فلوكستین

تا بحال اسم فلوكستين را شنيده‌ايد؟ كساني كه در خارج از كشور هستند اين دارو را به اسم پروزاك مي‌شناسند. اولين سالي كه  پروزاك در امريكا ارائه شد پرفروشترين داروی سال معرفي گرديد. نظر شخصي من اين است كه فلوكستين معجزه‌ای در حد « پني سيلين» و « آسپرين» و شايد هم برتر از انهاست.

كاربرد اصلي فلوكستين در درمان افسردگی‌های خفيف تا متوسط است.البته در افسردگيهای شديد كمتر موثر است( البته مي‌دانيد كه يك نفر يه هويي دچار افسردگی شديد نمي‌شود.اول افسردگی خفيف مي‌گيرد درمان نمي‌كند بعد افسردگی پيشرفت مي‌كند و مي‌شود متوسط و بعد به نوع شديد كشيده مي‌شود). اما همانگونه كه هر روز هزاران كاربرد جديد برای آسپرين كشف مي‌شود فلوكستين نيز هر روز عجايب بيشتری از خود نشان مي‌دهد.امروزه فلوكستين كاربردهاي بينهايت زيادي پيدا كرده است: از درمان افسردگی تا اضطراب تا وسواس؛ دردهاي زنان در نزديكي‌هاي قاعدگي كه به آن PMS گويند؛ درماني براي كاهش وزن؛ درمان اختلالات جنسي و …

حقيقت اين است كه طيف وسيعي از افراد اجتماع در تمام دنيا دچار مشكلات رواني هستند(دقيقا مي‌گويم روانی و نه روحي كه روح بيشتر اشاره به نكات مذهبي دارد. در اينجا روان معادل psycho است). در كشور ما نيز همان آمارهای جهاني مصداق دارند و شايد با درصد بالاتر. مي‌توان به جرات ادعا كرد كه در كشور ما حداقل بالای 20 درصد افراد دچار علايم مشخص افسردگی از نوع خفيف تا شديد آن هستند.

سازمان جهاني بهداشت WHO از چندين سال قبل هشدار داده كه شيوع مشكلات رواني مثل افسردگی، اضطراب و … روبه افزايش خواهد بود؛ چيزی كه امارهای جديد نيز تاكيد بر اين رشد دارد. در اين ميان البته پايه و اساس درمان، اقدامات روانشناختي و جلسات مشاوره روانشناسي است. اما افسردگی همچون تمامي اختلالات روانپزشكي دارای ساختار بيوشيميايي خاص خود است و به همين دليل به درمان دارويي جواب مي‌دهد و انتخاب درمان دارويي برای اكثر مدلهای آن الزامي است.

اگر احساس مي‌كنيد كه شما يا كسي از بستگان خود دچار علايمي از افسردگی هستيد توصيه مي‌كنم حتما به يك روانپزشك خوب مراجعه كنيد. خود درماني نكنيد و اجازه دهيد يك درمان معقول و منطقي براي شما اجرا شود.

اما اگر از آن موجودات بوهمي هستيد كه كلا تمايل بالايي به drug abuse داريد توصيه مي‌كنم بجاي abuse كردن آت و اشغالهايي مثل ترامادول، استامينوفن كديين و لورازپام و انواع پام‌هاي ديگر ، شروع به ابيوز فلوكستين كنيد!! ( به اين مي‌گويند: دكتر خلاف!!) [ البته اولا ابيوز نكنيد ثانيا نكنيد ثالثا نكنيد حالا اگر خواستيد بكنيد فلوكسيتن ابيوز كنيد!! :)] از شما چه پنهان اگر در اين مملكت كاره‌ای بودم دستور مي‌دادم توی آب لوله‌كشي ممكلت، همانطوري‌كه برای سلامت دندانها فلوئور مي‌ريزند، بصورت دايم فلوكستين هم بريزند!! خدا را شكر كه كاره‌ای نيستيم.

فلوكستين يكي از معجزات پزشكي بوده؛ هست و خواهد بود. دارويي كه اگر 100 سال نيز بگذرد و نمونه‌هایی مشابه و جايگزين بيايد بازهم جايگاه خود را از دست نخواهد داد.

