خشم

در بين صفات انسانی كمتر صفتی به زيبايي خشم است ! شايد اين جمله بنظرتان ناراحت‌كننده باشد.اما خشم در تمام موجودات زنده وجود دارد.در بسياری از موجودات تنها برای حفاظت از خطر بكار مي‌رود.در انسان اما مي‌توان برای خشم جنبه زيبايي شناسانه قايل شد.

ديد شخصي من نسبت به خشم همچون حسي مقدس است. برای من «خشم» در ذات خودش بسيار باارزش است.امری زيبا و در عين حال مقدس. به همين دليل هيچگاه در پي سركوب و از بين بردن اين حس قوي و فوق‌العاده در خودم و ديگران نبوده‌ام.

چيزی كه هميشه مايه اندوه من مي‌شود اين است كه انسانها چقدر با اين حس ساده و سطحی برخورد مي‌كنند.گروهی سعي دارند انرا منهدم كنند و در مقابل اكثريت آن را همچون كالایی بي‌ارزش در هر كوی و برزنی خالي مي‌كنند. در صورتی كه شخصا ترجيح مي دهم هميشه از اين قدرت فوق‌العاده ؛ و از اين سنگ مرمر -بجای استفاده كردن تنها برای سنگ‌پرانی- از داخل ان، يك مجسمه مرمرين تراش دهم.ترجيح مي‌دهم بجای خالی كردن خشم همانند زمانی كه چاه فاضلاب را تخليه مي‌كنيم؛ از ان يك اثر هنری بسازم. اما چگونه؟

شايد يكي از توضيحات مفيد در اين زمينه همان مفهوم control anger در روانپزشكي باشد.در اينجا كسي از شما نمي‌خواهد خشم را از بين ببريد يا آن را منفجر كنيد بلكه به شما آموزش داده مي‌شود تا سيل خروشان آن را بجای اينكه تمام سدها را بشكند، در كانالهای جانبي متعدد كاناليزه كنيد و پس از در اختيار گرفتن قدرت سركش آن، از نيروی آن برای عمران و آبادانی استفاده كنيد.

يكي از ساده‌ترين روشها به تاخير انداختن است.روشی بسيار ساده اما در عين حال كارآمد.تنها نياز به تمرين دارد تا ملكه ذهن شما شود.سعي مي‌كنم با مثالی توضيح دهم:

شما اكنون در حال خواندن اين مطلب در اين وبلاگ هستيد.اين نوشتهء من، خشم شما را به سرحد انفجار رسانده است.دوست داريد در همين لحظه به قسمت كامنتهای اين مطلب برويد و با نوشتن چند جمله كوبنده، سيل خروشان خشم خود را بر سر اين وبلاگ و نويسنده‌اش منفجر كنيد. حالا چكار بايد بكنيد؟؟؟!!

فقط برای يك لحظه فيلم را pause بزنيد.به خودتان بگوييد «اين صفحه، اين نقطه،اين نوشته، اين موجود حقير و مزخرف» همين‌جا باشد! من 12 ساعت بعد مي‌ايم و ان وقت وبلاگش را بر سرش خراب خواهم كرد.

حالا دكمه play را فشار دهيد.12 ساعت بعد بياييد و هرچيزی -تاكيد فراوان مي‌كنم هر چيزی هر چيزی هر چيزی هر چيزی هر چيزی ….. – كه دوست داشتيد بنويسيد.

به همين سادگی!

9 دیدگاه »

  1. مینا said

    اهوم بعد از چند ساعت آتیش طرف خاموش میشه .
    یاده فیلم مدیریت خشم افتادم.!

  2. Ali Reza said

    یعنی از 12 ساعت دیگه که میشه 5 صبح به وقت تهران و بعد از اون، اگه چیزی اینجا نوشته بشه سانسور نمیشه ؟!!! ( نوشته شده در ساعت 5:03 بعد از ظهر ! )

  3. بابك said

    ياد فيلم Anger Management افتادم … 😀

    http://www.imdb.com/title/tt0305224/

  4. زهرا said

    من جدا تا 12 ساعت دیگه نمی تونستم تحمل کنم!!!!
    خیلی جالب بود ؛)

  5. mhmazidi said

    @عليرضا جان: شما هرمقدار و در هر زمانی ، مطلب در اين كامنت بنويسيد پاك نخواهد شد.. حتي اگر شامل كلماتی ناموسي به بنده باشد!! ( حال كردی چقدر روشنفكرم؟:) )

