فيس بوك برای مبتديان

امروز ايميلي از يك دوست عزيز داشتم كه درخواست كرده بودند لينك يا مطلبي به ايشان معرفی كنم تا آن را برای آموزش فيس بوك از ابتدا، به كاربران معرفي كنند. ايشان آن مطلب را برای دنياي افلاين مي‌خواستند. پس از آن بود كه بنظرم آمد بد نيست اندكي در وب جستجو كنم.

روش ساده است: در گوگل عبارت facebook for beginner را وارد كنيد. حدود 2 ميليون نتيجه ايندكس خواهد شد! اكنون شما 2 ميليون منبع برای اين موضوع داريد. برای هر موضوع ديگر نيز تنها كافي است بجای facebook عبارت مورد نظر را قرار دهيد، مثلا توييتر، تامبلر ، وردپرس و …

در صدر نتايج دو لينك بنظرم جالب آمد:

1- راهنماي رابين گود

2- راهنمایی برای كارهای ابتدایی در فيس بوك.

شخصا نوشته‌های آقای رابين گود را بسيار مي‌پسندم.حتما به ساير نوشته‌های او دقت كنيد، در بين انها نوشته‌های بسيار جذابي خواهيد يافت. تنها به يك نكته در مورد فيس بوك توجه كنيد: تا انجا كه ممكن است نوشته‌هایی كه انتخاب مي‌كنيد مربوط به چند ماه اخير باشد، بخصوص بعد از انتشار پلتفرم فيس بوك . فيس بوك قبل از پلتفرم با بعد از آن، زمين تا آسمان تغيير كرده است.

نكته1: ترجمه اين قبيل راهنماها بسيار باارزش است.آنها را دست‌كم نگيريد و گول جملاتي مثل اين را نخوريد: «بهتر بود تجربه شخصي خودتان را مي‌نوشتيد تا اينكه ترجمه از يك مطلب خارجي انجام دهيد». آنها به اصل تكنولوژی نزديكترند و ما نياز به اين ترجمه‌ها داريم؛ ترجمه‌هايي خوب از افرادی معتبر.

نكته2: مدتي است در ويندوز لايو رايتر چندين نوشته -نه ترجمه- با عنوان «اموزش مقدماتی فيس بوك» آماده دارم. اما فعلا هيچ رغبتي برای انتشار انها ندارم.فعلا نياز به نوشته‌هایی سنگين‌ تر و پخته‌تر داريم.ترجمه كنيد و از طعن و كنايه نهراسيد. كارهای باارزش خود را دست‌كم نگيريد.

8 دیدگاه »

  1. Mehran said

    دکترجان من کشته این قسمت‌شم:
    Why People Hate Facebook
    :دی

  2. Saman said

    دکترجان، توی این راهنما ها یه مطلب اساسی باید گنجانده شود؛ اینکه چطور isp را راضی کنیم که فیس بوک را از فیلتر درآورد. یا مثلا لیست شرکت هایی که فیس بوک را فیلتر نکرده‌اند یا همچین چیزی.

  3. رضا said

    آقای دکتر از راهنمایی هات ممنون

  4. پرهام said

    وب سایتی که فیلتر باشه استفاده از اون خیلی سخت میشه و یک جورایی آدم انگیزش رو از دست میده
    فیس بوک رو خیلی دوست دارم و معتقدم یکی از اعتیاد آور ترین وب سایت های حاضره اما فیلتر بودنش در ایران خیلی دردآوره و واسه همینه که خیلی ها محروم هستند ازش و به قل معروف دل و دماغ استفده از اون هم نیست
    انگار آخونذها دارن به هدفشون میرسن
    کاربران بسیار مطیعی شدیم متاسفانه …

  5. […] این پله ها نشسته اول دوم دنبال کیست؟ منتظر چیست؟ فیس بوکش را می نگرم برای من نوشته شده است مبتدی ام سالها باید […]

  6. سلام
    یکی از دوستان وردپرسی(http://faryad.wordpress.com) شما رو معرفی کرد
    فکر نمی کردم همه جای ایران فیس بوک فیلتر باشه چون کافی نتی که ما باش قرار داد داریم فیلتر نکرده و من مدت هاست از این سایت استفاده می کنم. بعد چندین ماه اعتیاد به این سایت معایبش برام رو شده و درسته که الان خیلی ها رو آوردن به این سایت و بزار تعریف و تمجید ازش داغ داغه اما من یکی که نمی تونم معایب رو ندیده بگیرم (حتی باوجود پلتفورم جدید)…وبلاگ من درباره یه موضوع خاص نیست اما ازونجا که ما از مریدان و ارادتمندان بارگاه متعالی web 2.0 هستیم بزودی سعی می کنم تو وبلاگ مطالبی درباره معایب فیس بوک بنویسم و اگه راه حل هایی داشتم که بدرد می خورد ارائه می دم.
    چه خوب که انقدر به ترجمه اهمیت می دین ، واقعا قابل تقدیره … از آشنایی باتون خوشحالم !

  7. gajamoo said

    سلام دکتر.
    بهتره بگم استاد.
    مگه به یک دکتر نمیشه گفت استاد!؟
    قدیما تو دانشگاه که اینجوری بهمون یاد دادند.
    راستی دکترا عادت ندارند تولد دیگران رو تبریک بگن!؟
    امروز تولد هم وبلاگیتونه
    بهشون تبریک گفتین؟
    موفق تر باشی

  8. gajamoo said

    راستی یادم رفت،خدمتون عرض کنم که در شعر وب 2 ،
    چون خودم هم از فیس بوک سر در نمی آوردم،
    اون رو تشبیه کردم که برای من نوشتین.
    لذت بردم.
    موفق تر باشی

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

