ترك‌بك

دوست عزيزی در مورد ترك‌بك پرسيد.مي‌خواهيم ببينيم ترك‌بك چيست؟چه اهميتی دارد؟ چگونه از آن استفاده كنيم.مطالب زير بر پايه اطلاعاتی از ويكي‌پدياست.

ابتدا چند اصطلاح: يك كلمه كلی وجود دارد linkback . لينك كه مي‌دانيد چيست؟ back معانی زيادی دارد: عقب،پشت،برگشت،پاداش،جبران و… پس لينك‌بك اشاره به لينكي دارد كه تمام معانی فوق را در خود مستتر كرده. لينك‌بك در حقيقت روشی است كه در ان يك شخص به لينكي كه قبلا در وب ايجاد شده لينك مي‌دهد.معادل اين كلمه چند كلمه ديگر نيز وجود دارد: pingback-trackback-refback تفاوت آنها در نوع پروتكل بكار رفته در ارتباط بين اين دو لينك(لينك A با لينك B) است.رف‌بك و لينك‌بك امروزه چندان مصطلح نيستند.pingback نيز مرتبط با همان چيزی است كه تحت عنوان «پينگ» مي‌شناسيم.اما ترك‌بك…

trackback يكي از سه روش لينك‌بك است كه اولين بار توسط شركت sixapart در ابزار وبلاگ‌نويسي خود يعني موويبل‌تايپ استفاده كرد(اگوست 2002).پس از ان اكثر ابزارهای وبلاگ‌نويسي از پروتكل ترك‌بك استفاده كردند.در بين اين ابزارهای معتبر تنها بلاگر است كه از ترك‌بك استفاده نمي‌كند( معادل ان در بلاگر backlinks است). 

مكانيسم: ترك‌بك در حقيقت تشكری است از كسي كه ان لينك ابتدایی را ايجاد كرد.در حقيقت نويسنده b با فرستادن يك ترك‌بك از نويسنده a تشكر مي‌كند.لازم است كه هر دو ابزار بكار رفته در وبلاگهای a,b ترك‌بك را پشتيباني كنند اما لازم نيست كه وبلاگa حتما به وبلاگ b لينك داده باشد.

ترك‌بك معمولا در پايان پستها نمايش داده مي‌شود.گاه ترك‌بك‌ها در بين كامنتها نمايش داده مي‌شوند و گاه ممكن است انها را از هم جداگانه نمايش دهند.

فايده: آيا تنها كاربرد ترك‌بك تشكر كردن است؟ خير! هدف اصلي از ترك‌بك اين است كه بتواند در بين نوشته‌های مختلف وب ارتباط بيشتری ايجاد كند.فايده ترك‌بك چند چيز مي‌تواند باشد:

الف-نويسنده a مي‌تواند متوجه شود كه نويسندگان ديگر b,c,d,… كي،كجا و چگونه به او لينك داده‌اند.

ب-خوانندگان وبلاگها نيز مي‌توانند با ترك‌بك  از a به b  يا برعكس مطالب را پيگيری كنند.اين كار برای خوانندگان يك مطلب مفيد است و مي‌تواند با پيگيری ترك‌بكها به نظرات سايرين در مورد ان مطلب دسترسي پيدا كند(حالا چه موافق چه مخالف).

روش استفاده: همانگونه كه گفتم بايد ابزار وبلاگ‌نويسي شما از پروتكل ترك‌بك حمايت كند.نمي‌دانم سرويسهای وطنی چيزی به اسم ترك‌بك برايشان معنا دارد يا نه اما در وردپرس اين كار به اساني انجام مي‌شود( دات اورگ- دات كام هر دو باهم!).يعني وقتي شما در يك وبلاگ وردپرسی به وبلاگی ديگر از وردپرس لينك بدهيد چون در هر دو وبلاگ ابزار بلاگينگ از ترك‌بك حمايت مي‌كند در وبلاگ مقصد يك لينك ترك‌بك در بين كامنتهای ان مطلب نمايش داده مي‌شود.معمولا شيوه نمايش ترك‌بك در وردپرس به اين صورت است: […] تكه‌ای از وبلاگی كه لينك داده […]  برای ترك‌بك دادن به يك مطلب نيز كافی است در قسمت مربوطه در اديتور وبلاگ( يا اگر مثل من از ويندوز لايو رايتر استفاده مي‌كند، در لايو رايتر) ترك‌بك ان را وارد كنيد.هرچند اگر هر دو وبلاگ وردپرس باشد، خود وردپرس ان را اتوماتيك انجام مي‌دهد.برای تست: من به اين مطلب قبلی در وبلاگم ترك‌بك مي‌دهم نتيجه را مي‌توانيد در كامنتدونی ان مطلب ببينيد.

