در باب اهانت به شعور مخاطب

دو وبلاگ را در نظر بگيريد:

1- وبلاگ اول تعداد خوانندگان خوبي دارد.سطح فكری خوانندگان بالاست و توقعات خاصي هم از وبلاگ‌نويس مربوطه دارند.آنها با اين تصور آمده‌اند كه نويسنده وبلاگ كسي است كه شعور دارد و به شعور مخاطب خود نيز احترام مي‌گذارد.حالا تصور كنيد اين وبلاگ‌نويس به دليلي كاری انجام دهد. مثلا از واژه تحريك آميزی مثل ثكث در نوشته‌هايش استفاده كند يا اينكه وقتي مي‌بيند كلمه‌ای چون یانگوم در بين كاربران پرطرفدار است از آن استفاده كند – خودش اعتقاد دارد استفاده است اما گروهی معتقدند سوء استفاده . در هر صورت: او از اين كلمات داغ استفاده مي‌كند برای چه كاری؟ خودش مي‌گويد برای جا انداختن و معرفي سرويسهایی مثل پيكاسا وب آلبوم يا مثلا مجله اسمشينگ.

بياييد فرض كنيم او تمام حقيقت را نمي‌گويد و هدف پنهانيش بالا بردن آمار وبلاگش است.اين نكته را هم اضافه كنم كه اين وبلاگ‌نويس بيشتر از 800 مطلب نوشته! و تنها در 3 يا 4 مطلب از اين شيوه استفاده كرده.

آيا اين وبلاگ‌نويس به شعور مخاطبان خود اهانت كرده؟

2- وبلاگ‌نويسي را در نظر بگيريد كه هرگز از كلمات چيپ و بي‌ارزشي مثل ثكث و يانگوم استفاده نكرده. اما اين عزيز وبلاگش از ابتدای شروع تاكنون آكنده از فايلهای كرك شده نرم‌افزارهای گران خارجی است. اين موضع آنقدر جذاب است كه حتي كاربران خارجي نيز به وبلاگ او سر مي‌زنند و از لينكهایی كه او گذاشته استفاده مي‌كنند.

آيا اين وبلاگ‌نويس به شعور مخاطبان خود اهانت كرده؟

وبلاگ‌نويس دوم در وبلاگ اولی كامنت مي‌گذارد كه شما بخاطر در پيش گرفتن اين رويه، به شعور مخاطبان خود بي‌احترامی كرده‌ايد و به همين دليل فيد وبلاگ شما را از فيدريدر خود حذف كرده‌ام. وبلاگ‌نويس اول در كامنتها پاسخ مي‌دهد كه برای انتخاب ايشان احترام قايل است و اميدوار است هرجا كه باشند موفق باشند.

احتمالا حدس زده‌ايد كه وبلاگ‌نويس اول من بوده‌ام.وبلاگ‌نويس دوم را نپرسيد كيست.همين‌قدر بدانيد كه يكي از دوستان عزيز بنده است و اكنون ايشان نوشته‌های وبلاگ من را نمي‌خوانند.

خب! حالا كلي سوال در پيش روی من است. آيا قرار دادن فايلهای كرك شده – كه از ديد توليدكننده‌گان آن محصولات، دزدی محسوب مي‌شود و ناقص حقوق معنوی توليدكنندگان است- مي‌تواند يكي از مصاديق توهين به شعور مخاطب باشد؟ شخصا چنين مي‌انديشم. نمي‌گويم من و شما هيچ نرم‌افزار كرك شده استفاده نمي‌كنيم و نبايد بكنيم!! بلكه شايد اينجا بهترين تمثيل ارتباط بين «گناه و تظاهر به گناه» است كه اولي را صغيره گويند و دومي را كبيره!

سوال را ريشه‌ای تر كنيم: اساسا مفهوم عبارت « توهين به شعور مخاطب» چيست؟  مصاديق توهين كدامند؟ آيا استفاده از كلماتی چون يانگوم به صرف بالابردن آمار يك وبلاگ مصداقي از توهين است؟ چرا كلمه ثكث يك مثال از توهين محسوب مي‌شود؟

شعور مخاطب يعني چه؟ اينجا مفهوم شعور چيست؟ حدود ان كدام است كه من بدانم هر وقت از آن حدود تجاوز كردم معياري شود برای اهانت به شعور مخاطب؟

