بمب گوگلی

اتفاقی مي‌افتد.احساس مي‌كنيم كه بايد در برابر آن واكنش نشان دهيم.با تمام قوا سعي مي‌كنيم كه واكنش ما شتاب‌زده و از روی عصبانيت و احساسات سطحی نباشد. اما آيا اين كافی است؟ بنظرم خير!

ببينيد! هدف از اعتراض چيست؟ آيا تنها مي‌خواهيم خشم خود را بيان كنيم؟ يا به دنبال آن هستيم كه شخص‌(يا اشخاصي) كه مسبب آن رفتار اشتباه بودند، متوجه اشتباه خود شوند و سعي در تصحيح خطای خود كنند؟ اگر مورد اول مطرح است، پس بحث همين‌جا تمام است.اما اگر به مورد دوم اهميت مي‌دهيم انگاه بايد اندكي درايت به خرج دهيم.

مي‌دانم گستاخي بزرگی است  در جايي كه اينهمه دانش‌‌آموخته «ارتباطات و خبرنگاری و…» وجود دارد من سعي كنم از تئوريهای آنها استفاده كنم.اما سواد نصفه نيمه من، به من مي‌گويد در ساختارشناسي يك ارتباط هنگام ارسال يك «پيام» بايد به جوانب زيادی دقت كرد: فرستنده، گيرنده، خود پيام، بستر پيام  و… . در هنگام فرستادن يك پيام اگر به دنبال تاثير يك پيام در مخاطب فرضي هستيم بايد همه اين جوانب را دقت كنيم.يكي از مهمترين نكات -كه قبلا هم بارها بر آن تاكيد كردم، بخصوص در ماجرای اعتراض به فيلم 300 – اين است كه بايد مخاطب‌شناسي دقيق داشته باشيم: اين كه مخاطب فرضي كيست؟ روش تاثير در او چگونه است؟ چگونه مي‌توان به بهترين نحو به او دسترسي داشت؟ و ….

اخيرا به دنبال اتفاقي، سعي شده است يك بمب گوگلی جديد ايجاد شود.در مورد نيت اين عزيزان هيچ شكي ندارم كه سعي در حمايت از وجهه كشورمان دارند.اما در مورد وسيله ‌ای كه بكار مي‌برند با آنها موافق نيستم.اينجا علت اختلاف ، تنها اين جملات نيست كه «به جای ايجاد بمب گوگلی و نمايش شخصيت مخرب و خشن از خودمان در پي سازندگي باشيم» بلكه مي‌خواهم بگويم اين روش از پايه و اساس دچار مشكل تكنيكي است!!

1- حدس من اين است كه بسياری از عزيزان در حيطه‌های اجتماعی، سياسي و بخصوص خبرنگاران عزيز، اخبار آی‌تی را با دقت دنبال نمي‌كنند.چون در چند ماه قبل در اخبار آی‌تی آمده بود كه گوگل الگوريتمهای سايت خود را به گونه‌ای تغيير داده تا پديده «بمب‌های گوگلی» را خنثي كند.اين كه الگوريتمهای گوگل چقدر موثر باشند نمي‌دانم؛ اما همين‌قدر مي‌دانم كه ديگر تاثير  بمب گوگلی از نظر تكنيكي زير سوال است.

2-  باور بفرماييد كمتر كسي پيدا مي‌شود مثلا ايميل ياهو  را در سايت گوگل جستجو كند! حتي اگر اين بمب گوگلی اثر هم كند وقتي كسي آن را در گوگل سرچ نمي‌كند چه فايده‌ای خواهد داشت؟

