تبليغات در وب 2

پس از نوشتن مطلب قبلي در مورد تبليغات در وب ، احساس كردم تفكری كه در مورد تبليغات در وب وجود دارد بيشتر به فضای سالهای قبل از وب 2 شبيه است و با واقعيتهای وب 2 سازگار نيست.مي‌خواستم مقاله مفصلي در اين مورد بنويسم كه خوشبختانه اين لينك بسيار عالی را امروز پيدا كردم.توصيه مي‌كنم اين مطلب را حتما بخوانيد.سعي مي‌كنم در اينجا از آن نوشته نيز استفاده كنم.

حقيقت اين است كه قبل از پيدايش گوگل، سمبل تبليغات در وب ، ياهو بود با ان تبليغات فلش آزاردهنده. شاهكار گوگل جا انداختن تبليغات متني بود. اين كه كاربران وب ديگر لازم نبود آنهمه تبليغات آزاردهنده ديناميك را تحمل كنند.

اما نسل جديد تبليغات در حال پيشرفت است. اجازه دهيد همينجا بگويم كه هيچكدام از انواع تبليغات تاكنون منقرض نشده و بعيد مي‌دانم كه اين اتفاق به اين زوديها هم بيافتد.در نتيجه تمام اين انواع را در وب خواهيد ديد.اما نسل جديد تبليغات چيست؟

طبق معمول اين اتفاقات جديد را بايد در وبلاگهاي پيشرو پيدا كرد. اگر به وبلاگهای معتبر و مهمي چون  TechCrunch -mashable  سر بزنيد با نوعي از تبليغات جديد آشنا مي‌شويد: بنرهای كوچك مربع شكل در سايزهايي مشخص مثلا       or 120 x 120 pixels  125 x 125 pixels

همانگونه كه در نوشته قبلي بدان اشاره كردم اين قبيل تبليغات  بسيار كمتر آزارنده هستند.شخصا نه تنها اين قبيل تبليغات را حذف نمي‌كنم بلكه از ديدن انها لذت هم مي‌برم.چرا؟

1- تميز كار شده: معمولا برای تهيه همين تبليغ كوچك، طراحی زيبايي انجام شده است.اينجاست كه طراحان وظيفه‌اي خطير در تبليغات وب 2 پيدا مي‌كنند.آنها بايد در يك فضاي كوچك ايده‌اي را بگنجانند كه هم جذاب باشد و هم موجب ترغيب كاربران به كليك كردن شود. نتيجه انكه كار طراحان نيز از اهميت خاصي برخوردار خواهد شد.

2- هماهنگي: بعضي از تم‌ها يا بعضي از سرويسها يا سايتها ممكن است با تبليغات قديمي مشكل داشته باشند.اما تقريبا همه انها به راحتي مي‌توانند اين قبيل تبليغات را در قالب خود پذيرا باشند.

3- حرفه‌ای: كسي كه از اين تبليغات در وبلاگ يا سايتش استفاه مي‌كند نشان مي‌دهد كه يك شخص حرفه‌اي است و برای تميز بودن وبلاگش ارزش قايل است؛ سعي مي‌كند با يك تبليغ زيبا هم كسب درآمد كند ؛ هم موجب آزار خوانندگان خود نشود و هم با اين تبليغات بر جذابيت تصويری وبلاگ خود بيافزايد.

4- ….

حال: آيا از اين تبليغات جديد مي‌توان در سايتها و سرويسهاي ايراني استفاده كرد؟ اين نياز به بحث جداگانه و گسترده‌ای دارد. اما كاملا مشخص است كه چنين ايده‌ای ابتدا بايد در وبلاگها و وب‌سايتهای پيشرو مورد استفاده قرار گيرد. طبعا جا انداختن يك سبك جديد نياز به كار زيادی دارد.

تقديم به سياوش عزيز كه برای خواندن اين مطلب صبوری كرد.

6 دیدگاه »

  1. دکتر جان
    ببخشید که جسارتی می کنم. غرض فقط اینه که ذهن خودمون رو روشن کنیم. درضمن اگر می فرمودی که یک بحث باز می کنی ما هم صبر می کردیم 😉

    دکتر جان من احساس می کنم شما متوجه نشدید که من به چی اعتراض دارم. من می گویم که حذف تبلیغات اشتباه است. لینکی که شما معرفی کردید مطلبی است درباره همان تبلیغاتی که شما دوست دارید است. من هم قبول دارم که دیدن این تبلیغات لذت بخش تر یا به تعبیر بهتر کمتر آزاردهنده تر از تبلیغات سنتی و به طور اخص تبلیغات یاهو است. من هم قبول دارم سیستم تبلیغات متنی گوگل دیدنش بسیار لذت بخش و هم مفید است. نکته اینجاست که من می گویم انتخاب سیستم تبلیغات دست من کاربر نیست. من می توانم بگویم که من این سیستم را می پسندم که استفاده کنم ( که در واقع من تبلیغات متنی را بیشتر و دقیقتر می خوانم ) ولی نمی توانم بگویم سیستم را من تعیین می کنم. من می توانم بگویم که یا بلاگفا سیستم تبلیغیش را متناسب با علاقه من در می آورد یا من از این سیستم استفاده نمی کنم. این جوری منصفانه تر از این است که بگوییم من از سیستم بلاگفا بدون تبلیغ استفاده می کنم تا بلاگفا را مجبور کنم به سیستم من تن در دهد. در ضمن بلاگفا که کلا طرح های تبلغاتی را خودش نمی دهد که بخواهد در زمینه طراحی دست ببرد. فقط بعضی ها را سفارش گرفته طراحی هم می کند. آیا اگر بلاگفا نتواند تبلیغاتی متناسب با نظر شخص من ( فتحی ) و یک سری از همفکرانم طراحی کند باید ورشکسته شود؟ از این که علیرضا شیرازی در وبلاگ خودش هم تبلیغاتی که می تواند به راحتی و قانونی پاک کند ، را پاک نمی کند چه برداشتی می کنید؟

