سزارين

اين كه سزارين چيست و تاريخچه آن كدام است و نكات علمي مربوط به ان شامل چه چيزهايي است را بايد برويد از پزشك وبلاگستان بپرسيد!

هدف من اينجا چيز ديگری است. انهم بيان يك جمله ساده :

خانوم جان! سزارين نكنيد! جون مادرتون! به ارواح رفتگانتون! به خاك درگذشتگانتون، به هر چيزی كه اعتقاد داريد و مى‌پرستيد قسمتون مي‌دم نكنيد! سزارين نكنيد! آخه آدم به چه زبوني به شما بگه؟؟

الان اين جملات بالا واسه شما مفهومه؟؟ نه جدا مي‌خوام بدونم مفهومه؟جا افتاد؟؟

در پزشكي عبارتی وجود دارد با اين عنوان: انديكاسيون. فارسي آن چه مي‌شود؟ موارد؟؟!! در هر حال! برای هر چيزی در طب نوين، انديكاسيونهايي مطرح مي‌شود و در برابر آن كنترانديكاسيون‌هايي(موارد منع). برای سزارين نيز انديكاسيونهايي وجود دارد. تمام اين انديكاسيونها صرفا مواردی هستند كه خطر جاني برای مادر يا جنين دارند.

اين انديكاسيونها حيطه بسيار بسيار كوچكي را تشكيل مي‌دهند.پس سزارين نكنيد مگر آنكه پزشك متخصص شما، شما را با كتك و كتك‌كاری و گيس و گيس كشی و با هزار دليل و مدرك علمي به سزارين بكشاند(يعني اين كه واقعا خطر جاني برای مادر و جنين باشد).

نه اينكه تا تقي به توقي مي‌خورد خانوم هوس سزارين مي‌كند! آهای خانوم محترم!! نكن بابا جان نكن اين كارو.

اين فكر ابلهانه كه سزارين از زايمان طبيعي راحت‌تر است و درد ندارد را نمي‌دانم كدام ابله احمقي در ذهن زنان بي‌گناه انداخته است.اشاره به كساني كه اكنون به چنين فكری اعتقاد دارند نمي‌كنم، بلكه به آنهايي مي‌انديشم كه برای اولين بار اين حماقت را وارد مرزهای كشور ما كردند.

سالها قبل در امريكا متخصصان زنان فكر كردند كه با سزارين تخم دو زرده گذاشتند.اما بعد از مدتي فهميدند كه نه بابا كلي گند زده‌اند با اين تخم دو زرده خود. بعدش دوباره برگشتن به همون روال طبيعي و انساني قبلي خودشان.اما در اين مملكت گل و بلبل نمي‌دانم چرا علاقه به سزارين تمامي ندارد؟؟ از زناني كه دچار اين توهم هستند ناراحت و نالان نيستم. انها تقصيری ندارند طفلي‌ها.بلكه از آن موجودات ملعوني متنفرم كه با وجود آگاهي از عوارض بيشمار سزارين و فوايد بي‌حد و اندازه زايمان طبيعي بازهم حقيقت را به اين زنان بيچاره نمي‌گويند و آنها را به سمت سزارين سوق مي‌دهند.

ساده بگويم: انجام سزارين برای يك زن، جز در مواردی كه انديكاسيون مشخص داشته باشد ، يك جنايت است، جنايتی نه تنها در حق جسم و روح مادر ، بلكه از ان بالاتر جنايتي در حق آن بچه است. فرقي نمي‌كند اين جاني جراح زنان باشد يا پدر فرزند يا مادر فرزند يا هر شخص ديگری. هر كسي كه فردی را بدون مدرك مستدل علمي به سمت سزارين سوق دهد يك جنايتكار است. به همين صراحت و با همين شدت.

تمام.