3- حالا پيشنهاد چيست؟ ساده است: اول از همه مشخص كنيد مخاطب فرضي شما كيست؟ آيا مسئولين ياهو هستند؟ برای ارتباط و فشار بر روی آنها مي‌توان از روش مستقيم يا غيرمستقيم استفاده كرد.روش مستقيم( و سنتي و البته كمتر موثر) اين است كه ايميلي به آنها زده شود. امروزه  از روشهای غيرمستقيم (مدرن و البته با تاثير بيشتر) استفاده مي‌شود.چيزی كه شما بايد بهتر از من آن را بشناسيد: افكار عمومي. اين افكار عمومي (طبعا افكار عمومي غرب) در كجا شكل مي‌گيرد؟ تلويزيون، روزنامه، راديو ، ماهواره، اينترنت و …فعلا تنها به اينترنت مي‌پردازيم.در اينترنت كجاها هستند كه مي‌توانند فشار افكار عمومي مناسب ايجاد كنند؟

پاسخ يك كلمه است: شبكه‌های اجتماعی. اجازه دهيد بار ديگر اظهار تاسف كنم كه عزيزان خبرنگار و بطور كلي مطبوعاتي ما هنوز به «شبكه‌های اجتماعی»  چندان وقعي نمي‌دهند.در صورتی كه شبكه‌های اجتماعی امروز قوي‌ترين پتانسيل لازمه برای تاثير بر مخاطب مشخص را دارند.اين شبكه‌ها تنها محدود به ماي‌اسپيس يا فيس‌بوك نيستند؛ از يوتيوب، فليكر بگيريد تا اوركات و… در كل هرجایی كه تحت عنوان سايت «به اشتراك‌گذاری فلان» مشهور شده است.

طبعا در حال حاضر داغ‌ترين و موثرترين شبكه‌اجتماعی برای تاثيرگذاری بر مخاطب «فيس بوك» است. جايي كه بعيد مي‌دانم تا مدتها از پتانسيلهای فراوان آن استفاده كنيم!!

آيا تنها همين يك راه وجود دارد؟ خير. يك شطرنج‌باز هوشمند هيچگاه از يك تكنيك بصورت دائمي استفاده نمي‌كند كه اگر اين كار را كرد ديگر هوشمند نيست.

شما چه راهكارهایی – با توجه به واقعيتهای روز  ِ وب – پيشنهاد مي‌كنيد؟؟

30 دیدگاه »

  1. میلاد said

    تیتر اشتباه است
    تیتر صحیح : تف 19
    🙂

  2. سلام ما يك نظر سنجي در سايتمون قرار داديم براي انتخاب رئيس جمهور آينده لطفا شما هم بيايد نظر خودتان را بگيد.مرسي
    http://payadesign.parsehgig.com/payadesign_mambo

  3. امیدوارم فیس بوک درگیر اینجور بازی ها نشه

  4. نكته اولي كه گفتي ، در مورد الگوريتم گوگل ،همون موقعي كه در مورد فيلم سيصد داشتن بمب ميساختن كه بندازن زير ماشين فرانك ميلر ،گفتم من . گرچه صداي من به جايي نرسيد و دليلي هم نداشت برسه !! اما واقعا عجيبه كه اونايي كه اين كارو كردن ، خبر مربوط به خنثي سازي اين بمب رو نخونده بودند . جاي بسي تعجب / انگشت حيرت گزيدن / مبهوت و حيران ماندن / چيز ديگه اي به ذهنم نميرسه
    يه موقعي با يانگوم نويسي ميخواستي توجه ديگران رو به پيكاسا جلب كني / الان هم داري به استفاده از ملي گرايي شبكه هاي اجتماعي – و در صدرش فيس بوك – رو بيشتر مطرح كني ! اما اين فيس بوك براي من فقط از بعد پلتفرم بودم جالب هست / كه اون هم خب يه شروع هست و مطمئنم سايت هاي جوان ديگه اي در راهند كه فيس بوك رو سوسك كنند / بعدا پيشوا زوكربرگر ! رو خواهم ديد ! سايت خشكي داره / ديدي بهش بگو 😀

  5. وحید said

    دکتر جان به‌ترین واکنش تحریم یاهوست. مهاجرت به جی‌میل و استفاده نکردن از یاهو!