  2. […] ضمن روش الترناتیوی که در تبلیغات در وب دو مطرخ فرمودید فقط روشی است که باید با درنظر گرفتن […]

  3. mhmazidi said

    @ فتحي جان. كامنتهای شما را خواندم.همچنين مطلب مرتبط در وبلاگ خوبت. اما شما اول بحث را مشخص كنيد كه مي‌خواهيد بحث را از نظر اخلاقي مشخص كنيد يا از نظر قانوني.
    قانوني: نكته‌ای كه شما و سايرين عزيزان بدان توجه نمي‌كنيد اين است كه اينجا تنها بلاگفا منظور نيست و تمام سايتها و سرويسهاي ايراني و خارجي مطرحند.اما حالا كه اسم بلاگفا را آورده‌ايد: يكبار ديگر به بلاگفا مراجعه كنيد و قسمت قوانيني كه در ابتدا شما آن را تاييد مي‌كنيد مطالعه كنيد. در انجا نوشته شده وبلاگ‌نويساني كه در بلاگفا باشند و كارر كنند كه تبليغات حذف شود ، از قوانين تخلف كرده‌اند و وبلاگشان حذف مي‌شود.
    دقت كنيد! در اينجا اسمي از خوانننده نمي‌آيد بلكه فقط و فقط وبلاگ‌نويس طرف حساب بلاگفا است.يعني وبلاگ‌نويس حق ندارد تبليغات را از روی وبلاگش بردارد. من هم دقيقا اين موضوع را تاييد مي‌كنم.اما قانون نوشته شده در بلاگفا به هيچ عنوان برای خوانندگان وبلاگها قانون وضع نكرده است.پس استفاده من و شما خواننده، از افزونه‌هاي مربوطه و سپس ديدن وبلاگهاي بلاگفا و ساير سرويسها بدون تبليغات كاملا كاملا قانوني است.
    اما از ديد اخلاقي… اين بحث بسيار دنباله‌داری است كه نياز به چندين نوشته دارد.

  4. mhmazidi said

    فتحي جان: در مورد فرمايش اساتيد كه گفته‌ايد ممكن است روزی سايت خود را به روی كاربران فايرفاكس ببندند: حقيقت اين است كه آنها صاحب امتياز و دارنده حقوق قانوني سايت هستند.آنها اين حق را دارند كه سرويس خود را به روی هر شخصي كه دوست دارند با دليل يا بدون دليل ببندند. آنها اين اجزاه را دارند كه هرلحظه كه تشخيص دادند كل سايت را برای كاربران فايرفاكس مسدود كنند. اين حق قانوني انها است.
    همانگونه كه اين حق قانوني من و ساير كاربران است كه از فايرفاكس و اكستنشن ادبلاگ استفاده كنيم.
    اجازه دهيد بحث اخلاقي بودن را به وقتي ديگر موكول كنيم. اما تا ان زمان توصيه مي‌كنم نگاهي به صفحه اول قسمت اكستنشنهاي فايرفاكس بياندازيد.افزونه ادبلاگ مدتهاست كه برترين و محبوبترين افزونه دانلود شده است. اين را داشته باشيد به اضافه اينكه سايت اصلي موزيلاست و تصور هم نمي‌كنم كه شركت موزيلا كه راسما توسط گوگل نيز حمايت مي‌شود دست به اقدامي غيرقانوني بزند. حال سوال اينجاست: آِا موزيلا در يك اقدام غيراخلاقي شريك مي‌شود؟
    جواب آن در فرصتهاي آينده.

  5. دکتر جان ممنون از توجه شما
    من بهتر می بینم که بحث رو به عنوان یک بحث اخلاقی بنامیم. مثال بلاگفا یک مثل برای قابل دسترس بودن بحث هاست. در ضمن اینکه از قوانین بلاگفا مثال می آوریم برای این است که اهمیت نشان دادن تبلیغات برای بلاگفا را روشن کنیم وگرنه همه می دانیم که در ایران پیگیری قانونی در حوزه IT بحثی جداست که اصلا کسی به آن توجهی ندارد. بحث من هم اخلاقی است که ما پیش خودمان اخلاقیات را مدنظر قرار دهیم.

    درضمن بلاگفا می گوید که » بلاگفا یک سایت خصوصی است و ممکن است جهت تامین نیازهای مالی خود اقدام به نمایش آگهی در وبلاگها کند. » پس طبیعی است که به قول کوشا استفاده از فایرفاکس را بلوکه کند. همان طور ه در وبلاگ خودم گفتم » این جوری خود شما به عنوان یک فایرفاکسی نه تنها حق آزادی که می خواستی با حذف تبلیغات به دست بیاوری به دست نمی آوری بلکه مجبوری حقی که برای آزادی در انتخاب مرورگر هم داشتی را هم از دست بدهی! »
    در مورد این که این کار باعث افزودن کیفیت تبلیغات هم نمی شود در همان مطلب وبلاگ خودم مطالعه فرمودید پس زیاده گویی نمی کنم.

  6. دکتر جان

    من نظر آخر شما رو ندیدم ( با هم یادمون باشه نظر ندهیم 🙂 ) ولی حالا که این طور می فرمائید چشم. منتظر بحثتون خواهم ماند!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