پي نوشت: برای آن دسته از عزيزان كه نگران بار علمي مطلب ارائه شده در اين وبلاگ بي‌ارزش هستند، و همچنين از لحن كوچه بازاری نوشته فوق ناراحت هستند و مي‌خواهند اطلاعات علمي خود را افزايش دهند در زير، عوارض سزارين به اختصار ذكر مي‌گردد .باشد كه مقبول عزيزان بخصوص كامنت گذاران محترم در بالاترين شود:

تب غيرقابل توجيه ، آندومتريت ، عفونت ، خونريزی ، آسپيراسيون ، آتلكتازی ، عفونت ادراری ، ترومبوفلبيت،  آمبولي ريه ، مرگ و مير مادر و جنين ،

عوارض دير رس سزارين : انسداد روده ، چسبندگي، از هم گسيختگي برش رحمي در حاملگي‌هاي بعدي تهاجم غيرطبيعي جفت به ميومتر( آكرتا ؛ اينكرتا ، پركرتا) و …

اگر همين مقدار اطلاعات علمي برای عزيزان كافي است كه خوب و گرنه دستور فرماييد تا ليست را ادامه دهيم.

تقديم به كامنت‌گذاران محترم بالاترين با يك دنيا احترام برای كساني كه نگران ادبيات لمپني در نوشته‌های پزشك اين مملكت هستند. من نيز بجای شما برای جامعه پزشكي كشور بينهايت متاسفم كه لمپن‌هايي چون من را در خود جا داده است. به اميد پاكسازی اين موجودات.

رفرنس‌ها: بيماريهاي زنان و مامايي دنفورث ؛ كارنت ؛ ويليامز . [ رفرنس هاي تخصصي مورد تاييد وزارت بهداشت جهت دوره‌های اكسترني - اينترني -رزيدنتي زنان ].

28 دیدگاه »

  1. نيوشا گفت

    چهار دقيقه من اين مطلب رو خوندم جناب مزيدی ! اين چهار دقيقه رو به من پس بديد . وقتم تلف شد . نه علمی بود ٬ نه چيزی . آره .

  2. shahab29inch گفت

    آقا من دارم وردپرسی می شم…
    یه کمک می خواستم ازتون…
    چه جوری ویجت هایی رو که ادد می کنم manage شون بکنم…
    مثلاً دلیشس…؟

  3. shahab29inch گفت

    هه هه…چه احمقانه…همون کنارش بود من کور یه عمر این ور و اون ور می کردمش و پیداش نمی کردم…:دی

  4. تسنیم گفت

    نمي دونم براي بقيه دليل انجام اينكار چيه ،ولي من يكي اينقدر از دوست و آشنا و همكار شنيدم زايمان طبيعي درد و عوارضش بيشتر از سزارين هست كه دارم كم كم از زايمان طبيعي مي ترسم و شايد زماني كه همچين موقعيتي برام پيش اومد سزارين رو هر چند دوست ندارم انتخاب كنم.

  5. میلاد گفت

    هرچند مطلب مردانه نیست اما برام یک چیزی جالب بود اونم این که چه چیزی سبب میشه مزیدی عزیز ساعت 2:30 نصفه شب بلند بشه و درباره عواقب سزارین مطلب بنویسه؟!!!
    البته شاید هم مطلب را قبلا نوشته اید و به وردپرس داده اید تا این زمان منتشر کند .
    حالا کدومشه؟

  6. Sepehr گفت

    تعجب می کنم که چرا هیچ دلیل علمی برای رد این «جنایت» ارائه نکردید؟ خیلی علاقه دارم که مسئله رو به صورت علمی بخونم. لطفاً اگر ممکنه دلایل تون رو به صورت ساده (در حد فهم یک شخص عامی، نه پزشک) بنویسید.
    موفق باشید

  7. mylightnight گفت

    این همه بحث واسه چیه؟! جناب حسین آقا باور کن اون پزشکایی که حتی به خاطر اینکه بتونن برنامه ریزی کنن که چندتا کیس زایمان در ماه بتونن بگیرن (یکیشونو خودم شنیدم که میگفت من که نمی تونم واسه زایمان طبیعی شما نصف شب بیام بیمارستان!!!!)زنهای حامله رو به شدت از زایمان طبیعی می ترسونن، مقصر اصلی این داستانن، وگرنه با یه حساب سر انگشتی میشه نتیجه گرفت که عوارض (یک در هزار ممکنه)نداشته زایمان طبیعی از این همه مشکلات سزارین بهتره، کمترینش بیهوشی کامل گرفتن و اینکه همون لحظه نمی تونی نوزادتو ببینی، حالا پول دادن بیشتر و احتمال عفونت و جاگذاشتن وسایل تو شکم که دیگه عادی شده، حالا بازم شماها بیاین بگین دلیل علمی بیار، فقط کافیه کمی فکر کنید تا ببنید که این آقای دکتر راست میگه، سزارین بدون اندیکاسیون مشخص جنایته.