  6. – در روزنوشتم وارد بحث تکنیکی نشدم. چون قبل از ورد به بحث که چه بکنیم ، باید در اینباره فکر کنیم که چه شد که اینطور شد و اصلا باید کاری بکنیم و یا اینکه می‌توانیم کاری بکنیم!!
    × اما اگر بخواهم وارد بحث تکنیکی بشم:
    – نه! بمب‌ها به کلی خنثی نمی‌شوند ، هنوز بمب‌های زیادی فعال هستند و گوگل گرچه گفته به نوعی الگوریتم هاش را بهینه می‌کنه ،‌هنوز نتوانسته ، کاملا لینک دهی‌های حساب‌شده را خنثی کنه.
    – اصولا معتقدم گلوله بد است و بمب خیلی بدتر. نام این اقدام باید عوض بشه. یک دفعه دیدین که فردا جماعت، آی‌تی دوست ایرانی را هم تروریست مجازی معرفی کردن! از طرفی دارم می‌بینم به عنوان تنها شیوه اعتراض دارند روی بمب کار می‌کنند. در صورتی که آلترناتیوهای دیگر هم باید به طور همزمان مورد استفاده قرار بگیرن.
    – بله! با من هم در این مورد مشورت شد و من هم دقیقا مثل شما پیشنهاد کردم از امکانات یوتیوب ، سرویس‌های لینک‌دهی جمعی و شبکه‌های اتجتماعی استفاده بشه.
    – متأسفانه طبق معمول شتابزدگی ، بیرون زدن وریدهای گردن! و استفاده از ترم‌های غیرت و یا پیشنهاد تحریم متقابل یاهو! و یا حرف‌های سطحی سیاسی و نه تحلیلی‌های قوی است که حرف اول را می‌زند.
    – اما در پایان خدمتتان بگویم که من هنوز در بند اول حرف‌هایم شک و تردید زیاد دارم و فکر کردن در مورد اینکه چطور شد که اینطور شد ، و اصلا باید کاری بکنیم و یا اینکه می‌توانیم کاری بکنیم را لازم‌تر از اقدامات دیگر می‌دانم.
    – راستی چرا الان به یاد نبود نام ایران در لیست یاهو ، افتاده ایم؟

  7. amin said

    کاملا موافقم !
    مثلا میشه یکی دو روز توافق بشه که تمام توییتری های ایرانی فقط یک جمله رو در مورد محکومیت این اقدام یاهو پست کنن .یا جمله ی کوتاهی به عنوان امضا زیر میلشون بنویسن یا ….
    همین کارا دیگه ! فکر کنم توی توییتر حسابی سر و صدا کنه . به شرط اونکه جمله یکی باشه و همه هم رعایت کنن .
    این روانپریش رو هم ولش ! حالش خوب نیست . درکش میکنم 😀
    از اسمش معلومه دیگه :))))))))

  8. اصولا من اميد زيادي به توييتر دارم . اصلا بياييد توي توييتر زبان فارسي رو مطرح كنيم ( مرحوم مزيدي )

    هي / امين محمدي پر طلا ابونتويي نژاد / چيز ! اين چيز بالايي بيشتر تيكه اش متوجه تو بود ! ها / با اين نظرت

  9. amin said

    جناب روان خان پریش ! اصولا یکی از عوامل ناکامی توییتر شما یکی بودی !
    کی گفت حالا فارسیش کنیم ! منظورم جمله ی انگلیسی بود که اجنبی جماعت بفهمن ! افتاد عزیز ؟!!!
    اینفدر هم به دکتر تیکه نپرون ! هر چی نباشه یه چند ماه زودتر از شما رفیق ما بوده 😀
    درسته همستراشو به ما ترجیح میده ! ولی این که دلیل نمیشه که !!!

  10. اگه من چيزي گفتم پاش بودم و هستم / حالا يه مشكل در حد آپولو 18 پيش اومده / وگرنه ايده هاي ما كه خاك نميخوره / حالا بهت نشون ميدم قناري
    بعدش هم كي به دكتر تيكه پروند ؟ ها؟ حالا يه شباهتي بين حرف من و دكتر بود كه بياييد فارسي رو بتركونيم توي توييتر ! تازه اگر من زيرش زده باشه ، دكتر كه نزده 😀
    در ضمن من به دكتر حق ميدم كه همسترهاش رو به تو ترجيح بده 😀 اين طبيعي هست !

