نويسنده مهمان

يكي از سنتهای جالب در بين وبلاگ‌نويسان غربي استفاده از وبلاگ‌نويسان مهمان است.شخص x از y يك مطلب در وبلاگ خود چاپ مي كند و همراه آن مطلب، توضيحي در مورد نويسنده اين مطلب ذكر مي‌كند.اين يكي از روشهاي ممكن برای معرفي وبلاگ‌نويسان خوبي هستند كه كمتر ديده مي‌شوند يا حتي ديده مي‌شوند اما كمتر متوجه توانايي‌هاي انها مي‌گردند.

از مدتها قبل تصميم داشتم اين كار را انجام دهم.اما در آن هنگام هنوز اين وبلاگ خواننده نداشت و خود اين وبلاگ ابتدا  مي‌بايست بر روی پا خويش بايستد.اكنون احساس مي‌كنم اين وبلاگ مورد لطف تعدادی از خوانندگان هست.به همين دليل مي‌خواهم برنامه نويسنده مهمان را اجرا كنم.

فوايد اين طرح: برای وبلاگ‌نويسان مهمان:استفاده از يك تريبون رايگان جهت معرفي استعداد خود. برای خوانندگان:تنوع در سبك نوشتاری؛ آشنا شدن با پديده‌های جديد وبلاگ‌نويسي و… برای من و اين وبلاگ: بدست آوردن نوشته‌هایی تازه كه هم موجب اعتبار بيشتر اين وبلاگ شده و هم موجب رضايت خاطر خوانندگانم مي‌گردد. در مجموع احساس مي‌كنم اين يك ارتباط سود-سود مي‌باشد.

مراحل كار: با توجه به تازه بودن اين طرح در وبلاگستان فارسي، احتمال اين كه چندان مورد توجه قرار نگيرد بسيار زياد است.از طرفي برخلاف ظاهر ساده آن نياز به ريزكاريهای زيادی دارد.به همين دليل فعلا از يك جمع كوچك استفاده مي‌كنيم.در صورت مورد توجه قرار گرفتن خوانندگان و ميهمانان ، مي‌توان طرح را گسترش داد.

1- فعلا تنها كاربران وردپرس دات كام فارسي مي‌توانند از اين طرح استفاده كنند.

2- موضوعات قابل انتشار: توصيه اكيد من اين است كه مباحث در حول و حوش موضوعاتي باشد كه در دسته‌بندی اين وبلاگ ذكر شده.به سايدبار سمت راست دقت كنيد: از ADSL گرفته تا طراحی وب.

3- مراحل كار ساده است: شما يك مطلب در وبلاگ خود مي‌نويسيد و آن مطلب را به صورت private در می‌آوريد.(يعني برای مطالعه آن احتياج به password دارد). همانطور كه مي‌دانيد وردپرس دات كام اين امكان را به سادگی در اختيار شما قرار داده است.سپس شما پسورد مربوطه را به ايميل بنده ارسال مي‌كنيد.من با استفاده از آن پسورد مطلب شما را مي خوانم.اينجا دو اتفاق مي‌افتد: A- امكان چاپ آن مطلب در وبلاگ من نيست: اين موضوع به شما اطلاع داده مي‌شود و شما مي‌توانيد اكنون در مورد مطلب خود، شخصا تصميم‌گيری كنيد كه كجا چاپ شود و چگونه؟  B- امكان چاپ مطلب هست.

4- در صورتی كه امكان چاپ مطلب در وبلاگ من باشد، به شما اطلاع داده مي‌شود.كوچكترين تغييری در مطلب شما بدون اجازه رسمي شما ممنوع است.تنها در بالای آن مطلب، من نوشته كوتاهی در معرفی شما و وبلاگتان خواهم نوشت همراه با لينك به وبلاگ شما.

5- 48 ساعت پس از انتشار اين مطلب در وبلاگ من، شما مي‌توانيد مطلب خود را در هرجایی منتشر كنيد(در وبلاگ خود يا دوستان ديگر) تنها با يك شرط: اين كه در آنجا ذكر شده باشد(به همراه لينك مربوطه) كه اين مطلب اولين بار در كجا انتشار يافته است.

6- سعي مي‌كنم اين طرح را به صورت هفته‌ای يك مهمان انجام دهم.در صورتی كه استقبال شود، بسته به ميل و علاقه شما مي‌توان ان را كاهش يا افزايش داد.

7- شايد بنظر اينهمه دنگ‌ و فنگ زيادی بنظر برسد.اما من تنها به اين وبلاگ فكر نمي‌كنم.اعتقاد دارم بهتر است يك الگوي درست چيده شود تا در صورتي كه مقبول افتاد و در بين ديگران مورد استفاده قرار گرفت،منجر به بروز مشكلات ريز و درشت نشود.

8- ناگفته پيداست كه اين برنامه جايگزيني برای هيچ‌كدام از روشهاي قبلي نيست، بلكه سعي دارد مكملی برای آنها باشد.معرفی لينك، وبلاگ، يك هفته باوردپرس، لينكدونی دليشس و … همگي در جای خود محفوظند.

به وسعت كوچك اين وبلاگ توجه نكنيد.تصور كنيد اين اتفاق اگر در يك وبلاگ معروف آی‌تی يا سياسي يا اجتماعی و … بيافتد چه فوايد فراوانی خواهد داشت؟ اين مي‌تواند كمك بزرگی به بهتر شدن وب فارسي باشد. بادا كه اينگونه باد.

10 دیدگاه »

  1. وبلاگ شما کم کم از استاندارد وبلاگستان فارسی خارج و به استانداردهای جهانی نزدیک می شه.
    بخصوص با طرح هایی که در این هفته معرفی کردید.
    موفق باشید!

  2. mosbat said

    خیلی ببخشید، شاید اینجا جاش نباشه. یه سوال داشتم:
    من چند وقتیه که تو وردپرس وبلاگ دارم. تمام نوشته های فارسی وبلاگم به فونتTimes هست ولی بقیه وبلاگ ها و از جمله وبلاگ خودتون با فونت Tahoma هست. میشه منو راهنمایی کنین تا من هم با Tahoma بنویسم؟
    متشکرم

  3. سلام
    طرح جالبیه

    اگر موضوع مرتبطی پیدا کنم و در موردش بنویسم اول با طرح شما آزمایش می کنم

  4. در جواب +!:
    عزیزم نخست بهتون خوش آمد میگم
    معمولا نویسندگان در وردپرس از ویندوز لایو رایتر استفاده می کنند
    بهترین روش هم همین است!
    البته اگر دوست داشتید که از نوشتن در خود داشبورد وردپرس استفاده کنید بعد از تنظیم نوشته و تنظیم اندازه آن روی قسمت «کد» کلیک کنید تا نوشته ها به صورت Html code نشون داده بشه
    اونجا می تونید به جای فونت تایم بنویسید Tahoma
    و باز به حالت Visual برگردید و تعییرات را مشاهده نمایید.

    شاد باشید

  5. محمد said

    من با بند 3 زیاد موافق نیستم. اگر قرار هست که مطلب قبل از انتشار فقط به رویت وبلاگ میزبان برسد، کافیست که تنها کل متن را به آدرس میزبان ارسال کند و دیگر نیاز به private و این داستان‌ها نباشد. به دو دلیل 1 – این امکان فقط در وردپرس موجود هست و اگر قرار باشد که به دیگر سرویس‌دهندگان هم بسط داده شود، این اولین قانونی است که به ناچار شکسته می‌شود و راه برای شکستن قوانین دیگر هموار می‌شود 2 – وقتی مراجعه کننده به وبلاگ میهمان می‌رود و به مطلبی محرمانه و محافظت شده بر می‌خورد، حس اعتماد به بلاگر را از دست می‌دهد و …

  6. حامد said

    سلام جناب دکتر

    ایده خوبیه . اما به نظرم چند تا مشکل داره .اولیش اینه که شما خواسته یا ناخواسته مشغول ایجاد یک دسته بندی طبقاتی بین وبلاگ نویسان هستید : وردپرس.کام نویسان و غیره !
    این که گروه «غیره» حق ندارند در این طرح شرکت کنند این احساس را ایجاد می کند که شما به آنها اهمیتی نمی دهید. قبول دارم که وردپرس.کام امکانات بسیار زیادی به کاربران می دهد و قصد شما از تبلیغ آن تنها به مقاصد خیرخواهانه است اما حتی به کاربران پرشین بلاگ هم باید احترام گذاشت.چه این که در پرشین بلاگ هم وبلاگ های بسیار خوبی پیدا می شود و بسیاری از وبلاگ های وردپرس قابل اعتنا نیست!

    دومین مشکل همانی است که آقای «محمد» در کامنت قبلی مطرح کرده اند و من از توضیح بیشتر صرف نظر می کنم …

    شرط پنجم ! منظور از این شرط چیست؟ چه مزیتی برای نویسنده وبلاگ دارد؟ مببخشید احتمالا من اشتباه می کنم اما جز این که شما برای انتشار مطلب نویسنده اصلی طلب سهمی از بازدید می کنید؟

  7. کامیار said

    منم خیلی خوشم اومد از طرحتون، اگه امکانش واسم باشه حتما همکاری میکنم.

  8. mhmazidi said

    محمد جان: همانطور كه گفتم اين طرح هنوز راه نيافتاده تا چه رسد به اين كه بخواهم آن را گسترش دهم. روال كار در همه جا همين است.ابتدا يك طرح را بصورت private و برای بتا تستر انجام مي‌دهند و پس از سبك -سنگين كردن آن ، مي‌توان ان را گسترش داد.
    حامد جان: برخلاف شما من فكر نمي‌كنم چنين دسته‌بندی در حال ايجاد باشد.وردپرس دات كام به دليل راحتي برای اجرای چنين پديده‌ای انتخاب شده است.
    من خوشحال مي‌شوم شما و بقيه دوستان يك مدل بهتر ارائه كنيد.مدلي كه بتوانيد از تمام وبلاگ‌نويسان در همه سرويسها در وبلاگ خودتان استفاده كنيد.
    در مورد شرايط : اين شرايطي است كه من شخصا و فقط برای وبلاگ خودم درنظر گرفته‌ام.هر وبلاگ‌نويسي مي‌تواند بسته به ميل خود شرايط را برای مهمانان خود تغيير دهد.

  9. […] نويسنده مهمان: پس از معرفی مدل آزمايشي دعوت از وبلاگ‌‌نويس مهمان، امروز اولين مهمان عزيز را خدمت شما معرفی […]

  10. […] مهمان: پس از معرفی مدل آزمايشي دعوت از وبلاگ‌‌نويس مهمان، امروز اولين مهمان عزيز را خدمت شما معرفی […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

بیان دیدگاه