حجامت

دوست عزيزی درخواست كرد در مورد حجامت نظر شخصي خود را بگويم. نوشتن در مورد چنين مواردی كه اختلاف نظر شديدی پيرامون ان وجود دارد كار مشكلي است.با اين حال:

ببينيد! من يك اصل كلي دارم: از نظر من دو حيطه دين و علم كاملا از هم مستقل و جدا هستند.مي‌گويم مستقل و نمي‌گويم متضاد؛ يعني برای ارزشيابي دين پارامترهای مستقلي داريم و برای ارزشيابي علم پارامترهای مستقل. گاه ممكن است ارزشيابي يك امر در يك پارادايم(مثلا دين) با ارزشيابي همان امر در پارادايم ديگر (مثلا علم ) همخوان نباشد.اينجا بستگي به شما دارد كه بخواهيد آن امر را در كدام پارادايم ارزيابي كنيد. نظر من اين است كه اصل اساسي در دين چيزی است به نام «ايمان و اعتقاد». اما در علم اين محوريت بر عهده «عقل و خرد انساني» است.اين جمله به معنای بي‌خردی دين يا بي‌اعتقادی علم نيست؛ بلكه تنها مي‌خواهد ريشه اصلي يك حيطه را مشخص كند.

الف- اگر باور داريد كه «حجامت»  پديده‌ای از جنس دين است يعني امری است كه در دين و آيين بر آن تاكيد شده ، در اين صورت توصيه مي‌كنم  از اين زاويه نگاه كنيد كه به آن اعتقاد داريد يا خير؟

ب-  اما اگر اين ديد را داريد كه حجامت پديده‌ای ديني نيست بلكه امری اجتماعی-تاريخي بوده است آنگاه مي‌توانيد آن را به نقد عقلاني بسپاريد.

حقيقت اين است كه من يك scientist ( به معني دانش‌آموخته – كسي كه ساختار تفكرش را science چارچوب بندی كرده ) مي‌باشم.وقتي كه شما كلمهscience را -به معنای علم تجربی- بكار مي‌بريد ناگزير بايد قواعد و چارچوبهای آن را بپذيريد.پزشكي كنوني كه من و امثال من در ان تحصيل كرده‌اند بر پايه اصولي مشخص پي‌ريزی شده است. اين علم با وجود تمام نقاط كورش بيانات صريحي نيز دارد: مثلا باكتری ؛ وريد ؛ گلبول قرمز ؛ چربي‌های خوني و …

وقتي شما مي‌خواهيد تاييديه از اين علم بگيريد بايد با اين واژگان بتوانيد نظر خود را بيان كرده و با متدهای همين علم به اثبات برسانيد.

به كساني كه حجامت را تاييد مي‌كنند احترام مي‌گذارم اما متاسفانه علم پزشكي نمي‌تواند تاييديه‌ای برای اين موضوع صادر كند.علت هم ساده است: در پزشكي كتابها و رفرنس‌ها و … با اصول و متد مشخصي نوشته مي‌شوند تا لياقت دريافت عنوان يك كتاب علمي پزشكي را داشته باشند.

من تاكنون هيچ كتاب علمي پزشكي ( با همان تعاريف مشخص) در مورد حجامت نديدم. پس وقتي كه حجامت هيچ مدرك كتبي منطبق با استانداردهای روز علم پزشكي ندارد، طبعا نمي‌توانم ان را نقد كنم . تنها مي‌توانم بگويم كه روش علمي نيست.

اما در برخورد رو در رو با افرادی كه به حجامت اعتقاد دارند – و متاسفانه بعضي از همكاران پزشك نيز در بين اين دسته ديده شده و حتي اقدام به اين كار مي‌كنند- دلايل و توضيحاتی مي‌شنوم كه با اصول مسلم پزشكي در تضاد است.مثلا وقتي از انها مي‌پرسم كه فايده حجامت چيست و چه كاری انجام مي‌دهد، مي‌گويند خون كثيف را از بدن خارج مي‌كند.

من هرگز در طول تمام اين سالها نفهميدم خون كثيف چيست؟ در خون المانهای مختلفي وجود دارد: گلبولها، پلاكت ، فاكتورهای انعقادی ، قند ،‌چربي ، هورمون و … اما نمي‌دانم چه چيزی موجب كثيف شدن خون مي‌شود؟

گروهی مي‌گويند: چربي. علم پزشكي برای درمان افزايش چربي خون و قند خون و … روشهای متعددی دارد.