  11. mhmazidi said

    @دكتر مجيدي: دكترجان! من هيچ‌وقت نه كاملا خوش‌بين هستم و نه كاملا بدبين.اما فكر مي‌كنم شما بهتر از من متوجه شده باشيد كه واكنش‌های كاربرانمان نسبت به پديده‌های وب چقدر «غريب» است.اين موضوع را به بهترين وجه در كامنتهای مطلب خودت مي‌تواني ببيني.البته فكر مي‌كنم اينجا بهتر از كامنتدوني شما نشود.متاسفانه همانطور كه شما فرموديد اين وسط تنها «عقلانيت » است كه جايگاهی ندارد.
    بنظرم بد نيست كساني كه به دنبال عقالانيت هستند بروند ماستشان را بخورند و صماقشان را بمكند. دور ، دور پوپوليستها و هوچي‌گرايان است.

  12. یک پست جدید نوشتم و در آن به مطلب خیلی خوب تو هم اشاره کردم. مخلصیم.

  13. وحید said

    خب من فکر کنم نظرم را درست متوجه نشدید. منظورم از تحریم یاهو فقط این بود که حالا به این بهانه هم که شده می‌شود از جی‌میل بیش‌تر استفاده کرد. من مدت‌هاست که کاربر هر دو سرویس هستم و به نظرم یاهو در مقابل جی‌میل زیاد توان‌مند نیست. شاید این بهانه خوبی باشد برای استفاده نکردن از یاهو. من که خودم مدت‌هاست از یاهو مسنجر استفاده نمی‌کنم و برای چت کردن از یاهو میل استفاده می‌کنم. آن‌هم فقط به این دلیل که اکثر کاربرهای ایرانی از یاهو استفاده می‌کنند و نه لایو یا جی‌میل. به غیر از این فقط برای فلیکر از یاهو استفاده می‌کنم. البته یاهو میل حالا که از حالت بتا درآمده خیلی به‌تر شده اما هنوز هم جی‌میل چیز دیگری‌ست.

  14. وحید said

    راستی دکتر جان، «صماق»؟ از شما بعید بود. درستش سماق هست:
    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%82

  15. mhmazidi said

    @وحيد جان: مرسي از بابت سماق! راستش آنقدر تند نوشتم كه دقت نكردم به املاي آن .متشكرم.اما مي‌خواهم صريح بگويم كه در آن نوشته خداي ناكرده به نظر شما يا ساير عزيزان خرده نگرفتم.نوشته و نظر شما بسيار متين است.اگر مي‌خواهي منظور واقعي من را متوجه شوي كافي است به كامنتهای روزنوشت دكتر مجيدي نگاهي بياندازي

  16. وحید said

    😉 همه ما گاهی اشتباه می‌کنیم؛ چه با سماق چه بی سماق.
    آن نوشته آقای مجیدی را هم خوانده بودم، البته تو گوگل ریدر و اصلا نمی‌دانستم که این‌قدر نظر دارد. الان آن‌ها را خواندم و کاملا متوجه شدم که شما و آقای مجیدی چه می‌گویید. فکر کنم نظر من در مقابل نظر آن‌ها خیلی یواش و ملایم و گاندی‌وار بود!

  17. From Tehran, with love! said

    با «اقدام» کردن در این موارد مخالفم!
    به نظر من تنها راه درستش اینه که در این موارد هرچی می خوایم بگیم ، هر اعتراضی که داریم … توی وبلاگ های خودمون بنویسیم تا دیگران اگر حوصله دارن بخونن و یادشون بمونه …
    اگر حوصله ندارن هم آرامش خاطرشون رو بیخودی برهم نزنیم.

    مسئله اینجاست که هر کاری که ایجاد مزاحمت برای دیگران بکنه، نتیجه برعکس داره!

  18. ساسان said

    مزیدی جان من در حدی نیستم که نظر کارشناسی بدم! فقط حس میکنم که ایران داره کم کم از تمام لیست ها حذف میشه! انگار دیگه ما تو این دنیا نیستیم!

