چرا خانومها؟

وبلاگ‌نويسي توانست دوستانِ نديده نشنيده اما بسيار خوبی برايم به ارمغان آورد.در اين بين علاقه من به خانوم‌ها بيش از حالت نرمال بنظر مي‌ايد.تا انجا كه برای آنها يك دسته‌بندی جدا در سايدبار وبلاگم قرار دادم.پست اخير خانوم بيستار -يكي از همين دوستان خوبم- بهانه‌ای شد برای توضيح علت اين رفتار من.

اگر واقعا مي‌خواهيد كامل متوجه منظور و هدف من شويد نياز است اندكی با آراء و نوشته‌های «ميشل فوكو» آشنا باشيد.مباحثی چون «ميكروفيزيك قدرت» ، «ديسكورس» ، «اقليت‌ها» ، «ديگری» و … همگي برای فهم اين موضوع لازمند.

اين حركت من – و ساير حركتهای مشابه- به نگرشهای فمينيستي و البته در سطحي بالاتر به نگرشهای فلسفي من نسبت به مقوله «اقليت» و «ديگری» بر مي‌گردد. اقليت در مفهوم فوكويي كلمه ، اقليت از نظر تعداد نيست بلكه اقليت از نظر قدرت (power) است.تحليل فوكو از مناسبات اجتماعی، تحت تاثير انديشه فردريش نيچه متاثر از مفهوم «اراده معطوف به قدرت» نيچه است.اينجا قدرت يك مفهوم ارزشي نيست بلكه صرفا يك مفهوم توصيفي است. فوكو در تمام شاهكارهايش سعي كرده كه قدرت را در بعد «ميكروفيزيك» آن تحليل و تشريح كند.به همين دليل است كه بسياری از انديشمندان معاصر عميقا تحت نفوذ انديشه‌های او هستند.به بيان ساده فوكو سعي مي‌كند كه نشان دهد قدرت چگونه منجر به پس زدن گروههای «اقليت» از عرصه فعاليت اجتماعی مي‌شود.از همين‌جاست كه مطالعات او در مورد تاريخ جنسيت، تاريخ ديوانگي ؛ مراقبت، تنبيه و زندان ، و در يك كلام پرداختن او به اقليتهای جنسي ، نژادی ، مذهبي و… مفهوم مي‌يابد.مطالعات او نشان داد كه مفاهيمی مثل جنون ، نابهنجاری ، جرم و… مفاهيمي ايستا نيستند بلكه متاثر از قدرتهای برتر در عرصه اجتماع مي‌باشند.

من نيز تحت تاثير انديشه‌های فوكو- كه آن را كاملا مديون بابك احمدی هستم- سعي مي‌كنم در هر رابطه اجتماعی به ساختار «ميكروفيزيك قدرت» دقت كنم.اگر از ابتدای نوشته‌ های اين وبلاگ با من همراه بوده باشيد، احتمالا متوجه شده‌ايد كه در هر زاويه‌ای سعي كرده‌ام در مورد حقوق «اقليتها» در ان حيطه مطلب بنويسم.خواه اين اقليت جنسي باشد، خواه در حيطه دين باشد و خواه در دنياي نرم‌افزار.

دفاع از اقليتها و تاكيد بر نقش آنها تنها يك پز روشنفكرانه نيست، بلكه اين اقليتها – و البته كلمه بهتر برای اين مفهوم: «ديگری» – هستند كه مي‌توانند به ما در شناخت بهتر جايگاه خود، ياری كنند.

تاكيدم بر موقعيت زنان از اين ديدگاه است.عاشق چشم و ابروی آنها نيستم بلكه برای درك بهتر از جايگاه خود در هستي نيازمندم كه حقوق و امتيازات «ديگری» را به او دهم.تنها هنگامي كه يك «ديگری» قوی رو در روی من قرار گيرد توانايي آن را خواهد داشت كه به درك من از جايگاه خودم در عرصه اجتماع و هستي كمك كند.