كسي كه بيش از 800 مطلب مي‌نويسد اما اهانت به شعور مخاطب نمي‌كند، چطور مي‌شود كه با 3 پست دچار چنين خطای مهلكي مي‌شود؟ شما يك شخص را ممكن است مدتها بشناسيد.به شما مي‌گويند فلاني چنان كاری كرده- كه از او بعيد هم هست- آيا سريعا آن برچسب را مي‌پذيريد؟ يا اينكه مي‌گوييد: باورم نمي‌شود.بايد ببينم خودش چه مي‌گويد.شايد سوء برداشت باشد. اصلا شايد واقعا اشتباهي كرده ولی دليل مي‌شود كه با آن يك اشتباه تمام كارهای كرده و نكرده او را زير سوال ببريم؟

آيا اساسا هر نوشته‌ای كه اندكي از نرم خارج شود مي‌شود مصداقي از توهين به شعور مخاطب؟ يا نه ! ممكن است بتوان به ان گفت پايين آمدن سطح نوشته‌ها، شتاب‌زدگی يا… چه مي‌دانم هركلمه‌ای كه بتواند اين شرايط را توضيح دهد. ممكن است من تنها درصدی از نوشته‌های يك نفر را دوست داشته باشم و از خواندن ان لذت ببرم.آيا باقي نوشته تنها يك عنوان لايق انهاست: «اهانت به شعور مخاطب» ؟

غرض من از پرسيدن اين همه سوال توجيه حركت خودم نيست؛ بلكه مي‌خواهم بدانم در حالی كه تعريف من از حلقه شعور و مخاطب و توهين چنين كيفيت و حدودی دارد، اين حلقه در ذهن شما مخاطبان چقدر بسته‌تر يا بازتر از آن است.اينجا باز بودن يا بسته بودن دليلي بر برتری يك ديدگاه نيست بلكه اساسا بعضي افراد در بعضي زمينه‌ها تعاريف سفت و سخت خاص خود را دارند.

تعريف شما چيست؟

16 دیدگاه »

  1. سپهر said

    یکی از خوانندگان همیشگی مطالب شما هستم و تا به حال مطالب زیادی از وبلاگ شما فراگرفته ام. منهم دو، سه پست مورد بحث را که دیدم، تعجب کردم، اما به هیچ وجه نه اونها رو «توهین به شعور» خودم حساب کردم، و نه در مورد شخصیت شما شک کردم. فقط تعجب کردم. فکر کنید که وقتی مثلاً ابراهیم نبوی به عنوان یک طنز نویس شناخته شده و من هر روز برای خواندن طنزهایش به سایتش سر میزنم، یک روز یک مطلب خیلی جدی و سنگین در سایتش بگذارد. در اون صورت، با دیدن یک مطلب مخالف با جریان همیشگی، تعجب می کنم. اگر فقط قصد طنز خواندن داشته باشم، اون مطلب رو نمی خونم و صفحه رو می بندم و تا فردا منتظر میشم که مطلب مورد علاقه ام دوباره گذاشته شود.
    در مورد وبلاگ شما، من چون هیچ علاقه ای به مطالبی امثال یانگوم ندارم، اون یه مطلب شما رو نمی خوانم و منتظر روز بعد و مطالبی که در انتظارش هستم، مینشینم. اگر خط کلی این وبلاگ به کل، به چنان مطالبی کشیده شود، از سرزدن هر روزه دست خواهم شست، اما اگر تنها گاه گاهی باشد، اهمیتی نمیدهم.
    موفق باشید

  2. مهدی said

    نمیدونم چرا این یادداشت شما منو اینقدر یاد مرحوم خدابیامرز حسین درخشان می اندازه.

  3. webkhan said

    تا حالا آتیشی شدن دکترو ندیده بودم .

    شاید هم من با لحن آتیشی این پست شمارو خوندم

    اینقدر اولی دومی گفته بودید که گیج شدم .( می کی هستم ، اینجا کجاست 🙂 )

    حلقه من هم جفت حلقه شماست . نه کوچیکتر نه بزرگتر

  4. Ali Reza said

    دکتر جان ، خیلی سخت می گیری ، به خدا زندگی خیلی راحت تر از این حرفاس !
    نظر منو می خوای ؟ ترجیح می دادم به جای این پستت یه پست درباره بی ام و می خوندنم ( یادته که ! ) هرچند همینجا لازمه از میزان کم شدن حس بی ام و ایت ( یا حداقل آداپته شدن من با اون ! ) ازت تشکر کنم.
    توصیه اخلاقی : یکم ماکیاوللی بخون !