  19. سلام دکتر جان
    وقتی پای صحبتهای الهی قمشه ای می نشستم به این فکر می افتادم که از همه چیز به خدا می رسید
    حالا نوشته های شما در مورد همه چیز به فیس بوک میرسد

  20. Mani said

    «سلام دکتر جان
    وقتی پای صحبتهای الهی قمشه ای می نشستم به این فکر می افتادم که از همه چیز به خدا می رسید
    حالا نوشته های شما در مورد همه چیز به فیس بوک میرسد»
    علی قشنگ گفت.

  21. […] دکتر مزیدی : بمب گوگلی […]

  22. دکتر جان

    یک مطلبی نوشتم با عنوان اگر گوگل گوش نداد چه ؟ چون اولین پست این وبلاگمه دلم می خواهد شما هم بخونیدش و نظرتون رو بگید. اگر هم وقت نکردید عیب نداره. مزاحم نمیشم .

    راستی لینک این مطب شما رو هم به همراه لینک وبلاگ قرار دادم اگر نخواستید بگید تا حذفشون کنم. دیگر مزاحم نمی شم

    قربانت

  23. مهدی م said

    سلام
    با توجه به اینکه شرکت هایی مانند یاهو و گوگل از طریق تبلیغات کسی در آمد می کنند،
    و تبلیغات برای ایرانی ها به دلیل تحریم برای ایرانی ها فایده ای ندارد، شاید ارایه سرویس به میلیونها ایرانی اصولا» نفع اقتصادی نداشته باشد. چرا دوستان فکر می کنند، گوگل و یاهو موظف به ارایه سرویس به ایران به صورت رایگان هستند ؟ بستن دسترسی کاربران ایران حق مسلم این شرکت هاست.

  24. مهدی م said

    سلام
    با توجه به اینکه شرکت هایی مانند یاهو و گوگل از طریق تبلیغات کسب در آمد می کنند،
    و تبلیغات برای ایرانی ها به دلیل تحریم ایران فایده ای ندارد، شاید ارایه سرویس به میلیونها ایرانی اصولا» نفع اقتصادی نداشته باشد. چرا دوستان فکر می کنند، گوگل و یاهو موظف به ارایه سرویس به ایران به صورت رایگان هستند ؟ بستن دسترسی کاربران ایران حق مسلم این شرکت هاست.

  25. دوست عزیز. خیلی ساده است. پرطرفدارترین کلمه‌یی که در ذهنتان هست را به همراه یاهو میل در گوگل ترزند مقایسه کنید تا ببینید چه کلمه‌یی بیشتر جست‌وجو می‌شود. بعد درخواهید یافت که اگر این بمب منفجر شود، چه تحولی روی می‌دهد

  26. وحید said

    برای مهدی: دست‌رسی کاربران ایرانی که بسته نشده آقا جان. فقط ایران را از تو لیست کشورها برداشتند. کمی بیش‌تر بخوان بعد چیزی بگو!

  27. […] ولی فرصت نمی‌شد تا اینکه امروز نوشته خوب مزیدی درباره بمب گوگلی را دیدم و تشویق شدم که نظرم را زودتر […]

  28. امین said

    فکر نکنم این بمب گوگلی به نتیجه برسه. چون هدفش سایت خیلی بزرگ و معروفی به نام یاهوست. وبسایت های بی شماری با پیج رنک های بالا به سایت یاهو لینک دادن… برای اینکه بمب نتیجه بده باید ما اقلا 10 میلیون وبلاگ و وبسایت ایرانی داشته باشیم که این لینک رو در سایتشون قرار بدن!

  29. […] ولی فرصت نمی‌شد تا اینکه امروز نوشته خوب مزیدی درباره بمب گوگلی را دیدم و تشویق شدم که نظرم را زودتر […]

  30. […] ولی فرصت نمی‌شد تا اینکه امروز نوشته خوب مزیدی درباره بمب گوگلی را دیدم و تشویق شدم که نظرم را زودتر […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

