خودآموز فلیكر در 10 دقیقه

فرض را بر اين مي‌گذارم كه شما نيز مثل من تاكنون به صورت پراكنده از فليكر استفاده كرده‌ايد.اكنون به يمن داشتن اينترنت اندكی سريعتر!! ( ADSL سابق) هوس كرده‌ايد كه راه صد ساله را نه يك شبه كه در 10 دقيقه طی كنيد! آيا ممكن است؟چجوری؟

اين صرفا يك ترفند شخصي است كه احتمالا مخالفان خاص خودش را هم خواهد داشت.من اول اينگونه تحليل كردم: خودم كه آشنايي آنچنانی با محتويات فليكر ندارم.اما يك نفر هست كه چهره شاخص فليكر ايراني است: حامد صابر . حامد هم خودش عكاس قابلي است و هم ارتباطات گسترده‌ای در فليكر دارد.از طرفي سليقه و انتخاب حامد عزيز بسيار مورد علاقه و تاييد من است.پس انتخابهای او و گزينشهای او مي‌ تواند در حكم كتاب درسي برای من باشد.

به همين دليل به اكانت او رفتم.ليست cantact های او را بررسي كردم(ساير كاربران فليكر كه در ليست عكاسان مورد علاقه او قرار دارد)حدود 224 نفر بودند.مي‌توانستم تك‌تك انها را بررسي كنم (هم پروفايلشان و هم عكسهايشان) اما اين كار بسيار وقت‌گير است.در عوض با چند فاكتور از بين دوستان او دست به انتخاب زدم:

-سعي كردم كساني كه تعداد عكسهای زيادی دارند را add كنم.درست است كه زياد بودن عكس دليل بر خوب بودن نيست؛ اما كسي كه مثلا 500 عكس در فليكر اپلود كرده نشان مي‌دهد كه فعال است و بي‌انصافي است اگر فكر كنيم او در بين اينهمه عكس، عكسهاي جذاب كمي داشته باشد.

-از طرف ديگر سعي كردم افرادي كه انتخاب مي‌كنم ايراني باشند.مطمئنا هيچ اجباری برای اين موضوع نيست اما احساس مي‌كنم شايد با عكسهای يك عكاس هموطن-حتي اگر در آن سر دنيا باشد- در شروع، بهتر بتوانم ارتباط برقرار كنم.

به همين سادگي من توانستم از بين بيشتر از 200 عكاس خوب- كه تقريبا مي‌توان گفت كار اكثر انها مورد تاييد حامد عزيز هست – به راحتی ليستي منطبق بر سليقه خود جدا كنم.اما اين تنها شروع كار است.در مراحل ديگر مي‌توانم اين شبكه علاقه‌مندی خود را گسترش دهم

مي‌توانم از انتخابهای حامد در قسمت favorities استفاده كنم و بتوانم عكسهای جديد وزيبايي كشف كنم.همچنين مي‌توانم در group هایی كه او عضو شده بگردم و در انهایی كه مطابق سليقه من هستند عضو شوم.حتي در سطوح و لايه‌های بعدی مي‌توانم در بين اين 100 عكاسي كه از طريق حامد عزيز كشف كردم، افرادی را بيابم كه سلايق انها نيز در حكم راهنمایی جادویی برايم باشد.بدين وسيله من اگرچه يك توليدكننده عكس نيستم ، اما يك بيننده حرفه‌ای عكسهای فليكر خواهم بود كه سعي مي‌كند سطح سليقه خود را روز به روز ارتقا دهد.

نتيجه: اين method يكي از بهترين روشها برای استفاده كردن از تجربيات دوستانتان و بخصوص كساني است كه مورد وثوق شما هستند.از همين روش شما مي‌توانيد در تقريبا تمام سايتهایی كه امكانات «sharing» دارند استفاده كنيد.اين را مي‌ توان نقطه‌ای براي شروع دانست.پس از اين مرحله ممكن است روزی برسد كه انتخابهای شما انقدر باكيفيت شوند كه خود شما رفرنس و مرجعي براي ديگران شويد.