گروهی ديگر مي‌گويند: باكتری ،‌ويروس ، ميكروب ، انگل و … علم پزشكي برای هركدام از اين مشكلات نيز راه‌حلهای جداگانه ارائه مي‌دهد.

گروهی هم مي‌گويند: وقتي كه حجامت مي‌كنند خون سياهي از بدن انها خارج مي‌شود: حقيقت اين است كه حجامت با برشي در وريدهای بدن صورت مي‌گيرد.خوني كه در وريدها جاری است دارای غلظت بالايي دي‌اكسيد كربن است كه همين ماده باعث تيره شدن خون مي‌گردد.از طرفي شما هر خوني را با هر درجه از شفافيت ، اگر مدتي در هوای آزاد بگذاريد رنگ ان تيره مي‌شود.اما برای من سوال است آيا خون تيره دليل بر كثيف بودن آن است؟

در هر صورت همانگونه كه گفتم اين نوشته سعي در تغيير اعتقاد شما ندارد. تنها برای بيان ديدگاه شخصي بنده و تا حدودی علم پزشكي در زمينه اين مبحث بود. طبعا كامنتهای اين مطلب مي‌تواند آكنده از اعتقادات شخصي شما شود كه نيازی به پاسخ نخواهند داشت. اما قول مي‌دهم به سوالاتی كه چارچوبهای علم تجربي را پذيرفته باشند پاسخي در حد بضاعت خود دهم.

22 دیدگاه »

  1. Mehran said

    در مورد این: «» مي‌گويند خون كثيف را از بدن خارج مي‌كنه «» و توضیح شما که گفتید روشهای متعددی وجود داره .
    احتمالا چون اونا خون به اصطلاح کثیف رو میبینن که ار بدنشون خارج میشه بیشتر بهش اهمیت میدن تا از بین رفتن چربی و… توسط دارو (که نمیبیننش!)
    یه چیزی میگن : «مردم عقلشون به چشمشونه!!»
    ولی در کل منم اعتقادی به حجامت ندارم. 🙂

  2. دکتر جان بهتر نبود در مطالبت کمی هم در مورد اهدای خون که انگار جایگزنی بسیار عقلانی تری نسبت به حجامت است توضیح میدادی

  3. علی said

    دوست عزیز دانش آموخته .اگر حجامت را روشی برای کمک به خونسازی در بدن و فعالسازی بیشتر مغز استخوان در نظر بگیریم چه؟
    ( طبعا در زمانی که هنوز امکان انتقال و اهدا خون نبوده است ) اصلا میشه در نظر گرفت؟

  4. maryamss said

    دکتر جان ممنون بحث خیلی خوبی کردی.لاقل برای من یکی که مفید بود.همنیطور که خودتون گفتید حجامت در طب مدرن جایگاهی نداره اما مدتیه که طب سنتی هم جای خودشو باز کرده.مثلا الان دانشگاه تهران رشته یا گروهی به نام طب سنتی داره که بعضی از اساتید علوم پزشکی همین دانشگاه این رشته رو تاسیس کردن.(آدرسش هم فکر کنم خ قدس بالاتر از طالقانی کنار ساختمان معاونت فرهنگی دانشجویان باشه).خوب این نشون می ده ممکنه خیلی از درمان های سنتی بیس علمی داشته باشن.به نظر من حجامت مثل طب سوزنی چینی ها یا مثلا ورزش یوگای بودایی ها میمونه که هنوز هم ملت نمی دونن چه دلیل علمی داره که این درمان ها موثر واقع میشه.