  5. maryam said

    اتفاقا به نظر من نه تنها کار شما توهین به شعور مخاطب نیست بلکه برعکس خوانندگان وبلاگتون و علاوه بر اونا کسانی که با جستجوی واژه های مورد بحث به وبلاگ شما مراجعه کردن از این طریق با سایت ها یا نرم افزارهایی که به این شیوه معرفی کردید آشنا می شن. اغلب روش های غیرمستقیم بهتر و سریعتر جواب میدن. البته من کار اون وبلاگنویس دوم یعنی ارائه نرم افزارهای کرک شده رو هم توهین به شعور مخاطب حداقل در ایران نمی دونم چون ما در ایران چاره ای جز استفاده از این نرم افزارها نداریم. اما اگر این کار در کشوری انجام می شد که در اون همه این نرم افزارها با رعایت قانون کپی رایت در اختیار کاربران بود داستان فرق می کرد.
    راستی اولین باره تو وبلاگ دکتر مزیدی غلط املایی میبینم!!!! (توجیه نه توجیح)

  6. بدیهیه که هر دوش نادرسته. ولی به هر حال حوضه های زرد خط قرمز وبلاگ نویسهای متفاوته

  7. gajamoo said

    همهُ آدما اشتباه می کنند.
    من هم تو این مدت کم که به وردپرس اومدم،اشتباه کردم.
    مهم اینه که بعد ازین اشتباه نکنیم.
    موفق تر باشی

  8. gajamoo said

    یادم رفت ادامه عرض کنم :
    مهم اینه که اشتباه خود را بپذیریم و سعی کنیم دیگر اشتباه نکنیم
    به جای اینکه هر کسی را که اشتباه ما را به ما گوشزد می کند،خصم مادرزاد بدانیم،دقایقی منصفانه اعمال خود را بسنجیم.

  9. سینا said

    دکتر از نظر من اهانت به حواننده رو وبلاگ هایی میکنن که مطالبی از اینور اونور بدون ذکر منبع میان میزارن و کل مطالب کپی و غلط غلوط است. از نظر بنده استفاده از نرم افزار های کرک شده توهین به خواننده نیست، یک نیاز است! مطالبتون حرف نداره، ولی استفاده بیش از اندازه از کلماتی مانند ثکث برای من جالب نیست و من اغلب اون پست ها رو نمیخونم چون به دور از هنجار های اجتماعی مملکته که کسی اینطور ازاد بیاد در مورد چنین موضوعاتی صحبت کنه.

  10. […] الان شعور مخاطب تحت تاثیر قرار گرفته! ارسال شده توسط Mehran Filed in معرفی […]

  11. یک خواننده said

    جناب مزیدی من به دوستی که کامنت گذاشته بودن هیچ کاری ندارم.خودم از لینوکس استفاده می کنم و هیچ نیازی به نرم افزار کرک شده ندارم.اما همون طور که خودتون هم گفتید شما هم از نرم افزار کرک شده استفاده می کنید.در ضمن کار هر وبلاگی به خودش مربوطه.من نوعی٬خواننده اون وبلاگ نیستم اما خواننده وبلاگ شما هستم.من هم در اون تاپیک کامنت گذاشتم که من هم دقیقا حس همون دوستمون رو دارم.من احساس می کنم چنین نوشته هایی برای این وبلاگ شایسته نیست.شما عملا در همین پست هم دارید از این واژه ها به صورت غیر مستقیم استفاده می کنید.
    شما نمی تونید با کامنت یک خواننده که کار شما را اشتباه دونسته و خودش هم کار اشتباه کرده کار خودتون را توجیه کنید.

    شما واقعا با چنین عنوانی «كلكسیون تصاویر ثكثی» می خواهید مجله اسمشینگ را معرفی کنید؟فکر نمی کنید یک عنوان مناسب تر بهتر می تونست این کار رو انجام بده؟

    باز هم مثل کامنتم در پست قبلی میگم من نه کاره ای هستم و نه از دست دادن یک یا چند خواننده فرقی برای شما می کنه ولی خیلی دوست داشتم نظرم رو بگم.

    پیروز باشید.

