چگونه به وردپرس مهاجرت كنيم؟

كساني كه مي‌خواهند با وردپرس تازه شروع به وبلاگ‌نويسي كنند(مثل من) طبعا خيلي راحت هستند.اما وبلاگ‌نويسان باسابقه‌ای كه اكنون مي‌خواهند به وردپرس بيايند با مشكلاتی مواجهند.

بگذاريد در قالب تمثيل برايتان بگويم.شما در مراحل مختلف زندگی خود لباسهاي متعدد و گوناگونی را خريده‌ايد.گاه بعضي از انها بسيار زيبا هستند و بعضي از آنها نيز بسيار پرخاطره، اما اين لباسهايي كه شما هر روز مي‌پوشيد وزن زيادی دارند.

وقتي وارد وردپرس(بخصوص وردپرس دات كام) مي‌شويد، وردپرس همه ان لباسها را از تن شما در مي‌اورد. فقط و فقط يك تي‌شرت سفيد و يك شلوارك راحت به شما مي‌دهد.اكنون شما به شدت احساس لخت بودن مي‌كنيد.برايتان تحملش بينهايت مشكل است.كسي كه تا ديروز كلی كت-شلوار-جليقه و … مي‌پوشيد به يكباره فقط تي‌شرت و شلوارك، برايش در حكم يك بحران است.

اما توصيه اكيد من اين است كه اين شرايط را با جان و دل بپذيريد.بگذاريد بعد از مدتها نسيم به زير لباس شما بوزد و بدنتان را اندكي غلغلك دهد. اگر كمي احساس سرما كرديد نگران نباشيد. اين برای سلات جسم و روح شما لازم است.مدتي كه بدين منوال گذشت، كم‌كم مي‌توانيد برای خود لباسهايي جديد انتخاب كنيد؛ اما اين بار  سعي مي‌كنيد لباسهايتان علاوه بر زيبايي، ساده و راحت و كم تعداد باشند.

حقيقت اين است كه مهاجرت به وردپرس دات كام يك سری مشكلات تكنيكي دارد كه آنهم به دليل قديمي بودن تكنولوژيهای بكار رفته در سرويسهاي وطني و عدم هماهنگي انها با تكنولوژی روز است.بهترين رفرنس برای حل مشكلات تكنيكي شما – در حال حاضر – سايت وردپرس فارسي است. يك تيم تكنيكي قوي در انجا به تمام سوالات شما پاسخ مي‌دهند.شخصا خودم را در حدي نمي‌بينم كه بتوانم مشكلات تكنيكي دوستان را حل كنم.اين پست تنها برای اين نوشته شده كه بگويد: «چشمها را بايد شست، طور ديگر بايد ديد.»

بد نيست اين نوشته را با خاطره‌ای از «هوشنگ گلشيری» به پايان ببريم. از جايگاه والای گلشيری در داستان نويسي مدرن معاصر خبر داريد. گلشيری با آنهمه عظمتش در جایی نوشت: هربار كه اثری را برای اولين بار به دست مي‌گيرم برای خواندن؛ تمام مغزم را از يافته‌های قبلي خالی مي‌كنم. خودم را به دست اثر مي‌سپارم تا هرجایی كه دوست دارد من را بكشاند و ببرد.تنها پس از پايان اثر است و وقتي كه لذت متن را چشيدم؛ آنگاه دوباره از نو شروع به خواندن اثر مي‌كنم و اين بار آن را با ديدي انتقادي مي‌نگرم.

مكانهایی مثل وردپرس دات كام چيزی نو و از جنس جديد هستند.برای لذت بردن از انها لازم است در ابتدا تمام مغز خود را از اندوخته‌های قبلي خالی كنيد و اجازه دهيد تا هركجا كه مي‌خواهد شما را ببرد. تنها پس از اشنايي مقدماتی، مي‌توان با ديدي انتقادي بدان نگريست.

اين نوشته تقديمی است به خواب بزرگ! باشد كه خواب نازش آشفته نگردد!!

