وردپرس پارسی: تم‌ و پلاگین

وردپرس دات كام در حال رشد است.اما اين طفل نوپا وجود خود را مديون   wordpress.org  مي‌باشد كه مدتهاست به صورت يك سيستم مديريت محتوی(cms) اپن‌سورس در دسترس است.رشد هركدام از انها مي‌تواند به باليدن ديگری كمك كند.

وردپرس مدت زيادی است كه به فارسي ترجمه شده است.تاكنون فعاليتهای خوب زيادي در سرتاسر وب جهت نشر و رشد وردپرس انجام شده.آخرين نمونه ان را مي‌توان در سايت وردپرس پارسي ديد.اين سايت تاكنون به صورت غيرفعال بوده است.اما اكنون فصل تابستان است و دوستان بايد از فرصت تعطيلات برای راه‌افتادن اين سايت استفاده كنند. وردپرس به دليل اپن‌سورس بودنش امكان اين را دارد كه گروههای مختلفی در گوشه كنار وب ايراني بر روی ان كار كنند.اما خواهش بزرگ من اين است كه اين گروهها در تماس و هماهنگي بيشتری باهم باشند.فرقي نمي‌كند سايت وردپرس فارسي باشد يا ديگر سايتها. مهم ان است كه در مكانی،  ارتباطی ارگانيك بين هسته‌های پراكنده وردپرس فارسي ايجاد شود. به همين دليل من برای سه قسمت از اين مجموعه پيشنهاداتی دارم:

1-تم‌ها: يكي از قسمتهای مورد علاقه كاربران-به خصوص ايراني- مبحث تم‌ها و پوسته‌های وبلاگ است.تاكنون تم‌های زيادي براي وردپرس درست شده.همچنين سايتهاي زيادي نيز هستند كه اين تم‌ها را جمع‌اوری كرده‌اند.چند وقت قبل از طريق وبلاگ ای‌تی‌نگار با سايت جالبي اشنا شديم.سايت وردپرس تم ساختار بسيار جالبي دارد.تم‌های زيادي (بيش از 600 قالب) در ان اپلود شده‌اند و نيز هركسي مي‌تواند پوسته‌ای را كه ساخته است به ان آپلود كند.در اينجا تقسيم‌بندي پوسته‌ها جالب انجام شده.همچنين فرمول انها برای محاسبه برترين ‌تم‌ها خيلي جالب است.من نظرم اين است كه قسمت پوسته‌های وردپرس پارسي را با توجه به اين سايت راه‌اندازی كنيم.مي‌توان به اين سايت لينك داد. از دسته‌بندی و طراحي ان كپي كرد.همچنين همانند «وردپرس تم فری» امكان اين باشد كه هر طراحي بتواند تم طراحي شده خود را به نام خود در سايت آپلود كند. اين كار موجب خواهدشد علاوه براينكه همه اين تم‌های پراكنده با شناسنامه در يكجا جمع شوند؛به دليل ارتباط با سايت «وردپرس تم فری»، هم بتوان تازه‌ترين تم‌های وردپرس در وب را سريعا فارسي سازی كرد و هم در طولانی مدت مي‌توان اميدوار بود كه طراحان ايرانی تم‌هاي زيبايي توليد كنند كه برای كاربران غيرايراني نيز جذاب باشد.همان چيزی كه آی‌تی‌نگار عزيز در پستش به ان اشاره كرده است.

2-پلاگين‌ها: يكي ديگر از قسمتهای مهمی كه در وبلاگهاي مبتني بر وردپرس به ان بسيار نياز است پلاگين‌ها هستند.چيزی كه فعلا متاسفانه در سايت «وردپرس پارسي» وجود ندارد.مدتی قبل در وبلاگ اوليو با سايت جالبي اشنا شديم به نام وردپرس زيپر .روش كار بسيار ساده است.بعد از رفتن به وردپرس زيپر، شما مي‌توانيد از بين ليست بزرگی از تقريبا كل پلاگين‌های موجود برای وردپرس، موارد مورد نياز را تيك زده و همه را يكجا-و حتي اگر دوست داشتيد به همراه اخرين ورژن وردپرس-به صورت يك فايل زيپ دانلود كنيد. حالا پيشنهاد من اين است كه در سايت وردپرس پارسي قسمت پلاگين‌ها نيز اضافه شود و ان را مشابه وردپرس زيپر طراحي كنيم.در ان مي‌توان اخرين نسخه فارسي شده وردپرس به همراه پلاگينهای مفيد برای كاربران ايرانی قرار داد.حتي اگر اين كار هم دردسر دارد مي‌توان فعلا قسمت پلاگينهای سايت را به وردپرس زيپر متصل كرد.

3-تولز: در اتمسفر وردپرس علاوه بر پلاگين‌ها دسته كوچكي وجود دارند كه به‌نام tools شناخته مي‌شوند.اينها پلاگين نيستند اما تجربه كار با وردپرس را برای وبلاگ‌نويسان ارتقا مي‌دهند.مثلا اينجا را ببينيد.بد نيست قسمت كوچكي نيز در كنار باقي قسمتها ايجاد شود و اين ابزارها در انجا قرار داده شوند.

اين پست را تقديم مي‌كنم به  زيرخط عزيز كه هم وردپرس دات كام و هم وردپرس دات اورگ بسيار مديون زحماتش است.اميدوارم به زودی خبرهای خوبی برای همه ما داشته باشد.با آرزوی موفقيت برای ايشان و ساير دوستان.

3 دیدگاه »

  1. این قسمت تولزش خیلی حال داد دمت گرم

  2. سجاد said

    اقای مزیدی در مورد این دات کام باید چیکار کنیم من خیلی دوست داشتم میشد که کاری کرد که مثلا توی بگیج هاش دیوشار رو هم داشته باشیم یا سایت های خوبه دیگه ای مثل فلیکر یا مثلا یوتوب و … شما نمی دونید چطوری میشه توی ورد پرس دات کام این چیزا رو قرار داد با اینکه ما دسترسی به کد های اون رو نداریم پس باید یه کاری در ان مورد بکنیم دیگه !!
    نمی دونید کجا میشه درخواست و داد ؟
    دست آخر بخاطر لینکتون به من خیلی ممنونم باعث افتخار منه

  3. UnderLine said

    دکتر جان از نظر لطف شما ممنونم ولی باید بگم که هرکاری که برای وردپرس بشه یک کار تیمی است ، باز هم از اینکه parswp را معرفی کردی ممنونم و باید خدمتتون عرض کنم که این سایت هم بزودی با wp-persian یکی میشه و ما (گروه وردپرس فارسی) در حال کارکردن بر روی سایت هستیم و انشاالله در این هفته خبرهای خوبی داریم …

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

بیان دیدگاه