PMS

در بدن همه ما -زن و مرد- موادی ترشح مي‌شوند كه تحت كنترل ما نيستند و به آنها هورمون مي‌گويند.هورمونها اجزایی بسيار مهم و كليدي در تنظيم بسياری از فعاليتهای بدن هستند.با اينكه مقادير مترشحه فوق‌العاده جزئی است اما كوچكترين تغييری در ميزان ترشح آنها مي‌تواند تاثيرات فراوان و گاه شديدي بگذارد.

در همه زنان از سنين بلوغ به بعد دو هورمون اساسي ترشح مي‌شوند: استروژن – پروژسترون.يكي از بينهايت تاثيرات اين دو هورمون، تنظيم سيكلهای قاعدگی ( عادات ماهيانه) در زنان است.بدين صورت كه معمولا موجب مي‌شود در يك دوره 28 روزه اين سيكل تكرار گردد.در 14 روز اول استروژن بيشتر ترشح مي‌شود و در 14 روز پاياني پروژسترون.روز 14 بعنوان روز تخمك‌گذاری شناخته مي‌شود.

اين سيكل دقيق بسيار حساس است.گاه دچار تغييراتی مي‌شود كه مي‌تواند عوارض و مشكلاتی ايجاد كند.

در آمارهای پزشكي ديده شده است كه حدود 90% زنان در طول سنين بارداری (از بلوغ تا يائسگي) علايمي را تجربه مي‌كنند شامل: 1-درد پستان 2-نفخ 3-آكنه(جوش غرور) 4- يبوست.  معمولا اين علايم از روز 14 هر سيكل تا روز 28 آن، ممكن است اتفاق بيافتد.گاه اين چند علامت آنقدر شديد مي‌شوند كه با تغييراتی در خلق و خوی فرد همراه شده و منجر به اختلال در فعاليتهای شخصي و اجتماعی آن فرد مي‌شود.در اين حالت به آن PMS گويند.(سندرم پيش از قاعدگی). برای اين مشكل توصيه‌هايي جهت ورزش،رژيم غذايي؛ درمانهای پزشكي وجود دارد.اما …

نكته: در اطراف همه ما زنانی وجود دارند : مادر، خواهر، دوست دختر، پارتنر، نامزد، همسر ، همكار خانوم، همكلاسي ، دوست ، فاميل ، همشهری و…… بر طبق آمار علمی اعلام شده 90% آنها ممكن است بارها اين علايم را تجربه كنند.در حدود 5% آنها ممكن است آنقدر علايم شديد باشد كه رفتارهایی تند و خشن از خود بروز دهند.بنظرم وظيفه همه ما اين است كه بدانيم، گاه در بعضي از برخوردهایی اينچنين، شخصي تقصيری ندارد.فهم اين موضوع مي‌تواند موجب رفتاری درست در مقابل آنها شود.جالب آنكه آمارها نشان داده‌اند، در اين دوره درك خوب اطرفيان منجر به بهبود سريعتر و بهتر علايم مي‌شود.

12 دیدگاه »

  1. فکر می‌کنم دنیای زنان و دختران، دنیای پیچیده‌ای است. چیزی که خیلی دلم می‌خواد یاد بگیرم تا رفتار بهتری باهاشون داشته باشم.
    می‌خواستم در رابطه یا همین مطلبی که نوشتید، سوالی بپرسم، اما چونکه معمولاً جواب نمیدید یا اینکه خیـــــلی کُـلی جواب میدید، منصرف شدم.
    جداً از مطلب خوب‌تون ممنونم

  2. ProjektR said

    سلام….مطلب جالبی بود.در این مورد یه چیزایی شنیده بودم ولی نه اینجوری!

  3. mylightnight said

    ممنون كه امروز به اين موضوع پرداختي، من جزو اون 5 درصدم ، آي ملتو گاز ميگيرم تو اون روزاي نكبت مونده به منس، جالبيش اينه كه ورزش ميكنم، فيبر مي خورم ، آب ميخورم، خلاصه هركاري از دستم بربياد واسه اين كه به اون شدت اتفاق نيفته ميكنم ولي دريغ از يه ذره تغيير!