  8. maryamss گفت

    خیلی با این پستت حال کردم دکتر.حرف دل منو زدی.هرچند که دکتر نیستم و اصلا سر رشته ای در این حرفا ندارم اما هیچ وقت سزارین تو کتم نرفته.دکتر جان مشکل ما فقط بیماران نیستن.خیلی ها دلشون می خواد که زایمانشون طیبعی باشه اما فقط به خاطر کم کاری و تنبلی همکاران شما این کار انجام نمیشه.همونطور که تو یکی از نظرات هم گفته شده خیلی وقتا به طور ناگهانی طرف باید وضع حمل کنه ولی پزشکشون یا دورن یا حوصله ندارن یا نصفه شبه….خلاصه حال و حوصله دردسر ندارن.این اتفاق برای 2 3 تا از نزدیکان من افتاد…..متاسانه زایمان طبیعی شده یه آرزو برای خیلی از خانوم ها

  9. احسان گفت

    دکتر جان. متخصصینی رو میشناسم که از همون مراجعه اول به بیمار میگن اگه میخوای زایمان طبیعی کنی پیش من نیا. من فقط سزارین می کنم. بدبختانه به عنوان دکترهای حاذق هم در جامعه معروف هستند

  10. mohsen گفت

    دكتر بد نبود واسه حرفات 1 دليل هم مي آوري از اول تا آخرش گفتي نكنيد نكنيد نكنيد ولي چراشو نگفتي
    (گر چه اين مطلب اصلا به من ربطي نداشت واسه انهايي مي گم كه بهشون ربط داره)

  11. Mehran گفت

    سلام !!
    دکتر جان نگو سزارین میگن (من نمیگما ، میگن!) اصلش رستم‌زا ست.
    میگن اول رستم اینجوری به دنیا اومده! ولی کلا فرقی نمیکنه هر دوش بده دیگه! :)

  12. امیر گفت

    در سوئد که اصلا غیر ممکنه که یه پزشک بدون دلیلی که حتما باید در پرونده مریض ذکر بشه سزارین کنن. زنها هم خودشون تمایل بیشتری دارن که بطور طبیعی زایمان کنن. اگر خود زن هم بخواد ماما میاد خونه و اونجا وضع حمل انجام میشه.

  13. وب خوان گفت

    وقتی توضیح می دیم که سزارین ممکن چه مشکلاتی براشون ایجاد کنه و اونا فقط گوش میدن و سری به نشانه تائید تکان میدن و ماه آخرم می یان و می گن :
    سزارین می کنیم!
    باید چی گفت ؟ شوهر هم که رضایت میده
    زن راضی ، مرد راضی ، چه کار کنه نا راضی ؟
    اکثریت هم دلیلشون اینه که لگنشون باز میشه و از فرم می یوفتند
    در واقع تو این دوره زمونه در معنا ، سزارین ،وضع حمل طبیعی شده

  14. rooznote گفت

    رای میدهم یا نه؟!

    پاسخ شما به این سوال چیه؟

    انتخابات نمایندگان مجلس و ریاست جمهوری در راه است. شما چه کار میکنید؟ آیا انتخابات را تحریم میکنید تا دوباره امثال محمود احمدی نژاد و یا حتی همین فرد برای دوره دوم انتخاب شود و یا در انتخابات شرکت میکنید تا دوباره زیر سلطه ی نظارت شورای نگهبان به تعدادی نامزد دستچین شده رای دهید؟!دیدگاه شما برای دیگران مهم است.شما چگونه می توانید به آزادی انتخاب در یک انتخابات واقعی برسید؟
    لطفا به دوستانتان هم بگویید در این بحث شرکت کنند تا به یک نتیجه ی جمعی برسیم.
    http://rooznote.wordpress.com/2007/11/12