مفهوم «ديگری» اكنون يكي از هسته‌های اصلي در اكثر شاخه‌های علوم انساني است: از فلسفه گرفته تا مطالعات اجتماعی تا اقتصاد و … اكيدا توصيه مي‌كنم مبحث «ديگری» را در علوم انساني با جديت دنبال كنيد.

Advertisements

26 دیدگاه »

  1. merikhi said

    دکتر! جنبش زنان در جامعه ما قدرت غولی خفته را دارد. من به شخصه نمی دانم این غول وقتی بیدار شود چه می کند. میزان تغییراتش چقدر خواهد بود و با محیط و جامعه اطرافش چه میکند. کاش قبل از اینکه چشم بسته به دنبال بیداری غول باشیم بدانیم که به کجا میخواهیم برسیم از بیداریش چه نفعی و چه ضرری می بریم.

  2. مهدی said

    به نظرم تاحدودی این مفهوم در رابطه با اقلیتهای مذهبی مورد توجه قرار گرفته و اتفاقا نتیجه اش رو هم میشه دید.
    دکتر جان این جمله ات خیلی به دلم نشست ؛ «تنها هنگامي كه يك «ديگری» قوی رو در روی من قرار گيرد توانايي آن را خواهد داشت كه به درك من از جايگاه خودم در عرصه اجتماع و هستي كمك كند.»
    موفق باشی

  3. soboone said

    دکتر جون بیشتر راجع به مردها صحبت کن و در ضمن تبریک میگم یکی از پستاتون رو تو روزنامه اعتماد الیته فقط خود اسمشو زده بود پی دی افش رو گذاشتم

  4. Rooh said

    خیلی دوست دارم نظر شما را درباره ی اقلیت (به معنا ی خود کلمه و نه دیگری )مذهبی اهل سنت (بنده) بدانم.

  5. From Tehran, with love! said

    مسئله دیگری یا همون «Other or Otherness» (یه خروار اسم دیگه هم داره ولی تقریبا همه این اسم ها به یه مفهوم کلی اشاره دارن …اگه نخوایم خیلی جزئی نگر باشیم) فقط در مورد اقلیت ها استفاده نمیشه (هر چیزی که من «self» نباشه دیگر است، چه اقلیت باشد چه اکثریت!) ولی در نوع رویکردهای پساساختارگرا به مسئله اقلیت خیلی استفاده شده. همون قدر که در رشته های دیگه به مسئله «self and other» پرداخته شده در مطالعات زنان و شاخه های مختلف فمینیزم هم به این مسئله توجه شده.

    ولی چیزی که در مورد اقلیت ها (.بخصوص حالا که بحث راجع به زنان هست) در جوامع خیلی خیلی جالب توجه هست ، مسئله «سوژه» بودن هست. به این معنی که اقلیت همیشه در موردش حرف زده میشه (از طرف صاحب قدرت مثلا) ولی خیلی به ندرت صدای خود اقلیت شنیده میشه.

    همین مسئله است که به حضور ادبیات زنانه و صدای زنانه در متن جامعه اهمیت میده. و همین مسئله است که اثر حمایت از اقلیت یا سوژه رو نشون میده!

    جنبش زنان «غول خفته» نیست! مقاومت در برابر مطرح شدن زنان در جامعه ریشه در عدم تمایل به جا به جایی قدرت داره. اصولا هر موضع صاحب نفوذ تمایل به حفظ وضعیت داره (همه جا هم همینطوره … نه فقط در مورد وضعیت زن و مرد)
    ولی به نظر شما اگر این به اصطلاح «غول خفته» بیدار بشه … مگه چی میشه؟ که ما انقدر از نتیجه اش وحشت داریم؟

    زیاده عرضی نیست
    کمینه
    یک زن
    😉

  6. bizbloger said

    آقاجان قالبت خيلي قشنگه ولي CSS دستكاري لازم داره ! فونتش ريزه!
    براي اين ترم ميكروفيزيك سورسي نداري! جستجو كردم چيز دندونگيري پيدا نشد!

  7. محمد said

    من سر از کار خانوما در نیاوردم، اما ظاهرا بنا را بر نارضایتی گزاشته‌اند،
    این قالب جدیدتان هم خیلی دخترونه‌س، راه راه دورش هم آدم را به یاد لباس دالتون‌ها می‌اندازه. ( یک کم هم شبیه خونه باربی‌هاست)

  8. احسان said

    البته به نظر من این قالب بیشتر شبیه زیرشلواری یا فوق فوقش تافیه!

  9. soboone said

    خبر خبر خوش قالب کوبریک درست شد دکتر جون

  10. soboone said

    قالب درسته از بس که خخوشحالم نمیدونم چند تا کامن بذارم
    (قالب درست شده)* 2

  11. سلام
    ولی من فکر می کنم این کار شما (لیکدونی خاص خان‌ها) نوع تبعیض جنسیتی بلعکس هستش.
    با این کارتون دارید رسما قبول می کنید که خانم‌ها نیاز به ساپورت دوبله دارن تا بتونن مطرح بشن. درست مثل
    اون طرحی که توی مجلس داده بودن که مثلا به ازای هر 10 تا مرد یک زن هم حتما بره توی مجلس و سهمیه بهشون بدن.
    آیا واقعا امروزه خانم ها یک. اقلیت محسوب می شوند ؟ البته این چیزیه که در بطن تفکر فیمینستی نهفته است.
    فیمینیسم بنا رو میگذاره بر اینکه زن یک اقلیت ضعیفه که باید ساپورت بشه ولی از اون طرف بوم می افته !!!
    و به این بهانه خواستار سیطره زن میشه . اقدام شما اگرچه در این صورتش ظلمی به مرد نمی کنه ولی چون در نفس کار
    اقلیت بودن زن رو ثابت می کنه من باهاش مخالفم. من فکر نمی کنم زن بودن نوعی در اقلیت بودن محسوب بشه.
    لا اقل اسلام این رو قبول نداره.
    در ضمن. چرا از اون قالب استاندارد رفتی !!! بابا کلی خاطره داشتیم با اون قالب .

  12. soboone said

    این راست میگه سریع قالبت رو عوض کن دکی جون من شب خوابم نمیبره

  13. SunMaster said

    دکتر قالب ن. مبارک
    راستی دقت کردی فلاگ این قالب شبیه پدرچم رینبو هست؟؟؟
    دکتر تو هم؟

  14. maryam said

    همون قالب ساده قدیمی خیلی بهتر بود. بیشتر به دل می نشست.

  15. karim25 said

    شما كه به تبديل اقليت امروز به اكثريت فردا اعتقاد نداريد !!

    شخصآ بابك احمد ي را پدر معرفي علم نشانه شناسي در ايران ميدانم و مديون ايشان هستم

  16. takpesar said

    به نظر من چیزی که احترام میاره و مهمه شخصیت هر آدمیه زن یا مرد اوله اگه خودش بخواد..در ضمن قالب جدید بیشتر برازنده نوشته های شماست…مبارک باشه..چه خوب فارسی شده….