منبع: ويكي‌پديا

12 دیدگاه »

  1. عرفان said

    تا اونجا که من می دونم دنبالک یا ترک بک بین وبلاگ نویسان آی تی بسیار جا افتاده است و همین جای امیدواری دارد. من خودم از طریق نوید پی به مزیتش بردم

  2. […] اما هیچی ازش و در موردش نمیدونستم اما با خوندن این مطلب“ترك ‌بك” و لطف مزیدی عزیز امروز نکات جالبی رو در مورد ترک بک […]

  3. plusfa said

    خیلی ممنون امیدوارم که با دوستان خوبی مثل شما به ارم ادامه بدم

  4. فرهاد said

    سلام
    من با « مناظره من و روح … » آپم
    و البته منتظر

  5. سماع said

    سلام
    ممنون از مطالب مفیدتون من هر بار که به شما سر میزنم تقریبا یک مطلب جدید یاد میگیرم .
    باز هم ممنونم.
    راستی میشه خواهش کنم لینک من رو هم به ورد پزسی هاتون اضافه کنید ممنون…

  6. ایوب میرزایی said

    دکتر عزیز سلام!
    یکی از فیدهایی که توی گوگل ریدر من هست مال وبلاگ شماست و من چند ماهی میشود که مطالب شما رو دنبال میکنم. خوشحالم کردید اومدید. مدتها بود ورد پرس قلقلکم میداد اما چون یک سال بود در پرشین بلاگ یک وبلاگ ادبی داشتم دلم نمیومد اونجا رو ترک کنم اما سوتی وحشتناک پرشین بلاگ دات کام باعث شد یک بار دیگه شروع کنم اما اینبار توی وردپرس. فضای اینجا بهتره! خیلی…

  7. محمد said

    سلام
    همین دیروز اتفاقی پس از انتقال مطالب از بلاگفا به وردپرس با این امکان آشنا شدم!
    اما یک سوال! من در بلاگفا عادت کرده بودم که مطالبی را که بنظرم جالب می‌آمد را در بخش لینکهای روزانه می‌گذاشتم، اما ظاهرا در وردپرس همچین چیزی پیدا نکردم، و الان هم درحال آزمایش ترفند‌های مختلف هستم، شما پیشنهادی ندارید؟

  8. […] نوشت: با تشکر از آقای مزیدی معنی ترک بک هم فهمیدم. به محض انتشار این مطلب یک نظر در […]

  9. mhmazidi said

    محمدجان اينجا شما مي‌توانيد لينكهای مورد علاقه‌تان را در قالب ويجت دليشس نمايش دهيد كه بسيارهم عالي است.اما فعلا دليشس قيلطر است و شما مي‌توانيد از ويجت rss استفاده كنيد و مثلا لينكها را با سايت بلودات يا مگنوليا در ان وارد كنيد.

  10. محمد said

    با این راهنماییتان لطف بزرگی به من کردید. عضو بلودات شدم و به زیبایی جواب داد. باز هم ممنونم!

  11. سلام دوست عزیز ممنون میشم من رو راهنمایی کنید
    من به تازگی روی وردپرس وبلاگی زدم و تصمیم دارم از پرشین بلاگ اساس کشی کنم به اینجا
    اما تیتر نوشته های من چپ به راست میوفته باید چیکار کنم ؟؟؟

  12. پس در واقع لازم نیست ما کاری برای ترک بک شدن انجام دهیم؟ به طور خودکار انجام می شود؟

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

بیان دیدگاه