  15. حمید گفت

    وقتي دكترها مي خوان پول پارو كنن و روزي بين سي تا چهل مريض را مي بينن و وسطش هم مي رن بيمارستان تا عمل سزارين انجام بدن و برگردن و اين وسط مراجعين بدبخت را ساعت ها معطل نگه دارند‍‌، فكر مي كنيد كدوم دكتري پيدا مي شه كه بخواد زايمان طبيعي را تو دستور كارش بگذاره.
    تازه بعضي هايشان برا ظاهر سازي هم كه شده مي گن زايمان طبيعي باشه‍، اما يه تاريخي را تعيين مي كنند كه دو سه روز به تاريخ واقعي است‍، بعد كه اون تاريخ گذشت مي گن چون از تاريخ پيش بيني شده گذشته و ممكنه براي جنين خطرناك باشه، بايد حتما سزارين بشه، و خوب زني هم كه براي نخستين بار سزارين مي كنه بايد براي دفعات بعد هم سزارين كنه ديگه، چون كه صد آمد نود هم پيش ماست.
    نمي دانم شما پزشك هستيد يا خير، اما خدايي پزشكان ما مثل همه گروه هاي شغلي فقط كاسبي مي كنند، آره عزيز. حالا شما بگو سزارين نكنيد،‌ احتمالا شما هم تو اين فقره يه نفعي ديدي كه داري با سزارين مخالفت مي كني.

  16. من بهت قول میدم که سزارین نکنم دکتر !
    میتونی روی قولم حساب کنی :D

  17. این همه بده! فک می کردم راحت تره :-s

  18. Observer گفت

    همونطور که بعضی دوستان هم گفتند در باب شدن این روش دکترها هم کم بی تقصیر نبوده ند خصوصا که آگاهی شون بیشتره ولی برای راحتیِ خودشون مرسومش کردند! خوب معلومه کی دلش میخواد شب نصف شب پاشه بره سر بالین زائو و گاهی به مدت طولانی شاهد ناز کردن بچه و بیرون نیومدنش باشه و فرایند زور بزن زور بزن و جیغ و داد در حالی که سه سوت میتونه در زمانی که خودش راحته بره بکشش بیرون؟

  19. mamamahmoud گفت

    این مطلب رو الان خوندم. راستش نمیشه گفت سزارین نکنید. من هر چی تلاش کردم آخر به دلیل خطر برای نوزاد مجبور به سزارین شدم ولی واقعا از زایمان طبیعی آسون تر بود باید یک زن باشید که متوجه بشید در زایمانهای طبیعی زنها در طول زمان دچار مشکلات عمیق تری میشن. البته من خودم همیشه مخالف سزارین بودم و فقط بخاطر موقعیت تن به این عمل دادم ولی اگر واقعا میشه طبیعی زایمان کرد و هیچ خطری هم برای نوزاد نیست حرف شما درست خواهد بود. حالا شما چرا یاد این موضوع افتادین اصلا؟!

  20. mitra گفت

    Dr ra javabi be commenti arezoust!

  21. mhmazidi گفت

    @نيوشا عزيز: متاسفم كه وقت گرانبهايتان را تلف كردم. هر مقداری كه صلاح مي‌دانيد بفرماييد تا به جبران اين زيان تقديم شما كنم. بازهم شرمنده‌ام از اين 4 دقيقه.
    @ ميلاد جان چه فرقي مي‌كنه؟
    @ سپهر جان: من كه در همون ابتدای نوشته اعلام كردم اگر دنبال علل علمي ماجرا هستيد از اقاي دكتر مجيدي استمداد كنيد. هدف من تنها ايجاد يك تلنگر بود نه بحث علمي كه براي اين موشوع نياز به مباحث فراوان استوبا اينحال اگر تمايل داريد حاضرم رفرنسهاي علمي را به شما معرفي كنم.
    @ ميترا خانوم: مي‌فرماييد Dr ra javabi be commenti arezoust! شما بجای من. به آقا حميد چه جوابي مي‌دهيد؟ هرجوابي كه ميترا خانوم داد همون تقديم به آقا حميد.
    @ آيا لازم است هزاران باره تاكيد كنم كه همگي ما مقصر هستيم؛ هم پزشكان هم كساني كه تن به سزارين مي‌دهند و هم انها كه آتش بيار معركه مي‌شوند و به شخص اصرار مي‌كنند كه سزارين كند.
    در جواب به اهميت زايمان طبيعي: كامنت امير عزيز را در مورد وضعيت زنان در سوئد بخوانيد. سوئد يكي از پيشرفته‌ترين سيستمهاي بهداشتي در كل جهان را دارد.
    @ ميترا: كافيه ميترا خانوم يا بايد بازهم پاسخ بدهم.اصلا شما كه خودتون پزشكي مي‌خونيد چرا جواب سوالات را نمي‌دهيد؟ :)