  17. دكتر جان با عرض معذرت، من در حيطه اي كه اشاره كرديد مطالعاتي ندارم و از انديشه هاي فوكو و نيچه و سايرين در زمينه ميكروفيزيك و بحث اقليت هم بي اطلاعم؛ اما قبل از هر چيز به عنوان يك انسان براي خودم اونقدر خصيصه و قابليت قائلم كه به هيچ عنوان قبول نمي كنم با خوردن يك برچسب جنسيت در كنار اسمم بقيه وا داشته بشند طور ديگه اي نگاهم كنند.
    ببينيد دكتر عزيز، وقتي در اين دنياي مجازي كه خودمون بنا مي كنيم نتونيم سر چنين مسائلي به نتيجه برسيم، توقع بيجاييه كه خواب جامعه اي رو ببينيم كه در اون توازن قدرت برقراره و همه به يك اندازه انسانند!
    وقتي 20 روز پيش وبلاگ باور رو راه انداختم، سر انتخاب اسمش خيلي فكر كردم و در نهايت هم بي جهت اين اسم رو انتخاب نكردم. بعدش خيلي راحت مي تونستم خودم رو مذكر معرفي كنم، چه كسي مي فهميد؟ هر كي نوشته هام رو خونده باشه، مي دونه كه نگفتم دخترم تا براي خودم خواننده و طرفدار و لاور جمع كنم! گفتم دخترم، چون هيچ وقت در اين مورد دروغ نگفتم، چون هيچ وقت از دختر بودن خودم عصباني نشدم. دكتر من فمينيست نيستم، من وقتي عصباني مي شم كه ببينم هر صاحب قدرتي به زيردستش زور مي گه. چه فرقي مي كنه كي؟ m/f؟!
    [blockquote]تنها هنگامي كه يك «ديگری» قوی رو در روی من قرار گيرد توانايي آن را خواهد داشت كه به درك من از جايگاه خودم در عرصه اجتماع و هستي كمك كند. [/blockquote]
    اين جمله تون واقعا زيبا و قابل تامل بود. متشكرم از اينكه دوست داريد با «ديگري» روبرو شويد كه قوي باشد، اما باور كنيد اين ديگري با جداسازي قدرتمند نخواهد شد. اين هم روش ديگري است براي ساختن يك اقليت ديگر، فقط شايد با رنگ و آبي كمي روشنفكرانه تر!
    باور بفرماييد هر بار كه فهرست «خانم هاي وردپرس» شما رو مي بينم، با خودم مي گم: درست مثل مسابقه ورزشيه! شما توي ميدون خودتون، ما هم توي ميدون خودمون، كسي هم تو زمين اون يكي سرك نكشه. برنده اول آقايون: آقاي X، برنده اول خانمها: خانم Y… اينجاست كه شك مي كنم مگه اينجا دنياي سايبر نيست؟ پس جنسيت چه اهميت داره؟
    يه زماني وقتي تازه تلويزيون اومده بود تو خونه ها، زنان ايراني وقتي مرد نامحرمي رو روي صفحه مي ديدند چادر به سر مي كردند يا روشون رو محكم مي گرفتند تا نامحرمي نشه! خيلي مسخره است، نه؟ اين مثال رو فقط آوردم تا درك كنيد اين پديده جداسازي خانمها، اقليت، ديگري،… (يا هر چي اسمش رو بذاريم) در دنياي مجازي به نظر من از اساس توجيه ناپذير و بيجاست.
    در پايان دوست دارم بدونيد كه احترام زيادي براي شما، دانش و نظراتتون قائلم و به هيچ وجه قصد اهانت به كسي يا تحميل عقيده خودم رو ندارم.

    هميشه شاد و پايدار باشيد دكتر

  18. دكتر جون بسه ديگه اينقدر با اين قالب ور نرو جز جيگر شد از دستت! بزار روي همون كوبريك، برگشته به حالت اول (سايدبار سمت راست و …. اينا).
    ضمنا به من ياد بده چه كنم كه اين آواتار خوشگلم هم بيفته كنار كامنتم توي وبلاگهاي ديگه. 😀

  19. mhmazidi said

    بيستار جان: من مطلقا هيچ راهنمایی در مورد وردپرس به شما نخواهم كرد.از قديم گفتن تقليد عالم ار عالم محل اشكاله. تا چه برسه به تقليد عالم از جاهل!!
    تنبل خانم! يه كم با وردپرس ور برو.اگه من سوالي داشتم بايد بيام از تو بپرسم.عجب دوره زمونه‌ای شده ها!!

