مخ زدن با كتاب

وقتي جوان بوديم، يادمان مي‌دادند با كتاب، خيلي روشنفكرانه مخ بزنيم!! جوك جلال آل احمد-دكتر شريعتي  كه يادتان هست!!؟؟ حالا همين امكان به صورت ديجيتالي فراهم شده! (چقدر هم كه استفاده كرديم جون عمه‌مون!!)

سايت Goodreads مي‌تواند همين نقش را بازی كند! الكی نيست كه بالای 90% كاربران آن را ايرانيها تشكيل مي‌دهند!! پس بجنبيد تا سرتان بي‌كلاه نمانده!!

اما از شوخي كه بگذريم، سايت گودريدز ايده جالبي دارد.به زبان ساده در اين سايت شما با ديگران بر اساس كتاب دوست مي‌شويد.(شبكه اجتماعی).چه چيزی در اينجا به اشتراك مي‌گذاريم؟؟ قفسه كتابهايمان را!

يعني هركسي مشخص مي‌كند كه كدام كتابها را خوانده،مي‌خواند، مي‌خواهد بخواند. فايده‌اش چيست؟ غير از پز روشنفكرانه دادن، اين يك موقعيت بسيار عالی برای پيدا كردن كتابهای مفيد است.فرض كنيم «امين اوبونتویی» در گودريدز فعال باشد. با رفتن به اكانت او ، و نگاهی به قفسه كتابهايش، كتابهایی در مورد لينوكس-اوپن سورس و… مي‌بينيد كه ممكن است هيچگاه در جای ديگر به شما معرفی نشده باشد.اين يكي از بهترين روشهای معرفی كتابهای خوب در مملكت قحطی زده كتاب است.

تنها مشكلی كه من با اين سايت دارم اين است كه تقريبا همه كتابهایی كه در قفسه كتابخانه كاربران ايراني اين سايت مي‌بينيم محدود به كتابهایی خاص هستند و اكثر آنها مربوط به حيطه ادبيات(شعر و داستان و…) است.مثلا كمتر كتابي در مورد فلسفه، جامعه شناسي، روان شناسي، اقتصاد، سياست، علوم، مهندسي، تاريخ ،پزشكي و بطور كلي شاخه‌های تخصصي ديده مي‌شود.(منظورم فقط كتابهای فارسي است.)

هرچند با گذشت زمان و پيوستن افراد علاقه‌مند به اين زمينه‌ها، اميدوارم كه آنها نيز گسترش يابند.اگر در سايت عضو شديد و به اكانت من مراجعه كرديد لينكي هست برای يك گروه كه تازه تشكيل داده‌ام: علاقه‌مندان فلسفه. لطفا اگر شما نيز تمايلي به فلسفه داريد در اين گروه عضو شويد.

پ.ن: لطفا با ديدن اكانت من در گودريدز فكرهای بي‌ربط به ذهنتان خطور نكند.بنده چه گناهی دارم كه 90% كاربران گودريدز را خانم‌ها تشكيل مي‌دهند؟؟

11 دیدگاه »

  1. maryam said

    سایت shelfari هم یه سایتی مشابه همینgoodreads هست با این تفاوت که کاربرای ایرانیش اون قدر زیاد نیستن. دقیقا من هم چند وقت پیش داشتم به همین مسأله که چرا کتاب های تخصصی فارسی تو لیست کاربرای ایرانی goodreads زیاد دیده نمی شن فکر می کردم.من خودم سعی می کنم کتاب های رشته تحصیلیم رو اضافه کنم. راستی یه گروه تو goodreadsهست که کاربرا می تونن از طریق اون کتابهایی رو برای ترجمه پیشنهاد بدن خوشحال میشیم شما هم پیشنهادات خودتون رو بدین.

  2. روانپريش said

    دكتر، نام » امين ابونتويي » كپي رايت داره / تمام حقوقش هم براي من هست / البته اسامي ديگه اي هم داره كه به مرور رو ميكنم .
    با آمارهايي كه شما دادي از ايراني بودن كاربران و ….. دادي ، يادم اومد كه من چقدر به كتاب علاقه داشتم و خودم خبر نداشتم 😀

  3. Rooh said

    از لطف شما ممنونم.
    در این مدت وارد هر وبلاگی و یا وب سایتی شدم به نوعی حرفی از
    دکتر مزیدی بزرگ بوده.

  4. کاش در کتابخوانی هم ایرانی‌ها مثل گود ریدز فعال بودن ، حیف که کتابفروشی‌ها چندان جاذبه‌ای ندارد!

  5. amin said

    اتفاقا من فکرهای با ربط ! کردم . آخه خود من چند ماهی هست تو این سایت عضوم ولی رفقا فقط از جنس خودم هستن 😀
    حالا باز انکار کن . ای مجردی …. 😀 😀

  6. کمال said

    مشکل اینجاست که کتابهای تخصصی در این زمینه ها اکثرا یا به زبان اصلی هستند یا ترجمه های پر غلط فارسی ،تنها چیزی که ایرانیها در تولیدش مهارت کافی دارند انواع مخالف شعر است

  7. کمال said

    مشکل اینجاست که کتابهای تخصصی در این زمینه ها اکثرا یا به زبان اصلی هستند یا ترجمه های پر غلط فارسی ،تنها چیزی که ایرانیها در تولیدش مهارت کافی دارند انواع مختلف شعر است

  8. سلام دکتر متشکر از معرفی این سایت … مجردی و هزار درد ! (:
    دکتر به داد ما برس که این قالب کوبریک بد جور قاراش میش شده و همه چیز به هم ریخته نه تنها لینک ها درست نمایش داده نمیشه و فقط بخشیشون به نمایش در میاد آر اس اس هم نمیاد !!! جلل الخالق من موندم این چش شده ! ؟

  9. kochebagh said

    با سلام
    منم مدتیه که تو گودریدز عضو شدم،باید بگم تجربه ی جالبیه.

  10. soboone said

    دکتر دیروز با بهنام.کاشانی داشتم صحبت میکردم میشناسی که عضو تیم وردپرس فارسی هم بود گفت امکان داره مشکل ساید بار تا دو سه روز دیگه حل بشه حالا چیکار کنیم دکی

  11. آرزو said

    با سلام و احترام:

    :
    لطفا در مورد سایت گودریدز و نحوه استفاده از آن راهنمایی جامع و کاملی
    فرمایید؟؟؟
    چگونه می توان کتاب ها را برای خود ذخیره و دانلود کرد؟؟؟
    و…؟؟؟
    با تشکر فراوان

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