  22. grayidea گفت

    با توجه به اينكه با پست فلوكسيتين شما به شدت مخالفم و درباره آن نوشتم ، با اين مطلب به شدت موافقم و علت اصلي اين گرايش را تجويز دكترهاي بي حوصله و همچنين پول پرست مي دانم چرا كه تعرفه زايمان طبيعي 12500 تومان و در عوض نظارت چند ساعته بلكه چند روزه پزشك را مي خواهد ولي سزارين تا دو ميليون و پانصد هزار تومان هم هزينه دارد و زمان را دكتر با توجه به تقويمش تعيين مي كند ! !

  23. 1irani گفت

    دوستان اگر دنبال یک منبع کامل پزشکی در مورد سزارین هستید توصیه میشود این لینک رو مشاهده کنید.
    تعریف سزارین ، علل انجام آن ، مزایا و معایب و عوارض انجام عمل سزارین ( مرجع کامل اطلاعات )

    سایت پزشکان بدون مرز

  24. aramiss گفت

    سلام
    جالب بود
    اون ورا هم بیاید

  25. علیرضا گفت

    آدمی در عالم خاکی نمی آید به دست
    / عالمی دیگر بباید ساخت ، از نو ، آدمی! /
    بله دکتر جان ، اوضاع اینطوره. من خودم شاهدم که در زایشگاه‌های بیمارستان‌های دولتی ماما و پزشک چقدر دشنام می‌خورند که چرا زائو دیر وضع حمل کرده و این پزشک بی‌وجدان سزارینش نمی‌کند.
    بذار یه خاطره بهت بگم : یه بار بین همراهای دو زائو دعوا شد! چرا؟ برای اینکه همراهای یک زائو می‌گفتن ما زائومون را زودتر آورده بودیم ولی زائویی را که 1 ساعت بعداز ما آمده بود ، زودتر فارغ کردن! بی‌شوخی!!
    اینجا تا شما آمدی از مضراتش نوشتی ، باز پزشکان را مورد لطف قرار دادی در جهت معکوس. پزشک در ایران سزارین بکند ، ‌می‌شود مال‌پرست ، سزارین نکند ، می‌شود ، بی‌وجودان و خائن!! بیاید مثل تو اطلاع‌رسانی بکند ، باید وقت آپدیت کردن پروفایل فیس‌بوکش را صرف جواب دادن به کامنت‌ها بکند!!!
    حرف‌های دیگه هم در این زمینه هست ، برخی‌ها تصور می‌کنن حاشیه‌ای هست ولی یکی از دلایلی که هست که در ایران بعضی از زوجین به سزارین علاقه دارن. من به علت شرم و حیای ذاتی ، از ذکرش معذورم! خودت که باهوشی!!
    به جای این حرف‌ها بروم معقول وبلاگ پزشکان غربی را بخوانم.
    من مست و تو دیوانه ، ما را که برد خانه / صد بار تو را گفتم کم نوش ز پیمانه/
    گوش نکردی و همچنان به فیس‌بوک می‌روی!!

  26. sueshan گفت

    دوست عزيز مزيدي.
    راستش نمي خواستم پاسخي بدهم يا شايد بهتر اين بود كه پاسخ خود را همچون شما بجاي طرح در محل به محلي ديگري مي بردم . به دليل گذشت زمان از آن لينك ، پاسخ شما را از طريق دوستان مطلع شدم و سزاوار نبود كه فضاي تلخي كه با كامنت من و حالا با پاسخ شما شكل گرفته ، تغيير ندهم چون مايل به رنجش هيچ كس نيستم و خود را ملزم به توضيح مي دانم چون پاسخ ندادن را بي احترامي به مخاطب تلقي ميكنم همانطور كه پاسخ شما را دراين جا بجاي بالاترين همينطور مي دانم و براي احترام گذاشتن به شما بجاي آنجا در همينجا توضيح خودم را عرض ميكنم در حاليكه اينجا خانه شماست ومن در خانه ديگران راحت نيستم :)
    ابتدا از لحن آن كامنت پوزش مي خواهم هرچند فهواي كلام را درست ميدانم . قصد توهين به شما نبود و اگر اعتراض شد به همين پست و نحوه ورورد به يك بحثي بود كه لزوم زبان و بيان مناسب در ان مهم است ( به اعتقاد من ) بود و گرنه من مطلب قبلي شما را كه توسط دوستان ارسال شده بود پسنديدم و با وجود مخالفتهاي گسترده كه با تيترش شد از آن جانبداري كردم چون بجا دانستم پس ملاك من در قضاوت نوشته است نه نويسنده .