بي‌ربط: از فردا كنگره ساليانه روانپزشكان ايران به مدت 3 روز برگزار مي‌شود.

19 دیدگاه »

  1. Mehran said

    آقا این فلوکستین رو کجا می‌فروشن بریم یه 30-40 بسته بخریم! :دی

  2. webkhan said

    دکتر نگفتی روزی چندتا بخوریم

    من هر از چند گاهی قرص برنج می خورم .

    خوردن این دوتا با هم که مشکلی ایجاد نمی کنه ؟

    اصلا من نیازی به خوردن این قرص دارم ؟ فکر نکنم !

    🙂

  3. حمیدرضا said

    دکتر خسته نباشی، می تونی یه لینک خوب مهندس فهم (!) واسه نشانه ها و علائم افسردگی (از خفیف تا شدید) معرفی کنی؟
    تو رو خدا منو به گوگل حواله ندیا، خودم میدونم با نیم ساعت گشتن می تونم یه خوبشو پیدا کنم ولی حالشو ندارم (:

  4. Observer said

    من برای لرزش بی دلیل دستم به دکتر اعصاب مراجعه کردم که بهم فلوکستین و ایپی آمین داد! بلافاصله اومدم اینترنت رو سرچ کردم که ببینم اینها چی هستن که چون نفهمیدم چرا یک داروی ضد افسردگی برام تجویز کرده از مصرفش طفره رفتم! ولی بعد از یک مدت گفتم بذار بخورم ببینم چیه! جالب اینجاست که هیچ تغییر خاصی در دوره‌ی مصرف احساس نکردم! واقعا هیچی! فقط بنا به یه حالت تلقینی که بعد از مصرف کپسول دارم احساس میکردم یه جسم خارجی به مری من چسبیده و حالت تهوع داشتم!!

  5. gajamoo said

    خوشحالم که سالم و روانی نیستم! و اگه خدا بهم اجازه بده 94 سال می خوام عمر کنم!!!
    موفق تر باشی

  6. yasaman said

    واي من هر كسي رو ميبينم يا داره فلوكسيتين ميخوره يا داره به يكي تجويز مكينه (دكتر رو نميگم ها مردم عادي رو ميگم) اما متاسفانه به مامان من نساخت!

  7. صادق said

    مامان من هم که بیماری ام اس داره از این قرصها میخوره!

  8. دکتر جان این را ببین. جنگ علیه فیس بوک آغاز شده!

    http://code.google.com/apis/orkut

  9. وحید said

    اونی که ترامادول می‌خوره آخه فلوکستین کجاش و می‌گیره دکتر جان.

  10. من سیتالوپرام را ترجیح می دهم
    با کمال میل هم حاضرم آب شرب خانه مان را در اختیار هر کسی بگذارم که حاضر باشد روزی 40 میلی گرم سیتالوپرام وارد دستگاه گوارشمان کند.
    (و از شر نسخه های یک ماهه دکتر عبوس ام راحت شوم!)

  11. یک روز در میان نیم ساعت دویدن + نرمش روزانه + وب‌گردی + وبلاگ مزیدی! = رلیز شدن اندورفین‌ها و انکفالین‌های اندوژن
    فلوکستین کی باشه!!!!

  12. mhmazidi said

    @مهران، وب خوان : قرار نشد سرخود دارو بخورين.به پزشكتون مراجعه كنيد.
    @ حميدرضا: راستش من حوصله پزشكي نوشتن ندارم! مقاله علمي مي‌خوای بچسب خر اين دكتر عليرضا مجيدي رو . خوراكش علمي‌نويسي هست!!
    @ ابزرور: امان از دست اين گوگل و اينترنت كه موجب ميشه تا شما در كار پزشكتون- اونهم متخصص اعصاب – دخالت كنين. تنها توصيه من: به پزشكي مراجعه كنيد كه تشخيص و درمانش را قبول داشته باشيد.
    @سروش جان: سيتالوپرام از همين دسته است.كاربردهاي شمابه و البته متفاوتي دارند كه هركدام خواص خاص خود را هم خواهند داشت.
    @ دكتر : دكتر تازگيها بدجور تيكه مي‌ندازيها!! گفته باشم!! اون وبلاگ مزيدي اخرو گرفتم.يكي باشه طلبت!! 🙂