  4. myminimals said

    مرسی.اطلاعات جالب و مفیدی بود

  5. سلام.

    شما دلیشستونو درست نمیکنید؟

    حتما میدونید که چطوری دیگه. فیدشو تو فید برنر ثبت میکنید و توی سایت بار وبلاگتون با یه ویجت RSS میزاریدش. شاید برای شما فیلتر نباشه. از گفتن فیلتر هم نترسید چون میدونید که ورد پرس هم مثل بالاترین با https قابل دسترسه. ولی همین قیلطر هم کلمه خوبیه.

    خوبه نمیان سایت های آموزش فتوشاپ روببندن، چون نصف کارا با فیلتر های فتوشاپ پیش میره!:D

    ممنون که به سوالم جواب دادی دکترجون:*

  6. راستی یه سوال. من با فید وبلاگتونو دنبال میکنم، توی فید شما و همینطور عصرونه لینک های تازه دلیشس هم بین مطالب هستن. شما چطوری این کار رو کردید؟

  7. laf said

    در این مورد غیر از اینجا جای دیگه ای مطلبی نخونده بودم ولی تقریبا یک سالی میشه خودم این دوران و رابطه رو کشف کردم و از اون موقع به بعد زندگی شیرین میشود !!!

    و فکر کنم اگر به این نکته در سطح گسترده توجه شود حتی خیلی از طلاق ها و درگیری ها کم شود .

  8. kptools said

    سلام آقای مزیدی.
    من هم در این جشن شرکت کردم. (جشن اپن سورس رو می گم.)
    اگه وقت کردی گزارش من رو هم بخون در مورد جشن.
    منتظر هستم.

  9. Kamangir said

    مرحمت کردی دکتر.

  10. maryam said

    سلام
    خیلی عالی و بجا بود. البته من که جزو اون90 در صد نیستم و تا حالا هیچ کدوم ازاین علایم رو تجربه نکردم. اما در بین اطرافیانم کسانی هستن ک در این دوران با مشکل عدم در ک ازسوی اطرافیانشون مواجهن. اطلاع رسانی هایی از این دست می تونه خیلی چاره ساز باشه.
    ممنون دکتر جان.

  11. يكي از بهترين پست هات به عنوان يه دكتر بود .
    دو تا مسئله هست . اول بايد قبول كنيم كه همچين مشكلي وجود داره ، بعد باهاش كنار بياييم .

  12. بيستار said

    1. به! دكتر جون سلام. چي شد بالاخره دري به تخته خورد و در زمينه پزشكي هم من يه پست ديدم از شما؟!
    من كلا خيلي دختر محجوب و مظلوميم، تا جايي كه صدام به بالاي سرم نمي رسه حتي! بنابراين در خيل اين 5% نمي گنجم خوشبختانه.
    2. وردپرس فارسي حمايتت مي كنيم. اسلام پيروز است – اسرائيل نابود است…!
    به زودي اين لوگو رو ميذارم تو وبلاگم.
    3. دكتر، فكر نكني تازه به دنيا رسيدم. خير اينجانب در يك ماه گذشته در راستاي زدن چند تا مشت محكم توي دهن استكبار و جهان تك قطبي و … اينا (!) چند تا كلمه و عبارت رو ترجمه كرده ام. چرا پس اسم منو توي ليست «خوبها» نمي نويسي، ها؟
    * راستي خبر جديد رو شنيدي؟ قرار شده كه به اتفاق ورونيك «انجمن دفاع از اذيت خوران ملس» تشكيل بديم واسه خودمون. نگفته پيداست كه يكي از اهدافمون حفظ ارزشهاي اعضا در برابر توطئه و شيطنتهاي اذيت كنندگاني چون شماست، چند تا هدف خرد و كلان ديگه و … اينا هم داريم. جميعا مرگ بر آمريكا!!! 😀

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