    بهر حال همانطور كه بعضي مطلب شما را پسنديدند من و شايد برخي ديگر نپسنديديم و اگر نويسنده خود به دفاع از نوشته اش بر مي خاست زودتر جوانب روشن مي شد و با توضيحات من نيز، همين مقدار رنجش ممكن بود روي ندهد . توضيحات من هم در مورد سزارين در آنجا اشاراتي ساده بود و هدف رونمايي اطلاعات پزشكي نبود لذا توضيحات تكميلي پزشكي شما مناسب من نيست و لي ممنون از روشن گري علميتان .

    دوست عزيز اشاره من به ادبيات بازاري در آن كامنت تنها مربوط به همين مطلب و نحوه ورود به بحثي علمي و پزشكي بود و الا خود من درجاهايي متناسب با نياز، از ادبيات محاوره اي استفاده مي كنم . و اين حسن و توانمندي نويسنده است و ارتباطي به وجوه شخصيتيش ندارد .
    منظور ديگر من هم از ارزيابي وبلاگ توسط فرستنده لينك ، كه شما آنرا در كنايه به بي ارزشي وبلاگتان توسط من تعبير كرده ايد، باز هم همين مطلب اينجا بوده و بس . چون اين مطلب داراي بار علمي نبود وتنها يك دل نوشته از شما بود به شكلي تذكر گونه با زباني كه انتخاب كرده بوديد بنابراين مناسب نبود با برچسب» علم و تكنولوژي» در بالاترين فرستاده شود لذا بايد فرستنده شرايط ارسال و مبدا اين ارسال را ارزيابي مي كرد . شايد اين مطلب تحت نام جامعه مي توانست پذيرفته شود و قطعا در ان صورت واكنش من متفاوت بود ولي وقتي به عنوا ن يك مطلب علمي ارسال شد به همان دلايل وب 2 بودن نمي توان به آن بي اعتنا بود . من اگر اظهار نظر كردم چون خودم را واجد شرايط براي اين اظهار نظر مي دانستم .
    به هرحال حاصل اين روده درازي فقط توضيح خطايي بود كه به نظرم در برداشت شما و همينطور لحن من وجود داشت و مهمتر دلجويي از شما .
    در لفافه مي گويم كه هيچ كًلي كل ديگري را كل نمي خواند ( ك با فتحه ) !!
    ايام پزشكيتان مستدام و وبلاگتان پر بيننده تر باد.
    قربانت » سوشان »
    ( اين توضييح در بالاترين نيز براي ثبت درتاريخ آمد !!)

  27. درد گفت

    دیشب از 1.5 تا 3 شب داشتم درد میکشیدم و فریاد و فریاد…
    3تا پروفن400و 4 تا استا کدئین .اما بی فایده بود بس که استفاده کردم هر نوع مسکنی که بخوای .دیگه تاثیری ندارن(tolerance)…
    هر ماه با این دردها! یاد اتاق زایمان میافتم !!! یاد دردی که خانوما میکشیدن … .
    کلا هر کاری یه عارضه ای داره .زایمان طبیعی هم .خیلی از این عوارضی که گفتی مشترک بود
    من هرگز بهش تن نمیدم.
    (چرا کامنت گذاشتم با اینکه قهر بودم باهاتون؟؟؟)

  28. آمیر گفت

    بسیار آموزنده و اطلاعات عمومی-افزا من از این به بعد سعی می کنم که به شکل طبیعی سزارین کنم!!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

دنبال‌کردن

هر نوشتهٔ تازه‌ای را در نامه‌دان خود دریافت نمایید.

به 53 مشترک دیگر بپیوندید

