يكنواختی و تكرار در وردپرس

يكی از وبلاگ‌نويسان محبوب من -كه البته تازگی‌ها آنقدر كم‌كار است كه دارد كم‌كم از محبوب بودن فاصله مي گيرد!!- مهرداد شارپديا است.مدتی قبل مهرداد عزيز در پستي نگرانی خودش را عنوان كرده است: بنظر مي‌ايد وردپرس دات كام دارد تبديل به مكانی فقط برای آی‌تی‌نويسان مي‌شود.اين منجر به يكدست شدن و عدم تنوع در وبلاگهای وردپرس مي‌شود.

در همان كامنت هم برايش نوشتم.حقيقت اين است كه غلظت آی‌تی در وردپرس زياد است. اما معتقد نيستم كه فقط شامل آی‌تی است.همان زمانی كه شروع كردم به بيان عبارت «جنبش مهاجرت به وردپرس» يكي از مسئولين محترم سرويسهای وطنی در كامنتها جملاتی نوشتند بدين مضمون: شما مي‌توانيد تا هر وقت دلتان خواست پستهایی با عنوان نهضت و جنبش و وردپرس بنويسيد …… اما وردپرس فقط از كساني تشكيل خواهد شد كه بخواهند در مورد مسايل تكنيكي بنويسند يا گروهی كه وبلاگهای مشكل‌دار با حكومت دارند از وردپرس استفاده مي‌كنند.

همان زمان تاكييد بسيار كردم كه مواظب باشيم كه اين ذهنيت اشتباه جا نيافتد. اساسا وردپرس دات كام به دلايل زيادی- كه همه آنها را در نوشته‌های آن زمان مي‌توانيد بيابيد؛در آرشيو همين وبلاگ- تنها مختص اين دو گروه نيست. وردپرس بدلايل بسيار زيادی مي‌تواند برای طيف وسيعي از كاربران از همه اقشار جذاب باشد.

هم اكنون ما در وردپرس دات كام وبلاگهای متنوع زيادی داريم.شرمنده‌ام من فقط تيتر وار مي‌گويم و اگر لينكها را مي‌خواهيد مي‌توانيد در وردپرس جستجو كنيد: در زمينه طنز : كوهيار -آجرپاره و 9بلاگ و… در زمينه زنان : نسيم عبدی -خورشيد خانم و..  در زمينه سياسي : كه فكر نمي كنم نياز به معرفي باشد…در زمينه مينيمال: وهم -آغای هارد- مای‌مينيمال و … در زمينه اقتصاد: كاتالاكسي و بيزبلاگر و … در زمينه ورزش : صنعت نفت آبادان … و همچنين بسياری از وبلاگها كه بصورت غيرتخصصي مطلب مي‌نويسند. وبلاگهایی كه خانم‌ها نويسنده آن هستند.همچنين وبلاگهای فرعي وبلاگ‌نويسانی مثل جادی و… كه تقريبا اكثر آنها را شما مي‌توانيد در لينكدونی همين وبلاگ يا در سری نوشته‌هایی با عنوان يك هفته با وردپرس در همين وبلاگ پيدا كنيد.

اما حقيقت اين است كه تقريبا تمام اين وبلاگها – مثل وبلاگ خودم- چندان مشهور نيستند. اكثر آنها تازه شروع به كار كرده‌اند و هنوز به مرز يكسالگی وبلاگ وردپرس خود نرسيده‌اند.از طرف ديگر بايد قبول كنيم كه اكثر وبلاگها در وردپرس با محتوی آی‌تی هستند كه علت آنهم مشتاق بودن اين گروه برای تست چيزهای جديد است.بايد قبول كنيم كه وردپرس دات كام نمي‌تواند در مدتی كمتر از چند ماه وبلاگ‌نويساني به شهرت كساني چون « نيك‌اهنگ كوثر -پالپ فيكشن – دكتر مجيدي – هودر – زهرا اچ بي – ابراهيم نبوي  و … » توليد كند.بسياری از اين عزيزان كه وبلاگ‌نويسان معتبر و شاخصي در وب هستند معروفيت و محبوبيت مطبوعاتي قبل از وبلاگ‌نويسي داشته‌اند مثل نيك‌اهنگ و نبوي  و انهايي كه مطبوعاتي نبوده‌اند سالهاست كه مي‌نويسند مثل زهرا- دكتر -پالپ و…