  6. Ali Reza said

    خوب حالا اگه 4 تا کلمه ناموسی بنویسم که شدیدا بی جنبه بودن خودم رو نشون دادم ! ولی حالا که بحث علمی هست و انگر منجمنت و اینا دکتر یه مشاوره رایگان ازت میخوام ( چه کنیم عادت کردیم به مشاوره رایگان تو خونه ! ولی فعلا صاحابش در دسترس نیست ! )
    دکتر جان، شما که در انگر کنترل یدی داری (به این میگن هندونه!!) یه راهنمایی به ما بده.
    من یه مشکلی دارم و اونم اینه که ما یه عزیزی رو میشناسیم این بشر از وقتی بی ام و دیده عاشقش شده ! حالا هر روز به طور متوسط ما ایشونو 4 تا 5 بار می بینیم و میشه به تقریب خوبی گفت 70 درصد صحبت های این عزیز دلنگیز درباره بی ام و هست حالا یا به طور واضح یا در لفافه ! خوب چند روز اول خوب بود و تا حد زیادی جالب ولی بعد از یه مدتی من به شخصه آلرژی پیدا کردم به این موضوع و چون خودم انگر منجمنت بلت ( بلد سابق ! ) بودم هی سعی کردم اون 12 ساعته رو رعایت کنم ولی قبل 12 ساعت دوباره موضوع پیش می اومد و هی ما این 12 ساعته رو تمدید می کردیم.
    حالا به نظرت من کی میترکم ؟ واسه جلوگیری از ترکیدنم چه کار می تونم بکنم ؟ خلاصه ما رو یه راهنمایی بکنی ممنون میشم.

    به رسم اون عاشق بی ام و (!!) این کامنت رو تقدیم می کنم به همکلاسی قدیمی ام شیدا (شاهین) !

  7. mhmazidi said

    @عليرضای عزيز: بنظرم در اين موارد پس از كنترل خشم ، اگر عامل بوجود آورنده ان برطرف نمي‌شود (در اينجا سهل انگاری دوست شما) بهترين كار اين نيست كه بازهم كنترل خشم كنيد! بلكه شما بايد عامل بوجود اورنده را حل كنيد.روشهای بسيار زيادي برای حل اين مشكل هست.من فقط به دوتا اشاره مي‌كنم:
    1-طرف مقابل شما شخص فهميده‌اي است: تنها كافی است كاملا دوستانه و مستقيم به او بگوييد كه صحبتهای ايشان در زمينه بي ام و چقدر برايتان آلرژی‌ساز است.
    2- طرف شما آنقدر غرق بي ام و است كه روش اول هيچ تاثيری بر او ندارد: در اينجا بايد يك آيينه در مقابلش بگيريد! يعني چي؟ بگرديد ببينيد چه موضوعي مي‌تواند احساس الرژن بودن را در او ايجاد كند.مثلا از چه چيزی بدش مي‌ايد؟ نسبت به چه چيزی حساسيت دارد؟ مثلا ممكن است از ماشين تويويتا به شدت متنفر باشد.خب حالا شما مقداری مطالب در مورد ماشينهای تويوتا از اينترنت جمع‌اوری كنيد.هربار كه او مي‌بينيد در برابر تعريفهای او از بي ام و بگوييد: اِ ! چه جالب ! تويتويتا هم همينجوريه! يا مثلا تويوتا فلان ماشينش فلانه بهمانه و ….
    فكر كنم مدتي بدين منوال بگذره به شما معترض بشه..اونوقت مي‌تونيد بهش بگين كه اين دقيقا همون احساس شما نسبت به صحبتهای ايشان در مورد بي ام و هست.

  8. Ali Reza said

    خوب اینجا یه مشکل هست ! اونم اینه که حقیر سر تا پا تقصیر (!!) اندازه اون دوستمون وقت ندارم تو اینترنت دنبال تویوتا بگردم ! البته روزی به طور متوسط 12 تا 14 ساعت آنلاین هستم ولی خوب برای کار های دیگه !
    فکر کنم بزاریم تا اونقدر بی ام و ، بی ام و کنه تا خودش عرضا بشه بهتر باشه ( میدونم دیکته اش غلطه ! از ترس دوستان در سازمان های ناجور اونجوری نوشتم ! )
    ممنون از راهنمایی شما
    بی ام و تون پر بار تر باد (ما هم بی ام و ای شدیم خداییش !)

  9. Sepehr said

    گفتهء بسیار مفیدی بود. منهم شخصاً از مدتها پیش سعی بر کنترل کردن خشم های زود به زودم کرده ام. این نوشتهء شما بسیار مفید بود. سپاسگذارم

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