18 دیدگاه »

  1. سروش روحبخش said

    آه که این لباس تازه چقدر بی ناموسی ست!

  2. i have an English weblog on wordpress.i want to transfer my Persian weblog to wordpress but i don’t know exactly how can i transfer it?
    if yo know please hep me

  3. حامد said

    دکتر !
    یه چیزی رو میخواستم توی بلاگت پیدا کنم. ماشالله اینقدر هم که پرنویسی ، مطلب هفته پیشت رو باید توی 4-5 صفحه قبل پیدا کرد. چه برسه به ماه پیش

    امکان جستجو نداره وبلاگت یا من پیداش نکردم ؟؟؟؟ از تو بعید اینکارها. توی عصر وب.2 نداشتن سرچ …. واقعا که . من بجات شرمنده ام.

    فعلا از این استفاده میکنم تا وقتی بطور رسمی یکی خودت نسازی :
    http://www.google.com/coop/cse?cx=015607039495087690159%3Armzonbaia5e

    حقشه تو وبلاگت کامنت نذارم دیگه …

  4. bizbloger said

    جدي ترين مانع مهاجرت عدم امكان انتقال محتوي وبلاگهاي فارسي است! مثلا خود من نزديك به 600 پست در بلاگ اسكاي داشته ام و 300 پست در پرشين بلاگ كه البته اظاهرا دود شده است! اگر ميشد بوسيله يك واسطه آنلاين اين انتقال انجام شود، آنوقت شاهد بزرگترين اجتماع وبلاگ نويسان فارسي در وردپرس بوديم! مهاجراني از پرشين بلاگ، بلاگ اسكاي، بلاگفا، ميهن بلاگ،…! وردپرس سرزمين موعود!

  5. ferdowsi said

    درود دکتر جان :
    من یه تازه واردم … اجازه ی تبادل لینک به من میدهید ؟

  6. rooznote said

    سلام
    جناب مزیدی از خوندن مطلبت آخرتون بسیار بهرمند شدم.

  7. سلام دکتر عزیز
    من هم در فکر مهاجرت هستم. به زودی ! امیدوارم سایز مرا داشته باشید 🙂

  8. میلاد said

    ما که این شلوارک و تی شرت رو پوشیدم اما همین هم از تنمون در آوردند یه یک هفته ای لباس نداشتیم . همچنان من بر وردپرس 2.2.2 لعنت می فرستم

  9. […] می‌شوند، اطلاع ندارم. اما مطمئناً با رشد وردپرس و تبلیغاتی که جناب دکتر برای کوچیدن به این سرویس می‌کنند و […]

  10. mohsen said

    […] وردپرس در خطر: قابل توجه جناب دکتر مزیدی عزیز که به نوعی پدر وبلاگستان فارسی وردپرس دات کام محسوب می‌شوند و حتماً دلسوز آن[…]

  11. mhmazidi said

    @ سروش – روزنت : لطفا در هنگام گذاشتن كامنت لينك وبلاگتان را هم وارد كنيد.اينطوری بقيه بهتر مي‌توانند با وبلاگ شما اشنا شوند.
    @ خانم دكتر احمدنيا: اين وردپرس است كه بايد خودش را با شما منطبق كند.اين شما هستيد كه مايه افتخار او و ما خواهيد بود.بي‌صبرانه منتظر ورود شما هستيم.
    @ اقاي ابراهيمي.در مورد نكاتن تكنيكي همانگونه كه گفتم با تيم وردپرس فارسي مشورت كنيد.
    @ ميلاد جان چرا وردپرس دات كام را تست نمي‌كني؟؟

  12. mhmazidi said

    @ حامد جان: پس از تغيير قالب تا حالا دهها بار خواستم ويجت جستجو را به سايدبار اضافه كنم اما اجرا نمي‌شود!! نمي‌دانم مشكل از كجاست.؟ اين گوگل كاستيوم سرچ شما رو هم ديدم .عالي است و مي‌خواستم ان رادر وبلاگ گبذارم كه گوگل مودول برايم قيلطر است!!
    حالا مي‌بيني كه درد يكي دوتا نيستش كه!!

