگر باشند.آنها در تمام وب تنها با افراد ثابت و مشخصي ارتباط دارند.در صورتی كه اين حالت را در كاربران غربي شبكه‌های اجتماعی كمتر مي‌بينيم.اگر دقت كرده باشيد بسيار اتفاق افتاده كه كسي كه اصلا زبان فارسي را نمي‌فهمد ما را در ليست دوستان خود قرار مي‌دهد.علت ساده است: او در پروفايل من يا شما چيزی يافته- گاه تنها يك چيز بسيار ساده- كه برايش جذابيت دارد.برای او مهم نيست كه در تمام نكات باهم مشابه نيستيم، او از همان يك نكته تشابه لذت مي‌برد و آن را بهانه‌ای برای ارتباط مي‌يابد.يا مثلا من در يك گروه موزيك ممكن است شخصي را كه در نوع موزيك خاصي، باهم سليقه مشتركی داريم؛ add كنم.

بياييم ما نيز اينگونه از شبكه‌های اجتماعی استفاده كنيم.لازم نيست هركسي را چشم بسته به ليست دوستان اضافه كنيم.بلكه لازم است بدانيم اين شبكه‌ها ايجاد شده‌اند برای اين كه افرادی كه در يك يا چند زمينه مشابه هم هستند و تاكنون از وجود همديگر باخبر نبوده‌اند، اكنون بتوانند به سادگی باهم تعامل داشته باشند.اساسا شبكه‌های اجتماعی ايجاد شده‌اند كه روابط اجتماعی ما را – در نسخه مجازی – وسعت بخشند. از اين خاصيت مهم انها، خود را محروم نكنيم.

11 دیدگاه »

  1. amin said

    مدتی قبل بعضی دوستان در توییتر هم معتقد بودن باید افراد کم کار رو از لیستشون حذف کنن . به همین خاطر تصمیم داشتم همچین چیزی بنویسم که از یادم رفته بود تا حالا !
    مثلا یکی از همین افراد که مدتی نبود ، گویا زندانی -سیاسی – شده بود !!!
    یکی از همین خارجی ها مثلا یه ژاپنی از یکی از موسیقی های آذری که گذاشته بودم خوشش اومده بود و یکی دیگه از لینک هایی مربوط به اویونتو و … !
    من هم همین طور ! چیزهایی یاد گرفتم که عمرا جای دیگه نمی تونستم. و تقریبا بیشتر از کسانی که هنوز منو اد نکردن !
    من با نظرت کاملا موافقم . حتی اگه یک کلمه هم یاد بگیریم ، ارزششو داره.
    اگر چه تصمیم دارم شما رو از لیست توییترم حذف کنم ! 😀
    خیلی کم پیدا شدید ها 🙂

  2. ٍاحسان said

    موافقم ! (:

    اگه زحمتي نيست آخرين پست منو ببينين !
    زيادي پرووم نه ! D:

    http://akspress.wordpress.com/

  3. هادی جامی said

    جناب مزیدی سلام . من یه چند تا تم فارسی برای وردپرس تو یه سایت پیدا کردم . البته شاید تکراری باشه اما برای اونایی که جدید میان جالبه . می تونن برن از تو سایت دانلود کنند . لینکش رو براتون می زارم خواستین به بقیه هم معرفی کنین .

    http://www.wpthemesfree.com/index.php?page=27
    http://www.wpthemesfree.com/index.php?page=28
    http://www.wpthemesfree.com/index.php?page=29

    توی تیتر تم های فارسی کلمه Persian نوشته شده .