مطمئنا وردپرس تا ايجاد پديده‌ای در اين سطح، نياز به تلاش بسيار دارد.هم اكنون اكثر وبلاگ‌نويسان وردپرس مثل من تازه‌كار  هستند و در نتيجه خيلي نمي‌توانيم انتظار معروفيت انچناني از خودمان داشته باشيم.اما تصور بفرماييد يكي از آن عزيزان- يا هركسي ديگر كه در همان حد معروف و حبوب باشد – به وردپرس بيايد(فرض محال كه محال نيست!!) آن هنگام است كه وردپرس مي‌تواند برای ساير گروهها نيز شناخته‌تر شود..هرچند كه هم اكنون نيز وبلاگ‌نويسان خوب اما ناشناخته‌ای دارد.طبعا وبلاگ‌نويساني كه در ساير سرويسها هستند يا در دامين شخصي، برای مكان خود زحمات زيادی را متقبل شده‌اند.طبيعي است كه دل كندن برای آنها سخت است.

پس با حرف مهرداد عزيز تاحدودی موافقم كه مي‌گويد غلظت آی‌تی در وردپرس زياد است و اين خطر وجود دارد كه وردپرس دات كام بعنوان يك مخزن آی‌تی‌نويسان در ذهن كاربران ايرانی جا بيافتد و همچنين خطر تكراری شدن. اما در اين بين مسئوليت اين اتفاق را به گردن كسي نمي‌اندازم- هرچند مهرداد هم برگردن كسي نيانداخت- بلكه نياز داريم تا بيشتر بر روی ساير گروههای وبلاگ‌نويسي كار كنيم و انها را به استفاده از وردپرس تشويق كنيم.اين كار مثل صدور فتوای تحريم تنباكو نيست كه در يك آن همه لبيك بگويند و چشم بسته به حرف ما گوش دهند.بلكه نياز دارد تا به مرور گروه‌های مختلف وبلاگ‌نويسان وردپرس را تست كنند و در صورتی كه برايشان جذابيت داشت از آن استفاده كنند.اما يك چيز را فراموش نكنيم.وردپرس اجبارا تا مدتها به همين صورت جوان و با وبلاگ نويسان فعال و خوب اما گمنام باقي خواهد ماند.

الان دارم صدای امين اوبونتويي را مي‌شنوم كه از دوردست فرياد مي‌زند: استالمن گفته تبليغ نكنيد آقا..تبليغ نكنيد!

22 دیدگاه »

  1. amin said

    :))
    صبح علی الطلوع به خاطر این جمله ی آخری کلی خندیدم 😀
    امیدورام فقط وبلاگ نویسای خوب بیان وردپرس . نه هر کسی !
    وردپرس هم حرمت داره آقا 🙂

  2. bizbloger said

    برگ برنده وردپرس شبكه ايست كه ميان وبلاگ نويسان ايجاد ميشود . اين كاميونيتي در هيچ سرويس ديگري به اين قدرت و شكل نيست. ما زنده ميمانيم!

  3. gozarzaman said

    سلام. اگر نظری در باره شاغل بودن زنان در جامعه دارین حتمان سری به ما بزنید و نظر خودتون رو در این باره با ما در میان بگذارید با تشکر

  4. wisee said

    آقای مزيدی
    من خودم رو کشتم نتوانستم قالب وردپرس را عوض کنم . يا مثلا افزونه های تاريخ شمسی و … را نصب کنم. بايد پول بدهم برای اين چيزها ؟؟؟؟؟؟؟

  5. sasy360 said

    آقای مزیدی عزیز به نظر من بزرگترین مشکل سرویس دهنده ی وردپرس.کام اینه که نمیشه تو کد قالب هاش دست برد و اینو پولی کرده! به نظر من خیلی تکیه کرده بر ساده کردن مدریت وبلاگ ها
    حالا من میخوام از شما بپرسم به نظر شما وردپرس.کام این رویه رو ادامه میده و هیچ موقع اجازه ی دست رسی به کد قالب هاش و دست کاری اونا رو نمیده؟ [اگه برای این کار میخواستم پول بدم، میرفتم هاست و دامین میخریدم یه باره!]

  6. mhmazidi said

    امين جان: من نمي‌فهمم وبلاگ نويس خوب يعني چي؟ بنظرم بايد بايد همه بيان وردپرس رو تست كنند.هركس دوست داشت بمونه هركس هم نخواست هرجايي كه بهتر مي‌دونه بره.اما با نگاه اوليگارشيك به وردپرس موافق نيستم.
    ويسه جان: دقيقا همين‌طوره.اگر اين امكانات را مي‌خواهيد بايد به قسمت ارتقا در داشبورد وبلاگ خود برويد و در انجا با پرداخت هزينه ان را ارتقا دهيد.
    ساسي عزيز: هرچند اين محدوديت است، اما نظر شخصي من اين است-كه مي‌تواند 100% هم غلط باشد- كه اين محدوديت برای وبلاگ‌نويسان ايراني كه مدتهاست به قالبها اهميت مي‌دهند، يك نعمت بزرگ است . حقيقت اينه كه خيلي بعيده وردپرس رويه‌اش رو تغيير بده.چون خيلي از وبلاگ‌نويسا- مثل ود من- اين رويه وردپرس را تاييد و تاكييد مي‌كنند.
    اشتباه نكنيد! داشتن يك وبلاگ بر روی وردپرس دات كام و ارتقا دادن آن از داشتن هاست و دامين شخصي بمراتب باارزش‌تر است.