  5. من يه بار حجامت كردم دكتر !!
    يه انجمن يا سازماني بود به نام نميدونم چيچيه حجامت . يكي از دوستهام اون موقع رييسش بود . من نميدونم چيچي هستم / يعني خون از بدنم خارج بشه فشارم ميفته تو تنبونم . به زور حجامتم كرد . البته چيزيم نشد . بعد حجامت شبيه زنهاي بعد از زايمان شده بودم ! اما بد نبود / احتمالا براي خروج خون از بدنم كمي فشارم پايين اومده بود و نعشه كرده بودم .
    به نظر من در مورد حجامت واژه ي اعتقاد داشتن رو نميشه به كار برد . در ضمن :

    شايد مسئله رو براي خودتون اشتباه تصور كرديد . شايد حجامت ربط چنداني به بيرون اومدن خون نداشته باشه . شايد همون برش ها در سطح پوست تاثيرات خاصي داشته باشند . همونطور كه طب سوزني با فرو كردن سوزن در نقاط خاص. پس تا مسئله اي رو از لحاظ علمي كاملا بررسي نكردند و ثابت نشده كه علمي نيست / اون رو اعتقادي نكنيد . گرچه نظر هر كس محترم هست .
    يه كم در مورد صكث و جنسيت بنويس / چند وقتي هست در اين زمينه ها قلم نزدي !! به به

  6. بنام خداوند بی‌همتا

    من نمی‌دونم شما انسانی با اعتقادات دینی و مذهبی هستید یا نه؟ اما حتی بعضاً اندیشمندان غیرمسلمانی هم بوده‌اند که حضرت علی (ع) رو بعنوان دانشمند قبول داشتن. بگذریم…

    همونطور که گفتید حجامت از نظر دینی تاکید شده، بعنوان مثال توی قسمتی از کتابی خوندم که باعث >زیادی حافظهمحکمی لثه و آرامی درد دندان< میشه. حالا شاید شما و برخی از کسانی که اینو می‌خونن خنده‌شون بگیره، اما من فکر می‌کنم در آینده ثابت میشه.

    (اون کتاب یک کتاب پزشکی نبود، درباره دین و سخنانی از ائمه بود)

  7. Sepehr said

    آقای علیرضا حسینی
    من خیلی مشتاقم اسم اون چند تا اندیشمندان غیرمسلمانی که حضرت علی رو بعنوان دانشمند قبول داشتن، بدونم. یه لطف می کنی اسم اونها و یه مدرک معتبر نشون من بدی؟

  8. ikka said

    سلام،
    من تا حالا 6-7 بار حجامت انجام دادم، باور کنید هر دفعه سبکتر میشوم.
    یادمه دفعه اول که حجامت رفتم وقتی اومدم بیرون انگار تو آسمونها قدم میزدم… اینقدر شاد شدم که وصف ناپذیر بود… سینوزیت بسیار شدیدی داشتم که خیلی کمتر شد، سالی دو یا سه دفعه سرما می خوردم الان 4 ساله سرما نخوردم! تابستونها خیلی گرمم می شد ولی با حجامت به صورت معجزه آسایی دمای بدنم کنترل میشه ! و خیلی موارد دیگر.
    آقای دکتر این قضیه «خون کثیف» خیلی ساده لوحانه و سطحی هست!
    به نظر من حجامت یک پدیده جسمی-روحی هست.

  9. mhmazidi said

    @ikka : من مي‌خواهم از شما يك خواهش بزرگ كنم.شما كه سالي 7-8 بار حجامت مي‌كنيد.بياييم باهم يك تست انجام بدهيم.دفعه بعدی كه قرار است حجامت كنيد، تشريف ببريد به پايگاه انتقال خون و يك واحد خون اهدا كنيد.بعد از آن احساس خود را در وبلاگتان بيان كنيد.
    آن زمان آن احساس را با احساس پس از حجامت مقايسه كنيد.
    بيصبرانه منتظرم تا اين نوشته شما را ببينم.

  10. ikka said

    سلام، خواهش می کنم و حتماً.
    من سالی 1 یا حداکثر 2 بار حجامت میرم!
    باز هم ممنونم که نظرتون را درباره حجامت بیان کردین.

  11. Manwe said

    دکتر جان من یک اهدا کننده خون مستمر هستم, سعی میکنم سالی ۴ بارو خون بدم امسال ۳ بارشو دادم و دقیقا همین احساسی که دوستان بعد از حجامت دارن من بعد از خون دادن دارم نمیدونم پایین اومدن فشار خون این تاثیر رو میگذاره یا اینکه تغییرات دیگه به هر حال من هر کسی رو دیدم از نزدیک حجامت کرده دلیلش این بوده که از خون دادن میترسیده !!!
    نمیدونمم شانس من بوده یا وا قعا اینطوریه همشون یک مرگیشون شده بود بعد حجامت یا عفونت میکردن یا جاش خیلی اذیتشون میکرد .

    به هر حال دکتر جان هیچ ربطی به بحث نداره ولی میل باکست رو چک کن از طرف من یک ایمیل داری . موفق باشی 🙂

  12. @ Sepehr من هم نام دقیقی نمی‌دونم، اما تحقیق کنید، حتماً به نتیجه می‌رسید. من هم اگر تونستم نام رو پیدا کنم همینجا می‌نویسم. اما موضوعش یادمه. اندیشمند غیرمسلمانی اعلام می‌کنه که اگر می‌شد علی (ع) یک‌بار دیگه در مسجد کوفه سخنرانی کنه، ما (غیرمسلمان‌ها) آنچنان برای سوال کردن از علی (ع) مسجد کوفه رو پر می‌کردیم، که جایی برای مسلمان‌ها باقی نمونه. (منظور سوالات علمی بوده). البته اگر شما با این موضوع مخالفید، اون بحث جداست اما شکی در این نیست که حضرت علی و البته سایر ائمه همچون امام صادق (ع) دانشمند بودند.

  13. مهشید رضایی said

    ممنون از نوشته مستدلتون.آقای حسینی اون موقع که ائمه در مورد فواید حجامت می گفتند(اگر حدیث صحیح باشد)هنوز روشی به نام انتقال خون ابداع نشده بود. تنها وقتی می توانیم با قاطعیت در مورد درستی یک موضوع با استناد به نظرات ائمه صحبت کنیم که شرایط آن با زمان امامان تفاوتی نکرده باشد. ممکن است آنها از حجامت تعریف کرده باشندچون به هر حال شیوه ای بوده برای خارج کردن خون از بدن و تا اینجا با اهدای خون تفاوتی ندارد ولی معلوم نیست اگر از حضرت علی در مورد حجامت و اهدای خون پرسیده می شد باز هم او حجامت را بهتر می دانست یا نه.

  14. نازي said

    سلام آقاي دكتر!
    من هم حجامت رو امتحان كردم هم اهداي خون رو..حجامت .براي من بسيارمفيد بود و مقداري از مشكلاتمو حل كرد ولي اهداي خون تنها اثري كه برام داشت تا چند روزي پف كردن صورت و ضعف زياد بود.
    من راجع به مباني علمي حجامت انفدر اطلاعات ندارم كه بتونم با يك پزشك بحث كنم ولي فكر ميكنم اگر آدم با قصد رد كردن وارد يه مبحث بشه بالاخره ميتونه چيزي بر عليهش پيدا كنه. ودر مورد طب اروتدكس هم كه شما به اون اشتغال داريد متخصصين طب آلترناتيو و سنتي هممينقدر ناموافقند كه شما در مورد طب سنتي !
    نميدونم مقالات پزشكي مربوط به شصت هفتاد سال پيش رو جايي ديديد يا نه؟ با چه تمسخر و تحقيري از طب سنتي ايران (مثلا گياه درماني) با نام علف به خورد مردم دادن وخرافات و چيزي در رديف جادو جنبل توصيف ميكنند؟ خوب حالا كه اثرات دارويي واقعي(ونه تخيلي و تلقيني)اين داروها روشن شده لحن اين قبيل مقالات هم به همون نسبت ملايمتر شده.
    مخلص سخن اينكه هر رسم يا سنتي كه حكمتش رو نميدونيم الزاما بد نيست.

  15. مهدی said

    در حجامت فقط بیرون اومدن خون مهم نیست
    بلکه جائی که برشها زده می شه هم اهمیت داره
    در صورتی که در اهدای خون این مسئله نیست
    مثلا حدیث داریم که حجامت در پس سر موجب فراموشی می شود

  16. سيد تقي طباطبايي said

    سلام
    با عرض تشكر
    من سه سال وسالي 10مرتبه حجامت مكنم و2سال است سرما نخوردم كه سيستم ايمن ي قوي وكمتر مريض شدم .

  17. سيد تقي طباطبايي said

    سلام
    با عرض تشكر
    من سه سا ل ا ست كه حجامت ميكنم وسالي 10مرتبه و2سال است سرما نخوردم كه سيستم ايمن ي قوي وكمتر مريض شدم .

  18. دقیقی said

    سلام
    من یک دختر 23 ساله هستم که از سن 13 سالگی به بیماری های گوناگونی دچار شدم. و در سن 20 سالگی باحجامت آشنا شده و از آن زمان هرساله 4 مرتبه(2 بار در پاییز و 2 با در بهار ) حجامت انجام میدم.
    یک بار هم حجامت سر انجام دادم که خداروشکر حالم بسیار خوب شده هیچ ناراحتی ندارم و تمام آزمایشاتم سالم هستند.
    در مورد تفاوت حجامت و خون دادن بسیار تحقیق کردم و با پزشکان حاذق ساعتها گفتگو کردم. همین دیروز حجامت کردم و خونی که از بدنم خارج شده بود به دقت بررسی کردم. خدارو شاکرم که هم اطلاعات علمی خوبی راجع به حجامت دارم و هم به صورت تجربی اون رو درک کردم. اگر دوستان سوالی در این زمینه داشته باشن با کمال میل جوابگو هستم.

  19. رضا said

    الامان از دست آدمایی که چون خودشون راجع به چیزی اطلاع ندارند . ردش میکنن باین توجیه که چون من ندیدم پس نیست!

  20. مهران said

    با سلام
    اينکه به وسيله حجامت خون کثيفی که توی بدن جمع شده از بدن خارج ميشه
    کاملا غلطه
    من نميدونم کی اين شايعه رو درست کرده و يک عده هم تکرارش ميکنند

    يکی از مهمترين نکات در مورد حجامت تقويت سيستم ايمنی است
    من خودم 4 ساله هر ماه حجامت ميکنم آخرين باری که سرماخوردگی و گلودرد پيدا کردم همون چهار سال پيش بود
    در مورد چگونگی اين تاثير به کتاب دکتر رضا منتظر به نام طب اسلامی مراجعه کنيد
    يا در سايت دکتر فهميده:
    http://www.drfahmideh.blogfa.com/post-21.aspx
    اين مقاله رو هم دکتر عزيز خانی نوشته:
    http://noorportal.net/2107-article.aspx

    در ضمن من پرکاری تيروييد داشتم و کف دست و پام به شدت عرق ميکرد
    بسياری از دارو ها و دواها رو امتحان کردم خوب نشدم
    ولی بعد از چند بار حجامت بکلی عرق دست و پام خشک شد

    دوستی گفتن که 1400 سال پيش روش انتقال خون اهدا نشده بود
    برای همين حجامت توصيه شده
    که اين نظر کاملا اشتباهه
    اون موقع از طريق فصد يا همون نيشتر زدن سياهرگ هم خون رو از بدن خارج ميکردند
    که الان سازمان انتقال خون با سرنگ داره دقيقا همون فصد قديم رو انجام ميده

    از نظر دينی دکتر منتظر که در کتاب طب سنتی تحقيق کرده
    حدود 1400 روايات در مورد حجامت(خون گيری موضعی از مويرگ) است
    شايد 1 يا 2 روايت در مورد فصد(خون گيری از سياه رگ)باشه
    پس همون موقع هم حجامت بر فصد برتری داشته

  21. علیرضا said

    من از طرفدارای حجامت هستم و سالی چند بار حجامت میکنم وبا اینکه دکتر نیستم ولی خیلی در موردش مطالعه کردم وتعجب میکنم که میگید علمی نیست و چیزی در موردش نوشته نشده شما کتاب «حجامت یک روش درمان ازموده شده » نوشته پروفسور یوهان ابل را مطالعه کنید نظرتون عوض میشه ایشون مسلمان نیستند اینم بگم که حجامت سابقه حداقل 5500 ساله داره و اسلام بانی حجامت نبوده وفقط بخاطر منافع حجامت به انجامش تاکید کرده والان در 39 کشور دنیا از جمله امریکا و المان داره انجام میشه
    درهر صورت هر کسی نظرش محترمه ولی بهتره یک موضوع رو که میخواهیم در موردش نظر بدیم از همه جنبه ها مخصوصا جنبه علمیش بررسی کنیم.
    شاد و پیروز باشید

  22. aarmeti said

    hamine ke migan ma sharghiya vahshi hastim! asheghe khoono khoon rizi! hich amale chendesh avari ham jelo cheshme maa hal be ham, zan nist! marizim dige! bombe atom charamooneh! mardome donya rooz be rooz tavajoheshoon be zibai bishtar msihe ma be badane khodemoon tigh mizanim!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

