جنبش پادكستینگ

اگر بپذیريم مهمترين بازار برای تكنولوژیهای مرتبط با وب ، بازار ايالات متحده است، بايد قبول كنيم كه پادكست صوتی در اين بازار در مقايسه با ويديو ، بسيار ناكام بوده است.حال سوال اين است: چرا در حالی كه گرايش جهانی به سمت گسترش و جاانداختن ويديو است ما به فكر كار بر روی گسترش پادكستهای صوتي بايد باشيم؟ جواب بينهايت ساده است: كيفيت افتضاح اينترنت در كشورمان!! به دليل سرعتهای بسيار بسيار پايين فعلا بايد به ويديو همچون يك آرزوی بزرگ فكر كنيم. اما برای اين كه تن به خمودگی ندهيم بايد ورژن صوتی وب را تقويت كنيم.  چگونه؟

حقيقت اين است كه تاكنون تلاشهای باارزش ولی با تاثير محدود در وب انجام شده است.كارهایی كه بعضي از بوبلاگ‌نويسان آی‌تی انجام مي‌دهند بسيار با كيفيت و بارزشند اما محدوده مخاطب كمي دارند و در نتيجه موجب گسترش كند و بطئی پادكستينگ مي‌شوند.

از طرفی پادكستهایی كه بعضي از وبلاگ‌نويسان غير آی‌تی (مثلا طنزنويسان) تاكنون منتشر كرده‌اند با وجود داشتن طيف مخاطبين وسيع، اما با روح وب 2 بيگانه بوده‌اند.آنها برای انتشار پادكستهای خود ، از وب‌سايتهای مطرح خبری مثل راديو زمانه يا حتي از وبلاگهای خود استفاده كرده‌اند. در نتيجه اين حركت با وجود مخاطبان زياد، انگيزه‌ای برای تشريك مساعی ديگران (همان مفهوم پايه‌ای وب 2 : sharing) در امر پادكستينگ  ايجاد نكرده است.

حال: اگر مي‌خواهيم پادكستينگ را تبديل به يك جريان اثرگذار در وب فارسي كنيم بايد اين چند نحله جدا از هم را به يكديگر پيوند زنيم.يعني از محبوبيت وبلاگ‌نويسان طنزپردازی (همچون نيك‌اهنگ‌كوثر ؛ سيد ابراهيم نبوی ؛ ملاحسني ؛ كوهيار و ….) استفاده كنيم.از آنها بخواهيم كه مطالب طنز خود را به صورت فايلهای صوتی (پادكست) در آورند. انها حتي مي‌توانند برای تاثير بهتر بر مخاطب، گويندگی پادكستهای خود را به صداهايي جذاب‌تر بسپارند.اكنون اين پادكستها را نه در سايتهایی مثل راديو زمانه يا حتي وبلاگهای خود ، بلكه در سايتهایی مثل odeo.com قرار دهند.قرار دادن اين قبيل پادكستها در سايتي چون اودئو ، به مرور زمان ، مخاطبان پادكستها را با امكانات و روش استفاده از سايتهای «به اشتراك گذاری پادكست» بيشتر آشنا مي‌كند.انها به مرور زمان متوجه مي‌شوند كه برای ايجاد پادكست نياز به داشتن سايتهای معظمی چون راديو زمانه نيست و هركسي با كمترين امكانات مي‌تواند راديوبلاگ خود را راه‌اندازی كند.

وبلاگ‌نويسان آی‌تی / پادكسترهای آی‌تی  ، مي‌توانند به عنوان كساني كه به مسايل فني قضيه علاقه دارند در كنار طنزنويسان همكاری كرده و موجب گسترش اطلاعات تكنيكي پروسه شوند.هدف كل اين ماجرا اين است كه طيف عمومي مخاطبان درگير توليد پادكست شوند و انها را از مصرف‌كننده صرف پادكست خارج سازند.

اين جريان ممكن نخواهد شد مگر با نظر مساعد طنزنويسان عزيزی كه نامشان رفت و همچنين انهایی كه از قلم افتادند.

نكته: اين جريان هيچ منافاتي با كارهای تجاری عزيزان در سايتهایی مثل راديو زمانه ندارد.انها مي‌توانند پادكستهای خود را به دو گروه تقسيم كنند.گروه اصلي كار كه به راديو زمانه سرازير مي‌شود و گروه دوم پادكستها كه برای تشويق پادكسترهای جوان و تازه كار به سايت اودئو  گسيل مي‌شود.

يادآوری: داور برای طنزنويسي دسته جمعي، حركت مشابهي را انجام داد.از جذابيتهای وب 2 اين است كه برای هر فعاليتي ، سرويس اختصاصی برای ان فعاليت در وب ايجاد شده است. در صورتی كه طنزنويسي گروهی بخواهد بطور جدی به فعاليت خود ادامه دهد مي‌تواند از اين سرويسها كه هم رايگان هستند و هم  برای اين فعاليت كاملا بهينه شده‌اند، استفاده كند.

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: