بحث هفته

مقدمه: تاكنون وبلاگ‌نويسان آی‌تی تنها به معرفی سايتها  و سرويسهای مختلف وب اكتفا مي‌كردند.اما با اينحال انتظارات انها برآورده نمي‌شد و تعداد كساني كه متوجه اهميت كاربرد يك سايت يا سرويس مي‌شدند و به سمت ان گرايش مي‌يافتند، در حد انتظار آنها نبود( يا لااقل برای من اينگونه بود). بهمين دليل چند وقتي است كه بنظرم رسيده تا برای حل اين مشكل بصورت «گروهی و كاملا باز» چاره‌انديشي كنيم.

اول از همه بگويم كه اكثر كسانی كه اين مطالب را مي‌خوانند از مشكلات بسيار زيادی كه بر سر راه كاربران وب ايرانی وجود دارد كاملا آگاهند؛ پس خواهش فراوان دارم كه نظرات كليشه‌ای هميشگی را در اين بحث‌ها وارد نكنيم: فلاني‌ها فرهنگ ندارند، فرهنگ پايين است؛ قيلطر فلان است، فلان فلان است و …. همه چيزهايي است كه مي‌دانيم هست و نيازی به يادآوری مجدد نيست. سعي كنيم در اين سلسله از مباحث، عينك بدبيني را از چشمان خود برداريم و با توجه به همين شرايط موجود راه‌حلهايي ارائه كنيم.

روش كار چنين است: يك موضوع به عنوان بحث هفته پيشنهاد مي‌شود.هر هفته مي‌توان بر روی يك موضوع فوكوس كرد.مي‌توان بيشتر يا كمتر اين كار را انجام داد، يعني هفته‌های متوالی روی يك مبحث؛ يا اينكه چند مبحث پيوسته كار كرد.نوشته‌هایی كه تحت عنوان بحث هفته ارائه مي‌شوند هر هفته پنج‌شنبه‌ها درج شده و بحث پيرامون آن تا پنج‌شنبه آينده در كامنتهای همان پست ادامه خواهند يافت.

اولين بحث: يكي از سرويسهای بسيار خوب وب، سايت اسكريبد است. با اينكه چندين بار در وبلاگستان( و چندبار در همين وبلاگ: اينجا را ببينيد) در مورد اسكريبد نوشته شد اما متاسفانه كمتر بدان توجه شد.من در اين مطلب پيشنهاد اصلی خودم را مطرح كردم.چندتن از وبلاگ‌نويسان آی‌تی در اين زمينه همراهی كردند، اما اين كار تبديل به يك حركت گروهی برای انتقال ebookهای فارسي پراكنده در وب- كه تقريبا همگي در فضای وب 1 هستند- به فضای وب 2  نشد.

حالا پيشنهاد مي‌كنم اولين بحث را بدين موضوع اختصاص دهيم: چگونه و با چه روشهایی مي‌توان موجب محبوبيت و جاافتادن سايت اسكريبد – يا نمونه‌های مشابه آن مثل docstoc – در بين كابران وب ايرانی – در همه شاخه‌های آن و نه فقط آی‌تی‌ – شد؟

بي‌ربط: كارتون گاليور يادتان مي‌آيد؟ آن موجود دوست‌داشتني روشنفكری كه هميشه منفي‌بافي مي‌كرد و تمام جملاتش با يك صدای تودماغی اينگونه شروع مي‌شد: «من مي‌دونم…». متاسفانه‌ اسمش يادم نيست. اما لطفا در اين سلسله از بحثها از متد او استفاده نكنيد  🙂

10 دیدگاه »

  1. وحید said

    با صدای آن موجود دوست‌داشتنی روشن‌فکر که همیشه منفی‌بافی می‌کرد و تمام جملاتش با یک صدای تو دماغی شروع می‌شد بخوانید: من می‌دونم دکتر مزیدی موفق می‌شه همه را بکشونه به اسکریبد، من می‌دونم.

  2. MicroDump said

    من در پی معرفی اولیه شما اسکریبد رو پسندیدم،
    اسکریبد بسیار خوب طراحی شده، قوی و سریع است و با معیار‌های وب 2 مطابق. ضمناً به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها فیلتر شود.
    من چند کتابی رو در اسکریبد آپلود کردم، کتاب‌هایی مثلِ مدیر مدرسه، نون و القلم، همه‌ی مردان شاه! و … جالب اینه که فکر نمی‌کردم، استقبال اینقدر بالا باشه، بعضی از کتاب‌های من رو تا 1000 بار هم مشاهده کردند، حال اگر 1/5 رو موفق به استفاده از اون در نظر بگیریم باز هم عدد خوبی است. این نشان می‌ده که اگر محتوا در این سایت به زبان فارسی وجود داشته باشه، کم کم جا می‌افته. البته اگر محتوا وجود داشته باشه، با معرفی و اشاره‌های پی‌درپی به اون از طرف ما وبلاگ نویس‌ها، کم کم محبوب می‌شه.
    باز باید فکر کنم، الآن چیزی به ذهنم نمی‌رسه.

  3. دوغا said

    http://lifehacker.com/software/feeds/geek-to-live–create-your-master-%20feed-with-yahoo-pipes-235726.php%20target=

    سلام اگه ميشه قضيه Pipes رو هم معرفي كنيد

  4. Hyper Web said

    چند کتاب پرطرفدار در اسکریبد وجود دارد؟ تعدادشان کم نیست اما زیاد هم نیست. تازه همین کتاب‌ها چه جایگاهی در نتایج جستجوی گوگل دارند؟ اصلا خود اسکریبد چقدر معرفی شده؟ در مورد بحث شما فکر می‌کنم این‌ها اولین سوالاتی هستند که باید پاسخ داده شوند.

    چطور می‌توان این پروژه را پیش برد؟
    اول. می‌شود در همین وردپرس وبلاگی ساخت برای کسانی که در پروژه مشارکت می‌کنند. همچنین برای آموزش آن‌ها که می‌خواهند کمک کنند ولی راهش را بلد نیستند.
    دوم. همه مشارکت‌کنندگان در سایت‌ها و وبلاگ‌هایشان از اسکریبد و پروژه انتقال کتاب‌های الکترونیک فارسی به وب2 بنویسند و دیگران را به استفاده از این سرویس تشویق کنند.
    سوم. از وبلاگ‌هایی که به معرفی کتاب‌ می‌پردازند بخواهیم کتاب‌های الکترونیک خود را به اسکریبد بفرستند و بعد لینک بدهند. در همان وبلاگ پروژه می‌شود مزایای این کار را مشخص کرد.
    چهارم. به کمک اکستنشن اسکریبد برای فایرفاکس لیست‌هایی که از کتاب‌های الکترونیک فارسی روی شبکه وجود دارد را به اسکریبد بفرستیم.
    پنجم. کتاب‌های مشخص و پرطرفدار را به اسکریبد بفرستیم و این مساله را منعکس کنیم. مثلا من ترجمه فارسی کتاب » دلبرکان غمگین من» از مارکز را آپلود کردم. یکی دیگر ممکن است لینک آن در اسکریبد را در بالاترین قرار دهد.
    فعلا همین‌ها به ذهنم رسید.

  5. mhmazidi said

    @ميكرودامپ ، هايپروب: چيزی كه اخيرا بنظرم رسيد استفاده از پتانسيل بالای كاربران سايت گودريدز است. الان تعداد كاربران ايراني اين سايت بسيار بالاست.همه اونها هم عاشق كتاب هستند- حداقل در ظاهر كه اينطوره.
    پس اگر بتوانيم موج استفاده از اسكريبد را به داخل كاربران goodreads ببريم، فكر كنم كار بزرگی بشه. بنظر شما چطوری ميشه كاربران گوريدز را به سمت اسكريبد متوجه كرد؟

  6. پیمان said

    سلام دکتر جان
    در مورد موضوعی که مطرح کردید باید بگم که این مساله دو بخش خواهد داشت:
    1- تامین کننده یا تهیه کننده کتابها
    2- تغذیه کننده یا کسی که به دنبال کتابها میگرده و به نظر میاد که بهتر باشه تا اونا رو از اسکریبد بگیره.

    به نظر من بهتر که اول به بخش اول بپردازیم و اونو حل کنیم.چون مشتری پیدا میشه.
    تا بخش اول رو حل نکنیم ذهنم رو بخش دوم نمیره که بخوام نظری بدم یا کاری انجام بدم.

  7. mhmazidi said

    پيمان جان: اينجا منظورت از تامين كننده چيست؟ كسي كه از صفر بشينه يك كتاب الكتروني مفيد ايجاد كنه؟ اين كار نياز به فرهنگ‌سازی خيلي طولاني داره كه شايد چندين و چند سال نياز به كار داشته باشه.
    اما من مفهوم دوم اين عبارت منظورم بود: اين كه الان در وب و همچنين هارد كامپيوتر ما تعداد زيادی ايبوك هست.با فرستادن يك نسخه از هركدام از اين كتابهای مفيد به اسكريبد، مي‌توانيم در شروع كار، اسكريبد را تاحدودی غني كنيم.
    بعبارت ديگر: بنظرم در ابتدای كار بهتر است به فكر جمع‌اوری و مجتمع ‌سازی ايبوك‌ها باشيم تا تاليف آنها.تاليف ايبوك نياز به ممارستهاي فراوان دارد.
    در مورد اين كه «مشتری پيدا ميشه» : قبول دارم. اصلا حرف من هم همينه . همين مشتريهايي كه وجود دارد بجای اين كه از سايتهای قديمي وب 1 استفاده كنند، آنها را به سمت استفاده از يك سايت قوي مثل اسكريبد سوق دهيم.
    با اينحال همانند شما معتقدم كه در طولاني مدت نياز هست به تاليف كتابهای الكترونيكي مفيد.

  8. afshinm said

    «از وبلاگ‌هایی که به معرفی کتاب‌ می‌پردازند بخواهیم کتاب‌های الکترونیک خود را به اسکریبد بفرستند و بعد لینک بدهند. در همان وبلاگ پروژه می‌شود مزایای این کار را مشخص کرد.»

    دقیقا با گفته هایپر وب موافقم.
    الان وبلاگ ها و وبسایت هایی که موضوع اونها اشتراک گذاشتن کتب الکترونیکیه کم نیستن
    اغلب ما با مشکلاتی مثل شکسته شدن لینک داونلود ها در این سایتها و وبلاگها مواجه بودیم.
    به اضافه اینکه همیشه مشکلات خاصی هست در اینکه واقعا اون چیزی که دنبالش هستی دقیقا همونیه که معرفی شده؟
    در همین راستا بازدید کنندگان این وبلاگ ها و وبسایتها هم خیلی زیاده.
    میشه رو این جور وبلاگ ها و وبسایت ها حساب کرد.کافیه این آقایون فقط یک بار طعم لذت کار در این سایتها رو بچشند.
    بی ربط: من خودم اکانت نداشتم تو این اسکریبد.الان بازیدم
    بی ربط 2: دکی جان وبلاگت اینجا هیتلره

  9. […] بحث هفته […]

  10. Buy cheap Levitra online no prescription

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

بیان دیدگاه