  13. به فرنگ برگشته said

    سلام جناب آقای وب 2،
    من معمولا عادت به کامنت گذاشتن ندارم.اما اینبار صلاح ندونستم ساکت بشینم. من خودم پزشکی نخونده ام و اطلاعاتم در زمینه علم پزشکی مثل خود شما بسیار بسیار محدوده. فقط میخواستم بگم این داروی فلوکسیتین اونقدر ها هم راه حل عالی ای نیست که مسئولین مملکتی بخوان وارد لوله کشی آب شهری بکنندش.کافیه که بروشورش رو که احتمالا در هر جعبه ای پیدا میشه رو بخونین تا متوجه بشین که این دارو روی درصد محدودی از آدمها ، باعث حملات خودکشی مکرر میشه. به نظر شما این خطر نیست؟

  14. پژ said

    هزار مرتبه شکر که کاره یی نیستید وگرنه شاید جمع کثیری از هم وطنان در گورهای دسته جمعی پیدا می شدند و وقتی از شما سوال می شد که «چرا این کار را کردید؟» جواب می دادید: » تف! هرکاری کردم فلوکستین نخوردند.»

  15. […] هر روزه ،‌ شروع به افاضه فضل نمايند !!منظورم پست دكتر!مزيدي درباره داروي فلوكستين است ! شاهكار اين متن جايي كه ايشان مي فرمايند اگر كاره […]

  16. در گير و دار معجزه said

    درود.
    آقاي دكتر من قريب به دو سال و نيم است كه پروزاك ميخورم آن هم 20 ميليگرمي . بايد بگويم تمام چم و خم اين دارو را ميدانم. حقيقت اينكه به من در مقطعي كه لازم بود بسيار كمك كرد حتي در حد معجزه . ولي مشكل اصلي اينجاست كه نمي دانم چگونه بايد آن را ترك كنم .آخر تا آخر عمر كه نمي شود با معجزه زندگي كرد دوست من. من آنقدر پروزاك خوردهام كه اگر روي شكم خالي با حتي يك قلب آب آنهم قبل از خواب آن را مصرف كنم هيچ عارضه اي ندارم(البته منظورم اسپاسم و دردهاي معده و..است كه بعد از 2 سال طبيعي است). ولي چيزي كه هنوز رهايم نكرده 1-كاهش قواي جنسي است2- بي اشتهايي3- افسردگي دراثر خوردن طولاني دارو 4- كه از همه مهمتر است چگونگي رهايي از وجود مبارك اين كپسول معجزه گر است. ايكاش كارهاي بوديد كه آب شرب ملت را فلوكستينيزه ميكرديد تا آحاد ملت مسلمان طاعون زده مان كمي تا اندكي حال من ملحد فلوكستين زده را درك مي كرد .
    best for all of you

  17. پژمان said

    راستش اين دارو مثل اينكه واسه درمان خود ارضايي مفيده! به همراه فينسترايد 5

  18. پژمان said

    راستش اين دارو مثل اينكه واسه درمان خود ارضايي مفيده! به همراه فينسترايد 5 ؟

  19. صدف said

    سلام .من مدت 3 ماه است که بنا به تجویز پزشکم فلوکسیتین مصرف میکنم و از شروع دوره اون ریزش موی شدید پیدا کردم که تا قبل از ان اینطور نبوده البته کم خونی دارم و قرص زینک پلاس و فیفول هم مصرف میکنم و دکتر بهم گفته که موردی نداره .و البته کاهش وزن هم داشتم شروعش خوب بود در یک ماه اول اشتهام که قبل از اون کور شده بود خیلی زیاد شد ولی الان با اینکه همش در حال ضعف و غشم از گرسنگی ولی بازم لاغر شدم بخصوص از صورت و مدت 3 روز است که دیگه مصرف نمیکنم و قطع کردم البته یه کم توی اخلاقم تاثیر گذاشته و زود عصبانی میشم .لطفا منو راهنمایی کنید منتظر هستم.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