  7. ای بابا! جناب مزیدی گیر سه پیچ دادی به وردپرس هان

  8. هادي said

    به نظرم امين درست ميگن! …
    هربار كه اسم وردپرس و يك وبلاگ وردپرسي به ميون مياد، من تصور يك وبلاگ خوب رو دارم.

    احساس ميكنم كساني كه به وردپرس مهاجرت ميكنن كسايي هستن كه ميخوان به دنبال وبلاگ نويسي حرفه اي باشن و ديگه از حرفاي خاله زنكي و (به قول خودتون!) عمو مردكي خبري نيست! طبيعي هم هست كه بين كساني كه وبلاگ نويسي حرفه اي ميكنند، حرفه ايهاي آي تي زياد هستند.
    اميدوارم تصويري كه از وردپرس دارم هميشه باقي بمونه (و هيچ وقت مثل ليست كاربران سرويس دهنده هاي ايراني نشه!)

  9. آمیر said

    خوب البته با یه نگاه سرسری هم میشه فهمید که درصد خیلی بالایی از وردپرس نویسان رو کسانی تشکیل میدن که از سطح تحصیلات بالایی برخوردارن، یا سعی می کنن که خودشون رو همپای اینها جلو بیارن. این رویه باعث میشه که مخاطب هایی در همین سطح نصیبشون بشه و در واقع یه دایره بسته از مخاطب های خاص میان و میرن. که البته مزیت ها و معایب خودشو داره.

    البته همونطور که گفتین غلظت IT اینجا زیاده ولی به نظرم نمیتونه به عنوان پارامتر اکثریت باقی بمونه. چون الان به قول معروف داغه و باد داره! و زمان می خواد تا تعداد محدود وبلاگ رو تو این زمینه برای خواننده بشناسونه (مثل خودتون) و بقیه خیلی آروم از دور خارج می شن. این احتمالیه که من خیلی بهش معتقدم.

  10. آمیر said

    یه چیز دیگه…مهاجرت از وبلاگ هایی مث پرشین بلاگ و بلاگفا به خاطر نبود امکان ایمپورت مستقیم مطالب به وردپرس یه کم مشکله. ضمناً باید بی خیال کامنت های قبلیشون هم بشن دیگه.
    بنابارین سایر گروه های وبلاگ نویسی سختشون خواهد بود دل کندن از خونه ی فعلیشون.

  11. روانپريش said

    اصلا بيشتر اين وبلاگ نويس هاي تو بلاگفا يا پرشين كه كارشون فقط كپي پيست هست بيان تو وردپرس چه كنند ؟؟ اينا يكي رو ميخان مثل خودشون باشه كه براي همديگه نظر كپي پيست كنند / براي اينا وردپرس سنگين هست / وردپرس كلا كمي خشك هم هست / امكانات زيادش هم مزيد بر علت ميشه كه بعضي ها بترسن ازش / شايد باورش سخت باشه …

  12. محمود said

    مزیدی جان اومدم ببینم مشکل این wlw چیه که وقتی من باهاش پست میفرستم، تو وبلاگ کاملا همه چیز مرتبه و فونت ها هم درسته!ولی وقتی فید وبلاگم رو چک میکنم همه نوشته ها به صورت علامت سوال میاد! جریان چیه؟ تاحالا 10 بارم قالب رو detect کردم.همه چی به ظاهر درسته ولی نمیدونم چرا تو فید گوگل ریدر اونطوری میشه! مشکل چیه مزیدی جان؟ شما که استاد wlw هستی راهنمایی کن.ممنونم

  13. ayyoob110 said

    به نظر من تازه کارهایی که با وردپرس وبلاگنویسی را شروع میکنند بسیار کم هستند و اکثر دوستان وردپرسی بعد از مدتها وبلاگنویسی در سرویس دهنده های فارسی به اینجا اثاث کشی کرده اند دوستان بسیاری چون مجازاتگر و بیزبلاگر که به قول خودش هنوز خنجر پرشین بلاگ توی سینه اش است خود من و بسیاری دیگر که به نحوی تبعیدیهای سرویس دهنده های فارسی هستیم.
    بیشتر وردپرسیها حرفه ای هستند (به جز من) و مسلما بیشتر از آی تی صحبت خواهد شد!