  13. دکتر واقعا باش ما موافقم این چند ماهی که مهاجرت کردم به وردپرس اولاش همونجوری بودم با زیر شلواری و تی شرت اما الان با یه دست کت و شلوارم اینقدر ا ین وردپرس عظیمه که ادم هر روز یه چیز جدید یاد میگیره توش!خلاصه این وردپرس اینقدر توی وجود من رخنه کرده که همه جام شده وردپرس!

  14. […] به نگاره های غیر دگرباشان چگونه به وردپرس مهاجرت كنيم؟ ( وبلاگ مزیدی […]

  15. من خیلی رک هستم، شاید هم تفکر من و شما با هم فرق میکنه. امیدوارم از حرف‌های من ناراحت نشید. من فقط نظر خودم رو درباره شما و اهداف‌تون در وب، و تفکرات خودم رو درباره اون چیزی که باید باشه، بیان می‌کنم.
    من معتقدم شما براحتی میتونید مشکلات فنی و احتمالی مهاجرین به wordpress.com رو حل کنید. اما یک مشکل اینجا هست جناب مزیدی، و مشکل اینه که به‌نظر من شما چندان اهمیتی نمیدید که برای دیگران مفید باشید یا کمکی به دیگران بکنید. جواب‌های راهنمایی‌ها را تاجایی که می‌توانید مختصر و مختصرتر می‌دهید در همان حدی که فقط جوابی داده باشید. بنابراین اگر می‌گویید در حدی نیستید که بخواهید کمک کنید، کمی شکست نفسی و بقیه از روی تبلی یا اهمیت کمی است که برای سولات دیگران قائل هستید.

    شما فقط می‌نویسید و وبلاگ رو پُر می‌کنید. تازه اگر کسی از شما راهنمایی بخواد و شما قبلاً‌ درباره‌ش نوشته‌اید منتشر کرده باشید، باز هم میگویید آرشیوم را بگرد. من نمی‌دونم یعنی یک لینک دادن اینقدر سخت است؟ تازه وقتی طرف بگرده و لینک رو پیدا کنه، باز می‌بینه فقط اشاره‌ای کوتاه به مشکلش شده و به نظر من نوشته‌های وبلاگ شما فقط در همین حد هست.

  16. mhmazidi said

    @ حسيني عزيز: چرا بايد ناراحت شوم؟ اين دقيقا همان كاری است كه من هميشه انجام داده‌ام و بازهم انجام خواهم داد.چرا؟ چون در درجه اول -بدون هيچ تعارفي بايد بگويم از نظر تكنيكي نمي‌توانم كمك مفيدي باشم.ياد گرفتم هميشه كارهای تخصصي را به متخصص ان كار ارجاع دهم.
    2- در مورد مسايلي هم كه احساس كنم شخص خودش مي‌تواند از پس ان كار بر بيايد اشاره كوتاه خواهم كرد.
    3-تنها وقتي راهنمایی كامل مي‌كنم كه يا برای استفاده همگان لازم باشد يا اينكه واقعا ان شخص نياز به كمك داشته باشد.
    شما اين حق را داريد كه از دست من ناراحت باشيد.اما در كنار اين حق، هميشه يك نكته را از من به خاطر داشته باشيد:
    من هرگز هرگز به كسي ماهی نمي‌دهم.هميشه سعس كرده‌ام ماهی‌گيری به او ياد دهم.اگر كسي حوصله ماهی‌گيری ندارد…خب انتظار دريافت ماهی حاضرو اماده از من نداشته باشد.
    با اينحال بازهم باب بحث و گفتگو در اين زمينه باز است.

  17. سپنتا said

    درود جناب دکتر. بله ما هم جدیدا اسباب کشی کریدم به ورد پرس اما کو تا کسی مارو تحویل بگیر بابا

  18. […] می‌شوند، اطلاع ندارم. اما مطمئناً با رشد وردپرس و تبلیغاتی که جناب دکتر برای کوچیدن به این سرویس می‌کنند و […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