13 دیدگاه »

  1. مهدی said

    جالبه؛ حامد صابر همون کسیه که پلاگین به در بخور Access Flickr (https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/4286) رو نوشته.
    یه چیز دیگه در مورد این موجود دوست داشتنی این که؛ حامد صابر همه این عکس‌ها رو با یک دوربین عکاسی سونی DCSH1 گرفته. عکس‌هایی با این کیفیت با این دوربین فوق‌العاده است.
    هر چند وقت هم بچه‌های عکاس فیلکر با هم قرارهای جمعی میزارن. آخریش اینجاست. http://www.flickr.com/photos/hamed/1414273932
    زبون روزه خودتو ریاد خسته نکن من اونجا نبودم 😉

  2. سروش روحبخش said

    سئوال سوم
    فرض کنید بخواهیم قید بلاگرولینگ رو بزنیم(کاری به فید خوانها ندارم) چی رو پیشنهاد می کنید؟

  3. Mehran said

    سلام….آقا شما اون بخش Support رو بالای داشبورد دیدی؟!
    جدیده یا قبلا هم بوده من ندیده بودم؟؟!!!
    راستی من هم یه Wallpaper برای وردپرس از خودم در وکردم اگه خواستید تشریف بیارید ببینید !!!! 🙂

  4. mhmazidi said

    @ مهران -سروش : شما اگر ادرس وبلاگتان را ننويسيد يا وارد نكنيد من از كجا بدانم كجا بايد شما را پيدا كنم؟؟ هان؟؟

  5. در مورد فلیکر باید بگویم که مدتی بود با انتقال عکس​های Yahoo Photo به فلیکر یک اکانت pro تا 13 دسامبر 2007 می​داد که البته این امکان از دست رفته. در مورد بعدی هم باید بگویم فلیکر یکی از معدود منابع عکس است که شما در آن از همه جای ایران می​توانید عکسی را بدون دردسر پیدا کنید.

  6. من كاملاً با اين شيوه شما شروع كردم. من هم دير به فليكر دسترسي پيدا كردم ، ولي خيلي زود گروهي از دوستان ِ خوب و عكاسان ِ خوب را پيدا كردم و اين رويه همچنان ادامه دارد.

    اميدوارم روز به روز عكس هاي بهتري از همه عكاسان ِ ايراني ببينيم.
    راستي شما به هم گردهمايي ها و ميتينگ هاي عكاسي كه ميريم تشريف بياريد خوشحال ميشيم.
    فرشاد+

  7. راستي من نتونستم آدرس فليكر شما رو پيدا كنم؟؟؟
    تقريباً همه جوري اسم تون رو جستجو كردم ولي فكر نمي كنم اين هم باشه : http://flickr.com/photos/mazidi

    ….. ولي نااميد نميشم و ميرم تو ليست دوستان حامد ميگردم تا پيداتون كنم!
    شايد هم تو جاهاي ديگه عكس آپلود مي كنيد مثل پيكاساوب؟؟

    اگه اونجا هم باشيد پيدا مي كنم: http://picasaweb.google.com/farshadplus

  8. mhmazidi said

    فرشاد جان: من در فليكر و پيكاسا هر دو با همان اي دي mhmazidi هستم

  9. احسان said

    راه حل هاي خوبي بود دكتر جان …
    ولي با قسمت عكس بيشتر ، كاربر فعالتر زياد موافق نيستم .

  10. حالا که جمع کاربرهای فلیکر این‌جا جمع هست من یک سوالی بپرسم: ست (set) تو فیلکر همان فولدر تو پیکاسا هست؟ اگر این‌جوری پس چرا فقط 3 تا ست می‌شود درست کرد؟ چرا محدودیت برای کاربرها؟ پیکاسا اصلا این‌جوری نیست.

  11. […] خودآموز فلیكر در 10 دقیقه – مزيدی […]

  12. bizbloger said

    يه جائي بايد باشه كه به همه اينهايي كه در پروفايل داشبوردشون آدرس وبلاگشون رو وارد نكردن، اطلاع بديم اينكارو انجام بدن!

  13. @Vahid

    بله ، ست هاي توي فليكر چيزي شبيه فولدربندي در پيكاسا ست. ولي تا وقتي كه كاربر معمولي باشي ، احتمالاً فقط اجازهء ايجاد 3 تا ست رو ميده. بعداً كه عضويت پولي «پرو» رو بخري … هر تعداد ست كه بخواهي مي توني ايجاد كني.

    مثلاً به پروفايل من در فليكر نگاهي بنداز:
    http://flickr.com/photos/farshadplus

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