  14. آقا مشهور می شویم
    طولی نخواهد کشید!!!!

  15. می‌دونید جناب مزیدی،
    هر محیطی برای یک آدم‌هایی خوبه
    اون نوجوان هفده ساله‌ای که روزنوشت‌های زندگی خودش یا علایق و احساسات خودشو می‌نویسه و به وبلاگ هزار نفر راه می‌افته و از اونا تمنا می‌کنه که بیایین مطلب منو بخونید، بامحیط‌هایی مثل بلاگفاو بلاگ‌اسکای و… بیشتر حال می‌کنه، و به نظر من بهتر هست که اونا برای شروع از همون سرویس‌های وطنی شروع کنن. من خیلی خوشحالم که اکثریت کاربران ایرانی وردپرس، افراد باسواد و متخصصی هستن. از اینکه علیرغم پست‌های بسیار معمولی‌ام، در چنین محیطی و بین چنین افرادی هستم، خوشحالم. سرویس وبلاگ‌نویسی وردپرس هم که به نظر من عیب نداره، و قالب‌هاش هم خوبه. اما بعضی‌ها رو جذب خودش میکنه، و خیــــــــلی‌ها رو جذب خودش نمیکنه. که به نظر من حُسن‌ش همینه. از قدیم گفتن: ساختن یک دِه آباد، بهتر از ده‌تا شهر خراب هست (ی چنین چیزی).

  16. نظر تمام بچه ها رو تایید می کنم .

    نمونش خود من که بعد بلاگ نویسی در بلاگفا و پرشین اومدم به ورد پرس و بلاگر .

    اما به عنوان طراح وب از اینک نمی تونم در قالبم تغییری بدم در عذابم .

    این قالب های فارسی شده ای هم که در ورد پرس فارسی هست هم که باید روی هاست شخصی پاده سازی شه . البته بچه ها دقت کنن که هاست لینوکس از ارزون ترین هاست های موجود .

    راستی اگه کسی به من بگه چطور میشه یکی از همین قالب های اماده رو در هاست شخصی و دیتا بیش شخصی راه اندازی کرد . اینو بزارین به حساب تازه واردی و گیج شدن های اولیه .

    اما در مجموع حس پروفشنال بودن و متفاوت بودن رو در من ارضا می کنه !

    خسته نباشین !

  17. Sharpedia said

    مزیدی جان ممنون از لطفت،

    تنها/ نکته‌ای که می‌تونم به صحبت‌هات اضافه کنم اینه که همگیِ ما باید نگاه متعصبانه و نخبه‌گرایانه نسبت به وردپرس رو کنار بگذاریم؛‌ اینطوری هم از حساسیت‌های موجود روی وردپرس.کام کاسته می‌شه و هم افراد بیشتری (با گرایش‌های متنوع‌تر) جذب اون میشن.


    راجع به کم‌کاری هم شرمنده! ان‌شاءالله سعی می‌کنم در آینده قضای اون پست‌هایی که ننوشتم رو بجا بیارم (;

  18. Sharpedia said

    مزیدی جان ممنون از لطفت،

    تنها نکته‌ای که می‌تونم به صحبت‌هات اضافه کنم اینه که همگیِ ما باید نگاه متعصبانه و نخبه‌گرایانه نسبت به وردپرس رو کنار بگذاریم؛‌ اینطوری هم از حساسیت‌های موجود روی وردپرس.کام کاسته می‌شه و هم افراد بیشتری (با گرایش‌های متنوع‌تر) جذب اون میشن.


    راجع به کم‌کاری هم شرمنده! ان‌شاءالله سعی می‌کنم در آینده قضای اون پست‌هایی که ننوشتم رو بجا بیارم (;

  19. مسعود said

    شرمنده من تازه شروع كردم و مطالب پزشكي ارايه ميدهم

  20. MMahdi said

    قالب جدید مبارکه

  21. […] نکنین که افراد بیشتری بیان و مطلب بنویسن خصوصا در اینجا ، شما رو نمی دونم ولی من دوست دارم وردپرس همین […]

  22. تصویر ورد پرس در ذهن من ، یک بلاگ حرفه ای و کامل و مهمترین مزیتش شبکه ای بودن بلاگ ها است دوستان بلاگ نویس رو به هم نزدیک می کنه ، من سرویس دهنده های بلاگ بسیاری رو تست کردم اما به جرات می تونم بگم هیچ کدوم جذابیت ورد پرس رو نداشت

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