  4. محسن said

    من هم بارها خواستم کسایی رو که خیلی کم کارن از لیستم حذف کنم اما نمی دونم چرا هیچوقت این تصمیم رو عملی نکردم . می دونی دکتر جان من که فکر می کنم اینترنت بجای اینکه دیگه یه شبکه مجازی باشه کم کم داره تبدیل می شه به یه دنیای واقعی و زندگی واقعی داره تبدیل می شه به یه دنیای مجازی

  5. moryabdi said

    یکی از اساسی ترین چیزهایی که باعث میشه مثل شما فکر نکنم اینه که از نظر من هر دوستی که پیدا میکنی به همان اندازه هم باید وقت بیشتری برای ادامه دوستی بگذاری…
    البته این عقیده منه برای همین سعی میکنم بجای ارتباط با همه ارتباط با کسانی که به تفکرم نزدیک تر هستن یا آشنایی قبلی باهاشون دارم ارتباط برقرار کنم…
    برای همین جواب من هم تقریبا در بیشتر مواقع این :آيا ما همديگر را مي‌شناسيم؟! » هست…
    به انسان های مثل من فکر کنم میگن غیر اجتماعی یا منزوی! یا آدم بدور…
    در کل هر کسی روشی داره…

  6. دکتر هرکاری میخواهی انجام بده فقط ما رو از دعوتنامه هات محروم نفرما!
    اینم نظر من در مورد مطلبت : ما همگی توی StumbleUpon غیر فعالیم، این دلیل نمیشه که همه رو از لیت دوستان خدمون پاک کنیم، و مطمئن باشید داشتن 101 دوست بهتر از 100 دوسته!

  7. سعید said

    دکتر جان سلام

    خبری داشتم که خوشحال می شم شما هم خبرش رو توی بلاگت بنویسی تا افراد بیشتری بیان:

    جشن روز آزادی نرم‌افزار و نصب اوبونتو در تهران
    http://tinyurl.com/2azyhu

    از شما هم دعوت می کنم که بیای و ما رو خوشحال کنی.

  8. محسن said

    راستی دکتر جان می شه یه راهنمایی در مورد فارسی کردن قالب و افزونه هم بنویسی . ( خیلی بی ربط بود نه )

  9. Phoenix said

    من فکر میکنم کسی که داخل این شبکه ها میاد به این معنی نیست که حتما میخواهد همه را در لیست خودش بپذیره و طبیعیه که بخواهد با کسی که از نظرش پارامترهای مورد نظرش را داره ارتباط داشته باشه کمتر پیش میاد که شما همینظور یک آیدی را به لیستتون اضافه کنید پس باید از یک فعالیت اون شخص خوشتون اومده و این که ما همدیگر را میشناسیم در واقع دنبال یک نقطه مشترک میگرده نه اینکه چون من شما را نمیشناسم شما نمی تونید عضو دوستان من باشید

  10. آمیر said

    البته جناب مزیدی، نظر شما از بعضی جهات درسته. مثلاً پاراگراف آخرتون رو دربست قبول دارم! ولی فلسفه ی شبکه های اجتماعی صرفاً بسط دادن اون دایره نیست. هم اندیشی و ارتباط متقابله. این که من از یه پارامتر پروفایل شما خوشم بیاد دلیل کافی به حساب نمیاد. لااقل شما هم بهتره که یه قسمت پروفایلم چشم مبارک شما رو گرفته باشه. دقیقاً مشابه رد و بدل لینک در وبلاگها. البته خیلی خوبه که من لینک فلانی رو بذارم تو بلاگم تا طرف خوشش بیاد، اما فکر می کنم بلاگرول جایی که دوستان دیگه شما از سلیقه ی شما و این که شما از چه نوشته هایی لذت می برین مطلع بشن. اگه من چیز جذابی تو پروفایل یا نوشته های شما نبینم ، هیچ وقت شما رو به شبکه ی خودم اضافه نمی کنم.

  11. البته دوستان در بالا نظر دادند
    ما هم اين پايين نظر مي دهيم
    دايره دوستان ما شعاعش داره از حد خارج ميشه
    اما خوبيت نداره يكي كه ميگه لينكتو گذاشتم آدم بهش لينك نده
    قباحت داره
    ميگن باد داره طرف
    خودشو ميگيره
    برقرار باشيد

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