  12. mhmazidi said

    @ سپهر جان: اين دقيقا همون چيزيه كه من بهش اعتقاد دارم و به اون عمل مي‌كنم. شما دقيقا همه آن چيزی را كه من مي‌خواستم بگويم گفته‌ايد.
    @ مهدي جان: من هم نمي‌دانم چرا؟ اگر كسي را يافتيد كه توانست توضيحي در اينباره دهد خوشحال خواهم شد.
    @وبخوان: برعكس من مطلقا در اينجا آتيشي نشده بودم.احتمالا شما اتيشي خوانده‌ايد
    @ متتي: من نپرسيده بودم درست است يا نادرست.البته كه با شما موافقم نادرست است، اما پرسيدم آيا اين دو روش توهين به شعور شما به عنوان مخاطب هست يا توهين نيست؟
    @ گجمو : بحث من اشتباه كردن يا نكردن هم نيست. من اصلا مي‌پذيرم كه كار من اشتباه، غلط، نادرست و … هست.اما سوال من كاملا مشخصه و جواب كاملا واضحي داره: اين نوشته‌ها احساس اهانت به شعور شما را در شما ايجاد كرده است؟ آری -خير. چرا؟ . اين كه اين كارها اشتباه است غلط است نادرست است غيراخلاقي است و … بحثي جداست. ..وسال اينجا مشخصا اشاره به يك چيز دارد: اهانت به شعور شما شده يا اهانت نشده؟
    @ سينا جان: نرم‌افزار كپي شده در حقيقت كپي رايت و حقوق معنوي توليدكننده را نقض مي‌كند هرچند نياز باشد- كه در نياز بودنش شكي نيست.- كسي هم كه مطالب من و شما را كپي پيست مي‌كند نقض كپي رايت مطالب و حق داراييهاي معنوي شما را انجام مي‌دهد كه البته آنجا هم ايشان نياز دارد به معروف شدن يا هر نياز ديگری كه او به اشتباه تصور كند.
    در اينكه گفتي كلماتي مثل ثكث را دوست نداري هم كاملا حق را به شما مي‌دهم.اما هنوز شوالم پابرجاست: با اينكه اين كلمه را دوست نداری و مطلب مربوطه را نمي‌خواني آيا احساس مي‌كني اين نوشته موجب اهانت به شعور شما شده است يا خير؟
    @ يك خواننده: برای بحث بهتر و دقيقتر خوشحال مي‌شويم شما را با اسم و شمخصات بيشتری بشناسيم

  13. میلاد said

    توهین به شعور مخاطب وقتی هست که آدم یک مطلب یا پست را که می خواند هیچ چیزی بهش اضافه نشده باشد حالا چه یانگوم باشه چه مطالب کرکی باشه چه یک متن اعتراضی باشه و یا یک طنز بی مزه
    ضمنا مطلبتون هم تا آخر خوندم با صبر حوصله !

  14. یک خواننده said

    جناب مزیدی مگه اسم و مشخصات من برای شما مهمه؟چه فرقی می کنه؟فکر می کنم بهترین عنوان را انتخاب کرده باشم : یک خواننده.یکی از خوانندگان وبلاگ شما.

    من نه شما را می شناسم و نه مدت زیادی است که خواننده وبلاگ هستم.اما به دلیل نوشته ها مفیدتون فید شما را دنبال می کنم.
    و یک نکته دیگه.گاهی یک نوشته می تونه ۸۰۰ پست یک وبلاگ رو خراب کنه.این رو قبول ندارید؟نمی گم این پست ها وبلاگ شما رو خراب کرده اما می تونه خراب کنه!!!

    باز هم میگم من فقط نظرم رو میگم نه شما وظیفه ای در برابر من دارید و نه من وظیفه ای در برابر شما.شما هر جور دوست داشته باشید می نویسید من هم اگر خوشم نیومد به راحتی خواندن این وبلاگ کنار میذارم.فقط نظرم رو گفتم.

  15. علی said

    دکتر منم با نظر سپهر موافقم. چند باری پیش اومده که وقتی از مطالب خوشم نیومده اون ها رو نخوندم. ولی اصلاً ارتباطی به توهین به شعور و این حرف ها نداره.من متوجه نشدم اینجا توهین به شعور مخاطب چطور پیدا شد؟ منظور اون دوستمون این بوده که شما مخاطب را بی شعور فرض کردید و خواستید سرش کلاه بزارید(!) که در پیکاسا عکس آپلود کند و ببیند؟ تا به شما چی برسه؟ یا شاید خواستید بازدید را بالا ببرید(که می دانم نیست و اصلا غیر منطقی است!). بالاخره اینجا وبلاگ شخصی شماست و می توانید گاهی برای خودتان حال کنید! در ضمن اون پست های شما مایه های طنز داشت و حتی من که به یانگوم و … علاقه نداشتم مطلب رو خوندم و لذت بردم.

  16. سینا said

    دکتر من توهینی نمیبینم و چنین احساسی ندارم

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