  20. mhmazidi said

    بيستار جان- محمد علی عزيز و تمام دوستاني كه برحق نگران تبعيض جنسيتي هستيد:
    حقيقت اينه كه حساسيت شما در اين مورد بسيار باارزشه.اما همانگونه كه گفتم مطلب نوشته شده در اينجا و افكار مطرح شده در آن تنها هنگامي به خوبی قابل فهم هست كه حتما اندك آشنايي با مفاهيم پايه مطرح شده در ديدگاه فوكو و ساير ساختارگرايان و پساساختارگرايان كسب شده باشه.
    برای توضيح ساده‌تر : در حقيقت همان موضوع « رطب و خرما » است.تمام دغدغه‌های برحق شما از جمله عدم جداسازی زنان-نگاه ضعيف نكردن به آنها -تبعيض جنسيتي و … كه در ديدگاه شماست در حكم «خرما» است و مطالبي كه توسط من نوشته شده كه سلمای عزيز-از تهران با عشق- آن را تكميل كرده در حكم «رطب» هست.
    اين مطلب وقتي بهتر فهميده مي‌شود كه شما اندك آشنايي با زبان عربي داشته باشد.عدم آشنايي شما با اين زبان هيچ اشكالی ندارد.مهم اين است كه امكان فرا گرفتن آن وجود دارد.

  21. نکنید آقا این کارها را نکنید !!!!

  22. amin said

    دکتر چپ بری ، راست بیای ، باهات مخالفم ( تو این زمینه )
    کاری به فوکو و نیچه و … ندارم ولی زنها اقلیت نیستند . البته شما مجردی ، یکم مونده تا بهتر متوجه بشی 😀
    بزار یه مثال از استالمن بزنم که قبلا هم گفتم . استالمن میگفت نرم افزار آزاد رو تبلیغ نکنید . درسته که چیز مجهوریه و تقریبا ناشناخته ولی نکنید آقا .
    هر کسی احتیاج داشته باشه بهش الهام میشه ! همانطور که به ما شد !!! کسی نبود که بگه نرم افزار آزاد یه طرف ، غیر آزاد طرف دیگه . لااقل ما ندیدیم . برای همین چون خومون پیداش کردیم ( نه بواسطه ی تبلیغات مثلا رفقا ) به قولی نمک گیر شدیم . بزار شناخته شدن وبلاگ خانم ها و طبعا خودشون هم سیر طبیعی خودشو داشته باشه .
    شما با جداسازی نگاه جنسیتی رو تبلیغ می کنید . فکر کنم این اتهامیه که اخیرا به فوکو هم زده شده ! درست و غلطش بماند
    به هر حال همینه دیگه . دکتر اوبونتویی 😀
    این :دی های منو هم بشمار 😀

  23. کمال said

    تا جایی که ما فهمیدیم شما می گویید که زنان به عنوان ضعیف (یا ضعیفه)در جامعه هستند و حالا می خواهید با این کار به آنها قدرت بدهید؟

  24. یعنی اگر یک «دیگری» بیاد و قصه ننه کلسوم هم بنویسه باید توی لیست خودتون اضافش کنید؟
    (با احترام به همه‌ی خانم‌های وردپرس، این فقط یک مثال بود. و سوال از جناب مزیدی)

  25. متاسفانه همونطور که مشهوده طرفداران اقلیت هم در اقلیتند! مخصوصا طرفداران اقلیت زنان! چون بعضیا فکر میکنن طرفداران زنان «عاشق چشم و ابرویشان هستند» ؟!

  26. حسن said

    مزیدی عزیز!
    می خواستم در قالب پیشنهاد، تقاضایی رو مطرح کنم. اگر شما یه پست تحت عنوان «وردپرس برای مبتدیان» بگذارید خیلی ازتون ممنون میشم (شاید هم قبلا گذاشته اید.) راستش من بعد از یک سال نوشتن در بلاگفا چند وقتیه اومدم سراغ وردپرس، اما هنوز نتونسته ام منطق حاکم بر اون رو بفهمم.
    مثلا منظور از ویرایش 1.2 و 2.2 وردپرس چیه؟ مگه باید چیزی هم روی کامپیوترمون دانلود کنیم؟ یا منظور از وردپرس فارسی چیه؟ یه سوال خیلی مهم تر: اگر از یک قالب جدید خوشمون اومد چطور بعد از دانلود کردن ازش استفاده کنیم؟ احتمالا از سوالاتم به درجه ی پرت بودنم پی برده اید! ممنون میشم راهم بیاندازید.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: