مووِبل تايپ! بپا خيز

همگان معترفند كه موويبل تايپ يك cms قوي است. ابزاری فوق‌العاده كه كاربران زيادی ( بخصوص در بين وبلاگ‌نويسان قديمي ) دارد. از جهتي اين خوب است: چون اكثر قديمي‌های وبلاگستان فارسي هنوز از موويبل استفاده مي‌كنند و اين وزن و اعتباری برای موويبل است.

اما از جهتي نيز خوب نيست.چرا؟ نگاهی به اين وبلاگها بياندازيد(بخصوص وبلاگهای غير آی‌تی آنها). اكثر انها با وجود سابقه زياد و همچنين داشتن خوانندگان بسيار، متاسفانه هنوز از تم‌هايي (فكر كنم در موويبل به آن استايل مي‌گويند.درست است؟) استفاده مي‌كنند كه ظاهری كهنه و قديمي دارد.نمي‌خواهم بگويم هرچيز قديمي بد است؛ اما بنظرم تنوع هم بد نباشد.

سوال اين است: چرا در وبلاگهای موويبل فارسي كمتر به وبلاگهايي بر مي‌خوريم كه از تم‌هايي زيبا و چشم‌نواز استفاده كرده باشند؟ آيا مشكلات تكنيكي وجود دارد؟ آيا اوپن سورس نبودن موويبل مشكل ساز بوده؟ در هر صورت آيا مي‌توان كاری كرد؟ آيا مي‌توان تغييری در اين وضعيت داد؟

اين سوالات از اين جهت برايم ايجاد شده‌‌‌اند كه مي‌بينم، اكنون كه هم وردپرس( دات كام و دات اورگ ) و هم بلاگر در حال زيبا‌سازی وبلاگستان فارسي هستند، آيا امكان آن هست كه مويبلي‌ها هم تكانی به خود بدهند؟ مي‌دانم كه موويبل فارسي فروم‌های تخصصي بسيار خوبي دارد.اما نظرم اين است كه در  وبلاگ‌ها پوشش خوبي نداشته است.

اين پست تقديم مي‌شود به دوتن از عشاق موويبل :  آپديت بلاگ و يك پزشك

18 دیدگاه »

  1. afshinm said

    اتفاقا مووبل تایپ استایل های خیلی زیبایی هم داره.
    http://www.thestylecontest.com یه سر به این یکی بزنید.انصافا استایل های خوبی داره ولی به جز بابک هزاوه مرحوم و مبین زاده استایل قشنگی به قول شما از دوستان سراغ نداریم
    البته به جز رضا خان مقدری که من به شخصه از قالبش خوشم میاد.
    http://styles.movalog.com/generator این هم استایل ساز آنلاین مووبل تایپ.

  2. سینا said

    دکتر یه چیزی واسه خودت میگی ها. امکانات وردپرس در مقابل مویبل تایپ اصلا به چشم نمیاد
    این عکسا رو یه نگاه بنداز: http://movabletype.org/screenshots/

    قالب های مویبل تایپ هم عین وردپرس فرمت cms دارند و زیاد فرقی نمیکنند فقط حوصله میخواد که فارسی سازی کنی و بلاهای دیگه سرش در بیاری که ما اون حوصله رو نداریم. در ضمن مویبل تایپ اونقدر گستردست که با تغییر cms فقط رنگ و یه سری تغییرات جزئی اعمال میشه و برای تغییرات کلی باید template ها رو ویرایش کنین.

  3. mhmazidi said

    do you understand me سينا جان؟

  4. دکتر کرم‌الدینی از هر دو سیستم استفاده کرده، از مویبل تایپ برای وبلاگ فارسی و وردپرس برای وبلاگ انگلیسی‌شون! فقط یه مقایسه‌ی ساده نیاز داره تا…

  5. دکتر جان من یکی که تا توانسته‌ام قالبم را زیبا نگه داشته و خواهم داشت. اما در مورد انتقادت باید بگویم که حوصله می‌خواهد که در نزد کمتر کسی پیدا می‌شود!! البته بعضی قالب‌های مووبیل تایپ واقعاً افتضاح هستند.

  6. میلاد said

    دکترجان قالبم رو عوض کردم و دل از iTheme کندم وقت کردید یه سر بزنید به ما و بگویید این تم جدید بهتره یا قبلیه
    ممنونم

  7. رضا said

    یکی از عللش این است که MT به علت سیاستهای SixApart که خیلی هایشان غلط بوده اند از محبوبیتش ظرف یکی دو سال گذشته شدیدا کاسته شده است و خیلی از توسعه دهندگانش آن را کنار گذاشته اند و حتی قالب انگلیسی درست و حسابی هم برایش کم است، دوم اینکه اکثر کسانی که در وبلاگستان فارسی MT باز بودند به قولی الان یا چهار گوشه ی وبلاگ رو بوسیده اند و با آن خداحافظی کرده اند یا اینکه هر از گاهی شاید به وبلاگشان سری بزنند و پستی بر روی آن بفرستند ولی مثل قبل فعالیت ندارند و این سبب شده منابع فارسی این CMS شدیدا کم شوند و برای نسخه ی جدیدش هم که اصلا منبع فارسی وجود ندارد.

    MT قدیم را کاری ندارم ولی MT نسخه ی جدید به حدی متحول شده که برای حرفه ای ها هم هنوز برخی موارد مبهم است و دارند با آن سر و کله میزنند چه برسد به توسعه ی قالب برای عموم، از طرفی مهم ترین منبع فارسی این CMS یعنی انجمن فارسی اش به علت کناره گیری برخی از مدیرانش رونق نسبی اش را از دست داده و این خودش مهم ترین عامل است، اعضای باقی مانده هم انگیزه قدیم را ندارند و کلا نیاز است به این جریان خون تازه ای تزریق شود که البته با محبوبیتی که وردپرس پیدا کرده بعید می دانم این اتفاق بیافتد.

    راستش خود من هم تا به حال چندتا قالب خوب دیده ام برای فارسی سازی ولی کو وقتش؟و احتمالا اگر فارسی هم میکردم در انحصار خودم میماند!! علیرضا خان مجیدی هم که یکی دو باری در وبلاگش ندای وردپرس سر داده ولی فکر می کنم مهم ترین عامل عدم مهاجرتش همین کمبود وقت است 🙂 والا تا الان ایشان هم سنت گرایی را فراموش کرده بودند :-).

    در هر صورت بزرگترین مشکل نبود قالبهای متنوع برای MT یکی اینکه کسانی که زیر و بمش را خوب بلدند اکثرا پیر وبلاگستان هستند و دست از کارهای عام المنفعه کشیده اند و دوم اینکه نسخه ی جدید و استاندارد هایش هنوز خوب شناخته نشده اند و احیتاج به زمان است ولی برای شروع اگر یک جوانمردی پیدا بشود و قالب های پیش فرض MT نسخه ی 4 را فارسی کند به نظرم خدمت بزرگی به جامعه ی وبلاگ نویسی ایرانی از نوع MT دوستش کرده. البته باز هم میگویم اگر پیدا بشود!!

  8. منيرى said

    اينجا رو هم نگاه کن دکتر.
    http://web.hamidreza.com/

  9. سینا said

    دکتر الن یه بار از اول که خوندم متوجه شدم که یه کوچولو متوجه منطورتون نشدم. شرمنده!

  10. سینا said

    نشدم= نشده بودم. یعنی الان متوجه شدم. متوجه این که؟!

  11. به نظر من دلیلش اینه که کار کردن با کدهای ام تی حوصله و وقت بیشتری می بره. منتها وقتی که سایتی رو با ام تی ساختی اونقدر بهت امکانات و انعطاف پذیری می ده که واقعا اعجاب آوره. برای من که سالهاست فقط با ام تی کار می کنم دیگه واقعا فرقی نمی کنه کدوم قالب. هر چیزی که خوشگل باشه می شه بهش به عنوان یک قالب ام تی نگاه کرد. مثل همین قالبی که خودم برای سایتم درست کردم.(زشت نیست که؟ هست؟).
    پ.ن: همیشه از خوندن مطالبت لذت بردم.موفق باشی.

  12. سلام
    این نکته رو قبول دارم که وبلاگ‌های ام. تی در زیباسازی عقب مانده اند. اما این به این دلیل نیست که خودم عاشق وردپرس (چه از نوع دات کامی و چه اورگی !) هستم.
    علی رغم همه اینها هستند طراحانی که با تعصب!! و البته سلیقه فراوان برای ام. تی طراحی می کنند. مثلا حمید رضای عزیز : web.hamidreza.com وبلاگ خودش هم گمون کنم غلاف تمام فلزی باشه :weblog.hamidreza.com یه نگاه بندازید .

  13. وبلاگ لگو فیش رو هم نباید از چشم انداخت…!
    http://www.legofish.com/persiblog

  14. جناب مزیدی…
    متن پست و همه 12 نظری که قبل از ارسال این کامنت نوشته شده بود رو خوندم و لازم دونستم که چند نکته رو شفاف سازی کنم و یا به نوعی جواب سوال هاتون رو بدم…
    اول از همه باید بگم که همه (از جمله خودم) این موضوع رو قبول داریم که تعداد قالب های رایگان برای سیستم وردپرس خیلی خیلی بیشتر از ام تی هست. این موضوع رو خودم به شخصه بارها و بارها مشاهده کردم؛ چه در سایت های دیزاین و چه در سایر منابع طراحی…
    اما این موضوع دلیلی بر این نیست که حالا به خاطر اندک بودن تعداد قالب های رایگان و یا صحیح تر اینکه، کمبود وجود قالب های فارسی رایگان، وبلاگ های ساخته شده با سیستم ام تی از جذابیت طراحی برخوردار نباشن…
    در جواب این سوالتون که «چرا در وبلاگهای موويبل فارسي كمتر به وبلاگهايي بر مي‌خوريم كه از تم‌هايي زيبا و چشم‌نواز استفاده كرده باشند» به جرات و بدون تعصب میتونم بگم که تعداد وبلاگ-وبسایت هایی که به شخصه از هر دو سیستم دیدم، قالبا ام تی پیشتاز تر از وردپرس بوده…
    به عنوان مثال، به نظر شما قالب وبلاگ خود بنده (که اتفاقا غیر آی تی هم هست) از نظر زیبایی و چشم نوازی مشکلی داره…؟!
    نمونه های این چنینی و بسیار قوی تر خیلی زیادن برای مثال زدن…
    تعجب می کنم که شخصی مثل شما با داشتن چنینی اطلاعاتی، چطور یک جستجوی کوچیک در داخل وبلاگستان نکرده تا نمونه های مورد بحث رو ببینه…؟!
    در مورد انجمن ام تی فارسی هم که بنا به گفته رضای عزیز در چند کامنت بالا مبنی بر از دست رفتن رونق نسبی اون، باید بگم که رونق کماکان وجود داره…!
    در مورد نسخه های قبلی نسبت به فارسی سازی و سایر موضوعات مرتبط هیچ مشکلی دیده نمیشه…
    در مورد نسخه جدید ام تی هم که همین طور که همه میدونیم، مدت زمانی که ام تی نسخه چهار از حالت بتا خارج شده زیاد نیست و به کمی زمان نیاز داره…
    در مورد فارسی سازی و مسائل دیگه هم فکر کنم مدیران انجمن بهتر بتونن جوابگو باشن و تا جایی که من اطلاع دارم کسی نبوده که بخواد از بین مدیران کناره گیری کنه و یا حتی اگر این موضوع اتفاق افتاده باشه خوشبختانه مدیران جدیدی معرفی میشن که قابلیت پشتیبانی همه جانبه و کمک برای توسعه سیستم رو دارن…
    وبلاگ-وبسایت های سیستمی (چه ام تی چه ورد پرس) اگر کمی حوصله به خرج بدن میتونن از نظر زیبایی به رتبه بسیار مطرحی برسند تا جایی که حتی در سایت های دیزاین مطرح (که چند نمونه از اون ها رو در لینک های پایین بهشون اشاره می کنم) کسب امتیاز کنن…
    طراح های حرفه ای زیادی (از جمله دوست خوبم آرش خاکپور) هستن که تا به حا طرح های فوق العاده رو برای این سیستم ایجاد کردن…
    برای آشنایی شما و سایر دوستان عزیز که تا به حال سوال های مشابهی براشون پیش اومده تعدادی لینک معرفی می کنم تا از دیدن زیبایی و چشم نوازی اونها لذت ببرین:

  15. ظاهرا لینک ها به دلایلی قابل ارسال نیستند!
    در چند کامنت جدا می نویسم…
    وبلاگ ندا دهقانی: http://www.nedads.com
    وبسایت دکتر معین: http://www.drmoeen.ir
    وبلاگ داریوش اقبالی: http://www.dariusheghbali.com
    وبلاگ خورشید خانوم: http://www.khorshidkhanoom.com
    وبلاگ یک آرش (خودم!): http://blog.iarash.com
    وبلاگ شیرین مقانلو: http://shivamoghanloo.com
    مجله هزارتو: http://hezartou.com

  16. و ادامه…
    http://www.ehsandiary.com
    http://www.mazyarblog.com
    http://www.pinkfloydish.com
    http://aminx.com
    http://blogtimes.ir
    http://ravanparish.com
    http://oskolism.com

  17. صالح said

    سلام ، من صالح هستم یکی از کوچیک ترین مدیران فروم موبیل تایپ فارسی، لازم دیدم چندتا سوال که جوابشون گنگ بود رو سریعا و مختصرا توضیحی بدم

    1. کناره گیری مدیران : لازم به ذکر هست که این مدیران تمامی به دلیل مشغلات کاری خیلی کم سر میزنند. همچون عزیز که واسه همه آشناست و کار هایی که در حال انجامش مدین، میلاد که سخت در گیر مشتریان خود هستند. یا شاهد ….

    2. فارسی سازی این سیستم در نسخع های قبل 98% بدون مشکل انجام شد. اما در نسخع جدید یعنی 4 به دلیل تغییرات کلی و تازه ریلیز شدنش مقداری طول خواهد کشید تا آماده بشه و سعی ما بر این هست که سریعا این کار انجام بشه. اما یکی از دلایل اصلی امتی برای توسعه به نظر بنده این هست که بیس زبان ام تی بر اساس پرل می باشد. زبانی که با وجود پی اچ پی عده خیلی کمی به طرفش رجوع میکنند. و تنها دلیلی که وردپرس داره از یک سری لحاظ توسعه پیدا میکنه همین پی اچ پی بودنش . هست. در نسخه جدید امتی 4 که به صورت اوپن سرس ارئه شده هر روزه داریم شاهد اضافه شدن پلاگین های جدید هستیم. کافیه فقط به قسمت پلاگین های امتی مراجعه کنید.

    3. اما قالب فارسی : ضعف بسیار هست ، درست اما هیچی از امتی کم نمیکنه، به قول دوستان کافیه وبلاگ های شخصی رو که با امتی هوا شدن رو ببینید. تا تفاوت ها مشخص بشه.

    4. اما امتی 4 واقعا این نسخه چیز عجیبی شده. محشر شده. منتهای مراتب به دلیل تغییرات و اضافه شدن یک سری امکانات هنوز برای خیلی ها گنگ هست.

    5. اما من به نوبه خودم چی کردم؟ والا تا چند وقت پیش علاقه ای به وبلاگ نویسی نداشتم. اما در حال حاضر خیلی مشتاق شدم. و دارم رو وبلاگ شخصیم کار میکنم و سعی دارم تمامی امکانات رو درون وبلاگم بکار بگیرم، و هرچیزی از امتی که میدونم رو مستند و منتشر کنم. در مورد قالب یک سری قالب فارسی شده . اما به دلایل کاری پابلیش نشده و الان باید برای 4 تغییرات رو توشون بدم.
    جای صحبت زیاده میزارم باز صحبت های دیگران رو بشنوم. تا بعد

  18. شهاب said

    فکر کن…!
    برای یک پست مزیدی 44 تا کامنت..که با این یکی می شه 45 تا…
    فکر کنم این یکی باسه مزیدی لذتش بیش از هر چیزیه…:دی

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

